Toon posts:

Grafische kaart te weinig ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mcnabster
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 21-09-2020
Hallo,

Ik heb een nieuwe pc gebouwd bestaande uit volgende onderdelen:

- sharkoon v1000 micro atx
- gigabyte b450m s2h moederbord
- asrock rx 5600 xt grafische kaart
- ryzen 5 1600af cpu

Ik heb de pc ineengestoken en ik zit met het probleem dat mijn grafische kaart vlak boven de powersupply zit waardoor er geen airflow is. Tussen de grafische kaart en de powersupply zitten ook nog enkele kabels aangesloten op het moederbord. Omdat er zo weinig ruimte is gaat de temperatuur van mijn kaart serieus de hoogte in.
Nu vraag ik me af hoe ik dit kan oplossen?

Ik merk op dat het pci slot op dit moederbord tamelijk onderaan zit en dit in combinatie met mijn grafische kaart die volgens de specificaties 3 pci slots ruimte inneemt veroorzaakt volgens mij het probleem. Ik heb al gezien dat er andere micro atx moederborden zijn waarbij het pci slot iets hoger komt, maar dit geeft me slechts enkele cm's extra ruimte moest ik een ander moederbord kopen dus dat lijkt me ook niet de ideale oplossing. Kan het kopen van een grotere behuizing dit probleem oplossen? Zoja welke raden jullie aan of moet ik met deze grafische kaart echt uitzien naar een atx case en atx moederbord? Suggesties?
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Mcnabster op 14-06-2020 22:17)

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 01:36
Dan zou ik eerder naar een fancontroller kijken, als dat het enige probleem is. Dan kan je gewoon alle ventilatoren aansturen met 1 poort. Zo iets.
pricewatch: Thermaltake Commander FP

Zijn nog 100 andere versies van.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 19-08 01:22
Die Sharkoon voeding zou ik omruilen,dat merk echt maar matig is.
En juist een goede voeding is zo van belang voor een systeem

Probleem met de kaart,ja de koeler is erg dik
Plus je hebt een kast die alles mooi weggewerkt heeft,maar daardoor blijft er ook wel erg weinig ruimte over voor de GPU koeler.

Ik zou sowieso een gpu nemen, met een lagere koeler, indien je deze nog kan omruilen.

Verder zou ik er een extra casefan voorin inzetten,voor extra frisse wind.

[Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 12-06-2020 18:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Intelligo
  • Laatst online: 18-09 15:07
Je PSU mag er dan wel onder zitten, ik zie dat die kast daar wel "dicht" is dus lucht delen ze niet.

Ik zie nog een giga-ruimte voor een casefan op je foto, die lucht naar binnen kan blazen. Daar ga je wel heel erg mee geholpen zijn natuurlijk. (een mobo die je GPU iets omhoog haalt, of/en een 2slots GPU ook)

anyway, die casefan lijkt me een economische oplossing.
Daarnaast, wat is "serieus de hoogte in" want GPU's zijn best wel wat gewend kwa hitte.

Meten is weten en dan weet je ook hoeveel je evt. verbetering heeft gedaan.

[Voor 7% gewijzigd door Intelligo op 12-06-2020 18:00]

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:46
Mcnabster schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:30:
Zoja welke raden jullie aan of moet ik met deze grafische kaart echt uitzien naar een atx case en atx moederbord?
Je huidige micro-ATX moederbord past ook gewoon in een ATX behuizing, je hoeft ze niet allebei te vervangen. Maar zou het eerst gewoon eens aankijken.

• Mcnabster
freaky35 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:56:
Die Sharkoon voeding zou ik omruilen,dat merk echt maar matig is.
En juist een goede voeding is zo van belang voor een systeem

Probleem met de kaart,ja de koeler is erg dik
Plus je hebt een kast die alles mooi weggewerkt heeft,maar daardoor blijft er ook wel erg weinig ruimte over voor de GPU koeler.

Ik zou sowieso een gpu nemen, met een lagere koeler, indien je deze nog kan omruilen.

Verder zou ik er een extra casefan voorin inzetten,voor extra frisse wind.
De voeding is een corsair 650 wat. De case is de sharkoon v1000. Een andere gpu is helaas geen mogelijkheid meer. Ik had gehoopt dat een andere case een oplossing kon bieden, maar ik heb geen idee welke ik dan zou moeten nemen om meer ruimte te voorzien.

• Mcnabster
Intelligo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:00:
Je PSU mag er dan wel onder zitten, ik zie dat die kast daar wel "dicht" is dus lucht delen ze niet.

Ik zie nog een giga-ruimte voor een casefan op je foto, die lucht naar binnen kan blazen. Daar ga je wel heel erg mee geholpen zijn natuurlijk. (een mobo die je GPU iets omhoog haalt, of/en een 2slots GPU ook)

anyway, die casefan lijkt me een economische oplossing.
Daarnaast, wat is "serieus de hoogte in" want GPU's zijn best wel wat gewend kwa hitte.

Meten is weten en dan weet je ook hoeveel je evt. verbetering heeft gedaan.
Ja een extra fan is eventueel een oplossing, maar ik heb op het moederbord maar 2 fan aansluitingen, eentje voor de cpu en een voor de system fans. Op die laatste heb ik al 2 fans aangesloten dmv een splitten. Zou ik daar nog een extra fan op kunnen aansluiten? Gaat die dan wel genoeg stroom leveren? Kan ik dit niet simpelweg oplossen met een grotere case of blijft het probleem dan ook bestaan?

• Mcnabster
Nielson schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:08:
[...]
Je huidige micro-ATX moederbord past ook gewoon in een ATX behuizing, je hoeft ze niet allebei te vervangen. Maar zou het eerst gewoon eens aankijken.
Ok dat zou al mooi zijn. Dan zou het probleem ook opgelost zijn? Heb je enige suggesties voor een ruime case die dan genoeg ruimte zou bieden voor deze setup? Hoe die eruit ziet maakt niet uit. Als ze maar ruim genoeg is en genoeg koeling geeft. Budget rond de 75 euro ongeveer :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Intelligo
Mcnabster schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:17:
[...]

Ja een extra fan is eventueel een oplossing, maar ik heb op het moederbord maar 2 fan aansluitingen, eentje voor de cpu en een voor de system fans. Op die laatste heb ik al 2 fans aangesloten dmv een splitten. Zou ik daar nog een extra fan op kunnen aansluiten? Gaat die dan wel genoeg stroom leveren? Kan ik dit niet simpelweg oplossen met een grotere case of blijft het probleem dan ook bestaan?
Er zijn ook fan-aansluitingen die direct op je voeding gaan. Molex-fan bijvoorbeeld.

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:21
Probleem is het moederbord omdat er een nog PCI-e x1 boven het PCI-e x16 slot zit. Had je een moederbord gekocht met een PCI-e x16 als bovenste slot dan is het probleem een stuk minder.

• Mcnabster
Intelligo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:25:
[...]

Er zijn ook fan-aansluitingen die direct op je voeding gaan. Molex-fan bijvoorbeeld.
Ooh dat wist ik niet. Dat is een heel goede tip, daar ga ik me eens verder in verdiepen!

• Mcnabster
Uszka schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:25:
Probleem is het moederbord omdat er een nog PCI-e x1 boven het PCI-e x16 slot zit. Had je een moederbord gekocht met een PCI-e x16 als bovenste slot dan is het probleem een stuk minder.
Ok maar als ik moet kiezen tussen een moederbord vervangen of een behuizing dan is die laatste wel de goedkoopste oplossing. Ik weet echter niet of dat een oplossing biedt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Intelligo
Mcnabster schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:30:
[...]

Ok maar als ik moet kiezen tussen een moederbord vervangen of een behuizing dan is die laatste wel de goedkoopste oplossing. Ik weet echter niet of dat een oplossing biedt.
De meeste ATX kasten plaatsen de voeding boven je moederbord, krijgt je GPU in ieder geval meer lucht. Of het de moeite waard is weet alleen jij want je hebt ons nog steeds geen temperaturen gegeven.

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:21
Wetende dat Gigabyte B450 de minst stabiele B450 borden zijn zou ik het wel weten.

• Mcnabster
Intelligo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:32:
[...]

De meeste ATX kasten plaatsen de voeding boven je moederbord, krijgt je GPU in ieder geval meer lucht. Of het de moeite waard is weet alleen jij want je hebt ons nog steeds geen temperaturen gegeven.
Je hebt gelijk ik ben die vergeten meegeven.
De temperaturen bij het gamen schommelen tussen de 69 graden en 86 graden en de aansluit temperatuur gaat soms tot 97-98 graden

• Mcnabster
Uszka schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:32:
Wetende dat Gigabyte B450 de minst stabiele B450 borden zijn zou ik het wel weten.
Mmm das idd ook een sterk argument.
Dit is de eerste pc die ik bouw dus ik ken er eigenlijk niet veel van en moet nog heel veel bijleren.

• freaky35
Mcnabster schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:34:
[...]

De temperaturen bij het gamen schommelen tussen de 69 graden en 86 graden en de aansluit temperatuur gaat soms tot 97-98 graden
aansluit temp??

• Mcnabster
De junction temperature, in mijn amd control panel vertaalt dat zich in het Nederlands naar 'aansluittemperatuur'.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Intelligo
Mcnabster schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:34:
[...]

69 en 86 zijn beide absoluut prima. Wat een aansluit temperatuur is...?

Woont in Helsinki

• Mcnabster
Intelligo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:41:
[...]

Aansluittemperatuur is junction temperature. Dat zou het heetste punt in de gpu zijn.

• freaky35
Intelligo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:41:
[...]

Ik vind het best heet rond de 75 die buurt is prima,maar 86 is wel op het randje van erg heet.
Plus je hebt dan ook wat meer speling qua temp als het echt heet is buiten bv.

Wat is de preciese type van de GPU,ik zoek nu deze op google, maar ik krijg meerdere types/(versies)

[Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 12-06-2020 18:54]

• Mcnabster
freaky35 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:48:
[...]

Ik vind het best heet rond de 75 die buurt is prima,maar 86 is wel op het randje van erg heet.
Plus je hebt dan ook wat meer speling qua temp als het echt heet is buiten bv.

Wat is de preciese type van de GPU,ik zoek nu deze op google, maar ik krijg meerdere types/(versies)
Ik vraag me dan af of een extra fan wel die temperatuur 10 graden naar beneden kan krijgen. In zou graag een oplossing vinden waarvan ik zeker ben dat het probleem ook daadwerkelijk opgelost is zodat ik normale temperaturen heb. Of 86 graden te veel is laat ik in het midden, daarvoor weet ik er te weinig van.
De gpu is de asrock rx 5600 xt challenger.

[Voor 3% gewijzigd door Mcnabster op 12-06-2020 18:57]

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 01:54
Je kunt zorgen dat de kabels onder en voor de GPU zo min mogelijk de vrije weg van de lucht afkomstig van de voorste intake fan blokkeren; je kunt een (kartonnen?) plaatje boven op de front intake leggen zodat die lucht voor 50% langs de GPU wordt gedwongen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 197141
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Heeft Sharkoon geen ATX versie van deze mATX behuizing? Dan heeft je videokaart genoeg ruimte en is goedkoopste oplossing waarschijnlijk.

• Mcnabster
Anoniem: 197141 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:10:
Heeft Sharkoon geen ATX versie van deze mATX behuizing? Dan heeft je videokaart genoeg ruimte en is goedkoopste oplossing waarschijnlijk.
Ja ik dacht het wel.
Zat eens te kijken naar andere behuizingen en zou deze geen mooie oplossing bieden?

https://www.megekko.nl/pr...X210-Midi-Tower-Behuizing

Ik vraag me alleen af hoe die voeding dan bovenaan vast zit? Is dat ook met de gewone 4 vijsjes dan? Want die weegt toch wel iets denk ik dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
Mcnabster schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:48:
[...]

Ja ik dacht het wel.
Zat eens te kijken naar andere behuizingen en zou deze geen mooie oplossing bieden?

https://www.megekko.nl/pr...X210-Midi-Tower-Behuizing

Ik vraag me alleen af hoe die voeding dan bovenaan vast zit? Is dat ook met de gewone 4 vijsjes dan? Want die weegt toch wel iets denk ik dan.
Vind dat voor die prijs geen geweldige behuizing.
De voeding hangt inderdaad alleen aan 4 schroeven.

• WEBGAMING
Vind het ook geen geweldige eerlijk gezegd. Die 4 schroeven kunnen het echt wel hebben hoor, 2 ook nog wel als je niet te gek doet.

Kan je het paneel niet weghalen in je huidige kast? Zit zo te zien met popnagels vast.

Een normale atx kast heeft altijd een paar sloten meer, en micro atx past altijd.

[Voor 25% gewijzigd door WEBGAMING op 12-06-2020 20:31]

• Mcnabster
WEBGAMING schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:25:
Vind het ook geen geweldige eerlijk gezegd. Die 4 schroeven kunnen het echt wel hebben hoor, 2 ook nog wel als je niet te gek doet.

Kan je het paneel niet weghalen in je huidige kast?
Goh heb ik ook al zitten denken, maar mij pc staat in de woonkamer en met een zoontje van twee is dat geen optie. Wel leuk dat je wil meedenken bedankt:)

• WEBGAMING
Nee, ik bedoelde het paneel bij de voeding, dat je wat meer ruimte krijgt. ;)

• Mcnabster
WEBGAMING schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:30:
Nee, ik bedoelde het paneel bij de voeding, dat je wat meer ruimte krijgt. ;)
Ok op die manier :)
Ja had ik ook zitten bekijken maar zoals je al correct gezien had zit die gewoon helemaal vast in de behuizing.
Ik zal eens naar een deftige Atx case op zoek gaan. Ik denk dat ik daarmee wel de beste oplossing heb dan.

Heb je toevallig bepaalde tips voor een goede case die goede koeling geeft en goede geluidisolatie? Zou maximum er een 80 euro aan willen geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
YouTube: YouTube

pricewatch: Cooler Master MasterBox NR600 (without ODD)

Wat vind je van deze kast?

Wel heel karig dat er maar 1 cpu fan en 1 sys fan header op het bord zit. Je kan splitsen naar 3, verder zou ik niet gaan. Als je 2 ventilaten voorin doet, en 1 achterin, is de koeling meestal prima.
Als je ze aansluit op molex draaien ze altijd op 100%. Geen probleem met stille ventilatoren, maar meestal word je daar niet blij van.

[Voor 69% gewijzigd door WEBGAMING op 12-06-2020 21:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freaky35
zo zaten de voedingen eeder altijd in de kast,er zit een schapje in zeg maar waar de voeding op leunt.
En dan dus vastgeschroeft.

Voeding kan dan geen kant op

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
Deze behuizing is betaalbaar en van goede kwaliteit materialen. pricewatch: Phanteks Eclipse P300 Zwart

• Mcnabster
WEBGAMING schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:43:
YouTube: YouTube

pricewatch: Cooler Master MasterBox NR600 (without ODD)

Wat vind je van deze kast?

Heb ook eens verder gekeken, wel heel karig dat er maar 1 cpu fan, en 1 sys fan header op het bord zit. Je kan splitsen naar 3, verder zou ik niet gaan. Als je 2 ventilaten voorin doet, en 1 achterin, is de koeling meestal prima.
Als je ze aansluit op molex draaien ze altijd op 100%. Geen probleem met stille ventilatoren, maar meestal word je daar niet blij van.
Ja klopt inderdaad. Die behuizing vind ik wel top eerlijk gezegd. Ik heb al spijt dat ik niet eerst hier ben komen informeren alvorens ik mijn pc ineen gestoken heb want met me er nu verder in te verdiepen en met mijn pc zelf ineen te steken ben ik er inderdaad achter gekomen dat het niet zo slim was om op dat moederbord te besparen. Ik ben aan het overwegen om mijn moederbord ook gelijk te vervangen. Zou wel niet graag boven de 150 euro moederbord en behuizing samen gaan dan eerlijk gezegd. Alhoewel dat wel altijd bespreekbaar is.

• Mcnabster
Anoniem: 197141 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:58:
Deze behuizing is betaalbaar en van goede kwaliteit materialen. pricewatch: Phanteks Eclipse P300 Zwart
Deze lijkt me inderdaad ook interessant. In combinatie met een moederbord van ronde de 100 euro zou dit perfect in mijn budget passen.
Thanks voor de tip ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
Dan zou ik eerder naar een fancontroller kijken, als dat het enige probleem is. Dan kan je gewoon alle ventilatoren aansturen met 1 poort. Zo iets.

• Mcnabster
WEBGAMING schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:11:

Zijn nog 1000 andere versies van.
Dat is inderdaad ook een mooie oplossing. Dit in combinatie met een andere case en dan denk ik dat het wel helemaal in orde zal zijn.

• WEBGAMING
Het kan ook voor een paar euro van aliexpress. ;)

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

[Voor 32% gewijzigd door WEBGAMING op 12-06-2020 21:31]

• Mcnabster
Haha daar begin ik niet aan, nog eens rommel kopen kan ik me niet meer veroorloven lol. Voor hetzelfde geld brand mijn pc s'nachts af :p

• Mcnabster
In ieder geval wil ik jullie allemaal bedanken voor de goede tips. Ik heb momenteel wel enkele goede oplossing aangereikt gekregen gaande van een nieuwe case, nieuw moederbord, nieuwe case en moederbord tot nieuwe case en fan controller. Dus ik ben momenteel voorzien van genoeg informatie om dit tot een goed einde te brengen.
Ik was al aan paar dagen aan het zoeken naar een oplossing maar was niet zeker of het wel ging werken. Dankzij jullie kan ik verder aan de slag. Bedankt iedereen nog een fijne avond allemaal!

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Die temperaturen zijn nou niet bepaald schokkend.

Daarnaast, kan je niet die 'overkapping' over je voeding gewoon weglaten? Dan heb je toch meer ruimte, en weet je iig hoeveel het scheelt. Wellicht kan je hem later dan mooi modden met een opening erin mocht het je storen.

Je gaat toch zeker geen nieuw mobo of kast kopen hiervoor?

• Mcnabster
Aikon schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 22:14:
Die temperaturen zijn nou niet bepaald schokkend.

Daarnaast, kan je niet die 'overkapping' over je voeding gewoon weglaten? Dan heb je toch meer ruimte, en weet je iig hoeveel het scheelt. Wellicht kan je hem later dan mooi modden met een opening erin mocht het je storen.

Je gaat toch zeker geen nieuw mobo of kast kopen hiervoor?
Die overkapping gaat niet veel verschil maken vrees ik, mijn kabels onderaan het moederbord zijn die van de powerknop, resetknop... niet bepaald dikke kabels en toch moet ik die goed naar beneden duwen of ze raken de fans. Een ideale setup is dit niet dus op zijn minst een andere case had ik wel willen wijzigen ja. Moederbord wil ik nog wel overzetten als de temperaturen met de nieuwe case ook gedaald zijn (wat ik wel verwacht).

• Mcnabster
Heb de voorste fan hoger geplaatst. Furmark test gaat hij naar 83 graden met de fans op 57%. Heb hem 5 min laten draaien en hij overstijgt wel nooit de 83 graden.
Mijn case fans staan op 100%.

Tijdens het gamen blijft de temperatuur sinds ik de fan verplaatst heb wel mooi onder de 71 graden dus dat is wel al een kleine verbetering.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Een kleine verbetering? Das gewoon prima hoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mcnabster
WEBGAMING schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:11:

Heb je raad gevolgd en eentje besteld inclusief 3 pwm be quiet pure wings2 140mm fans.
Als ik ze geïnstalleerd heb laat ik je weten wel voordeel ik eruit gehaald heb ;)

• Mcnabster
Had de bestelde fans geannuleerd. Dat koste me 61 euro met controller dus ben direct voor een andere behuizing gegaan met ingebouwde controller. Heb gekozen voor de Silverstone rl06. Een goede airflow case met voldoende ruimte onder de gpu deze keer.
Bij de furmark test gaat de temperatuur na 10 min niet boven de 69 graden. Tijdens het gamen zit ik nu rond een 59-60 graden. Scheelt toch een 15 graden ongeveer dus heel tevreden van het resultaat.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee