Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

2070 super gebruikt maar 2,7GB van beschikbare 8GB geheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MalthoR
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 02-07-2020
Mijn vraag:

Ik ben een beginnende miner en ben bezig om een mining rig bij elkaar te sparen. Momenteel draai ik een aantal testen op mijn game pc (zie specs beneden). Ik had altijd begrepen dat mining heel GPU intensief is en sterke dure kaarten nodig zijn om de beste hashrates vs power consumption te halen. Nu loop ik er tegenaan dat mijn video kaart maar 2,7GB gebruikt/belast wordt terwijl hij 8GB ter beschikking heeft. Heb ik ergens mijn instellingen niet goed staan? Ik heb geprobeerd hier informatie over te vinden, maar het is mij niet duidelijker geworden. Ik heb gelezen over een aantal aanpassingen met VRAM, maar die hebben bij mij niet geholpen in de vorm dat mijn hashrate veranderd of mij GB meer belast wordt. Wie kan mij helpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Motherboard: Asus Maximus Ranger VIII
CPU: Intel I7 6700K
GPU: GTX 2070 Super 8GB windforce OC

Beste antwoord (via MalthoR op 12-06-2020 20:22)

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wel of niet Minen is niet de discussie. De vraag is waarom zo weinig geheugen gebruikt wordt.

Het antwoord is heel simpel, het is al iet nodig. Belangrijker is meer of de goede configuratie gebruikt wordt. En dat er genoeg capaciteit beschikbaar is. Het antwoord is een duidelijk nee.

Ten eerste moet er een andere BIOS op, waarmee de kaart geoptimaliseerd wordt voor mining. Dus lagere spanningen, lagere clocks voor memory en andere optimalisaties.

Ten tweede, ook al is een 1070 super een goede kaart. Er had veel beter een RX 480/580/590 met aangepaste BIOS geplaatst kunnen worden.

Het nadeel van aangepaste Bios voor beide merken is, dat je geen beeld hebt met de kaarten. Maar met je Intel systeem is dat geen probleem.

Wil je minen dan kan je beter een PCIe splitter nemen, die je PCIe bus in 8*PCe 1 lanes split en er 8x een low power BIOS RX580 aan hangt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

• PROnline
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 24-06 15:54
GPU intensief wil nog niet zeggen dat 't geheugen intensief is.
Om de berekeningen te doen is er veel veel rekenkracht nodig, maar niet persé geheugen intensief.

rond de 3GB is ook wat je elders online terug ziet/leest:
For mining Ethereum / Ethereum classic it’s enough to have 3gb of VRAM to handle current DAG size which is currently around 2.2gb, and increasing fast. But for long-term perspective 6–8gb VRAM is recommended.

As of other currencies (ex: ZEC with no DAG, or EXP which is Ethereum derivative with no DAG increase) which don’t rely that much on VRAM amount and memory frequency - 3gb VRAM GPU’s should be enough

[Voor 8% gewijzigd door PROnline op 12-06-2020 17:20]

• MalthoR
Oke dus voor mining is de Vram boven de 4-6GB niet belangrijk. Welke specs zijn dan wel heel belangrijk? Ik heb gelezen over de verhouding tussen rekenkernen en bus bandbreedte maar om nu concreet te hebben welke bij elkaar passen en dit is beter dan die... Geen idee. Prijs kwaliteit verhouding kijk ik nu naar 1660 Super OC. De 1080 ti is veel beter, maar ook 4x zo duur. Kun je daar nog advies in geven?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:39
MalthoR schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:02:
Oke dus voor mining is de Vram boven de 4-6GB niet belangrijk. Welke specs zijn dan wel heel belangrijk? Ik heb gelezen over de verhouding tussen rekenkernen en bus bandbreedte maar om nu concreet te hebben welke bij elkaar passen en dit is beter dan die... Geen idee. Prijs kwaliteit verhouding kijk ik nu naar 1660 Super OC. De 1080 ti is veel beter, maar ook 4x zo duur. Kun je daar nog advies in geven?
Het beste advies dat je kan krijgen is om niet te GPU-minen.

Dat ga je onder huidige omstandigheden namelijk nooit terugverdienen en er zijn ZAT vergelijkingswebsites die je per hashrate/coinsoort laten zien wat je terugverdientijd wordt (hint: nooit)

Wat de hashrates per GPU zijn kan je ook prima terugvinden.

Woont in Helsinki

• MalthoR
Intelligo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:30:
[...]

Het beste advies dat je kan krijgen is om niet te GPU-minen.

Dat ga je onder huidige omstandigheden namelijk nooit terugverdienen en er zijn ZAT vergelijkingswebsites die je per hashrate/coinsoort laten zien wat je terugverdientijd wordt (hint: nooit)

Wat de hashrates per GPU zijn kan je ook prima terugvinden.
Natuurlijk heb je gelijk dat in de huidige markt de hardware en energie kosten in ons land veel te duur zijn in vergelijking met wat je nu terugverdiend aan de coins. Maar mijn visie is niet op korte termijn gericht maar op lange termijn. Het is altijd een gok of het wel of niet terug betaald, maar een hobby kost altijd geld dus ik wil het gewoon een kans geven. In principe heb ik alles wel duidelijk uitgezocht en was mijn enige vraag dus waarom mijn VRAM niet volledig gebruikt wordt. Antwoord is gegeven ook al is het natuurlijk niet het antwoord waar ik op hoopte ;) Misschien komen er nog meer ideeën komende dagen anders zet ik dit topic op close volgende week.

• AzzKickah
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 03:37

AzzKickah

06-CENSORED

Waarom ga je nu nog minen? :?

• Intelligo
MalthoR schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:36:
[...]

Natuurlijk heb je gelijk dat in de huidige markt de hardware en energie kosten in ons land veel te duur zijn in vergelijking met wat je nu terugverdiend aan de coins. Maar mijn visie is niet op korte termijn gericht maar op lange termijn. Het is altijd een gok of het wel of niet terug betaald, maar een hobby kost altijd geld dus ik wil het gewoon een kans geven. In principe heb ik alles wel duidelijk uitgezocht en was mijn enige vraag dus waarom mijn VRAM niet volledig gebruikt wordt. Antwoord is gegeven ook al is het natuurlijk niet het antwoord waar ik op hoopte ;) Misschien komen er nog meer ideeën komende dagen anders zet ik dit topic op close volgende week.
Je zet je zinnen op koerswijziging. Dan dien je dus gewoon coins te kopen, geen miningaparatuur.

Een hobby is leuk, maar als je er wat aan over wilt houden heb je nu het verkeerde pad gekozen.

[Voor 5% gewijzigd door Intelligo op 12-06-2020 18:43]

Woont in Helsinki

• MalthoR
Bedankt voor je reactie, maar het topic is niet bedoeld als mining discussie.

De vraag is waarom mijn gpu niet 8gb gebruikt maar 2.7gb... En of ik dat kan verbeteren de ja of nee.

• MalthoR
[b]PROnline in "2070 super gebruikt maar 2,7GB van beschikbare 8GB geheugen"

rond de 3GB is ook wat je elders online terug ziet/leest:

[...]
Op welke site heeft u deze informatie gevonden?

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23-06 01:10

millman

6708Mhz @ -185c

Mining met GPU is not done. Alles is overgenomen door ASIC mining dus je GPU is waardeloos. Zelfs al zou Ethereum 10.000 euro waard worden, voordat je 1ETH binnen hebt ben je een jaar of wat verder. Heb hier nog 2ETH op een account staan, als aandenken voor wat het ooit waard was (max 2900 euro, nu 300)

Om te optimaliseren dien je de boardpower te tunen en je ram een flinke OC mee te geven, verder kun je weinig doen.

[Voor 16% gewijzigd door millman op 12-06-2020 20:05]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@MalthoR voor gpu minen gebruiken/ ten ze ook vaak RX570 4GB.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
millman schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:03:
Mining met GPU is not done. Alles is overgenomen door ASIC mining dus je GPU is waardeloos. Zelfs al zou Ethereum 10.000 euro waard worden, voordat je 1ETH binnen hebt ben je een jaar of wat verder. Heb hier nog 2ETH op een account staan, als aandenken voor wat het ooit waard was (max 2900 euro, nu 300)

Om te optimaliseren dien je de boardpower te tunen en je ram een flinke OC mee te geven, verder kun je weinig doen.
Het ligt aan de coin. Zou je BTC minen heb je over 10.000 jaar nog niet 1 BTC. Ga je echter bepaalde lowcap alts minen, dan zou het nog wel nuttig kunnen zijn. Er zijn genoeg sites waar je kan zien of het nuttig is of niet en welke coins wel nuttig zijn. Ja, het meeste is nutteloos, maar niet alles.

Edit: Wat betreft het VRAM verhaal. Er wordt gebruikt wat nodig is. Als ik een bepaald spel speel kan de GPU core prima op 100% draaien met 4GB VRAM in gebruik van de 11GB. Vaak genoeg is gewoon niet meer nodig. Zolang de core maar op 100% draait maakt het niets uit of je nou 1GB VRAM gebruikt of 8GB. Meer VRAM gebruiken zou het gewoon niet sneller maken.

[Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 12-06-2020 20:17]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Wel of niet Minen is niet de discussie. De vraag is waarom zo weinig geheugen gebruikt wordt.

Het antwoord is heel simpel, het is al iet nodig. Belangrijker is meer of de goede configuratie gebruikt wordt. En dat er genoeg capaciteit beschikbaar is. Het antwoord is een duidelijk nee.

Ten eerste moet er een andere BIOS op, waarmee de kaart geoptimaliseerd wordt voor mining. Dus lagere spanningen, lagere clocks voor memory en andere optimalisaties.

Ten tweede, ook al is een 1070 super een goede kaart. Er had veel beter een RX 480/580/590 met aangepaste BIOS geplaatst kunnen worden.

Het nadeel van aangepaste Bios voor beide merken is, dat je geen beeld hebt met de kaarten. Maar met je Intel systeem is dat geen probleem.

Wil je minen dan kan je beter een PCIe splitter nemen, die je PCIe bus in 8*PCe 1 lanes split en er 8x een low power BIOS RX580 aan hangt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• MalthoR
Wim-Bart schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:15:

Ik ben mijn set aan het kopen en heb het volgende voor een zachte prijs weten te bemachtigen:

Asus H110 btc pro
Gigabyte H110 xxx
CPU i5 - 6100
CPU g4400
Skill. 4gb 2666mhz ram
8 risers + kabels
2x frame
2x corsair HX 1200W

In mijn research zijn dit prima producten om te tweaken voor minen. Als de prijzen goed zijn komen de videokaarten. Heb nog geen haast ookal is de gouden tijd van crypto al voorbij. Mijn coin research is ook wel prima bitcoin en eth is niet meer haalbaar voor kleine farms dat weet ik.

Welke settings en instellingen dan het beste zijn voor de rug build daar gaat het om.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

MalthoR schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:30:
[...]

Ik ben mijn set aan het kopen en heb het volgende voor een zachte prijs weten te bemachtigen:

Asus H110 btc pro
Gigabyte H110 xxx
CPU i5 - 6100
CPU g4400
Skill. 4gb 2666mhz ram
8 risers + kabels
2x frame
2x corsair HX 1200W

In mijn research zijn dit prima producten om te tweaken voor minen. Als de prijzen goed zijn komen de videokaarten. Heb nog geen haast ookal is de gouden tijd van crypto al voorbij. Mijn coin research is ook wel prima bitcoin en eth is niet meer haalbaar voor kleine farms dat weet ik.

Welke settings en instellingen dan het beste zijn voor de rug build daar gaat het om.
Leuk spul, dat wordt knutselen. En uitzoeken hoe alles het beste gaat werken. Een hobby met verdiensten :)

• MalthoR

'' Momenteel draai ik een aantal testen op mijn game pc '' :

Motherboard: Asus Maximus Ranger VIII
CPU: Intel I7 6700K
GPU: GTX 2070 Super 8GB windforce OC
De mining rig is in de maak en ik ben nu aan het uitzoeken welke GPU ik het beste kan kopen voor welke prijs en voor welke coin.

• Intelligo
Wim-Bart schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:40:
[...]

Leuk spul, dat wordt knutselen. En uitzoeken hoe alles het beste gaat werken. Een hobby met verdiensten :)
Een hobby met verlies. Mooi lullen kunnen we allemaal :)

Voor het gemak heb ik voor TS even ingevuld wat hij gaat "verdienen", zonder mee te nemen wat de hardware hem kost, afschrijft, en wat de rest van de hardware NAAST de 2070 super gebruikt.

Success!

weer zo'n topic waar je achteraf niks meer van hoort omdat TS zich veel te erg schaamt voor al het geld dat hij heeft weggegooit, maar een BTC halvegare nog positief op durft te reageren omdat ie knaken naar zn eigen portomonee ziet vloeien.

[Voor 59% gewijzigd door Intelligo op 12-06-2020 21:51]

Woont in Helsinki

• Intelligo
MalthoR schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:48:
[...]

[...]

De mining rig is in de maak en ik ben nu aan het uitzoeken welke GPU ik het beste kan kopen voor welke prijs en voor welke coin.
Niks nada en doe het nou niet als je geld je lief is.

[Voor 5% gewijzigd door Intelligo op 12-06-2020 21:52]

Woont in Helsinki

• MalthoR
Iedereen bedankt voor de reacties en de eerlijke meningen en advies. Wat mij betreft mag deze topic op close 🙂.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 24-06 08:17
Ach, ik heb ook een rig gehad. Het is best leerzaam en spelen met de instellingen zodat je het meest efficiënt werkt. Ook verschillende coins kunnen wel of niet “winstgevend” zijn.

Doe je het voor het geld, begin er dan niet aan. Doe je het voor de lol en een paar coins te minen, zeker doen! Het blijft een leuke hobby om te tweaken ;-)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True