Occasion staat lang te koop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 449435

Topicstarter
Dag medetweakers,

Ik ben binnenkort in de markt voor een occassion, en heb in de buurt een mogelijk interessante Suzuki Celerio gezien.
De prijs is in mijn optiek aan de hoge kant (als ik bijvoorbeeld op Autoscout naar hetzelfde model kijk), maar daar is wellicht wat aan te doen.
Waar ik me meer zorgen om maak, is dat ik deze wagen al sinds november vorig jaar in de showroom zie staan.

Omdat mijn ervaring met het kopen van occassion beperkt is tot n=1 (bij een vriend van mijn ouders), vroeg ik me af of jullie je licht kunnen laten schijnen op het volgende:

1. Is deze auto te duur voor wat je ervoor krijgt?
2. Zo nee, hoe kan het dat een auto zo lang in de verkoop staat? Is dit corona-gerelateerd of zie ik iets over het hoofd?

Ik ben erg blij met jullie input!

Groeten,
Barbapapaman

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De auto heeft in ieder geval volgens RDW 2 zakelijke eigenaren en één particuliere eigenaar gehad.
De ene zal de de huidige handelaar zijn, en die andere zakelijke eigenaar kan van alles zijn geweest.

Ik zou zo’n auto graag van de eerste particuliere eigenaar willen hebben, en daar moeten er ook makkelijk wat van te vinden zijn. De Celerio is nog een vrij nieuw model.Op deze manier heb je gewoon meer kans op een nette auto.

[ Voor 6% gewijzigd door sssensss op 12-06-2020 17:31 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Die auto was 10k nieuw, dan is 7k wel erg optimistisch voor een 5 jaar oude.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Over de prijs kan ik niet zoveel zinnigs zeggen, maar dat hij er sinds november staat zou ik me niet direct al te druk over maken. De maanden maart, april en mei stelden dit jaar ook niet veel voor.

Ik heb ooit na lang twijfelen een auto gekocht die een vol jaar bij een dealer had gestaan en uiteindelijk was het de fijnste auto die ik ooit heb gehad.

[ Voor 18% gewijzigd door Tralapo op 12-06-2020 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik rijd vrijwel altijd auto's welke minimaal 15 jaar oud zijn. Een auto van vijf jaar kan mogelijk perfect een tijd stil staan, maar dat weet ik niet uit eigen ervaring.

Een oudere auto dan deze die (buiten?) zes maanden stil staat zal stevig onderhoud nodig hebben en een lange proefrit naar mijn idee. In de winter zorgt kou en vocht er voor dat elk kiertje vocht bevat en elk wrijvingvlak piept en kraakt.
Dat moet eerst opgelost door enkele uren rond te rijden en zorgen dat alles weer goed op temperatuur is gekomen. Daarna kun je bepalen wat er nog aan moet gebeuren.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Anoniem: 197141 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:33:
Die auto was 10k nieuw, dan is 7k wel erg optimistisch voor een 5 jaar oude.
Hij was 12k nieuw, maar dat terzijde is hij inderdaad vrij aan de prijs.

Daarnaast geldt in de autoverkoop, niet verkocht in de eerste maand, dan wordt het lastig. En dat kan veel redenen hebben, Te veel krassen, stinkt vanbinnen, in eerste instantie te duur te koop gezet, etc etc.

Daarna gaan mensen er vanalles aan zien, zoals dus "staat te lang te koop", "dealer is al lang eigenaar" etc.
Toen ik nog in de autohandel zat werden dat soort autos per "batch" weer aan de volgende handelaar verkocht. Die zet ze voor iets minder, soms ook gewoon hetzelfde bedrag, weer te koop en dan gaan ze wel. Die nam dan wel even het "probleem" onder handen.

Soms is een frisse blik genoeg om diezelfde auto wel te verkopen, en dat hoeft helemaal niet te beteken dat er echt iets mis is met de auto wat niet te herstellen is/was

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor dat geld heb je meer auto wanneer je het merk verandert: https://www.autoscout24.n...ldtidx=1&cldtsrc=listPage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de reacties!

De auto heeft voor zover ik weet binnengestaan, dus daar maak ik me geen zorgen over. Ik loop binnenkort even binnen, ben ook wel benieuwd naar de toelichting van de dealer. En dan probeer ik gelijk af te tasten wat er van de prijs af zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Wat is de reden dat je zo graag een celerio wilt? Of zoek je meer iets "in de trent van"?
Natuurlijk is de auto maar 5 jaar, dus dat houdt de prijs wat hoger, maar anders zou je ook aan een alto / swift kunnen denken. (niet veel groter, wel wat fijnere wegligging, zeker de swift)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:15
sssensss schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:29:
De auto heeft in ieder geval volgens RDW 2 zakelijke eigenaren en één particuliere eigenaar gehad.
De ene zal de de huidige handelaar zijn, en die andere zakelijke eigenaar kan van alles zijn geweest.
Zover ik weet wordt een handelaar/autobedrijf bij de rdw niet gezien als eigenaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
99ruud99 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:37:
Wat is de reden dat je zo graag een celerio wilt? Of zoek je meer iets "in de trent van"?
Natuurlijk is de auto maar 5 jaar, dus dat houdt de prijs wat hoger, maar anders zou je ook aan een alto / swift kunnen denken. (niet veel groter, wel wat fijnere wegligging, zeker de swift)
Meer dat tweede, dus ik kijk zeker verder dan alleen Celerio. Ik heb me enigszins laten sturen door het feit dat deze dealer om de hoek ligt, en dit 1 vd goedkopere occassions daar was, maar ook daar zit ik niet aan vast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Ben je van plan om ook op snelweg ermee te rijden ?
Doe eens een testrit, liefst na 19u zodat je even 120 kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
schumi1986 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:39:
[...]

Zover ik weet wordt een handelaar/autobedrijf bij de rdw niet gezien als eigenaar.
Jawel. De auto hoort dan bij de bedrijfsvoorraad.
Is wel een ander type kentekenbewijs dan wat wij hebben, en waar niet zomaar mee gereden mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
[...]

Ik heb het idee dat garages wel meetellen als de auto daar staat, maar komt te vervallen als hij wordt verkocht.

Mijn huidige auto was door een garage gekocht van een leasemaatschappij. Op het moment dat ik geïnteresseerd was stond er 0/2 bij de privé/zakelijke eigenaren op ovi.rdw.nl. Nu ik hem in bezit hebt is dat veranderd in 1/1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:15
Tralapo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:17:
[...]

Ik heb het idee dat garages wel meetellen als de auto daar staat, maar komt te vervallen als hij wordt verkocht.
Dat zal het idd zijn dan want ik weet bijna zeker dat het uiteindelijk niet mee telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Anoniem: 449435 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:12:
De prijs is in mijn optiek aan de hoge kant (als ik bijvoorbeeld op Autoscout naar hetzelfde model kijk),

[...]

1. Is deze auto te duur voor wat je ervoor krijgt?
Ik vind persoonlijk de prijs erg vergelijkbaar met de rest van de markt.
Als ik kijk op autoscout naar alle Suzuki Celerio Exclusive's, dan is er 1 uit 2014 met veel km's voor €5.900 en daarna zit je al op €6.945.
Overigens is het een ex-demo auto, mogelijk dat dat sommige mensen afschrikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
[...]

een ingekochte gebruikte auto gaat in de zg handelsvoorraad, en het kenteken wordt dan niet overgeschreven. een auto mag maar een bepaalde tijd in die handelsvoorraad zitten - ik dacht 6 maanden -, daarna moet de handelaar hem óf overschrijven óf aan een andere handelaar verkopen, dan begint de teller opnieuw te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Via autotrack kun je gratis een carfax rapport inzien met de eigenarengeschiedenis:

https://www.autotrack.nl/tweedehands/48055810/carfax/icr

Lijkt me 10 maanden een demo/leenauto geweest te zijn, daarna 4 jaar in het bezit van een particulier en daarna overgeschreven naar de garage waar hij nu te koop staat. Weinig geks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowgrunn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:23
Prijs is voor een celerio van die leeftijd en kmstand aardig normaal.
Mijn ouders hebben net een paar maand geleden ook 1 gekocht met dezelfde uitvoering, leeftijd en kmstand, Over het feit dat hij wat langer te koop staat zou ik me geen zorgen maken, je hebt er 6 maand bovag garantie op.
De celerio is minder gewild als 1 van bijv. de drieling (108/c1/aygo) maar doet er absoluut niet voor onder.
start stop, grotere kofferbak, verbruik van 1.25 zonder probleem haalbaar, en best wel stil en comfortabel op de snelweg. (zal wel als je vaak snelweg rijd cruisecontrol in laten bouwen)
Zit zelf ook al meer te denken om 1 te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:37
Nee, de auto wordt namelijk toegevoegd aan de bedrijfsvoorraad.
Er mag niet met de gele platen worden gereden, en de RDW eigenaar teller gaat ook niet omhoog. Zo was het tenminste bij al mijn tweedehands auto's.

De enige uitzondering zijn nieuwe auto's die ze op kenteken zetten voor belastingsvoordelen, dan koop je dus een auto met 1 vorige eigenaar. Maar dat gaat niet anders, je kan een auto niet op kenteken zetten zonder eigenaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
1. Autos zijn in NL veel te duur als je het vergelijkt met andere Europese landen.
Ik heb in het VK een Mini Cooper S op de kop kunnen tikken voor 1500 euro. In NL word ruim 4k gevraagd voor een vergelijkbare.
2. De markt ligt aardig op z'n gat inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
TheZenMeister schreef op zondag 14 juni 2020 @ 03:07:
1. Autos zijn in NL veel te duur als je het vergelijkt met andere Europese landen.
Ik heb in het VK een Mini Cooper S op de kop kunnen tikken voor 1500 euro. In NL word ruim 4k gevraagd voor een vergelijkbare.
Prijs verschil zit iets in maar..
Transport bpm kenteken etc. Kost ook geld.
Dan nog koplampen vervangen naar lhd en je bent een eind op weg.
Als je bij slagbomen staat ofzo is ook altijd vervelend.
Dus uiteindelijk ben je beter af met een lhd dan in de vk een rhd halen. En prijs verschil is dan niet meer zo groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK, dank voor de extra informatie! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 16:11
TheZenMeister schreef op zondag 14 juni 2020 @ 03:07:
De markt betreft vooral nieuwverkochte auto's. De tweedehands markt gaat vooralsnog prima:
https://www.ad.nl/auto/ve...de-coronacrisis~a87c12f3/

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-05 00:34
Kleine 2e hands auto's zijn gewild en dus relatief duur. Soms loont het om ook naar een iets groter model te kijken.
Pagina: 1