Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Dezu
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 12-06-2020
Lang verhaal maar ik probeer het zo concreet mogelijk te houden:
ik woon sinds een aantal weken op een nieuwe locatie, hier hebben we een gedeelde router (KPN Experiabox V8, ook wel bekend als Arcadyan VGV7519) waarvan vanaf mijn kamer het signaal dusdanig zwak is dat ik het netwerk zelden kan vinden, en wanneer dat wel het geval is haal ik maximaal 200KBs downloadsnelheid, vrijwel onbruikbaar dus. Ik heb via een kabel mijn eigen router (TP-Link Archer C5) hiermee verbonden (van LAN naar WAN, dus heb een eigen netwerk en niet alleen AP naar de main router) en dat werkt qua snelheid en stabiliteit perfect, haal maximaal 150MBs down.

Zoals veel PS4 gebruikers zullen weten wil je je PS4 op NAT Type 2 (of 1) hebben, want bij Type 3 zul je soms last hebben van disconnects tijdens online games, zo werd ik er bij minstens de helft van de matches in Apex Legends er vaak in de eerste 2 minuten spontaan uitgegooid (zonder enkele lag o.i.d.) om vervolgens te reconnecten en kwam er 100% van de keren weer direct in en kon zonder moeite de match afmaken.
Dus, PS4 statisch IP gegeven, deze maar in de DMZ (ik weet van eventuele risico's) van mijn router gezet, maar nog steeds NAT Type 3, hoogstwaarschijnlijk omdat er in de gedeelde router (noem het maar de hoofdrouter) iets zo geconfigureerd stond waardoor dit niet mogelijk is. Ik heb ook geen wachtwoord om in de configuratie van de hoofdrouter te komen, staat ook niet op de achterkant en heb alle defaults van zowel KPN als Arcadyan geprobeerd)

Nu heeft iedereen in de woning sinds een week 2 regelmatig uren lang geen internetverbinding, soms duurt dit wel 16 uur, soms een kwartier, dan werkt het weer 2 dagen prima en ineens een uur niet, uur wel, uren lang niet. Windows probleemoplossing en PS4 constateerden dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de DNS server, zelfs wanneer ik op mijn laptop en PS4 het DNS veranderde naar open DNS servers zoals Google's 8.8.8.8 of Cloudflare's 1.1.1.1, en of ik nou met mijn router verbonden was of met de hoofdrouter, dezelfde fout bleef. Omdat de huisbaas er niets aan deed en KPN niet wilde helpen heb ik vandaag maar de hoofdrouter teruggezet naar de fabrieksinstellingen, en zelf een wachtwoord ingevoerd dus had ik eindelijk toegang, want ik wilde voornamelijk de DNS instellingen hierin aanpassen en dan eventueel gelijk mijn eigen router in zijn DMZ zetten en dan op mijn router mijn PS4 port forwarden.

Nu blijkt dat in de hoofdrouter de DNS niet kan worden aangepast (bedankt KPN _/-\o_ ) maar wat me opviel is dat zodra ik klaar was met de quick setup (kan me herinneren dat ik op dit punt überhaupt meer heb gedaan dan enkel het nieuwe wachtwoord voor de configuratie instellen) ik een verbindingstest op mijn PS4 uitvoerde en deze direct NAT Type 2 aangaf. Dit geldt ook voor een medebewoner wiens PS4 exact dezelfde setup heeft, dus een statisch IP in zijn router die weer aan de hoofdrouter hangt.
Heel fijn dat het werkt, maar met de gelimiteerde kennis die ik hier over heb snap ik niet hoe dit kan. De eerste suggestie die ik op een ander forum kreeg was dat de UPnP instellingen voorheen misschien uit stonden en nu aan staan, maar dit lijkt niet het geval te zijn:

https://imgur.com/dSbNGqn

Toen ik de persoon op het andere forum dit liet zien snapte hij werkelijk niet hoe het kan dat beide PS4's nu NAT Type 2 ondersteunen, kreeg nog de suggestie dat iemand anders de poorten mogelijk al op een IP had geclaimd, maar mijn medebewonder en ik kunnen nu tegelijkertijd dezelfde match spelen in dezelfde game op PS4 en beiden NAT Type 2 behouden.

Iemand een verklaring voor hoe dit opeens spontaan lijkt te werken terwijl het alle schijn tegen heeft?
Dan snap ik iets beter hoe dit in elkaar zit voor het geval er een keer iets niet klopt of ik het nog een keer moet doen.

Alle reacties

• Kasper1985
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 12:24
Je hebt de experia box een factory reset gegeven. Het is dus niet zomaar spontaan ineens ;-)

Het kan vanalles zijn geweest maar is niet meer te achterhalen. Die Experiabox z’n logs zijn leeg.

Pas trouwens op met upnp is recentelijk weer een exploit in gevonden.

NAT 1 betekent trouwens dat je direct aan het publieke IP zit. Dat moet je niet willen. NAT type 2 is dus wat in een thuis omgeving het beste werkt.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True