Toon posts:

Werk en casual gaming PC max €1500

Pagina: 1
Acties:

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb sinds 6 a 7 jaar een laptop, toen vooral nodig vanwege school. Nu begint deze wat ouderdomsverschijnselen te krijgen en mag dus vervangen worden voor een desktop.

Laptop specs; i7-4702MQ, 16GB RAM, GT750M

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal vooral zakelijk gebruikt worden (software development, draaien van virtuele systemen) en zo nu en dan wat casual gaming.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is maximaal €1500,- maar dit hoeft niet op ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 3440x1440 60HZ monitor (en een 1920x1080 secundair monitor)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 94,99€ 94,99
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC€ 344,95€ 344,95
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 136,90€ 136,90
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 78,42€ 78,42
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 114,85€ 114,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.149,01

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Doel is dat het systeem wel weer een tijd mee kan. Makkelijk upgradebaar is een pre maar omdat de toekomst op altijd onbekend is moet dit niet te kostbaar worden.

Ga je overklokken?
Ben niet van plan te gaan overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben een tijdje bezig geweest met het samenstellen van het lijstje, de grootste afwegingen hierin waren voor mij:

- Moederbord
Hier heb ik een tijdje getwijfeld over wel/ geen wifi.
Met wifi: €155,- MSI B450 Gaming Pro carbon AC (https://tweakers.net/pric...gaming-pro-carbon-ac.html)
Zonder wifi: €95,- MSI B450-A Pro Max (https://tweakers.net/pric...8/msi-b450-a-pro-max.html)

Vanwege het prijsverschil voor de B450-A Pro Max gegaan, mocht het later nodig zijn kan er altijd een losse wifi module in.

- Videokaart
Hier heb ik lang getwijfeld tussen een GTX 2070s en de RTX 5700. Geen ray tracing bij de RTX is een nadeel maar wel een nadeel maar vanwege het prijsverschil toch in mijn lijstje gezet. Of zou de GTX toch een betere keuze zijn?

- Geheugen intern
Voor het draaien van virtuele systemen is wat RAM geheugen altijd lekker. Een lastige afweging vond ik de snelheid van het RAM geheugen (wat merk je daar qua performance direct van) en het merk ivm compatibiliteit.
De G.Skill RAM uit mijn lijstje staat niet op de AMD compatibiliteit lijst, is dat een probleem of risico?
Een alternatief zou dan deze kunnen zijn: G.Skill Tident Z Neo F4-3200C16D-32GTZN
https://tweakers.net/pric...o-f4-3200c16d-32gtzn.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Canelo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-03 11:38

Canelo

BT61.

Je kan beter een ryzen 3600 nemen ipv 3700x en de geld daarvan in een 5700XT stoppen.

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

• DutchTowel
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19-08-2021
Of beide. Voor jou wensen lijkt me de 3700x wel een goede investering.

Sluit me er wel bij aan dat 5700 XT het overwegen waard is.

Voor de prijs van je geheugen kan je ook nog kijken naar crucial Ballistix 3600mhz ram. Goedkoper en sneller.

Misschien nog een andere voeding, alleen kunnen andere hier daar beter over oordelen.

En wil je zeker zijn van een upgrade pad misschien een nieuw 550 bord of 570. Heb je alleen voor nu nog niks aan

[Voor 14% gewijzigd door DutchTowel op 12-06-2020 15:16]

• tug3506
  • Niet online
De processor doe ik inderdaad liever geen concessies. Het hoofd gebruik zal zakelijk zijn waarbij de extra cores toch wel prettig zijn.

Performance van de 5700 XT is inderdaad wel een mooie, ga ik zeker eens wat dieper induiken om die dan toch mee te nemen.

@DutchTowel Van de crucial Ballistix 3600mhz zie ik deze: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B maar die is dan weer bijna €70,- duurder dan het geheugen wat ik had.
Ik denk dat de mix-up hier komt omdat ik er nu 32GB in heb zitten of kijk ik verkeerd?

• DutchTowel
  • Laatst online: 19-08-2021
Ik vroeg me al af waarom die ram zo duur was. Dacht dat het 16gb was.

Oops. mijn fout.

Ik heb niks gezegd

• tug3506
  • Niet online
Bedankt voor jullie adviezen!

@DutchTowel Als ik een beetje door het forum heen ga ben ik hier ook wel een kleine uitzondering, meeste is hier toch gericht op pure gaming PC's waarbij 32GB natuurlijk weinig toevoegt.

Ik heb de lijst een beetje aangepast en een 5700 XT toegevoegd.
Ook heb ik het moederbord aangepast naar een X570. PCIe 4.0 voor de toekomst is inderdaad geen verkeerde.
De voeding heb ik hierna ook aangepast, 450W vond ik een beetje spannend worden, heb er nu een 500W (nog iets goedkoper ook) aan toegevoegd.

1MoederbordenASRock X570 Phantom Gaming 4€ 160,-€ 160,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 409,-€ 409,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 135,90€ 135,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W CM€ 72,09€ 72,09
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 114,85€ 114,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.270,74

Heb ik zo een mooi systeem bij elkaar?

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ongeveer de build die ik ook voor ogen heb.

Iemand vertelde mij dat er issues met dit ssd waren. Wd blue is goed alternatief.

Iemand vertelde me dat er issues met de eerste versie van de videokaart van dit merk was. (los zittende koeler). Misschien voor zekerheid andere kiezen, maar ja doordat iedereen dat doet, is deze nu wel goedkoper ;)

Voeding is lichter dan je eerst had. Zal vast nog steeds voldoende zijn hoor. Maar Watt zegt niet zoveel over de voeding.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• tug3506
  • Niet online
De issues met de gekozen SSD was ik niet tegengekomen, heb er eigenlijk vooral positieve reviews over gezien. Heb je daar toevallig een bron oid van?
Issues met de SSD zit ik namelijk niet echt op te wachten.

Met de videokaart zou ik daar wat minder wakker van liggen, veel reviews melden inderdaad de thermische issues en ik kwam ook wat tegen over wisselende kwaliteit tussen kaarten. Ik zal de kaart in het begin eens testen en bij het bestellen even op het retour beleid letten. Het prijs verschil van 30 ~50 euro vind ik in hier nog wel de moeite.

Ik ben nog eens aan het tellen gegaan met de componenten. Het stroomverbruik valt mij nog alles mee, ik kom op ca. 390 watt waarmee de 450 watt voeding nog zou voldoen.
De voeding uit mijn laatste lijstje van 500watt heeft maar 2 12v rails en de BitFenix 3 maar ik was (als ik nu nareken volgens mij ten onrechte) een beetje bang voor de totale stroom.
Als ik het goed heb, als ik er langs zit hoor ik het heel graag van, slaat het opgegeven vermogen op het continue verbruik van de gehele voeding. De vermogens per rail die op gegeven worden geven aan wat er maximaal per rail verbruikt kan worden, deze vermogens kunnen niet (hoogstens als korte piek) continue door de voeding geleverd worden.
Welke voeding zou jij hier adviseren?

• Quacka
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 Platinum 550W

Heb ik zelf nu gekozen (maar tis beetje afhankelijk van de prijzen als ik ga bestellen)

Je hebt echt niet zo'n zware nodig, maar ik heb graag wat marge voor de toekomst. Een van de dingen die ik het snelst nog gaat upgraden is de videokaart. Dus in dat geval niet voeding hoeven te veranderen is wel een pre

Die je eerst had is inmiddels duurder. Maar was een prima keuze toen ie die prijs had en denk nog wel

Edit
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62690240

Maar geen idee waar dit op gebaseerd is

[Voor 50% gewijzigd door Quacka op 12-06-2020 17:50]

• Quacka
https://tweakers.net/soli...ton/a2000_p1023018/forum/

Staan wel paar rare issues. Maar het is ook een populaire SSD natuurlijk

• tug3506
  • Niet online
Dat brengt je toch weer aan het twijfelen. De SSD komt veel voor dus wat issues zijn niet gek maar dit soort problemen maken het toch wel spannend.
Vanwege het kleine prijsverschil dan toch naar de WD geswitched.

Dan zou dit mijn lijstje gaan worden
1MoederbordenASRock X570 Phantom Gaming 4€ 160,-€ 160,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 409,-€ 409,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 135,90€ 135,90
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 78,42€ 78,42
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 127,69€ 127,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.289,91

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KopjeKoffie_21
  • Laatst online: 22-03 21:42
tug3506 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:21:
De processor doe ik inderdaad liever geen concessies. Het hoofd gebruik zal zakelijk zijn waarbij de extra cores toch wel prettig zijn.

Performance van de 5700 XT is inderdaad wel een mooie, ga ik zeker eens wat dieper induiken om die dan toch mee te nemen.

@DutchTowel Van de crucial Ballistix 3600mhz zie ik deze: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B maar die is dan weer bijna €70,- duurder dan het geheugen wat ik had.
Ik denk dat de mix-up hier komt omdat ik er nu 32GB in heb zitten of kijk ik verkeerd?
Een paar maanden terug zat ik in hetzelfde dilemma. Toen toch besloten voor de 5700 te gaan. Mede door dit filmpje: https://youtu.be/oOt1lOMK5qY

Mijn budget was anders ~1100 en gamen op 1080p/144hz. Tot nu toe nog geen moment spijt gehad van de 5700, zeker omdat ik weet dat ik in de toekomst nog kan flashen naar 5700 XT. Moet je wel willen natuurlijk!

Uit persoonlijke ervaring wil ik je aanraden voor de powercolor versies te vaan van de 5700(xt) deze zijn erg stil en blijven goed koel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee