Upgrade Netwerk naar wifi 6

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Jellep
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-06 12:18
Beste Tweakerds,

Even een klein vraag over het updaten van mij netwerk.

Situatie: 100Mbit/s netwerk volgens provider, wat ook echt bekabeld binnenkomt is 88Mbit/s. In dit huis maken we gebruik van het bijgeleverde modem, de Zyxel VMG8324-B10A. Dit model heeft wifi 4. Hier heb ik het probleem als we met 4 personen thuis zijn dat mijn download soms dropt (niet voor even) naar 100kb/s. Natuurlijk moet hier even een upgrade komen.
Hier is dan de hoofdvraag: Doe ik mezelf goed door een redelijk goedkope wifi 6 router aan te schaffen, zoals de TP-Link Archer AX10 of zou ik hier mee moeten investeren om de download-drops te verhelpen?

Hebben jullie ervaringen met Wifi 6 routers en wat zouden jullie aanraden in mijn situatie?

Links naar producten:
https://tweakers.net/pric...g8324-b10a/specificaties/
https://tweakers.net/pric.../tp-link-archer-ax10.html

[ Voor 11% gewijzigd door Snelle Jellep op 12-06-2020 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-07 08:13
Eerst zou je moeten uitzoeken waar de bottleneck zit. Mogelijk is je wifi snel genoeg en gebruikt een van de andere personen 87Mbit/s met downloads en heb je daardoor vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Jellep
Groentjuh schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:21:
Eerst zou je moeten uitzoeken waar de bottleneck zit. Mogelijk is je wifi snel genoeg en gebruikt een van de andere personen 87Mbit/s met downloads en heb je daardoor vertraging.
Hier hebben we al een beetje op getest. Als iemand download of een filmpje buffert (bv youtube) krijgt deze gebruiker prioriteit. Met een maximale up-/download in de router op te geven is dit probleem nog niet verholpen. Dit zou toch met het nieuwe OFDMA technologie verholpen moeten zijn?

Hierbij lijkt het me verstandig om de ZyXEL te blijven gebruiken als tweede mijn "smart-home" op een apart netwerk te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Snelle Jellep op 12-06-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-07 08:13
Als ik een artikel zoals deze mag geloven, dan zal OFDMA niet gek veel effect opleveren. Daar moet ik wel bij opmerken dat jouw modem alleen wifi over 2,4GHz heeft. Tegenwoordig is 2,4GHz in combinatie met 5GHz gebruikelijk, dus upgraden is geen slecht idee.

Ik vraag voornamelijk: is wifi echt de bottleneck? Als bijvoorbeeld de verdeling van de bandbreedte van je internetverbinding zorgt voor dit soort problemen, dan gaat nieuwe wifi dat niet magisch oplossen.

Daarnaast help het ook als je meer verteld over hoe je netwerk nu ingericht is. Je hebt een Zyxel VMG8324-B10A. Dat is duidelijk, maar zitten daar 3 PCs en een NAS bekabeld aan vast of is alles via Wifi geregeld? Hebben die apparaten, die aan wifi hebben wel wifi-6?

[ Voor 21% gewijzigd door Groentjuh op 12-06-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Jellep
Sowieso blijft mijn verbinding een bottleneck. Met 88 Mbt/s is het niet de grootste snelheid die er af te nemen is. Echter, dit zou op ongeveer een 10,9 Mb download speed uit moeten komen. Dit is ook haalbaar als ik mijn laptop direct aan de router kabel. Op het moment dat ik in dezelfde kamer op het WiFi netwerk zit haal ik een magere 0,8 tot 1,5 MB download (mits de andere apparaten om stand-by staan).

Over het netwerk, mijn NAS (back-up voor het bedrijf deze dient niet als media station) TV en Philips-HUE kastje.

Op het Wifi zit de sonos (x3), 2 laptops, 1 pc en 2 tot 4 telefoons.

Alle apparaten zijn in het afgelopen jaar vernieuwd. Hier is nog 1 laptop waarvan ik de Wifi kaart moet vervangen (hier zijn we niet bang voor hoor 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
zou je niet beter naar een kijken naar een iets met een wifi 5 AC Wave2 ?
bv een cisco wap581 of unifi nanoHD

dit zijn accespoints met 4 antennes die elks aparte apparaten kunnen bedienen zonder dat ze "last" hebben van elkaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-07 18:42
Snelle Jellep schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:09:
Sowieso blijft mijn verbinding een bottleneck. Met 88 Mbt/s is het niet de grootste snelheid die er af te nemen is. Echter, dit zou op ongeveer een 10,9 Mb download speed uit moeten komen.
Je bedoelt 10,9 MB/s.
Dit is ook haalbaar als ik mijn laptop direct aan de router kabel. Op het moment dat ik in dezelfde kamer op het WiFi netwerk zit haal ik een magere 0,8 tot 1,5 MB download (mits de andere apparaten om stand-by staan).
Afstand en obstakels ((dikke)muren en vloeren, gewapend beton, laminaat met isolatie etc) tussen kamer en modem/router spelen een rol bij WiFi.

Kun je een tekening van huis maken en een korte beschrijving geven van omgevingsfacatoren zoals hierboven beschreven?

Bedoel je 0,8 tot 1,5 MB/s of Mb/s?

Klein terzijde. Je bent inconsequent in het gebruik van bits en bytes. Daardoor weten we niet wat je bedoelt.
b= bit
B = byte (8 bits)
De verbindingssnelheid is altijd Mb/s of eventueel MB/s, niet MB of Mb.
Gebruik de juiste aanduiding en gebruk deze a.u.b. consequent dan weten we precies wat er aan de hand is zonder nodeloos te moeten vragen wat je bedoelt.
Over het netwerk, mijn NAS (back-up voor het bedrijf deze dient niet als media station) TV en Philips-HUE kastje.

Op het Wifi zit de sonos (x3), 2 laptops, 1 pc en 2 tot 4 telefoons.

Alle apparaten zijn in het afgelopen jaar vernieuwd. Hier is nog 1 laptop waarvan ik de Wifi kaart moet vervangen (hier zijn we niet bang voor hoor 8)7 ).
Schakel voor testen alle Sonos apparatuur uit (dus niet in stand by). Sonos staat erom bekend rare dingen op het netwerk te doen en het is belangrijk om te weten of het een rol speelt.
Pagina: 1