Keuken in aanbouw zonder kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 23:54
Binnenkort gaan wij beginnen met voorbereiden van het plaatsen van een keuken in onze aanbouw. Deze aanbouw is door de vorige bewoners gebouwd en heeft geen kruipruimte. Nu wil ik graag water, afvoer en een 3-faseaansluiting aan gaan leggen.

Mijn vraag is wat gebruikelijk in zo'n situatie. Ik kan de leidingen horizontaal over/door de muur laten lopen naar de woning en daar de kruipruimte ingaan. Echter moet er dan een koof/voorzetwand komen in de woning om de leidingen te verbergen.

Een andere optie is om alles verzonken in de muren te plaatsen en (deels) via de fundering de kruipruimte in te gaan. Lijkt me erg lastig om dit mooi en goed te doen.

Een laatste optie zou zijn om dwars door de muur te gaan en via de garage de kruipruimte in te gaan. Ik ben hier eigenlijk geen fan van omdat dit a) beunwerk is en b) de leidingen in de garage afgedekt moeten worden.

Wat is jullie mening? Wat is gebruikelijk in zo'n situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Leidingen in de dekvloer een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:56
Kan je niet een stukje uitgraven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 11:16
Bij ons zijn de leidingen verzonken in de muur en achteraf dicht gestukt. De leidingen lopen dan vanaf de oude keuken verzonken in de muur naar de uitbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@MikeyMan Dekvloer is lastig omdat er al tegels EN vloerverwarming in ligt. Ik weet (nog) niet precies tot waar de vloerverwarming komt, maar ik heb het vermoeden tot vrij dicht aan de muur.

@Dr Pro Dat zou idd ook nog een optie kunnen zijn maar ik weet niet hoe verstandig het is als deze leidingen in het koude zand liggen (denk ook aan winter en dergelijke)

@Lelletje Ja, dat heeft ook mijn voorkeur, alleen komen de leidingen van de huidige keuken uit de vloer in de woning en precies daar wordt een muurtje gesloopt. Daarom kan ik die leidingen niet verlengen en verbergen :(

[ Voor 24% gewijzigd door Anteros op 12-06-2020 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
Anteros schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:37:
@MikeyMan Dekvloer is lastig omdat er al tegels EN vloerverwarming in ligt. Ik weet (nog) niet precies tot waar de vloerverwarming komt, maar ik heb het idee tot vrij dicht aan de muur.

@Dr Pro Dat zou idd ook nog een optie kunnen zijn maar ik weet niet hoe verstandig het is als deze leidingen in het koude zand liggen (denk ook aan winter en dergelijke)
Vriezen zal het niet.
Warm water leiding is wel verstandig om te isoleren.
Wellicht iets met een (hotfill)boiler?
Dat is sowieso wel een aanrader hoor, heerlijk om meteen warm water uit je kraan te krijgen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 11:16
@Lelletje Ja, dat heeft ook mijn voorkeur, alleen komen de leidingen van de huidige keuken uit de vloer in de woning en precies daar wordt een muurtje gesloopt. Daarom kan ik die leidingen niet verlengen en verbergen :(
En wat zeggen bouwbedrijven hierover? Ik heb wel eens bouwbedrijven laten komen om hun ideeën te aanhoren, zij hebben er meer ervaring mee. Het is niet helemaal eerlijk, maar zo kom je er ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Via de garage zou wel één voordeel hebben. Dan kun je bij de afvoer een goed en eenvoudig bereikbaar punt kunnen maken om verstoppingen te verhelpen. Als je een verstopping hebt is dit goud waard. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@Dr Pro Dat hebben we ook... Er komt een Quooker Combi+ :) (Warmwater mag je niet afdoppen, vandaar de combi+)

@Lelletje Daar gaan we het ook nog aan vragen, maar ik was zeer benieuwd wat de vriendelijke mensen van Tweakers hierover te zeggen hebben :)

@DrivinUCrazy Haha, dat is waar!

[ Voor 7% gewijzigd door Anteros op 12-06-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik ben momenteel ook aan het kijken hoe ik dit hier thuis op ga lossen. Heb ook een vloer met vloerverwarming liggen dus boren in de vloer is niet echt een gewenste optie (heb wel een kruipruimte).
Water aanvoeren is niet zo zeer een punt, daarvoor heb ik eigenlijk alleen een koud-waterleiding nodig doordat warm water ook wel middels een 'Qoocker' / 'Close-In Boiler' geregeld kan worden (Gas gaat er tóch echt wel een keer uit). Ik zit alleen een beetje met de afvoer welke naar een gescheiden riool geloodst moet worden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-06 22:28
Anteros schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:31:

Een laatste optie zou zijn om dwars door de muur te gaan en via de garage de kruipruimte in te gaan. Ik ben hier eigenlijk geen fan van omdat dit a) beunwerk is en b) de leidingen in de garage afgedekt moeten worden.

Wat is jullie mening? Wat is gebruikelijk in zo'n situatie?
Waarom vind je dit een beun oplossing?

Bij mijn schoonvader zit dit al zo sinds de jaren 70 toen het huis gebouwd is.

In de garage heeft hij er een voorzet wandje voor gezet.
Achter dit paneel zitten de warm en koud water leiding en afvoer.
In de keuken heb je dan niet dat je grote gaten uit alle achterwanden en zijwanden moet halen om je riool kwijt te kunnen.

En persoonlijk vind ik leidingen over de muur/vloer in leefruimten prutswerk, in een garage vind ik dat minder storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@FRANQ Dank je voor je reactie. Ik vind leidingen over vloer/muur ook niet mooi en in ons geval zou je die ook niet zien. De leidingen zouden dan lopen over de muur _achter_ de keuken om vervolgens via een koof de vloer in te gaan. Geen leiding in zicht.

Vwb beun... Het is meer een gevoel dan dat ik er een goede onderbouwing voor heb. Wellicht nog steeds een optie, maar het heeft niet mijn voorkeur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anteros schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:12:
@FRANQ Dank je voor je reactie. Ik vind leidingen over vloer/muur ook niet mooi en in ons geval zou je die ook niet zien. De leidingen zouden dan lopen over de muur _achter_ de keuken om vervolgens via een koof de vloer in te gaan. Geen leiding in zicht.

Vwb beun... Het is meer een gevoel dan dat ik er een goede onderbouwing voor heb. Wellicht nog steeds een optie, maar het heeft niet mijn voorkeur.
Zou juist mijn voorkeur hebben, in de garage. Heb je daar ook meteen warm en koud stromend water en afvoer. Lijkt me ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 19:54
Dr Pro schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:43:
[...]

[...]
[...]
Pas op voor legionella.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anteros
@Anoniem: 39993 :) Daar heb je helemaal gelijk in! Daar had ik nog niet over nagedacht.

@djluc Klopt... warmwaterleiding mag je niet isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
djluc schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:20:
[...]

Pas op voor legionella.
Oh haha, ik wist niet dat je die niet mocht isoleren.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Anteros schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:49:
@Dr Pro Dat hebben we ook... Er komt een Quooker Combi+ :) (Warmwater mag je niet afdoppen, vandaar de combi+)

@Lelletje Daar gaan we het ook nog aan vragen, maar ik was zeer benieuwd wat de vriendelijke mensen van Tweakers hierover te zeggen hebben :)

@DrivinUCrazy Haha, dat is waar!
Je kan je warm water natuurlijk ook gewoon boven bij je CV afdoppen ;-) In ons geval was hotfill van 15m leiding de quooker in mijn ogen gewoon pure geldverspilling want tegen de tijd dat die 15m leiding vol zat met warm water en de CV ketel ook heet water levert was de quooker al vol, zeker als het gaat om kleine beetjes bijvullen (2 kopjes thee, pannetje heet water, handen wassen etc). Daarnaast is de quooker combi met groot reservoir echt zat bij normaal gebruik (gezin met 3 kleine kinderen), totdat mensen de kraan aan gooien met warm water en dan rustig de pannen gaan verzamelen... Maar dat zie ik meer als opvoeding.

Met die oplossing kun je mogelijk warm water laten vervallen en heb je alleen koud water + afvoer nodig, kun je die niet uit je garage laten komen? Idem voor nieuwe electra, is er geen kortere weg en gewoon de groepen hergebruiken in je meterkast, maar niet de oude leidingen omleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Sander schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:32:
[...]

Je kan je warm water natuurlijk ook gewoon boven bij je CV afdoppen ;-) In ons geval was hotfill van 15m leiding de quooker in mijn ogen gewoon pure geldverspilling want tegen de tijd dat die 15m leiding vol zat met warm water en de CV ketel ook heet water levert was de quooker al vol, zeker als het gaat om kleine beetjes bijvullen (2 kopjes thee, pannetje heet water, handen wassen etc). Daarnaast is de quooker combi met groot reservoir echt zat bij normaal gebruik (gezin met 3 kleine kinderen), totdat mensen de kraan aan gooien met warm water en dan rustig de pannen gaan verzamelen... Maar dat zie ik meer als opvoeding.

Met die oplossing kun je mogelijk warm water laten vervallen en heb je alleen koud water + afvoer nodig, kun je die niet uit je garage laten komen? Idem voor nieuwe electra, is er geen kortere weg en gewoon de groepen hergebruiken in je meterkast, maar niet de oude leidingen omleggen?
Dat klopt, ik zou dat af kunnen doppen :). Probleem is dat ik niet precies weet waar de warmwaterleiding vandaan komt. Volgens mij komt deze vanuit de badkamer naar de keuken. Wellicht de moeite waard om dit uit te zoeken, maar tot voor deze discussie was het makkelijker om de boel gewoon aan te sluiten op de Combi+.

De garage-optie begint wel steeds aantrekkelijker te worden :). Zodra ik in de kruipruimte zit kan ik leidingen en elektra hergebruiken/aanleggen, dat is het probleem niet. De (deels) oude leidingen kan ik dan verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:30
Ik zou ook via de garage doen. Je kan er nog meer mee in de garage als je b.v. je handen wilt wassen. Ik vind beun ook wel meevallen. Ik vind het vooral beunwerk als je de halve kiet moet slopen. Veel gasten rammen ook meteen de halve boel aan gort, wat vaak niet nodig is maar wel 'lekker makkelijk'. Daarom doe ik het vaak ook het liefst zelf.

Als je zorgt dat je er altijd bij kan heb je ook geen probleem bij lekkage / verstopping. Zou dat zelf ook doen, maar snap je punt wel. Het ziet er gek uit maar wellicht kan je er een mooi wasbakje maken. Dan is het al direct minder beunwerk en lijkt het meer alsof het zo hoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anteros
Hartelijk dank voor alle antwoorden! Wordt erg gewaardeerd. Ik heb er nog eens over nagedacht en door jullie goede ideeën besloten om het idd via de garage te doen. Scheelt een hoop werk en heeft als voordeel dat ik idd een mooi wasbakje (met warm water :)) en dergelijke kan monteren.

Thanks again!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02
Sander schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:32:
Je kan je warm water natuurlijk ook gewoon boven bij je CV afdoppen ;-)
Ben niet TS, maar als ik dat doe, heeft dat als klein bijkomstig nadeel dat de douche (en hele badkamer) ook alleen maar koud water geeft. Misschien leuk voor zo'n geschikt/ongeschikt reclame, maar verder niet helemaal ideaal.

Splitsing zit hier in de badkamervloer ergens. Dat wordt wel een prijzige "ff afdoppen" dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:13
Als je de ruimte hebt zou ik in jouw situatie een dieper werkblad nemen . Dan heb je ruimte achter de kasten om alles op de muur te hebben .
Scheelt een hoop gedoe als je in de woning de kruipruimte in kan .En een diep blad is altijd fijn !

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@Elahkneh Dat hebben we ook (70cm)... De boel kan binnen dan idd over de muur lopen waarna het op een bepaald punt door de muur naar de garage gaat om daar weer verder te gaan naar de woning/kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dr Pro schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:43:
[...]

Vriezen zal het niet.
Wellicht iets met een (hotfill)boiler?
Dat is sowieso wel een aanrader hoor, heerlijk om meteen warm water uit je kraan te krijgen _/-\o_
Warm water leiding juist niet isoleren ivm legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 22:55

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De keuze lijkt al gemaakt, maar toch: geen waterleiding in de muur plaatsen! Als je de kraan opendraait, dreunt dat flink door. Naar andere verdiepingen, maar ook naar de buren.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@Thijsmans thanks for the tip! Ik had er niet aan gedacht maar ik ga dit ook niet doen. Leidingen op of door de muur/vloer.
Pagina: 1