Tandarts - behandeling met voorwaarden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merkin Muffley
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Mijn vrouw heeft binnenkort een wortelkanaal behandeling bij de tandarts. Op zich niks vreemds, alleen wat ik wel vreemd vond is dat er een heel formulier aan haar werd gemaild dat getekend dient te worden. Zelf heb ik zo'n formulier nog nooit gezien. Is dit 'normaal'? Het document zat als word (?) document toegevoegd in de mail.

De tekst:
Iedere tandarts heeft de plicht zijn patiënten zorgvuldig te informeren over een voorgestelde behandeling. Die behandeling mag pas starten nadat de patiënt goed is geïnformeerd en toestemming heeft gegeven. De officiële term hiervoor is ‘informed consent’. Met dit formulier geeft u toestemming voor de voorgestelde endodontische behandeling ( wortelkanaal behandeling) in onze praktijk. Leest u alstublieft de volgende tekst aandachtig. Wij vragen u dit formulier te ondertekenen als u na het eerste consult een verdere behandeling zal krijgen.

Ik ben ervan op de hoogte dat
• Een wortelkanaalbehandeling wordt gedaan om een tand of kies te behouden die anders mogelijk moet worden getrokken ( geëxtraheerd).
• Het succes percentage van een wortelkanaalbehandeling hoog is, maar dat een gunstig resultaat niet kan worden gegarandeerd. Het slagingspercentage is 85%.
• Na een wortelkanaalbehandeling nog enige dagen sprake kan zijn van napijn.
• Het soms nodig is dat een tand of kies opnieuw endodontisch behandeld wordt, er een chirurgische ingreep moet plaats vinden of dat de tand of kies alsnog moet worden getrokken.
• Er soms kronen ,bruggen en stift opbouwen moeten worden verwijderd , voordat de eigenlijke wortelkanaalbehandeling kan plaats vinden.
• Bij het verwijderen van kronen, bruggen en stift opbouwen deze onherstelbaar beschadigd kunnen raken. Ook kan een tand of kies beschadigen.
• Tijdens de wortelkanaalbehandeling instrumenten kunnen afbreken in het wortelkanaal, dat perforaties ( onbedoelde openingen naar tandvlees of kaakbot ) kunnen ontstaan, dat schade aan vullingen, kronen en bruggen kan ontstaan, dat kanalen niet te vinden zijn, dat tandmateriaal mogelijk moet worden opgeofferd om toegang tot de wortelkanalen te te verkrijgen en dat gebitselementen kunnen breken.
• Soms de tand of kies helemaal niet reageert op een wortelkanaalbehandeling en dat klachten blijven bestaan (vaak zijn dan chirurgische vervolgbehandelingen nodig).
• Een tand of kies na een wortelkanaalbehandeling verzwakt kan zijn en kan breken.
• Het noodzakelijk is de tand of kies na een wortelkanaalbehandeling te laten restaureren.
• Er andere behandelmogelijkheden zijn: a. geen behandeling b. wachten op duidelijker symptomen of c. trekken van de betreffende tand of kies.
• De risico’s van andere behandelmogelijkheden onder meer pijn, zwelling, onnodig verlies van tanden of kiezen en infecties naar andere gebieden zijn.
• Er soms medicijnen (meestal pijnstillers ) worden voorgeschreven, bijvoorbeeld ter bestrijding van napijn.
• Het mijn eigen verantwoordelijkheid is om elke wijziging in mijn medische situatie (en historie) aan de praktijk te melden, zodat die, indien nodig, de meest optimale medicatie kan verzorgen.

Hierbij verklaar ik dat al mijn vragen door de tandarts-endodontoloog van deze praktijk zijn beantwoord en dat ik begrijp wat in dit formulier staat. Met de ondertekening van dit formulier geef ik toestemming voor de behandeling en stem ik er tevens in toe dat er röntgenfoto’s worden gemaakt als aanvulling op mijn tandheelkundig dossier.

Datum:
Naam:
Geboorte datum:
Handtekening patiënt
toon volledige bericht
Eigenlijk vind ik het vreemd dat zo'n document wordt opgesteld en dat hier voor getekend dient te worden... Wat is jullie idee? Tekenen? Met vragen terug komen?

Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Hij geeft in ieder geval wel een hoop goeie informatie, maar als ik een handtekening zou moeten zetten voor een tandheelkundige actie dan begint het toch ook wel vreemd te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:51:
Hij geeft in ieder geval wel een hoop goeie informatie, maar als ik een handtekening zou moeten zetten voor een tandheelkundige actie dan begint het toch ook wel vreemd te voelen.
Sowieso heeft een tandarts (helaas) alleen een inspanningsverplichting dus als dit formulier een indekking is lijkt me dat nogal overbodig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Waarschijnlijk genoeg gezeik gehad met mensen die denken dat zo'n behandeling hetzelfde is als een gaatje vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:47
Yups ik denk dat de tandarts normaal extra tijd maakt voor een gesprekje om alles uit te leggen.
Dat kan nu niet, dus doen ze het via een formulier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:17
Veel mensen snappen niet hoe een tandarts werkt. Zoals hierboven genoemd heeft de tandarts een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting.
Een wortelkanaalbehandeling is geen genezing, het is de laatste poging om je kies te redden tegen een extractie.

Mijn tandarts zei dat dit de moeilijkste behandeling is in zijn vak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:41

MLLL

Palm Treo 650

Als je dat document leest zou je bijna willen dat ze de kies maar gelijk er uit trekken, stuk minderkans op complicaties....

Heb 2 maanden terug een wortelkanaalbehandeling gehad en blij dat ik wel bij de 85% zat waarbij de behandeling geslaagd is.

Heb niets hoeven tekenen en zelf ook zo min mogelijk informatie gevraagd, hoe minder je weet hoe minder eng het is,het moest toch gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:12
Als je tekent, kun je niet meer zeggen dat je het niet wist. Ik vindt dat wel een goede procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:22
Staat geen gekke informatie in. Ongeveer hetzelfde als wat je weleens op een website of foldertje van een tandarts leest.
Die handtekening zal wel nodig zijn omdat de tandarts in het verleden waarschijnlijk gezeur gehad heeft.
In dit geval zou ik gewoon een handtekening zetten en op die stoel gaan liggen :)

Wat in het algemeen wel goed is: vraag vooraf of er jouw specifieke geval de slagingskans aanmerkelijk lager ligt door specifieke omstandigheden. Zo ja dan kan je beter overwegen om de kies te laten trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-05 08:32
Ik kreeg een infoboekje over de behandeling.

En de offerte😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:15

Rmg

Merkin Muffley schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:39:

Eigenlijk vind ik het vreemd dat zo'n document wordt opgesteld en dat hier voor getekend dient te worden... Wat is jullie idee? Tekenen? Met vragen terug komen?
Waarom precies, het is toch voor beide partijen goed dat ze geïnformeerd zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dat pakt hij in ieder geval serieus aan. Prima toch? Wat er staat is helemaal waar. Hij wil gewoon geen discussies als in "als je me dat vantevoren verteld had, dan...". Je hebt er zelfs voor getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb geen wortelkanaalbehandeling gehad (afkloppen) maar de operaties die ik wel kreeg, daar kreeg ik ruim vooraf (mondeling voor mijn concrete geval en met folder met algemene teksten) uitleg over ook de wordt case verwachtingen.

Er staat in dit doc niets dat niet ook mondeling zou (kunnen) zijn gekomen. Rustig vooraf kunnen lezen vind ik netter, prima keuze. De handtekening vragen vind ik wel wat vreemd. Dat kon eerder bij mondelinge toelichting ook af met een stilzwijgend akkoord door niet weg te rennen.

Verklaren dat al mijn vragen door de tandarts-endodontoloog van deze praktijk zijn beantwoord - dat vind ik erg ver gaan. Of eerst mondeling inderdaad -alle- vragen stellen die je hebt. Verklaren dat je bovenstaande hebt gelezen en begrepen is meer dan zat, me dunkt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
Dit lijkt op informed consent, artsen moeten een patiënt goed voorlichten over wat er wel en niet mis kan gaan en moeten dit voorlichten ook vastleggen in het dossier. Dit is een manier... Al vraag ik me af of iedereen begrijpt wat hier precies staat en wat de gevolgen exact zijn.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-05 12:03
Paar maanden terug nog een wkb ondergaan, maar daar heb ik niet zo'n formulier gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Net een WK behandeling achter de rug. Of liever, nog in progress. Ter illustratie:
1) kiespijn
2) vrijdag: tandarts check. Afspraak voor WK volgende week
3) zaterdag: extreme pijn
4) zondag: spoedarts: WK behandeling fase 1. Lastig, want kon, met microscoop, niet alle kanaaltjes vinden.
5) vrijdag: vervolg bij eigen tandarts. Mislukt, lastig, voorstel: brug. Of doorverwijzing endodontoloog
6) Komende maandag: afspraak bij endodontoloog voor vervolg.Dat wordt weer: eerst consult, dan vervolgafspraak.

Inmiddels veel geld kwijt, veel tijd kwijt, en nog geen gerepareerde kies. (ging ook nog een en ander mis met plannen van afspraken. Dagen hierboven liggen niet in 1 week).

Ik ga NOOIT meer naar een reguliere tandarts voor een WK behandeling. Zal me direct laten doorverwijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door gysman11 op 12-06-2020 09:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Tijdje terug wkb gehad, ook een dergelijk formulier moeten tekenen. Binnen twee weken afgebroken en 500 euro door de plee.

Ik zie trouwens geen reden om te weigeren om te tekenen, het is het eula van Apple niet dus je hoeft niet bang te zijn met je mond aan iemand z'n aars genaaid te worden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:54

Honesty

kattenneus!

Heb mijn eerste wortelkanaal behandeling gehad bij de slager, zo noemde ik mijn oude tandarts. Ik denk wel dat het een kundige man was maar totaal niet empathisch of gevoelig. Dat was meer ik ga een wortelkanaal doen en dat kost 400.

De tweede tandarts gaf meer info en heb er toen voor gekozen om te trekken, na goed overleg. Kreeg toen ook te horen dat er inderdaad inspanningsverplichting was en geen garanties. Zal misschien beter zijn als een wortelkanaal behandeling iets duurder word gemaakt en dat als later die kies er toch uit moet je niet hoeft te betalen.
Nu krijg je denk ik discussies dat de kies eruit moet en je op hetzelfde moment nog de rekening van de wortelkanaal behandeling moet betalen.
Denk ook dat de tandarts zich terrecht indekt en dat de discussie voornamelijk komt van mensen zonder verzekering.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:17
F_J_K schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:56:
Ik heb geen wortelkanaalbehandeling gehad (afkloppen) maar de operaties die ik wel kreeg, daar kreeg ik ruim vooraf (mondeling voor mijn concrete geval en met folder met algemene teksten) uitleg over ook de wordt case verwachtingen.
Als je een wortelkanaalbehandeling moet dan zit je met een fles water voor een gesloten deur kreunend op een zaterdagavond te wachten totdat de tandarts de deur open doet. Vervolgens spring je op de stoel en hoop je dat die verdomde kies een keer open gehaald wordt zodat de druk weg gaat.
Dan heb je geen tijd voor een foldertje of een gesprekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

Barrycade

Through the...

Ik ben helaas ervaring expert van een stuk of 6 wkbs maar zie in de huidige tijd met veel verzekeringen die uitgekleed zijn dat de tandartsen veel meer vooraf informeren over complicaties en ook kosten.

Beetje wkb kost 500-600 en als je dan verwacht dat ie dan blijft zitten tot je dood is het wellicht beter om de verwachtingen duidelijk te temmen/hebben vooraf.

Met trekken ben je er niet trouwens. Implantaat / brug is ook een leuke 1,5k ofzo. Dus tenzij het een verstandskies is laat je vooraf ook even bijpraten over de kosten na trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-06 12:05

Managelorian

“This is the workflow.”

Dat een tandarts informeert vind ik heel erg goed, maar een soort disclaimer ondertekenen voorafgaand aan een behandeling voelt erg on-Nederlands aan. Mijn tandarts vertrouw ik en zij mij ook; dat lijkt mij een stuk fijner dan voor elke behandeling vastleggen dat de tandarts op geen enkele manier blaam treft.

Ik verwacht dat de tandarts van TO een of meerdere slechte ervaringen had met mensen die na een mislukte behandeling stennis gingen schoppen en dat hij/zij daarom tot dit soort paardenmiddelen overgaat. That being said, ik zou in zo'n geval kijken of ik naar een andere tandarts kan gaan. Geen onderling vertrouwen => wegwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merkin Muffley
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Bedankt voor de input/reacties. Misschien heel even overwegen voor een verwijzing. Tekenen is geen probleem maar voelt inderdaad on-Nederlands aan.

Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Elke (tand)arts is wettelijk verplicht je vooraf te informeren over de behandeling, eventuele alternatieven en mogelijke gevolgen. Daarna moet de patiënt met deze informatie in het achterhoofd expliciet toestemming geven voor de behandeling. Dat heet informed consent zoals Sjeik al aangeeft. De wet waar dit in geregeld staat heet WGBO.

Het formulier is dus bedoeld om te informeren. De tandarts vraagt de handtekening als bevestiging dat het begrepen is en legt de voorgenoemde toestemming vast.

Het is wel gebruikelijk dat een en ander al tijdens het consult mondeling besproken is. Je kan dan namelijk ook vragen stellen en voor een alternatief gaan. Waarschijnlijk zou dat niets doen of trekken van de kies zijn dus je kan je afvragen in hoeverre dat van toepassing is in deze casus.

Vertrouwen is ontzettend belangrijk voor de behandelrelatie. Als voorgaande mondelinge uitleg ook verzorgd is lijkt mij dat niet een reden dat dit vertrouwen beschadigd is en bij de tandarts weg te gaan. Als je na vijf minuten zonder enige uitleg weer buiten staat en vervolgens deze mail krijgt moet je je inderdaad afvragen waar de prioriteiten van je behandelaar liggen.

Wellicht dat TS daar nog wat over kan vertellen?

/Disclaimer: zelf tandarts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aanwezig
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09-2022
Opzich goed dat informeren op papier. Beter dan het mondeling verkopen van de behandeling, want dat is het eigelijk. Wat ik wel mis is een prijs indicatie. Als je dit tekent dan is het een vrijbrief voor dure behandelingen, dat lijkt me ook weer niet de bedoeling. Ik vind dit over het algemeen een probleem bij alles wat niet netjes geregeld is in Nederland. Tanden zijn essentieel, ook voor de mentale gezondheid. Basis zorg. sorry offtopic maar dit stoort mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Aanwezig schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:47:
Opzich goed dat informeren op papier. Beter dan het mondeling verkopen van de behandeling, want dat is het eigelijk. Wat ik wel mis is een prijs indicatie. Als je dit tekent dan is het een vrijbrief voor dure behandelingen, dat lijkt me ook weer niet de bedoeling. Ik vind dit over het algemeen een probleem bij alles wat niet netjes geregeld is in Nederland. Tanden zijn essentieel, ook voor de mentale gezondheid. Basis zorg. sorry offtopic maar dit stoort mij
Boven de 250 euro is een offerte verplicht. Heeft dus niks te maken met een vrijbrief voor dure behandelingen, snap niet waar je dit vandaan haalt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:06
Dat informed consent is idd een gangbaar iets binnen de tandheelkunde, echter is het op schrift stellen en laten tekenen, iets van de laatste jaren.

Een informed consent is eigenlijk niets meer dan een akkoord verklaring voor een behandeling. Meestal gebeurt zoiets mondeling; tandarts legt de noodzaak, het traject, de verwachtingen en de kosten van een behandeling uit aan de patiënt, deze gaat dan wel of niet akkoord. Doorgaans wordt het maken van een afspraak voor de betreffende behandeling gezien als een akkoord verklaring/informed consent.

Echter zie je tegenwoordig steeds vaker dat patiënten (zeker bij complicaties of tegenvallend resultaat) gaan klagen dat ze niet goed geïnformeerd waren. Een tweede mogelijkheid is dat er niet voldoende tijd is voor mondeling bespreken en men de patiënt daarom schriftelijk informeert.

Als dat recent is gebeurd, vaker gebeurd of vermoedt dat het gaat gebeuren, kan ik me zeker voorstellen dat de betreffende tandarts de patiënt liever schriftelijk informeert en laat tekenen voor akkoord, zodat achteraf geen onduidelijkheden of onwaarheden kunnen bestaan.

Tandheelkunde is nou eenmaal niet zwart/wit en behandelingen kunnen ondanks goede indicatie en uitvoering, toch wel eens misgaan of complicaties geven. Op deze manier dekt de tandarts zich niet in voor nalatigheid, maar wel voor onbegrip of moeilijkdoenerij van de patiënt.

Bij vragen kun je natuurlijk altijd even naar de praktijk bellen.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 12-06-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:39
Kan zijn dat het bijv. verplicht wordt door zijn aansprakelijkheidsverzekering. Het wisselt, ik ken ook orthopedie afdeling (in NL) waar je een formulier tekent voor een knie prothese, terwijl dat een ziekenhuis verder niet zo is.
Elke verrichting/ingreep heeft nu eenmaal een kans op complicaties.

Voelt erg Amerikaans, maar gaat helaas meer en meer komen.
Op zich goed dat men goed geïnformeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik heb een half jaar geleden een wortel kanaal behandeling gehad. Was overigens niet de eerste.
Ik heb een goede tandarts, die zijn tijd neemt om dingen uit te leggen en vragen te beantwoorden. Zo'n formulier lijkt overdreven. Tegelijkertijd geeft het wel duidelijkheid. Ik vergeet meestal de helft van de vragen die ik wil stellen en denk dan al snel "zal wel". Als je het een en ander vooraf op je gemakkie kan lezen, zijn een aantal vragen alvast beantwoord.

De handtekening eronder... tja. Zal wel een verzekeringsdingetje zijn.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 23:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

com2,1ghz schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:13:
[...]

Als je een wortelkanaalbehandeling moet dan zit je met een fles water voor een gesloten deur kreunend op een zaterdagavond te wachten totdat de tandarts de deur open doet. Vervolgens spring je op de stoel en hoop je dat die verdomde kies een keer open gehaald wordt zodat de druk weg gaat.
Dan heb je geen tijd voor een foldertje of een gesprekje.
Lang niet altijd hoor. Ik heb meerdere WKB'en gehad, en bij geen ervan had ik kiespijn. Kies was wel dood, en in beide gevallen zat er een kanaaltje vanuit de wortel waardoor hij z'n rotzooi kon lozen en er dus geen druk opgebouwd werd.

Wat betreft de nakosten: dat kan inderdaad wel een ding zijn. Ik heb 1 kies waar ik eerst een WKB heb gehad, en die daarna overdwars in tweeën brak. Tsja, dan moet 'ie dus alsnog getrokken worden. De kosten van het trekken valt wel mee, maar ik heb geen geld voor 'n brug of implantaat. De WKB werd vergoed, maar de brug of implantaat niet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gysman11 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:03:
[...]

Ik ga NOOIT meer naar een reguliere tandarts voor een WK behandeling. Zal me direct laten doorverwijzen.
Of kies een betere tandarts. :)
Ik heb al zeker een handvol wortelkanaalbehandelingen gehad en al die kiezen en tanden zitten er nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn tandarts legt het mondeling uit en als je een beetje doorvraagt ook hoe groot het boortje is 0,5mm en hoe diep het gat gaat worden. ik heb er twee gehad, de ene kies geen problemen mee, de andere is wat broos geworden en daar is een stuk vanaf gebroken toen ik op iets hards beet. Dat is weer wat aangesmeerd met witte kunststof.
Over het algemeen was zo'n behandeling een hele opluchting van de kiespijn, alleen de rekening doet zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 07:28:
[...]

Of kies een betere tandarts. :)
Ik heb al zeker een handvol wortelkanaalbehandelingen gehad en al die kiezen en tanden zitten er nog in.
Eh ja. Tuurlijk. En hoe weet jij precies hoe goed de tandarts is die deze handeling nog bij jou moet gaan uitvoeren? Dan toch liever bij een endodontoloog die 4 van dit soort behandelingen per dag uitvoert. Gok dat die er bedrevener in is, zou het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gysman11 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:34:
[...]

Eh ja. Tuurlijk. En hoe weet jij precies hoe goed de tandarts is die deze handeling nog bij jou moet gaan uitvoeren? Dan toch liever bij een endodontoloog die 4 van dit soort behandelingen per dag uitvoert. Gok dat die er bedrevener in is, zou het niet?
Een tandarts doet ook heel regelmatig wortelkanaalbehandelingen. Een goede tandarts weet wanneer het geen gewone wortelkanaalbehandeling is en zal je dan doorverwijzen.

Een endontoloog is ook geen garantie op een succesvolle behandeling.

Een extractie kan overigens ook problematisch zijn. Ben ooit 1 keer doorverwezen toen een deel van een kies er niet uit wilde. Was nog bij mijn vorige tandarts (ouwe rot in het vak) en hij had op de foto al gezien dat die kans aanwezig was. Ik kon kiezen: of naar de specialist of proberen en als het niet lukt door naar de specialist.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 14-06-2020 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:37

vhal

ಠ_ಠ

Informed Consent is tegenwoordig gemeengoed, je ziet het tegenwoordig ook in ziekenhuizen. Het is ook met name bedoeld om de zorgvrager te laten informeren met informatie over de behandeling en de voors en tegens. In het EPD is het ook meegenomen, zij het met een "vinkje"

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 14:44
Ik zou wel twee keer nadenken voor ik weer aan een wkb begin.
Er is net een bij mij afgerond. Moest 2x naar eigen tandarts maar deze kon het niet afmaken omdat de wortels in een bocht stonden.
Doorverwezen naar specialist waar ik ook 3x ben geweest (1e keer onderzoek).
Bij de laatste keer brak er een stuk kies af wat ze netjes opgevuld heeft.
Uiteindelijk word het een duur geintje wat uit eigen zak komt en er is nog steeds een kans dat het niet heelt.
Als het je achterste kies is: trekken! Ik mis aan andere kant kaak een kies die was afgebroken en ik heb hem nog nooit gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:09
Misschien heeft deze tandarts in het verleden een slechte ervaring gehad. Bijvoorbeeld een WKB waarna de kies er later toch eruit gehaald moest worden. Een patiënt die dat niet begrijpt kan het leven van een tandarts dan opeens moeilijk maken door naar de verschillende klachtencommissies toe te stappen. Dit formulier is dan een manier om dat in de toekomst te voorkomen, ongeacht de voorlichting die je zelf als tandarts geeft.

Bron: ouders zijn tandarts. Het komt zelden voor, maar eens in de +/- 5 jaar was er wel iemand het ergens gewoon niet mee eens is en gaat proberen formeel een klacht door te zetten. Daar kun je niet tegen uitleggen. (Volgens mij altijd naar eer en geweten gehandeld, altijd positief advies gekregen na onderzoek, maar toch stressvol)

Extreem voorbeeld: omdat het voor iemand met een lager inkomen (zonder verzekering) heel vervelend was dat de kies toch getrokken moest worden is er ooit een deel van de behandeling terugbetaald. Die mensen zagen dat als bekennen van schuld en hebben daar een langlopende zaak van gemaakt. Heel vervelend proces geweest. Ik begrijp het invoeren van zo’n formulier daarna wel.
Pagina: 1