DAC met Headphone Amp en Pre Out

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:54

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Ik zoek een?
DAC met Headphone Amp. Waar ook een Pre Out op moet zitten om mijn actieve speakers aan door te lussen. Als er een display op zit of een indicator welke bitrate de DAC binnen krijgt zou dat de kers op de taart zijn.

Ik zoek deze twee in één apparaat. Een losse DAC en losse Headphone Amp ziet er leuk uit maar het is me te groot/massief op het bureau en levert nog een extra setje kabels op om ze door te verbinden en mogelijk een extra 230V.

Wat is je budget?
Hangt af van de prijs-/prestatie/kwaliteitsverhouding. Ik dacht zelf aan rond de honderd euro maar als ik iets kan krijgen wat meer dan twee keer zo goed is dan mag het ook tweehonderd euro zijn. De max ligt toch wel rond de €250,-.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het idee is om de DAC met USB aan te sluiten op mijn PC. Vanaf de DAC dan met RCA naar mijn actieve speakers (Argon Audio 7450a). De Headphone Amp is voor een Sennheiser HD595.

Die laatste gaat vervangen worden maar ik weet nog niet door wat. Weer een Sennheiser, terug naar AKG, of toch een Beyerdynamic? Of misschien iets geheel anders. Hoe dan ook lijkt een Headphone Amp voor tot 300 Ohm me een veilige keuze. Het mag dus toekomstgericht zijn.

De reden dat ik deze keten wil is dat ik dan mijn beide afspeelapparaten in één keten heb zitten wat switchen makkelijker maakt. Tevens hoop ik een Headphone Amp te vinden met 6,3 mm jack aansluiting zodat ik de brakke verloop van 6,3 mm jack naar 3,5 mm jack niet meer hoef te gebruiken. Of het aan het verloop of mijn PC ligt weet ik niet maar ik merk dat er iets niet lekker gaat met de 3,5 mm jack waardoor ik de Sennheiser niet meer gebruik.

Ander puntje is dat ik op die manier van aansluiten mijn (te) dure RCA interlink kan gebruiken :P
Over kabels gesproken, DAC die je via USB B aan moet sluiten heeft de voorkeur. Dit is het gros van wat ik tegenkom maar ik zie af en toe ook USB C. USB B is wederom puur voor hergebruik fancy kabel.

Wat heb je zelf al gevonden?
Vroeger heb ik een Little Dot buizenversterker gehad. Leuk ding om te zien maar niet wat ik nu zoek, buizen trekken me niet echt.

Als eerste kwam de FX Audio DAC-X6 naar voren. Afhankelijk waar je hem besteld ben je voor ruim onder de honderd euro klaar. Veel goede reviews. Niet allemaal super qua metingen maar voor dit geld zou deze onverslaanbaar zijn. Zie ook deze review. Device is wel wat ouder maar nog steeds te koop.

De FX Audio DAC-X6 is dus wat ouder en volgens de site van de fabrikant is er nu de FX Audio DAC-X6 MKII, oftewel de V2. Deze MLII kan een hogere bitrate aan, heeft Bluetooth, laat aan de hand van LEDjes de input zien. Deze sprak mij zeer aan. Alleen....nergens te vinden.

AliExpress heeft de NFJ & FX-Audio MLII maar ik moet nog even induiken of dat intern wel dezelfde is als de originele. AliExpress heeft namelijk ook qua looks haast een identieke maar intern andere onder de naam "Dilvpoetry DAC-X6 PRO USB DAC". Niet dat de NFJ & FX-Audio straks intern anders is.

Daarbij vind ik AliExpress altijd nog tricky qua bestellen. Dit zou echt de max zijn van wat ik daar zou willen kopen. Prijs wordt sowieso hoger indien de douane het pakketje te pakken krijgt. Ik bestel liever in Nederland.

Collega @DaMarcus raadde de TOPPING DX3 PRO V2 aan. Deze komt er op Audio Science Review zeer goed uit. Ook extra's als bluetooth en een remote. Echter heeft deze een 3,5 mm jack en zit toch wel redelijk aan de bovenkant van het budget.

Via V&A kwam ik op V&A aangeboden: Audio GD R2R 11 dac/hoofdtelefoon versterker en preamp. Bovenkant van het budget maar nieuwprijs ligt hoger. Sla ik (wederom) Audio Science Review er op na dan komt dit apparaat er helemaal niet zo goed van af.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb nu vier producten genoemd en grote kans dat ik er nog honderden vergeten ben. Aanraders? Of juist redenen om één van de eerder genoemde juist wel of niet te kopen?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@FeaR Ik heb me nooit verdiept in losse headphone AMP's en DAC's, maar als je die 2 in een wil, dan kom je toch gewoon weer uit op een soort versterker of receiver? Of mis ik iets? Weliswaar 1 met pre outs, maar toch.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:39

Santford

FP PowerMod
De Native Instruments komplete audio 1 2-kanaals audio interface lijkt te zijn wat je zoekt, alleen de bit-rare is niet af te lezen, en bij Bax-shop of Coolblue voor onder de 100 euro verkrijgbaar:
https://www.bax-shop.nl/e...2-kanaals-audio-interface

Of wellicht de Creative Soundblaster X-Fi HD: https://www.megekko.nl/pr...tive-Soundblaster-X-Fi-HD

[ Voor 16% gewijzigd door Santford op 12-06-2020 03:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:09
Ik heb goed geluid uit mijn Audioquest Dragonfly Cobalt, die zit boven je budget, maar de red schijnt qua sound bijna hetzelfde te zijn, de black zit er onder, maar is nog steeds erg goed. Een aparte preamp heb je niet nodig, want die zit al ingebouwd. Je moet er wel een stevige eindversterker achter hebben. Voor gewoon luid luistervolume staat mijn 75 watt bijna op max opengedraaid, voor harde feestjes is de preamp aan de zwakke kant. Overigens, hij werkt onder windows, linux is geen driver van.

zitten ook ledjes in, die de bitrate van de stream aangeven.

Helaas heb ik geen vergelijk met andere dacs, behalve dat ik vind dat met deze dac alles veel minder broos klinkt dan mijn oude yamaha streamer en de dac van de oude SACD speler

[ Voor 14% gewijzigd door aljooge op 12-06-2020 06:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Jorgen schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 02:32:
@FeaR Ik heb me nooit verdiept in losse headphone AMP's en DAC's, maar als je die 2 in een wil, dan kom je toch gewoon weer uit op een soort versterker of receiver? Of mis ik iets? Weliswaar 1 met pre outs, maar toch.
Ik ben ook (helemaal) niet thuis in Head HiFi. Mogelijk dat een receiver ook werkt maar ik houd het graag klein en geen 43 centimeter breed. Maar ik weet bijvoorbeeld ook niet of ik op de juiste term(en) zoek. Iets als een "Audio Interface" komt ook vaak voorbij. Denk aan een Focusrite Scarlett 2i2 of een Behringer U-Phoria UMC22.
Santford schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 03:43:
De Native Instruments komplete audio 1 2-kanaals audio interface lijkt te zijn wat je zoekt, alleen de bit-rare is niet af te lezen, en bij Bax-shop of Coolblue voor onder de 100 euro verkrijgbaar:
https://www.bax-shop.nl/e...2-kanaals-audio-interface

Of wellicht de Creative Soundblaster X-Fi HD: https://www.megekko.nl/pr...tive-Soundblaster-X-Fi-HD
Bedankt voor de tips, dat lijkt qua opties inderdaad richting wat ik zoek.
aljooge schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 06:06:
Ik heb goed geluid uit mijn Audioquest Dragonfly Cobalt, die zit boven je budget...
Of Google geeft mij een verkeerd product bij wat je noemt of je hebt de gehele TS niet gelezen. De AudioQuest die Google mij toont voldoet op haast alle punten niet aan mijn eisen.

[ Voor 30% gewijzigd door FeaR op 12-06-2020 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:55
Ik begrijp waarom je een dac/amp combi wil, maar die Schiit Magni + Modi stack ziet er toch gelikt uit :)

Wat betreft combi's krijgen de Audioengine D1 en Schiit Hel anders ook wel goede reviews.
Over reviews gesproken, anders eens het Youtube kanaal van ZReviews checken.
Daar vind je een massa aan goede reviews over hoofdtelefoons, DACs/AMPS en ook audio interfaces zoals de Scarlett die je vermeldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Grappig, ik ben nu op zoek naar exact hetzelfde, maar ik wil graag de speakers gebalanceerd aan kunnen sluiten. Ik kwam uit de Behringer UMC22 voor 40 piek. Heeft gebalanceerde pre-out (6,3mm jack) en heeft ook een 6,3mm jack hoofdtelefoonaansluiting.

De nog goedkopere UM2 heeft RCA pre-out en doet verder ook wat jij wilt :). Ik wil graag USB zodat ik de analoge output van de onboard geluidskaart kan vermijden en omdat ik een fijnere volumecontrole wil :).

https://www.bax-shop.be/n...a-um2-usb-audio-interface

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
JvS schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:57:
Grappig, ik ben nu op zoek naar exact hetzelfde, maar ik wil graag de speakers gebalanceerd aan kunnen sluiten. Ik kwam uit de Behringer UMC22 voor 40 piek. Heeft gebalanceerde pre-out (6,3mm jack) en heeft ook een 6,3mm jack hoofdtelefoonaansluiting.
Neuh, dat is niet grappig. Door jouw post kwam ik dit soort producten op het oog en ben ik naar mijn eigen setup gaan kijken. Het is dus meer dan toeval :P

Maar concrete vraag: de DAC/Headphone Amos die ik aanhaal versus de audio interface die jij aanhaalt. Wat is exact het verschil? DAC is bij beide aanwezig. Alleen de Headphone Amp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor losse componenten gaan, dan heb je meer keus.
Maar als je het in 1 apparaat wilt wordt het niet veel beter dan de topping dx3, dus sluit me aan bij het advies van je collega.

Zie o.a. https://www.audiosciencer...c-and-headphone-amp.4967/ die was ook al gelinkt zie ik

Een audio interface, in elk geval de focusrite modellen, hebben geen heel geweldige versterker. Het DAC gedeelte is wel prima.

Persoonlijk gebruik ik een topping D10 + SMSL SP200 (En een focusrite 2i2 voor mijn microfoon, die op zich ook prima ter vervanging van de topping D10 zou kunnen dienen. Maar de topping had ik eerder).

Heb daarnaast nog een topping NX4DSD voor mobiel gebruik. Zou ook kunnen werken voor jou, maar zou ik voor desktop gebruik niet aanraden. Hoewel ik het zelf niet heb geprobeerd schijnt er wat ruis te ontstaan als je die direct via USB voedt. Dan is de DX3 beter.

[ Voor 49% gewijzigd door defusion op 12-06-2020 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04

Jag

aljooge schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 06:06:
Ik heb goed geluid uit mijn Audioquest Dragonfly Cobalt, die zit boven je budget, maar de red schijnt qua sound bijna hetzelfde te zijn, de black zit er onder, maar is nog steeds erg goed. Een aparte preamp heb je niet nodig, want die zit al ingebouwd. Je moet er wel een stevige eindversterker achter hebben. Voor gewoon luid luistervolume staat mijn 75 watt bijna op max opengedraaid, voor harde feestjes is de preamp aan de zwakke kant. Overigens, hij werkt onder windows, linux is geen driver van.

zitten ook ledjes in, die de bitrate van de stream aangeven.

Helaas heb ik geen vergelijk met andere dacs, behalve dat ik vind dat met deze dac alles veel minder broos klinkt dan mijn oude yamaha streamer en de dac van de oude SACD speler
Dat heeft niks met de stevigheid van je eindversterker te maken maar met de input sensivity en de max voltage van je dac/preamp! Zoals je het vertelt klinkt het alsof je dragonfly, ondanks z'n riante prijs, onvoldoende output geeft op z'n lijn uitgang. Weet je wat de max output (in volt) is van je dragonfly en de input sensitivity van je Poweramp? Overigens matcht dat in de regel wel, tenzij je consumenten en pro gaat mixen. Alternatief is dat je ergens een gain niet goed hebt staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Als aanvulling op mijn vorige post:

Inmiddels heb ik best wat verschillende audio apparatuur in huis, en kan denk ik wel een redelijke vergelijking maken.

Koptelefoons: Beyerdynamic DT770 80ohm, Beyerdynamic DT1990, Sennheiser 6XX (massdrop versie van de HD650)

Als DAC heb ik momenteel:
Een Sound Blaster Z geluidskaart, Topping D10, Focusrite Scarlett 2i2 gen3, en de Topping NX4DSD.
Allemaal verschillende DAC chips.

De enige die ik niet zou aanraden is de sound blaster z. Niet zozeer dat de geluidskwaliteit van de DAC slecht is, maar simpelweg dat je veel meer last hebt van ruis/EMI omdat het in je computer zit. De rest, hoewel ik zeker verschil kan horen als ik A/B tests doe, kan ik niet echt zeggen dat de een (significant) beter klinkt dan de ander. Het klinkt alleen net een beetje anders. Algemene conclusie is dat in DAC's tegenwoordig geen hele grote verschillen meer zitten.

Als koptelefoonversterker heb ik:
Een gewone hifi versterker met koptelefoonuitgang: Denon PMA-520AE, de koptelefoonuitgang op de Focusrite Scarlett 2i2, de koptelefoonuitgang op de sound blaster z, de SMSL SP200 en de Topping NX4DSD.
En daar merk ik véél meer verschil in dan met de DAC's. Ongeacht welke bron ik er op aansluit, zelfs als ik de 3,5mm jack van mijn mobiel (Samsung S8) er direct op aan sluit. De SP200 springt er toch wel echt bovenuit, en biedt m.i. erg veel bang-for-buck, maar is met ca € 300 voor alleen een koptelefoonversterker natuurlijk nog altijd boven budget. De NX4DSD doet het ook heel aardig, hoewel de SP200 op hogere volumes merkbaar beter klinkt. Gelet op de prijs, net geen € 160 (DAC en koptelefoonversterker in een) denk ik een zeer goede keus, maar is vooral op mobiel gebruik gericht, en schijnt ruis te geven bij directe USB voeding. Voor fulltime desktop gebruik zijn er waarschijnlijk betere keuzes.
De koptelefoonuitgang op de hifi versterker en de SB-Z komen op een gedeelde 3e plaats. Voor de meesten ruim voldoende, vooral als je geen directe vergelijking kunt maken met de andere apparatuur zul je niet snel iets missen.
De versterker op de focusrite is prima om live te monitoren, maar voor meer moet je het m.i. niet willen gebruiken. Het geld is vooral naar de inputs gegaan(logisch bij een audio interface), met een respectabele DAC erbij.

Van de Topping DX3 verwacht ik dat die zich tussen de SP200 en de NX4DSD zal plaatsen. Ik zou gelet op de prijs in ieder geval een upgrade verwachten in vergelijking met de NX4. DAC niet perse, koptelefoonversterker neem ik aan van wel.

Een algemene tip, gelet op mijn ervaringen, zou in ieder geval zijn om meer aandacht te hebben voor de het versterker-deel, en van de DAC eerder aan te nemen dat de verschillen verwaarloosbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:21

Nox

Noxiuz

Ik heb de DX3 Pro en kan hem echt aanraden. Ik vind het vooral fijn dat hij automatisch uit/aan gaat en enorm veel vermogen kan leveren. Tevens zit er een pre-amp out op en een line-out zodat je volume control kan doen met de AB. Als je er meer over wil weten... vraag raak

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
defusion schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:18:
Als aanvulling op mijn vorige post.
Damn, lap tekst! Thnx voor de info, ik lees die moeten even door.
Nox schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:23:
Als je er meer over wil weten... vraag raak
Waarom heeft zo'n professioneel ding een 3,5 mm jack :P
Dat is trouwens het enige punt waar veel reviews op uitkomen als negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 06-06 17:21

Nox

Noxiuz

FeaR schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 01:06:
[...]

Damn, lap tekst! Thnx voor de info, ik lees die moeten even door.

[...]

Waarom heeft zo'n professioneel ding een 3,5 mm jack :P
Dat is trouwens het enige punt waar veel reviews op uitkomen als negatief.
Het is en blijft een beetje prosumer m.i. Waarom een 3,5mm? Geen idee. Maar ik kan van mijn beyers gewoon het dopje eraf draaien en dan past het.

Voor mij was het een voordeel want ik heb een gekruld snoer en die is te kort. En ik zoek me af en toe kapot voor een 6,5 > 6,5 verlengkabel, nergens te vinden. 6,5 naar 3,5 idem. 3,5 naar 3,5 > hoeveel miljoen moet je er hebben? ;)

Ik kan er prima mee leven gezien mijn koptelefoon beide aansluitingen heeft :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Iemand ervaring met de Ifi Zen DAC and Headphone Amp? Op GoT zelf slechts een handvol resultaten maar Google laat toch een redelijke hoeveelheid positieve reviews zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
En je hebt ook de gelinkte review gelezen?
Ik heb geen ervaring met het apparaat, en wil zeker niet zeggen dat het slecht is, maar het lijkt er op dat er stukken beter (metend) spul op de markt is.

Beetje outside the box denkend gezien je geen 2 grotere apparaten op je bureau wilt: je zou eens kijken kijken voor een kleine USB dongle DAC en die aansluiten op een goede amp die aan je eisen voldoet met de juiste aansluitingen. Je eis dat het in 1 apparaat moet beperkt je keuze nogal.

Of gewoon de dx3 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
defusion schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:36:
En je hebt ook de gelinkte review gelezen?
Yes, het is niet denderend maar ook niet extreem slecht. Maar ik heb alweer een andere flaw te pakken van de ZEN: geen on/off knop. Wel een fancy volumeknop die van kleur wisselt afhankelijk van de input maar om het ding uit te zetten moet je de voeding er uit halen. Noem me een zeikerd maar voor 150 euro verwacht ik toch net wat meer.

Ik ben juist blij dat ik mijn keuze beperk door beide wensen in één te hebben. Met nog meer keuze zou het helemaal door de bomen het bos niet meer zien zijn. Het hoeft ook niet te fancy. Met gewone HiFi heb ik redelijk wat ervaring, dit zijn mijn eerste (of mogelijk tweede) stappen in de Head-Fi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
FeaR schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:41:
[...]

Yes, het is niet denderend maar ook niet extreem slecht. Maar ik heb alweer een andere flaw te pakken van de ZEN: geen on/off knop. Wel een fancy volumeknop die van kleur wisselt afhankelijk van de input maar om het ding uit te zetten moet je de voeding er uit halen. Noem me een zeikerd maar voor 150 euro verwacht ik toch net wat meer.
99% wordt volgens jullie bepaald door de speakers en 1% acoustiek. Wat verwacht je eigenlijk nog meer? In ieder geval geen beter geluid, dat is me al duidelijk geworden uit je voorgaande posts van de afgelopen jaren.

ik kan er geen peil meer op trekken, als het puntje bij paaltje komt, haal je zelf ook elvenspul in huis. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Je kunt ook nog volledig mainstream gaan: https://www.audiosciencer...f-sound-blasterx-g6.7016/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
aljooge schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:08:
[...]
ik kan er geen peil meer op trekken, als het puntje bij paaltje komt, haal je zelf ook elvenspul in huis. 8)7
Ik heb elvenspul in huis inderdaad (en nog meer tweaks die volgens sommigen heel veel brengen), dat heb ik nooit ontkent. Als ik hier de prijzen van alleen de kabels optel dan komt daar een bedrag uit waar een gemiddeld persoon eerder een setje speakers voor zou halen. Het is hobby. Dan koop je eens wat om te testen en mee te spelen. Ik kan door dat spelen uit eigen ervaring aangeven dat ik geen verschil merk en dat je naar mijns inziens je geld ergens anders aan uit kan geven.

Edit:
Dat spelen wordt overigens een stuk leuker als je niet voor alles de hoofdprijs hoeft te betalen. Connecties met sommige importeurs of producenten maakt het financieel aantrekkelijker. Ik heb interlinks van €380,- €455,- de 80 cm liggen die ik gehad heb. Mogelijk maakt dat het ook dat ik er neutraler in kan zitten. Al komen we dan weer op een heel andere discussie die hier niet op zijn plek is.

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 15-06-2020 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Als je genoeg geduld hebt: https://drop.com/buy/drop-o2-sdac-dac-amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
FeaR schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:28:
[...]

Ik heb elvenspul in huis inderdaad (en nog meer tweaks die volgens sommigen heel veel brengen), dat heb ik nooit ontkent. Als ik hier de prijzen van alleen de kabels optel dan komt daar een bedrag uit waar een gemiddeld persoon eerder een setje speakers voor zou halen. Het is hobby. Dan koop je eens wat om te testen en mee te spelen. Ik kan door dat spelen uit eigen ervaring aangeven dat ik geen verschil merk en dat je naar mijns inziens je geld ergens anders aan uit kan geven.

Edit:
Dat spelen wordt overigens een stuk leuker als je niet voor alles de hoofdprijs hoeft te betalen. Connecties met sommige importeurs of producenten maakt het financieel aantrekkelijker. Ik heb interlinks van €380,- €455,- de 80 cm liggen die ik gehad heb. Mogelijk maakt dat het ook dat ik er neutraler in kan zitten. Al komen we dan weer op een heel andere discussie die hier niet op zijn plek is.
Eigenlijk was ik naar iets van hetzelfde aan het kijken als jij. Nu al de vervanging van mijn dragonfly.Ben nog niet uitgetest met de dragonfly, heb er een geweldige upgrade in mijn systeem uit gehaald. Met dit idee van jou, ga je je geen bult laten vallen, dit zal een echte goede kwaliteitsverbetering opleveren, met name ook omdat je het via USB laat lopen. Zat zelf te denken om door te sparen voor een Mytek Brooklyn of een T+A DAC 8,

Maar het lastige met Dacs, het is eigenlijk hetzelfde probleem als met speakers, die moet je gewoon beluisteren. Daar komt nog een vervelende bijkomstigheid bij: de dacs moeten ook nog een keer matchen met je set. Het kan voorkomen dat een goedkopere veel beter werkt dan de betere dure. Dus eigenlijk moet je ze thuis een tijdje op proef hebben om te testen.

Dan ben je er nog niet, die dacs werken beter met een goede lineaire powersupply. In mijn geval, de lineaire powersupply is nog in aanbouw en wacht tot die binnen is om hier een mooi vergelijk te trekken. Zonde is het misschien wel, eerst een powersupply kopen en dan weer een andere dac, waar weer een andere powersupply bij moet. :F Je kan je geld er wel heen brengen. Maar wat ik hiermee wel ga doen, er worden qua dacs geen investeringen gedaan voordat er iets is geprobeerd op mijn eigen set. Ik heb geen zin in een mismatch van 2-3k.

Maar als ik jou was:ik zou die aanbevolen dacs hierboven testen op je eigen set. Er zijn echt wel verschillen. Van IFI is trouwens een hip DAC net uitgekomen, krijgt ook goede recensies.

Succes met je zoektocht,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

aljooge schreef op maandag 15 juni 2020 @ 23:08:
[...]

99% wordt volgens jullie bepaald door de speakers en 1% acoustiek.
Ik geloof dat de consensus toch meer was 65%-34%-1% (speakers-akoestiek-apparatuur) bij goed werkende apparatuur :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
JvS schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:53:
[...]

Ik geloof dat de consensus toch meer was 65%-34%-1% (speakers-akoestiek-apparatuur) bij goed werkende apparatuur :).
Fear wil een andere dac. Laten we deze discussie hier niet voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, alleen jou mogen we laten sneren :). Als je dan zuigende opmerkingen wilt maken, doe het dan wel een beetje correct :>

[ Voor 50% gewijzigd door JvS op 16-06-2020 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
JvS schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:57:
Nee, alleen jou mogen we laten sneren :).
Daar komt die consensus vandaan, om de anders denkenden te sneren.Maar ik ga tegendraads in en sparen voor een top DAC. en daar wil ik het bij laten voor vanavond. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
mocht je nog zoekende zijn, kijk ook eens naar de Motu M2 en Mayflower ARC MK2.
Beide goede DAC, beide goede headphone versterker en beide ook door te lussen naar actieve speakers.
Tenminste, als je de reviews mag geloven :)
Ben zelf ook aan kijken naar iets dergelijks, want indien gebruikt in je "home office" kan je gelijk ook een microfoon aansluiten. Ideaal voor je Skype/Teams gesprekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Je moet eens kijken bij Shiit (ja vreemde naam). Ben erg onder de indruk van wat die maken voor die prijs. Zeer neutraal van toon, bijzonder stabliel. Als je er een high end voeding aan hangt is het zelfs echt bijzonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B.A.L.
  • Laatst online: 07-06 07:57
Had je dit overzicht op Audio Science Review ook gevonden?

https://www.audiosciencer...io_DAC_Performance_Index/

Vond dit zelf wel interessante info iig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
B.A.L. schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:53:

bewijst dat er verschil zit tussen dacs. Iets wat 80% van tweakers ontkent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiemelen
en als je nog wat geduld kan hebben, de Fiio K7
https://www.head-fi.org/t...dual-thx-aaa-xmos.927171/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
Geduld heb ik zeker, ik heb de aanschaf nog even uitgesteld namelijk.

Ik wil eerst voor mezelf nagaan of wat ik wil wel kan en waar ik eventueel concessies wil maken. Er zijn hier genoeg leuke opties voorbij gekomen maar alles valt er net buiten. De Topping heeft geen 6,3 mm jack, de iFi Audio heeft geen aan/uit-knop, andere opties zijn toch een stack (losse DAC en losse Amp) waar ik het liever in één wil, et cetera. Dat ik dus iets wil wat lastig te krijgen is, is duidelijk voor mezelf. Zeker aangezien ik met wat verder zoeken en kijken nu toch ook wel een display met volume dan wel input leuk vind (al is de iFi oplossing met de kleur van de volumeknop die wisselt afhankelijk van de input ook een leuke en subtiele manier). Komt er weer een eis bij. Zo kan ik (en jullie met tips) bezig blijven. De vraag is dus waar ik de concessie ga doen. Ga ik één of meerdere eisen laten vallen of gooi ik het budget omhoog. Ik ben er voor mezelf nog niet uit. Mede omdat ik niet weet hoe vaak ik het ga gebruiken. Ik zit op één of andere manier niet veel meer achter de PC waardoor ik nu weer even twijfel over één dergelijke aanschaf. Al is dat inherent aan bijvoorbeeld het weer. Ik mag nu graag buiten zijn. Maar dat zal van de winter zeker anders worden. Tot zover even mijn kronkel uitgelegd :P

Voor nu heb ik als test een DAC/AMP uit China gehaald (althans, die ligt nog bij de douane) puur om te zien of wat ik wil werkbaar is. Totale kosten liggen op nog geen kwart van het budget in TS genoemd dus het is echt een test en ik ga ook zeker vervangen als het blijkt dat ik het ding vaak gebruik.

Tips mogen dus zeker nog genoemd worden maar voor nu staat het project even on gold :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04

Jag

aljooge schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:22:
[...]

Ik denk dat weinigen ontkennen dat er meetbare verschillen bestaan. Maar het gaat over verschil in ruis levels en spectra. Wat wel velen betwijfelen, of dit ook tot hoorbare verschillen leidt met een muzieksignaal. Wat dat is waar je naar luistert, de ruis is in principe onhoorbaar. En als het hoorbaar is, klinkt het als ruis, geen tonale verschillen of meer zwart/luchr tussen de instrumenten of dat soort termen.

De gecontroleerde luistertests die er gedaan zijn, zijn negatief voor zover ik weet. Ik ken één goede studie met zelfs high res audio waarbij zelfs de introductie van een extra 44.1khz adc/dac loop, niet geïdentificeerd werd door een panel (geoefende) luisteraars.

Kortom, die 80% hebben best een punt ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 159816

B.A.L. schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:53:

aljooge schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:22:
[...]

Ja, en nee. Ik denk dat ik wel wat kan zeggen over die data daar, aangezien ik degene ben die dat overzicht heeft gemaakt, zodat je niet door tig reviews heen moet bladeren. Het stukje recommendation zit er niet voor niets in, want alleen een SINAD score zegt niet zoveel. Dat is namelijk alleen een meting op 1kHz. Het is wel een goede indicatie van de kwaliteit van een product, omdat we nog niet hebben gezien dat een apparaat met een slechte SINAD score het goed doet op andere tests. Andersom wel, en daarom moet je altijd de review lezen en de andere metingen bekijken.

Of iets hoorbaar is...daar kan je hier wat over lezen:

https://www.audiosciencer...nd-dac-measurements.5734/

Mijn visie hierop is simpel: ik koop het beste wat binnen mijn budget valt (maar ik ga niet extreem veel geld neertellen voor betere prestaties op papier) en aan al m'n eisen voldoet. Maar dit soort tests zijn wel belangrijk om te laten zien dat je waar voor je geld krijgt. Ik voel er weinig voor veel geld te betalen voor een slechter ontwerp, zelfs al zou ik dat niet horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:45
FeaR schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:46:
Iemand ervaring met de Ifi Zen DAC and Headphone Amp? Op GoT zelf slechts een handvol resultaten maar Google laat toch een redelijke hoeveelheid positieve reviews zien.
Ik was de afgelopen tijd bezig te oriënteren voor een DAC/AMP. Ik had eigenlijk mijn zinnen gezet op de Fiio K5 Pro maar na recente review van de Ifi Zen DAC van Z Reviews toch besloten daarvoor te gaan. Scheelde t.o.v. de Fiio ook nog eens €30,-. Ik verwacht hem morgen binnen.

Maar goed, ik sluit daar een Sennheiser RS180 op aan. Ik weet niet eens of ik dat mag classificeren als een highend headphone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 02:05:
[...]
Tips mogen dus zeker nog genoemd worden maar voor nu staat het project even on gold :)
In het kader daarvan, heb ik misschien nog een paar voor op je lijstje :)
Niet alle DAC's vallen in je budget, maar soms zijn ze in Sale, misschien dan wel interessant

Audiotrak PRODIGY CUBE (voor lage impedantie headphones) - Ebay - Amazon.de
Audiotrak DR.DAC3 - Ebay
Fostex HP-A3 - Thomann
Fostex HP-A4 - Thomann
Audinst HUD-mx2 - Ebay
Audinst HUD-DX1 Blue24 - Ebay

Of zoals @defusion aangaf, en misschien als losse componenten? jdslabs.com

@wiemelen haalde ook al twee alternatieven aan; Schiit Audio en Audioengine, ook biede populair.

Niet alle genoemde DACs zijn geschikt voor hoge impedanties, goed om even op te letten met eventuele toekomstige wensen.

Overigens, een losse DAC (desnoods elcheapo) met een degelijke Headphone Amp is misschien ook een leuke combi. Een JDSLabs ATOM AMP heeft bijvoorbeeld ook pre-outs. Misschien kun je binnen je budget dan een leuke combi samenstellen.

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
rlkz schreef op zondag 12 juli 2020 @ 01:01:
[...]
@wiemelen haalde ook al twee alternatieven aan; Schiit Audio en Audioengine, ook biede populair.
Was Schiit niet zo goed als ze zich voor deden? Ik vind het zeker leuke producten maar dacht zoiets gelezen te hebben.
Niet alle genoemde DACs zijn geschikt voor hoge impedanties, goed om even op te letten met eventuele toekomstige wensen.
Ik zat vooral te kijken naar iets wat tot 600 Ohm ging en anders toch minimaal 300. Maar hoe nodig is dat. Sennheiser en Beyerdynamic hebben best wat van dat soort impedanties in het assortiment maar als ik bijvoorbeeld kijk naar Audioquest, Focal, Audeze dan zit best veel rond de 20 - 50 Ohm.
Overigens, een losse DAC (desnoods elcheapo) met een degelijke Headphone Amp is misschien ook een leuke combi. Een JDSLabs ATOM AMP heeft bijvoorbeeld ook pre-outs. Misschien kun je binnen je budget dan een leuke combi samenstellen.
Een stack heb ik zeker overwogen maar de extra kabelbrij (extra stroomtoevoer en extra set interlinks). Maar as said, als dat toch dè oplossing is sta ik daar zeker voor open :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:45
De Fiio K5 Pro kan prima de HD 600/650 aanduwen. Zit genoeg power achter.

Deze tool van Audioscience is wel een aanrader. Het is een comparisonchart van alle door hun geteste DACs, Amps en combos. En daar zijn ze behoorlijk kritisch.Je kunt meteen doorklikken naar de reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
FeaR schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 02:05:
[...]
Voor nu heb ik als test een DAC/AMP uit China gehaald (althans, die ligt nog bij de douane) puur om te zien of wat ik wil werkbaar is. Totale kosten liggen op nog geen kwart van het budget in TS genoemd dus het is echt een test en ik ga ook zeker vervangen als het blijkt dat ik het ding vaak gebruik.
Binnen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4ocsB57wiWTWIU58fJMizSTduE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKGhi6ypATYcUC47J5wTmHr3.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals op de wish list een USB input voor input van de PC en een Line Out om naar de speakers te gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8okfMZ1R_dlX9AaAZyyQ27wzbjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVMKI94cxnUQSQvBOWWsEqWS.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen een beetje jammer dat ik een zwarte had besteld en deze geleverd heb gekregen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewUEWYgVLUfKw0HX42fK25jAQXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jP0cVAc3hnpmYfglp608tbLk.jpg?f=fotoalbum_large

Eens zien hoe ze het op gaan lossen. Nog een keer verzenden wil ik denk ik niet. Ik heb het apparaat nu zonder inklaringskosten binnen en weet niet of ik dat geluk nogmaals heb. Mogelijk gewoon testen met deze en als ik het gebruik dan toch budget opschroeven en gaan voor een duurdere versie. Dit is gewoon speelgoed natuurlijk (en ja, scoort ook niet al te best in Audio Science Review) maar wilde testen of de keten van aansluiten zou werken.

Nu nog even wachten tot de Van den Hul USB-kabel binnen is en de DIY Banana Plugs. Dan is alles Van den Hul bij de PC. Tussen de speakers zit al een stukje Van de Hul "Clearwater" en als analoge interlink heb ik een The Rock 3T zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 15-07-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
FeaR schreef op zondag 12 juli 2020 @ 01:13:
[...]

Was Schiit niet zo goed als ze zich voor deden? Ik vind het zeker leuke producten maar dacht zoiets gelezen te hebben.
Ondanks ik geen directe ervaring heb met Schiit Audio, lees ik dat soort verhalen helaas vaker. Naar mij inzien maken ze mooie producten, maar dat is niet gebaseerd op eigen gebruikerservaring. Je kent ongetwijfeld Head-Fi al, misschien een goede plek voor gebruikerservaringen.
Ik zat vooral te kijken naar iets wat tot 600 Ohm ging en anders toch minimaal 300. Maar hoe nodig is dat. Sennheiser en Beyerdynamic hebben best wat van dat soort impedanties in het assortiment maar als ik bijvoorbeeld kijk naar Audioquest, Focal, Audeze dan zit best veel rond de 20 - 50 Ohm.

[...]

Een stack heb ik zeker overwogen maar de extra kabelbrij (extra stroomtoevoer en extra set interlinks). Maar as said, als dat toch dè oplossing is sta ik daar zeker voor open :)
Misschien meer nog even als een 'side-note'. Ik gebruik momenteel een Meridian Explorer2 i.c.m. een Arcam rHead puur voor mijn Headphone sessies. Nu had ik het geluk dat ik beide producten voor absure spotprijzen (new-old-stock) kon verkrijgen uit de UK, maar deze combi is voor mij inmiddels 'end-game'. Daarnaast, mocht ik wel mijn speakers (Audioengine A2) willen gebruiken selecteer ik in Windows een andere output (kan tegenwoordig rechtstreeks in Win10 met het icoontje in de taskbar met twee klikken). Handig? Misschien niet helemaal, maar daarmee kon ik destijds mijn zoektocht even mee pauzeren. Aangezien ik op mijn moederbord al een redelijke audiochip heb, bleef de wens eigenlijk daarmee uit. Maar goed, zie dit meer even als een hersenspinsel als idee.

Anderzijds, stiekem heb ik deze nog wel op mijn verlanglijstje: Klipsch Heritage Headphone Amplifier. Misschien een keer als deze extreem is afgeprijsd (al acht ik die kans heel klein).
FeaR schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:27:
[...]
Binnen :)
..
Zoals op de wish list een USB input voor input van de PC en een Line Out om naar de speakers te gaan:
..
Alleen een beetje jammer dat ik een zwarte had besteld en deze geleverd heb gekregen...
..

Nu nog even wachten tot de Van den Hul USB-kabel binnen is en de DIY Banana Plugs. Dan is alles Van den Hul bij de PC. Tussen de speakers zit al een stukje Van de Hul "Clearwater" en als analoge interlink heb ik een The Rock 3T zitten.
Leuk ding, ik ben benieuwd naar je ervaring :)

Even iets anders, 'van de Hul' bekabeling haalt het verband wel behoorlijk weg.
Niet verkeerd bedoeld, maar met die kabel prijzen (althans van wat ik gezien heb), leg je je focus dan niet verkeerd, ook voor je eventuele toekomstige DAC/HeadAmp?

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Topicstarter
rlkz schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:34:
[...]
Leuk ding, ik ben benieuwd naar je ervaring :)
Ik baal ergens wel dat ik de zilveren heb en niet de zwarte maar qua opzet en werking doet het ding wat ik er van had verwacht/gehoopt qua aansluiten. Zonder Headphone ingeplugd spelen de speakers en zodra ik de Headphone inplug neemt die het over. Enige is dat nu zowel de DAC/AMP als de speakers een volumeregeling hebben, eens zien wat daar de beste afstelling voor is. Nu checken of ik inderdaad vaker de hoofdtelefoon pak en zo een duurdere versie van de China-aanschaf kan verdedigen en tot koop over kan gaan. Al denk ik toch dat de eis van alles in één apparaat blijft.
Even iets anders, 'van de Hul' bekabeling haalt het verband wel behoorlijk weg.
Niet verkeerd bedoeld, maar met die kabel prijzen (althans van wat ik gezien heb), leg je je focus dan niet verkeerd, ook voor je eventuele toekomstige DAC/HeadAmp?
Zonder context snap ik die reactie. Ik shop echter rechtstreeks bij Van den Hul zelf. Connecties ;) Dat is een stuk leuker shoppen. Mits ik al moet betalen, de 3T - The Rock was bijvoorbeeld een cadeautje. Vandaar dat ik redelijk wat kabels van hen heb liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 15-07-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:42:
[...]

Zonder context snap ik die reactie. Ik shop echter rechtstreeks bij Van den Hul zelf. Connecties ;) Dat is een stuk leuker shoppen. Mits ik al moet betalen, de 3T - The Rock was bijvoorbeeld een cadeautje.
Dan heb ik niks gezegd ;)

--

Ik ben wel nieuwsgierig naar je ervaringen en/of volgende stap overigens :)

Tot slot:
FeaR schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 01:25:
Die laatste gaat vervangen worden maar ik weet nog niet door wat. Weer een Sennheiser, terug naar AKG, of toch een Beyerdynamic?
Als het matched met je budget/wensen, mijn persoonlijke aanrader pricewatch: Beyerdynamic DT 1990 Pro (250 Ohm) (Zwart).

I browse with Vivaldi

Pagina: 1