Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hi,

ik reis veel en heb een campertje. Hierin heb een Galaxy S6 met onbeperkt data (5gb per dag..) op een T-mobile abbo. Voor mn werk heb ik altijd wifi nodig + VPN.
Helaas valt de VPN regelmatig uit, en de S6 is oud en als je belt etc, is de wifi-hotspot niet ideaal.

Hierom wil ik graag een 4g-wifi systeem maken in de bus. Ik heb mijn oog laten vallen op de Teltonika RUT955 Router

Dit is uiteraard niet goedkoop, maar goed. Gezien het abbo wil ik wel graag bij T-mobile blijven op een seperate sim).

Mijn vragen zijn;
- Is er iets te zeggen over de stabiliteit voor de VPN met een dergelijke machine?
- Zal de snelheid beter zijn dan met mijn S6?
- Hoe is het bereik OM de camper (in meters)

Iemand anders hier nog een zinnige opmerking bij te plaatsen?

Thnx!

Nb: Het is beetje vreemde eend in de bijt, als dit het verkeerde topic is... excuus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 16:12

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Gaat een dedicated router (mifi router) helpen? Ja, op zich wel. Dat werkt beter dan een hotspot via je je mobiel. Dan heb ik het gewoon over stabiliteit (persoonlijke ervaring overigens) en waarschijnlijk een stukje overhead dat weg is.

Echter alles staat en valt met je 4G verbinding. Zit je ergens in de middle of nowhere, dan limiteert je dat meer de snelheid en stabiliteit dan whatever je doet. Thuis kan ik namelijk prima met 4g van alles doen, maar bijv. in zeeland waar ik af en toe kom, is zowel de dekking, stabiliteit alsmede snelheid veel slechter.

Mijn ervaring is dat een VPN nooit lekker werkt op een niet al te stabiele lijn. Het is een onafgebroken tunnel en dat moet zo blijven. Als ik op 4g zit probeer ik ssh tunnels en vpns te vermijden in mijn werkzaamheden :+ Het is namelijk altijd ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Douweegbertje schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:43:
Gaat een dedicated router (mifi router) helpen? Ja, op zich wel. Dat werkt beter dan een hotspot via je je mobiel. Dan heb ik het gewoon over stabiliteit (persoonlijke ervaring overigens) en waarschijnlijk een stukje overhead dat weg is.

Echter alles staat en valt met je 4G verbinding. Zit je ergens in de middle of nowhere, dan limiteert je dat meer de snelheid en stabiliteit dan whatever je doet. Thuis kan ik namelijk prima met 4g van alles doen, maar bijv. in zeeland waar ik af en toe kom, is zowel de dekking, stabiliteit alsmede snelheid veel slechter.

Mijn ervaring is dat een VPN nooit lekker werkt op een niet al te stabiele lijn. Het is een onafgebroken tunnel en dat moet zo blijven. Als ik op 4g zit probeer ik ssh tunnels en vpns te vermijden in mijn werkzaamheden :+ Het is namelijk altijd ruk.
ik kan gewoon een SSH tunnel open laten over 4G... zelfs met 130km/h :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 16:12

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

SMSfreakie schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:54:
[...]

ik kan gewoon een SSH tunnel open laten over 4G... zelfs met 130km/h :)
Sure, als ik m'n keepalive interval op mega hoog of zelfs uit zet heb ik daar ook geen last van :) Laat dat nou juist vaak niet mogen in een echte secure connection ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hmm, ik snap wel dat de dekking van Tmobile t sluitstuk is. Maar goed, feitelijk is het óók gemak. In plaats van elke keer die hotspot maken gewoon lekker het op orde hebben. Of een fall-back. Duw ik daar een KPN-kaartje in, is ook een optie! Die komen wel goed uit de bus qua dekking als ik het zo inschat.

Ik zie bij een review hier op tweakers dan weer "verouderde LTE techniek" staan bij deze router, maar dat zegt mij niks.

Is de VPN 'interval' in te stellen? Wat ik ben nu echt meermalen de pineut per minuut soms. Soms dan weer een halfuur niet. Maar dat is óók via de wifi - dus lijkt sowieso te gebeuren. Los van 4g.