hdd died

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:17

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
hallo, ik heb een vraagje over is er nog enige kans op tijdelijk herstel.
wegbrengen voor data recovery veel te duur en de data is niet van dien aard dat het 500-1000 euro waard is. Dus ik heb de garantie genegeerd en de disk afgeschreven... open maken en

ik hoopte op een head lock (met terugbrengen wil dat wel eens een kans geven voor data recovery maar helaas:
[Video: https://ttprivatenew.s3.amazonaws.com/pulse/skerp-telfort/attachments/13788015/hdd+issue.mp4]
een keer open laten draaien is toch stuk.
Als ik goed kijk komt hij twee keer naar de as dus de weg is vrij.
het lijkt er op dat hij zijn startpunt niet kan vinden...
viel op zijn kant terwijl hij aan was gesloten op een nass. (valt me op dat auto shutdown op usb voeding is gebaseerd en niet op aangesproken worden door de nass.)
Mag ik er van uitgaan dat de heads, aangesloten op een usb poort van een nass, altijd op de drive disk staat?
In mijn test werd de head wel terug geplaatst na failure.

enig idee wat er kapot is?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Geen idee, gewoon weg gooien. Als de data niet belangrijk genoeg is om een paar honderd/duizend euro tegenaan te gooien, klaar toch?

Bovendien, als de data belangrijk was, dan had je wel een backup gemaakt van die data. Afwezigheid van backup is bewijs dat data onbelangrijk is.

Bovendien heb je 'm open gemaakt dus is de kans in een niet-stof-vrije ruimte dat je nog wat kunt met dat ding erg klein.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Facsdata.com%2Fwp-content%2Fuploads%2Fhard-drive-flying-height.png&f=1&nofb=1

Maar ik geeft toe dat ik ook geen drive recovery expert ben, dus misschien dat een mede-tweaker nog goed advies heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 11-06-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Q schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:20:
Geen idee, gewoon weg gooien. Als de data niet belangrijk genoeg is om een paar honderd/duizend euro tegenaan te gooien, klaar toch?

Bovendien, als de data belangrijk was, dan had je wel een backup gemaakt van die data. Afwezigheid van backup is bewijs dat data onbelangrijk is.
niet van alles, ruimte gebrek, en dit was 1/2 een backup drive en 1/2 extended drive. maar van mn belangrijke data is er meer backup lokatie's :)
tot 2019 halverwege heb ik de data die op extended sectie stond gebackupped
Bovendien heb je 'm open gemaakt dus is de kans in een niet-stof-vrije ruimte dat je nog wat kunt met dat ding erg klein.
hmm , denk je dat ik nu geen garantie meer heb?
ik wilde zoveelmogelijk er af halen vanuitgaande dat het een headlock was en geen fatale crash.
val schade/ tip over wat ik had is toch niet gedekt door garantie.
[Afbeelding]

Maar ik geeft toe dat ik ook geen drive recovery expert ben, dus misschien dat een mede-tweaker nog goed advies heeft.
hij hoeft het maar heel even te doen, noodzakelijke er af en trashcan.
(ben al blij dat 70% van 6Tb niet verloren is door extra lokaties.)

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 11-06-2020 21:35 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 674295

copykat schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:33:

[...]

ik wilde zoveelmogelijk er af halen vanuitgaande dat het een headlock was en geen fatale crash.
[...]
Ik hoop dat je aan het trollen bent met deze vraag; openmaken is meestal erg goed voor de hdd (krijgt 'ie frisse lucht) en die stickers met "warranty void if removed" zitten er voor de sier op }:O

Afijn, ff serieus; maak een keuze 1) de data is je geld waard 2) de data is je niks waard

optie 1) heb je net serieus verprutst (of de rekening heel wat hoger gemaakt) en met optie 2) wens ik je veel succes.
Begin dan maar met lezen hoe een hdd eigenlijk werkt (want ja, ook een met usb aangesloten hdd parkeert altijd z'n koppen als 'ie uit gaat (usb hdd = vaak sata hdd + usb sata controller). Doet ie dat niet krijg je een headcrash en krassen op je platters waardoor je al dataverlies kan krijgen (maar die krassen heb je zowiezo al omdat je hem open hebt gemaakt). Oudere hdd's (lees minder capaciteit) waren daar minder gevoelig voor dan moderne hdd's. daar ben je eigenlijk al af als je hem opengemaakt heb in een niet-stofvrije ruimte.

Datarecovery hoeft echt geen 1000'en euros te kosten, vaak betaal je +/-onderzoekskosten (50-100 euro 0-250 na snelle google) waarbij ze vaak goed kunnen inschatten wat het probleem is en wat je (ongeveer) gaat betalen....

Les voor de volgende keer: backups blijven maken en hdd pas openschroeven als de data je niks waard is en je nieuwsgierig bent. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 11-06-2020 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:04

DataGhost

iPL dev

copykat schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:33:
[...]

Dat weet ik wel heel erg zeker, bovendien heb je zegels moeten verbreken voor het openen van de schijf, waarin geen enkel user-serviceable part zit, dus er is geen enkel logisch nadenkend bedrijf wat daar nog garantie op gaat geven. Bij het vallen is er vast een head beschadigd dus die gaat hoe dan ook niks meer lezen. Dat kan ook komen door stof of andere meuk die nu in je schijf is gekomen, dus er is niet meer te bewijzen dat het niet door het openmaken veroorzaakt is. Bovendien is valschade niet gedekt dus garantie had je hoe dan ook niet meer. Dat een schijf een "anti-valbescherming" heeft betekent alleen maar dat er een poging gedaan wordt om de schade te beperken, niet dat het in 100% van de gevallen werkt.
Je weet dat je geen garantie hebt, maar vraagt of je misschien toch nog garantie hebt?
Nja met moderne schijven is dat gewoon geen mogelijkheid meer vanwege de enorme datadichtheid en minimale toleranties.

De enige kans op dataherstel had je bij een professioneel bedrijf met een cleanroom gehad, maar die kosten waren te hoog. Na het openmaken is de kans dat zij er nog iets mee konden ook enorm verkleind en na het aanzetten kan je er eigenlijk wel donder op zeggen dat er ergens wel een stofdeeltje onder een head terecht is gekomen dus dat heeft waarschijnlijk ook een hoop gesloopt. Ook heb je wel eens kans dat het een helium-gevulde schijf was, misschien daarom het gepiep als de heads de platter op gaan in normale lucht, waar het niet op berekend is. Dus dat wordt lekker iets knutselen van de onderdelen van de schijf.

Na wat wiskunde kom ik uit op dat een klein stofdeeltje (3 micrometer) op de platter van jouw schijf zomaar 100 kB kan bedekken. Dat is echt heel erg veel, zeker als die over de platter wordt meegesleurd door een head.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Anoniem: 674295 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:48:
[...]

Ik hoop dat je aan het trollen bent met deze vraag; openmaken is meestal erg goed voor de hdd (krijgt 'ie frisse lucht) en die stickers met "warranty void if removed" zitten er voor de sier op }:O
ja. :)
Afijn, ff serieus; maak een keuze 1) de data is je geld waard 2) de data is je niks waard

optie 1) heb je net serieus verprutst (of de rekening heel wat hoger gemaakt) en met optie 2) wens ik je veel succes.
Begin dan maar met lezen hoe een hdd eigenlijk werkt (want ja, ook een met usb aangesloten hdd parkeert altijd z'n koppen als 'ie uit gaat (usb hdd = vaak sata hdd + usb sata controller). Doet ie dat niet krijg je een headcrash en krassen op je platters waardoor je al dataverlies kan krijgen (maar die krassen heb je zowiezo al omdat je hem open hebt gemaakt).
Stond aan en aangesloten dus ik vrees geen parking. (vandaar hoopte ik op headlock.
Datarecovery hoeft echt geen 1000'en euros te kosten, vaak betaal je +/-onderzoekskosten (50-100 euro) waarbij ze vaak goed kunnen inschatten wat het probleem is en wat je gaat betalen....

Les voor de volgende keer: backups blijven maken en hdd pas openschroeven als de data je niks waard is. 8)7
verloren data was eh 90% newsgr... spul dus niks waard behalve tijd en jammerdan. 10% gevonden applicaties die handig zijn en wat info how to's

Ga wel ff een niewe failsafe/backup device bedenken die minder gevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
DataGhost schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:57:
[...]

Dat weet ik wel heel erg zeker, bovendien heb je zegels moeten verbreken voor het openen van de schijf, waarin geen enkel user-serviceable part zit, dus er is geen enkel logisch nadenkend bedrijf wat daar nog garantie op gaat geven. Bij het vallen is er vast een head beschadigd dus die gaat hoe dan ook niks meer lezen. Dat kan ook komen door stof of andere meuk die nu in je schijf is gekomen, dus er is niet meer te bewijzen dat het niet door het openmaken veroorzaakt is. Bovendien is valschade niet gedekt dus garantie had je hoe dan ook niet meer. Dat een schijf een "anti-valbescherming" heeft betekent alleen maar dat er een poging gedaan wordt om de schade te beperken, niet dat het in 100% van de gevallen werkt.

[...]

Je weet dat je geen garantie hebt, maar vraagt of je misschien toch nog garantie hebt?

[...]

Nja met moderne schijven is dat gewoon geen mogelijkheid meer vanwege de enorme datadichtheid en minimale toleranties.

De enige kans op dataherstel had je bij een professioneel bedrijf met een cleanroom gehad, maar die kosten waren te hoog. Na het openmaken is de kans dat zij er nog iets mee konden ook enorm verkleind en na het aanzetten kan je er eigenlijk wel donder op zeggen dat er ergens wel een stofdeeltje onder een head terecht is gekomen dus dat heeft waarschijnlijk ook een hoop gesloopt. Ook heb je wel eens kans dat het een helium-gevulde schijf was, misschien daarom het gepiep als de heads de platter op gaan in normale lucht, waar het niet op berekend is. Dus dat wordt lekker iets knutselen van de onderdelen van de schijf.

Na wat wiskunde kom ik uit op dat een klein stofdeeltje (3 micrometer) op de platter van jouw schijf zomaar 100 kB kan bedekken. Dat is echt heel erg veel, zeker als die over de platter wordt meegesleurd door een head.
Goede uitleg bedankt.
(had rubberseal op deksel (barracuda 8tb green)
had weinig hoop dat ik iets kon terug vinden het was van het begin een geval van niet te koppelen. usb error.
Zoals ik al zei 50% backup dus geen dataverlies en 50% verliesbare meuk. Dus geen man overboord. Hoopte alleen dat ik hem tijdelijk kon inzien om te zien wat er instond dat ik niet ergens anders heb niet heel veel echte data.
Was wel verrast dat een kleine val als rechtopstaan naar plat liggen (15cm hoogte bovenzijde) al zo'n schade opleverde.
pech gehad of de headroom is dermate krap dat elke schok al fataal is.
les1 UITzetten en echt weg leggen niet op zij zetten om r bij te kunnen.
les 2 usb externedrives zijn mindergeschikt voor continu aangesloten staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

copykat schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:15:
les 2 usb externedrives zijn mindergeschikt voor continu aangesloten staan.
Nee, externe drives moet je niet aan zitten als ze aanstaan. Van continue aangesloten staan gaan ze niet stuk.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 11-06-2020 22:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

DukeBox schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:22:
[...]

Nee, externe drives moet je niet aan zitten als ze aanstaan. Van continue aangesloten staan gaan ze niet stuk.
Dat geld natuurlijk ook voor interne drives, maar die verplaats je nu eenmaal minder snel. ;)

Pak maar eens een draaiende (oude, die stuk mag) hdd vast en draai hem maar eens om een paar assen. Je voelt dan de gyroscopische (tegen)werking van de platters die met 5000-7000 rpm ronddraaien. Er is een reden waarom je bijna geen hdds ziet in laptops (en de opkomst van solid state portable opslag)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 11-06-2020 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
ik ga als ik zin en tijd heb deze eens goed bekijken educatief slopen zeg maar.
ik heb wel eens die 320-500gb 2,5" open gemaakt en hersteld (laptop tikkend geluid bij systemstartup maar wel een poging wagen dus benaderbaar.) maar dan was het als usbdrive data er af halen en weggooien.

Deze stond alleen te tikken om de zoveel minuten en was na los halen niet meer terug te zien in Drive list.(nooit meer)
FAT (heet dat nog zo? ) was vermoedelijk al kapot. Enige hoop was een headlock halverwege die dan x% data gesloopt had.
uiteindelijk relatief weinig echt kwijt. :-)

Pagina: 1