Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsvdWerff
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-06-2020
Hallo! :)

Ik had een klein tijdje terug mijn CPU geupgrade naar een andere CPU. Op precies te zijn ben ik van mijn AMD FX-6300 6-Core naar een AMD FX-8350 8-Core gegaan.
Dit op het moederbord: Asus M5A78L-M USB3.0.
Sinds dien word zowel mijn CPU ale mijn moederbord enorm warm. Mijn CPU rond de 70C° en mijn moederbord tikte laatst de 82C° aan. Dit probleem had ik met mijn 6 core prosessor niet. Ook merk ik dat de prosessor in performance enorm daalt om zichzelf dan koeler te maken, en zodra hij dan weer op een redelijke temparatuur is, stijgt de performance weer en begint het zo weer opnieuw warm te worden. Dit merk ik vooral tijdends het gamen, omdat de Frames per second dan droppen van 60 naar misschien 2.

Ik heb nog eens op de doos gekeken van het moederbord waar op stond "Core Unlocker" waarbij er 4 cores stonden met 5 en 6 dan "Unlocked"
Wat ik er van kom maken was dat dit moederbord niet meer dan 6 cores aan kon, en dus nadat ik de 8 core prosessor er in heb gedaan hij alleen maar warmer word.

Ik heb de oude 6 core prosessor er ook geprobeerd weer terug in te doen, maar helaas zonder resultaat.

Nu luid mijn vraag, is nu mijn moederbord definitief overleden?

Beste antwoord (via MatthijsvdWerff op 12-06-2020 10:39)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:35

Umbrah

The Incredible MapMan

Deze ouwe beestjes werden natuurlijk absurd heet. Het was zeg maar de netburst van AMD... bulldozer & piledriver waren gewoon érg inefficiënt (en niet bijster snel...). Daar komt ook nog eens bij dat moederbordmakers weinig prioriteit hadden voor AMD in die tijd. Dit verklaart je hoge moederbord temperatuur: die CPU kan naar 283 watt vliegen (op een max TDP van 120... geeft aan hoe nutteloos de TDP nummers zijn...). Dat is warmte die door die VRM heen moet (die is niet 100% efficiënt), én vervolgens van een klein vierkantje wat CPU heet, dat metalen blok wat je koeler heet in moet.

Ter vergelijking: nog niet eens de moderne 64-core CPU's van AMD's verbruiken zo veel, en de gewone consumenten CPU's van AMD komen niet boven de 120W uit in hun 'turbo'. Sterker nog: er is zelfs wat ophef rondom Intel's 'turbo' vermogen momenteel!

Je moederbord is niet geschikt voor die CPU, en er zit een hele hoop rondom wát voor CPU koeler, en wát voor airflow je in je kast hebt.

Let ook op dat je de koeler installeerd met gelijkmatige druk, en niet te veel (en niet te weinig!) >VERSE< koelpasta. Dat merk je heel erg bij dat soort CPU-tjes.

Mijn advies is echter dat je eigenlijk géén upgrade gekocht hebt. De FX6300 en FX8350 is eigenlijk niet heel erg groot voor games, en niet merkbaar voor office...

Ik had het geld bespaard, en doorgespaard voor een B550/3600 setje...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:40
De stroomvoorziening op het moederbord is te licht voor een 8 core FX. Om te voorkomen dat er schade ontstaat aan de vrm's wordt de snelheid van de cpu teruggeklokt zodat deze minder verbruikt en de vrm's koeler blijven, thermaltrottel genaamd. Kan zijn dat er wel schade is ontstaan aan de stroomvoorziening. Je zou er een ventilator (welke cpu koeler heb je?) op kunnen richten om op die manier de vrm's te koelen. Ze zitten links naast het socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsvdWerff
De CPU koeler mag geen probleem zijn. Dat is namelijk een enorm blok van een koeler. Toen ik een ventilator gericht had op de pc bleven de componenten heet, maar stabiel. Toen werd de snelheid van de CPU niet meer terug geklokt. Enkel met een 6 Core processor (Oorspronkelijke processor die er in hoort) Word hij dus nu ook zo heet, dus als ik het goed begrijp kan het moederbord niet meer zonder de ventilator?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 12:41
Welke temperatuur sensor van het moederbord lees je uit? Degene die onder de cpu zit?

En welke cpu koeler heb je? De standaard boxed koeler van de fx-6300? Kan zijn dat die niet geschikt is voor je nieuwe cpu.
En heb je ook de koelpasta vervangen bij het plaatsen van de koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsvdWerff
Ik lees zowel de CPU temparatuur uit als Socket 942 van het moederbord als ik het juist heb. Ik doe dit met het programma Speccy. Er zit een nieuwe generatie AMD koeler op, die met allerlij kleurtjes, gemaakt voor de FX-8350. Koelpasta is nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:15
https://www.asus.com/Motherboards/M5A78LMUSB3/HelpDesk_CPU/
Moederbord heeft volgens Asus support voor 140W. Je FX-6300 is een 95W TDP part, de FX-8350 is een 125W part. De boxed cooler van de FX-6300 gaat niet voldoen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:35

Umbrah

The Incredible MapMan

Deze ouwe beestjes werden natuurlijk absurd heet. Het was zeg maar de netburst van AMD... bulldozer & piledriver waren gewoon érg inefficiënt (en niet bijster snel...). Daar komt ook nog eens bij dat moederbordmakers weinig prioriteit hadden voor AMD in die tijd. Dit verklaart je hoge moederbord temperatuur: die CPU kan naar 283 watt vliegen (op een max TDP van 120... geeft aan hoe nutteloos de TDP nummers zijn...). Dat is warmte die door die VRM heen moet (die is niet 100% efficiënt), én vervolgens van een klein vierkantje wat CPU heet, dat metalen blok wat je koeler heet in moet.

Ter vergelijking: nog niet eens de moderne 64-core CPU's van AMD's verbruiken zo veel, en de gewone consumenten CPU's van AMD komen niet boven de 120W uit in hun 'turbo'. Sterker nog: er is zelfs wat ophef rondom Intel's 'turbo' vermogen momenteel!

Je moederbord is niet geschikt voor die CPU, en er zit een hele hoop rondom wát voor CPU koeler, en wát voor airflow je in je kast hebt.

Let ook op dat je de koeler installeerd met gelijkmatige druk, en niet te veel (en niet te weinig!) >VERSE< koelpasta. Dat merk je heel erg bij dat soort CPU-tjes.

Mijn advies is echter dat je eigenlijk géén upgrade gekocht hebt. De FX6300 en FX8350 is eigenlijk niet heel erg groot voor games, en niet merkbaar voor office...

Ik had het geld bespaard, en doorgespaard voor een B550/3600 setje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:26

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Tijd om door te sparen. Zet wat kleine heatsinkjes op de stroomvoorziening en daarna actief koelen met fans. Als je moederbord plat ligt is dit wat makkelijker, anders moet je kleine fans gebruiken(0-80 mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:40
MatthijsvdWerff schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:20:
De CPU koeler mag geen probleem zijn. Dat is namelijk een enorm blok van een koeler.
Dat is juist wel een probleem als het een towerkoeler is. Er is dan namelijk totaal geen airflow op de vrm's, iets dat hoognodig is icm een 8 core FX. De enige goede koelers in zo'n situatie zijn topflow koelers als de be quiet! Dark Rock TF.
Pagina: 1