Beloofde snelheid Ziggo standaard niet te halen via WiFi?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Hallo,
Ik heb sinds kort het 250mbit abbo van Ziggo. Ik merkte echter dat ik bij lange na de 250mbit niet haal. Het hoogste wat ik heb gehaald is rond de 100mbit (direct naast de router met een tablet), maar meestal zit het er ver onder.

Ik belde erover, en er werd mij eerst verteld dat er een monteur langs zou moeten komen om te kijken waarom dit zou was. Echter door corona kon dat op het moment nog niet. Ik belde vandaag weer en kreeg iemand anders aan de lijn van de technische dienst. Deze meneer vertelde mij dat het normaal is dat je via de WiFi 'nooit' de beloofde snelheid haalt, maar dat dit via Ethernet wel zou moeten lukken.

Nu wist ik dat het exact halen van de 250mbit via WiFi waarschijnlijk onrealistisch zou zijn, maar het zit er vaak ver en ver onder. De reden hiervoor zou zijn dat, als het goed begreep, de snelheid wordt gecapt wanneer het niet nodig is, wat bijvoorbeeld bij een snelheidstest zo zou zijn. Maar bij bijvoorbeeld Netflix streamen dit wel de volle 250mbit zou gebruiken. Ik snap het verschil niet goed, je zou denken dat downloaden, downloaden is.

Ik heb nog niet gecontroleerd wat de snelheid is via Ethernet, is praktisch gezien niet zo makkelijk, maar wat kunnen jullie over deze verklaring zeggen? Snijd het hout?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-04 18:21

Perkouw

Moderator General Chat
Flauw wellicht, niet zo bedoelt. Zou toch echt even de ethernet actie gaan uitvoeren en dan gelijk een test doen op een apparaat met WiFi. Dan heb je snel genoeg inzicht of de snelheid überhaupt te halen is. Zo ja, dan kan je het gaan zoeken in WiFi <> gebruikt apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Wifi moet je zien als een handig extaatje, als je gegarandeerde snelheid wil moet je gewoon bekabeld aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Die verklaring snijdt geen hout.

Wat wel hout snijdt is een mogelijk baggerwifi chip in je tablet en het feit dat wifi traditioneel zowiezo niet geschikt is voor hoge snelheden - tenzij je een degelijke WIFI-router/AP en ditto netwerkkaart in het ontvangende apparaat hebt.

Waarvoor heb je uberhaupt meer dan 100mbit nodig op je tablet.

Snelheid testen met kabel op een gbit internet apparaat. Als dat goed is, ga je de wifi in en niet je internetverbinding.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 11-06-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:07:
Die verklaring snijdt geen hout.

Wat wel hout snijdt is een mogelijk baggerwifi chip in je tablet en het feit dat wifi traditioneel zowiezo niet geschikt is voor hoge snelheden - tenzij je een degelijke WIFI-router/AP en ditto netwerkkaart in het ontvangende apparaat hebt.

Waarvoor heb je uberhaupt meer dan 100mbit nodig op je tablet.

Snelheid testen met kabel op een gbit internet apparaat. Als dat goed is, ga je de wifi in en niet je internetverbinding.
Niet voor de tablet per se. Ik woon in een huis met 4 anderen, en we delen met z'n allen het internet, voor alle apparaten, dus ook gewoon pc's en laptops. We hebben een paar kabels liggen maar niet naar elke kamer. Wifi is dus momenteel voor velen van ons de enige mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Netflix en dan niet in 4K gebruikt minder dan je denkt. Dat werkt al prima met 50/5 abbo.

Welke tablet test je mee? Als je wifi mogelijkheden van je tablet beperkt zijn en je hebt zelfs geen apparaat met ethernet dan vraag ik me af of je iets denkt te missen.

Laden pagina's langzaam? Heb je lag bij YouTube? Of andere streaming?

Ik heb glasvezel 50/50 en haal die ook via wifi, maar dan wel op het 5G kanaal op 2.4 is er te veel storing door de 40 2.4 wifizenders die ik zie als ik er op scan. En blijft download en upload op de 35/30 hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
Barrycade schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:10:
Netflix en dan niet in 4K gebruikt minder dan je denkt. Dat werkt al prima met 50/5 abbo.

Welke tablet test je mee? Als je wifi mogelijkheden van je tablet beperkt zijn en je hebt zelfs geen apparaat met ethernet dan vraag ik me af of je iets denkt te missen.

Laden pagina's langzaam? Heb je lag bij YouTube? Of andere streaming?

Ik heb glasvezel 50/50 en haal die ook via wifi, maar dan wel op het 5G kanaal op 2.4 is er te veel storing door de 40 2.4 wifizenders die ik zie als ik er op scan. En blijft download en upload op de 35/30 hangen.
De tablet is niet mijn hoofd apparaat, maar ik wilde de snelheid testen direct naast de router, en ik had alleen een tablet voor handen. Op mijn PC, met een muur tussen het en de router, heb ik nog geen 100mbit gehaald.

Waarom? Tjah, als je 250 beloofd wordt, wil je toch 250? Handig voor het downloaden van grote bestanden, wat ik regelmatig doe. En zoals reactie hiervoor, ik woon met 4 anderen samen, dus zoveel mogelijke bandbreedte lijkt me geen overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
250mbit via WiFi waarschijnlijk onrealistisch zou zijn,
Dat beetje flauwekul maar hangt meer van je wifi chip/netwerk af.

Ik haal met gemaak op 5ghz 200 Mbps en dat is nu omdat iedereen thuis online is. Als ik aleen ben haal 300 mijn maximale verbinding ;) op 2,4ghz 88 Mbps st is maximale op 2.4 ghz

[ Voor 20% gewijzigd door saharoen op 11-06-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
saharoen schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:13:
[...]

Ik haal met gemaak op 5ghz 200MB en op 2,4ghz 40MB dat is maximale op 2.4 ghz
Ah, dat laatste wist ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janus Bier
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-04 18:56
Welk modem heb je en welke snelheid haal je bekabeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
Janus Bier schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:15:
Welk modem heb je en welke snelheid haal je bekabeld?
Bekabeld moet ik nog controleren, is niet 123 gedaan helaas. Modem is de Connectbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Kabel daar moet je mee beginnen. En dan dus wel een apparaat dat zowiezo gbit ondersteund.

Daarna hangt het van zowel verzendend als ontvangend apparaat af, modem dus, en dan de muren ertussen, gebruikte techniek, etc etc.

Er zijn zo veel snelheden daar tussenin. 11,54,150,300, 600, 844, 1200 etc etc mbit snelheden afhankelijk van ontvanger verzender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12-2024

Edgarz

Tweako-active since1986

Ammun schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:17:
[...]

Bekabeld moet ik nog controleren, is niet 123 gedaan helaas. Modem is de Connectbox
Ga eerst gewoon eens bekabeld meten. WiFi is sowieso stukken langzamer, en tablets hebben door de bank genomen een grote CPU bottleneck; goede wifichip maar niet bij te benen voor de rest van het apparaat. Als je dan ook nog meet terwijl er meerdere gebruikers met wifi zijn verbonden (telefoons)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ammun schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:04:
Hallo,
De reden hiervoor zou zijn dat, als het goed begreep, de snelheid wordt gecapt wanneer het niet nodig is, wat bijvoorbeeld bij een snelheidstest zo zou zijn. Maar bij bijvoorbeeld Netflix streamen dit wel de volle 250mbit zou gebruiken.
De verklaring zoals je hier schetst klopt niet. Of dat nu verkeerd uitgelegd is, of dat je deze verkeerd begrepen hebt laat ik even in het midden.

Ziggo levert een 250 Mbit verbinding af op je Connectbox, als je hierbij bekabeld gaat testen met voldoende snelle apparatuur, dan zal je dit waarschijnlijk ook wel krijgen.

Ziggo kan je geen garanties geven op de snelheid die je haalt als je met Wifi gaat testen, daarbij zijn nl. veel factoren van belang die buiten de verantwoording van Ziggo vallen: snelheid device, soort en type gebouw, afstand tot het accespoint, aantal aanwezige wifi netwerken, etc.

Kortom: ga bekabeld testen, haal je dan nog bij lange na de 250 Mbit niet dan heb je een punt. Haal je het dan wel dan zul je dat zelf op moeten lossen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1superheld
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-04 20:14
Hoe test jij jou performance?

Zelf zou ik de https://speed.cloudflare.com/ aanraden! (Die komt bij mij altijd beter/beste uit op de maximale snelheden die ik haal )

Verder is het handig even aan te geven welke router je gebruikt, misschien ondersteund deze niet zo'n snelle wifi?

[ Voor 60% gewijzigd door 1superheld op 11-06-2020 20:55 . Reden: Uitleg cloudflare speedtest toegevoegd :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
1superheld schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:34:

Zelf zou ik de https://speed.cloudflare.com/ aanraden!

Verder is het handig even aan te geven welke router je gebruikt, misschien ondersteund deze niet zo'n snelle wifi?
hey die kende ik nog niet..

ik gebruik eigenlijk altijd fast.com :-) (die kan je gewoon een test van 5 minuten laten doen)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-04 20:10
1superheld schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:34:

Zelf zou ik de https://speed.cloudflare.com/ aanraden! (Die komt bij mij altijd beter/beste uit op de maximale snelheden die ik haal )

Met deze speedtest kom ik op ruim 80mbit via DSL, terwijl ik een 50Mbit abo heb en ook Windows maximaal 50Mbit download aan geeft..... deze test maakt de boel mooier dan dat het is.

De meest realistische speedtest is voor mij nog steeds de Ookla Speedtest onder speedtest.net. Deze geeft altijd exact aan wat de snelheid ook daadwerkelijk over de interface is.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
Jassy schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:02:
[...]

Met deze speedtest kom ik op ruim 80mbit via DSL, terwijl ik een 50Mbit abo heb en ook Windows maximaal 50Mbit download aan geeft..... deze test maakt de boel mooier dan dat het is.

De meest realistische speedtest is voor mij nog steeds de Ookla Speedtest onder speedtest.net. Deze geeft altijd exact aan wat de snelheid ook daadwerkelijk over de interface is.
Ik krijg bij zowel speedtest.nl als cloudfare ongeveer hetzelfde (ca. 100mbit). Merk overigens wel groot verschil tussen 2.4 (60mbit) en 5ghz (100mbit)...zelfs terwijl signaalsterkte stuk minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janus Bier
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-04 18:56
Ammun schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:17:
[...]

Draadloos moet dat modem 250 halen iig, dat haal ik met 4 meter afstand, zojuist getest met mijn Pocophone F1 smartphone. Zoals andere ook zeggen het is belangrijk om bekabeld te testen zodat je zaken kan uitsluiten waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammun
Janus Bier schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:25:
[...]

Draadloos moet dat modem 250 halen iig, dat haal ik met 4 meter afstand, zojuist getest met mijn Pocophone F1 smartphone. Zoals andere ook zeggen het is belangrijk om bekabeld te testen zodat je zaken kan uitsluiten waar het aan ligt.
Thanks, ga het proberen. Het is ook wel zo dat ik in een woningcomplex woon, met vele wifi signalen. Lijkt me dat dat de boel ook heftig verstoord.
Pagina: 1