Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ebike 7 jaar in bezit blijkt gestolen in 2011

Pagina: 1
Acties:

• under-world
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19-01 19:51
Een vriendin van mij die heeft een Gazelle Ebike en vorige week is bij de supermarkt de accu gestolen en het computertje. Nu had ze op mijn aanraden via internet een nieuwe accu besteld ( 370,- ) en computer (80,-). Alleen die moeten door een een officieel Gazelle verkooppunt worden "ingeleerd" alvorens het werkt. Nu is ze daar geweest en blijkt ineens dat de fiets sinds 2011 (!) als gestolen staat geregistreerd. Zij heeft de fiets voor een fiks bedrag via MP gekocht in 2013. Die beste man weigerde de accu in te leren en adviseerde om de politie te bellen en het verhaal uit te leggen waarna de politie de fiets misschien uit het Fietsen Diefstal Register kan halen dat door de RDW wordt gerund. Of zij nemen de fiets in beslag? Zij heeft nu veel geld uitgegeven zowel voor die fiets in 2013 (1150,-) als nu de accu en het computertje maar ze kan er niks meer mee en heeft angst de politie te bellen. Heeft iemand ervaring met deze situatie? Zij was niet op de hoogte van het feit dat die fiets ooit als gestolen is opgegeven. Zij heeft de fiets ruim 7 jaar in bezit en de fiets in in 2011 als gestolen opgegeven. Heeft iemand tips voor haar of iemand hier vaker mee te maken gehad?

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Dit is meer een onderwerp voor VV dan voor SF, daarom ook een schopje die kant op.

Don't shoot the messenger. | Tweakers Discord

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Als er in 2013 geen enkele aanwijzing was dat de fiets was gestolen, ben je over 3 jaar de eigenaar als je hem tenminste bij je houdt en kunt bewijzen dat je de fiets sinds 2013 hebt (verkrijgende verjaring na 10 jaar). Dat betekent overigens niet dat Gazelle je dan moet helpen.

Als je naar de politie gaat, krijg je duidelijkheid over de staat van de fiets, maar raak je hem waarschijnlijk wel kwijt. Of je hem terugkrijgt, hangt af van hoe die verkoper eraan is gekomen. Probeer daarom de historie van de fiets te achterhalen. Heeft de verkoper hem bijvoorbeeld bij een echte winkel gekocht? Zonee, ben je de fiets definitief kwijt als hij daadwerkelijk is gestolen, maar kun je de verkoper wel aanspreken.

[Voor 8% gewijzigd door GlowMouse op 11-06-2020 20:14]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +3Henk 'm!

• voske
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 09:01
Niet naar de politie gaan, betekent ook dat ze zich mogelijk schuldig maakt aan witwassen: het voorhanden hebben van die fiets, terwijl ze weet dat die van misdrijf afkomstig is. Dat zal waarschijnlijk allemaal zo'n vaart niet lopen, maar de enige manier om daar een einde te maken is naar de politie gaan.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:08
voske schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:35:
Niet naar de politie gaan, betekent ook dat ze zich mogelijk schuldig maakt aan witwassen: het voorhanden hebben van die fiets, terwijl ze weet dat die van misdrijf afkomstig is. Dat zal waarschijnlijk allemaal zo'n vaart niet lopen, maar de enige manier om daar een einde te maken is naar de politie gaan.
Dat is heling. Ik zou witwassen nog een keer opzoeken. ;)

Juist ik moet het nog een keer opzoeken. 8)7

[Voor 5% gewijzigd door dehardstyler op 12-06-2020 11:17]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• voske
  • Laatst online: 09:01
dehardstyler schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:38:
[...]

Dat is heling. Ik zou witwassen nog een keer opzoeken. ;)
Nee hoor, heling is als je ten tijde van het voorhanden krijgen van de fiets weet/redelijkerwijs moet vermoeden dat ie gestolen is. Daarvan lijkt in dit geval geen sprake.
Artikel 416 Wetboek van Strafrecht
1. Als schuldig aan opzetheling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie:
a. hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of een zakelijk recht ten aanzien van een goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed dan wel het vestigen van het recht wist dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;
b. hij die opzettelijk uit winstbejag een door misdrijf verkregen goed voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een door misdrijf verkregen goed overdraagt.
2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk uit de opbrengst van enig door misdrijf verkregen goed voordeel trekt.
Artikel 420bis Wetboek van Strafrecht
1. Als schuldig aan witwassen wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie:
a. hij die van een voorwerp de werkelijke aard, de herkomst, de vindplaats, de vervreemding of de verplaatsing verbergt of verhult, dan wel verbergt of verhult wie de rechthebbende op een voorwerp is of het voorhanden heeft, terwijl hij weet dat het voorwerp – onmiddellijk of middellijk – afkomstig is uit enig misdrijf;
b. hij die een voorwerp verwerft, voorhanden heeft, overdraagt of omzet of van een voorwerp gebruik maakt, terwijl hij weet dat het voorwerp – onmiddellijk of middellijk – afkomstig is uit enig misdrijf.
2. Onder voorwerpen worden verstaan alle zaken en alle vermogensrechten.

Be yourself, no matter what they say ...

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 09:04
Op dit moment weet je dat je een gestolen fiets in je bezit hebt , door dit op dit forum (openbaar online) te gooien bevestig je dat je het weet.
Dat betekend dat je verplicht bent om het artikel naar de politie te brengen. Als de politie het bij je komt halen kan je niet zeggen "sorry ik wist het niet". (De verkoop meneer is verplicht melding te maken bij de politie dat hij de gestolen fiets tegen is gekomen).
Ik zou gewoon langsgaan, en meteen aangifte doen van heling.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 01:19

Illusion

(the art of)

Als je geen aangifte doet, weet de politie ook niet van wie je die vers gestolen fiets toen gekocht hebt, en kunnen ze die ook niet aanpakken.
Gezien je accu net gejat is, lijkt me dat je wel doorhebt dat diefstal stom is, en wil je neem ik aan graag dat daar wat aan gedaan wordt?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08:22
Ik zou zeker wel naar de politie gaan. Ze heeft niks te verliezen (fiets is nu toch onbruikbaar).

Mogelijk kan ze haar rechtsbijstand op voorhand even consulteren over haar rechten.

Met een PV (klacht tegen de verkoper als die nog gekend is), kan ze dan waarschijnlijk de FM overtuigen om toch te activeren.
De kans dat die fiets aangeslagen wordt is klein denk ik, zeker als ze kan aantonen dat ze ter goeder trouw gehandeld heeft. (fiets gekocht bij een winkel of particulier aan een redelijke prijs)

• sambalbaj
  • Niet online
Kan dat 'inleren' niet zonder Gazelle servicepunt?

Dat de status duidelijk is dat zien we, maar de rest zijn vooral onzekerheden.
Ik ga er vanuit dat ts eigenlijk de eigen schade zo klein mogelijk wil houden, ofwel een bruikbare fiets of er zo min mogelijk op verliezen. Een mogelijke afschrijving van meer dan 100% biedt dan weinig uitkomst.

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:52
Was een keer op zoek naar een moederfiets op marktplaats, 1 fiets wist ik dat die normaal gekocht was bij een fietsenmaker, bon etc aanwezig. Bij alle andere kreeg je zodra je naar het framenr vroeg geen reactie meer. Bij 1 persoon was het zo dol, dat hij mij begon uit te schelden via de telefoon. De 2e hands fietsmarkt is totaal verrot. Toen maar een nieuwe online gekocht.

Voor jou, ik zou het wel melden bij de politie, verwacht niet dat je er nu nog problemen mee gaat krijgen. Zuur voor de 1e eigenaar, nu beetje zuur voor jou.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
under-world schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:52:
Zij heeft de fiets ruim 7 jaar in bezit en de fiets in in 2011 als gestolen opgegeven. Heeft iemand tips voor haar of iemand hier vaker mee te maken gehad?
Breng de fiets terug naar de rechtmatige eigenaar misschien?

Dan heb je een mooi verhaal erbij.
Vrouw krijgt na negen jaar gestolen fiets terug

Acties:
  • +4Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 21:52
Maar de fiets is dan toch gewoon ter goeder trouw overgenomen? Marktconforme prijs, geen omstandigheden waardoor je had kunnen/moeten weten dat er iets niet goed zat.
Mijn rechtenkennis is wat roestig, maar als ik het goed heb is de fiets gewoon van jouw vriendin.

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Kun je aantonen dat de fiets destijds voor een marktconforme prijs is gekocht? Lijkt me best lastig bij een particuliere aankoop via marktplaats.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 22:26
sambalbaj schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:54:
Kan dat 'inleren' niet zonder Gazelle servicepunt?

Dat de status duidelijk is dat zien we, maar de rest zijn vooral onzekerheden.
Ik ga er vanuit dat ts eigenlijk de eigen schade zo klein mogelijk wil houden, ofwel een bruikbare fiets of er zo min mogelijk op verliezen. Een mogelijke afschrijving van meer dan 100% biedt dan weinig uitkomst.
Kans is aanwezig dat dit inderdaad niet kan, bij auto's zie je dit ook wel waar bepaalde zaken een component beveiliging hebben. Deze kunnen dan alleen geactiveerd worden door een merkdealer., waarbij ook een controle wordt gedaan of de componenten niet afkomstig zijn van auto's die als gestolen gemeld staan (bij audi zelfs wereldwijd bijvoorbeeld volgens mij).

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:08
voske schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:41:
[...]

Nee hoor, heling is als je ten tijde van het voorhanden krijgen van de fiets weet/redelijkerwijs moet vermoeden dat ie gestolen is. Daarvan lijkt in dit geval geen sprake.

[...]

[...]
I stand corrected! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
The_Zohan schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:08:
Maar de fiets is dan toch gewoon ter goeder trouw overgenomen? Marktconforme prijs, geen omstandigheden waardoor je had kunnen/moeten weten dat er iets niet goed zat.
Mijn rechtenkennis is wat roestig, maar als ik het goed heb is de fiets gewoon van jouw vriendin.
Als je een fiets van marktplaats koopt zonder te checken of deze als gestolen staat geregistreerd ben je al een stuk minder 'ter goeder trouw'. Zeker bij aankopen via MP van zulke diefstalgevoelige objecten zal de koper een onderzoeksplicht hebben.

• Postius
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 03-02 16:29
Vooraf IANAL

De vriendin is gewoon eigenaar van de fiets.

Gewoon aangeven bij de politie met toelichting gaat die fiets uit de diefstal lijst.

[Voor 25% gewijzigd door Postius op 12-06-2020 12:02]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 01:26

Foamy

Fulltime prutser

Wolly schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:17:
[...]

Als je een fiets van marktplaats koopt zonder te checken of deze als gestolen staat geregistreerd ben je al een stuk minder 'ter goeder trouw'. Zeker bij aankopen via MP van zulke diefstalgevoelige objecten zal de koper een onderzoeksplicht hebben.
Tegenwoordig gaat dit inderdaad een heel stuk makkelijker. Deze aankoop is van 2013, terwijl het register van gestolen fietsen pas sinds 2018 actief wordt bijgehouden. Goede kans dat deze fiets daar dus geheel niet in staat.
edit:
meer koffie helpt..

[Voor 3% gewijzigd door Foamy op 12-06-2020 13:46]

blub

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 10-06 13:59
Mag ik vragen hoe dit is gevonden? Was de fiets aan de onderzijde gegraveerd of is het omdat het op een e-bike is ook op een andere manier te achterhalen?

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 07:21
Divak schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:38:
Mag ik vragen hoe dit is gevonden? Was de fiets aan de onderzijde gegraveerd of is het omdat het op een e-bike is ook op een andere manier te achterhalen?
Veel e-bikes hebben een chassis/serienummer.

Woont in Helsinki

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:20

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Die fiets blijft volgens mij voor jouw vriendin. Degene van wie die fiets gestolen is mag het dan lekker verhalen op degene waar je vriendin de fiets van gekocht heeft ( als ze dat nog weet)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Wolly schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:17:
[...]

Bij aanmerking dat de aankoopprijs niet zo was dat er vermoedens konden zijn. €1350,- voor 2e hands e-bike is wat anders dan €200,-. verder is de verkoper 'Te goeder trouw' (dat iemand uit zuivere motieven handelt. Er is geen sprake, noch vermoeden van enige vorm van bedrog)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:08

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Intelligo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:39:
[...]

Of een chip in het frame welke uit te lezen is.

Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Foamy schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:34:
[...]

Tegenwoordig gaat dit inderdaad een heel stuk makkelijker. Deze aankoop is van 2013, terwijl het register van gestolen fietsen pas sinds 2018 actief wordt bijgehouden. Goede kans dat deze fiets daar dus geheel niet in staat.
Ik lees iets anders?
In het register vindt u alleen de aangiftes van na 1 januari 2008. Aangiftes van vóór 1 januari 2008 zijn slechts beperkt verwerkt in het register.
https://www.rdw.nl/partic...het-fietsdiefstalregister

Acties:
  • +2Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07:28
https://wetten.overheid.n...deel4_Afdeling2_Artikel86

Zolang jij niet wist (of kon vermoeden) dat de fiets gestolen was, is de fiets nu van jou want de termijn van maximaal 3 jaar is verlopen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 01:26

Foamy

Fulltime prutser

Je hebt gelijk. Geen idee hoe ik zo scheef kon lezen :S

blub

Acties:
  • +7Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:02
Bij mij waren spullen gestolen, politie spoorde ze op bij de nieuwe eigenaar. Die had "te goeder trouw" gekocht.
Dan zijn er 2 opties, die persoon krijgt de goederen toegewezen, of ze worden ingenomen. In mijn situatie kreeg de nieuwe eigenaar ze toegewezen (en anders was het naar de verzekering gegaan die de schade al uitgekeerd had).
Dus in deze zou ik adviseren contact op te nemen met de politie, en gewoon netjes de juiste weg te volgen. Klinkt als te goeder trouw, en dan zal die kennis haar fiets kunnen behouden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 12-06 12:08
Posts verwijderen & rechtsbijstand bellen.

[Voor 3% gewijzigd door Gamebuster op 12-06-2020 14:26]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Hoe "ga" je naar de politie? Wat denken we dat ze gaan doen? Ik bedoel dit niet als rant. Maar bij de inbraak bij mijn oom vorige week, kwamen ze niet eens langs.

Ik kwam er vorig jaar achter dat een dure camera die ik had, gestolen bleek te zijn. Politie gebeld, 3x, verhaal gedaan. Nooit meer wat gehoord.

Ik zie de blik al in de ogen als je komt melden een fiets te hebben die 10(!) jaar geleden gestolen is. Ik denk dat ze je vriendelijk bedanken voor de komst en weer heen sturen.

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:55:
Hoe "ga" je naar de politie? Wat denken we dat ze gaan doen? Ik bedoel dit niet als rant. Maar bij de inbraak bij mijn oom vorige week, kwamen ze niet eens langs.

Ik kwam er vorig jaar achter dat een dure camera die ik had, gestolen bleek te zijn. Politie gebeld, 3x, verhaal gedaan. Nooit meer wat gehoord.

Ik zie de blik al in de ogen als je komt melden een fiets te hebben die 10(!) jaar geleden gestolen is. Ik denk dat ze je vriendelijk bedanken voor de komst en weer heen sturen.
Eens. Maar wellicht kunnen ze een verklaring opstellen voor de fietsenmaker. Die wil nu niet de boel inregelen namelijk.

• Ircghost
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 08:14

Ircghost

Moderator Spielerij

Honeybadger doesn&#039;t care!

Intelligo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:39:
[...]

Alle fietsen hebben een chassis nummer, staat bijna altijd onder de trapas.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11-06 15:03
Online aangifte doen niet mogelijk? Met de vraag wat je moet doen bij fietsenmaker. Politie wordt door 'ons' betaald, dus moet 'ons' helpen (en doen ze normaalgesproken met de glimlach).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 12-06 12:43
En dit is dus het Marktplaats-risico. Ja, je betaalt een stuk minder dan je anders had gedaan. Zeker nieuw in de winkel. Maar, er is altijd een kans van oplichting, of een verzwegen historie.

A propos, ik kan me nog wel een paar rechtszaken herinneren waarin de koper voor de rechter werd gesleept door het OM voor heling. Blijkbaar hebben particulieren een onderzoeksplicht voordat ze een artikel kopen van een andere particulier, bijvoorbeeld of het niet om heling gaat. In dat kader zou het redelijk zijn geweest het serienummer te controleren bij het RDW. e-bikes zijn al jaren een zeer veel gestolen goed, dus dat is niet eens onredelijk.

Ik ben het wel eens met de opmerkingen over verjaring, dus - IANAL - denk dat je je daar geen zorgen meer over hoeft te maken.

Als ik die €1150 door 7 jaar deel, dan denk ik dat je vriendin redelijk voordelig heeft gereden al die jaren. Ik denk niet dat Gazelle je nog gaat helpen met deze fiets, dus zoeken naar de rechtmatige eigenaar is niet eens onredelijk.

Veel succes met de afhandeling. Maar, vergeet nooit dat GoT ongeveer de slechtste plek is voor juridisch advies...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 03-06 23:30
Veel succes met de afhandeling. Maar, vergeet nooit dat GoT ongeveer de slechtste plek is voor juridisch advies...
Maar ze zijn wel altijd verantwoordelijk voor sappige topics :>

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 06-06 12:54
Ik kreeg 2 jaar geleden een oude scooter van een kennis.
De scooter was ooit van hem gestolen geweest en die heeft hij terug gehaald.
Kenteken was er wel af dus die moest ik ook opnieuw aanvragen.

Ik kwam er toen achter dat de scooter gestolen stond geregistreerd en heb meteen de politie ingelicht.
Die zijn bij mij thuis wezen kijken . Binnen een week werd ik gebeld door de echte eigenaar en die was hem al 7 jaar kwijt .
Die heeft de nieuwe tenaamstelling gekregen en naar mij opgestuurd omdat hij hem niet meer wou hebben.

Wat bleek 5 jaar geleden toen mij kennis zijn gestolen scooter op ging halen heeft hij een andere scooter van de politie mee gekregen en daardoor was deze scooter nog geregistreerd als gestolen.

Eind goed al goed.

Als je hem aangeeft en de eigenaar wil hem graag terug laat hun dan de nieuwe accu en computer betalen.
En misschien kan de verzekering je nog helpen.

Voor 1150 euro heeft je vrouw dan toch 7 jaar plezier gehad en je houd er een schoon geweten en goed gevoel aan over.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True