Offgrid Solar instalatie review en mogelijke verbeteringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Topicstarter
Ik heb recent een vakantiehuis voorzien van een solar installatie, maar bedacht me later dat ik eigenlijk maar zeer gelimiteerde kennis heb van wat ik heb geinstalleerd, en wellicht zijn er kenners die een eenvoudige verbetering zien.

Aan de load kant zit er een USB-C oplader die mijn laptop van stroom voorziet, diverse verlichting en andere native-12v apparatuur. Ik kom nu snachts tijdens max gebruik op 12,4v uit dus het werkt eigenlijk prima.

Opmerkingen:
-Van de panelen kon ik zo snel even de tech-specs niet vinden maar ik weet dat ze max 5.07A op... rond de 20v doen. Max vermogen. Het hele setje is afgezekerd op 30A (auto steekzekering tussen contoller en accu)
-De kabels van Paneel tot "samenkomst" is 2,5mm2(80cm). Van samenkomst to controller is 6mm2(2,5m). Connectoren zijn MC4.

Vragen
-Kan ik die panelen zo wel paralel aansluiten? Ze ontvangen om de beurt schaduw.
-Moet ik nog meer zekeringen plaatsen, bv tussen Load en Controller of Panelen en Controller

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjKuVPoaS-6vnaE1PznmrCCcJms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jBJAj55SMXVw2DgMbNKj7Jm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-07 17:08
In je schema heb je ze parallel aangesloten.
Heb je meer info over de Solar charge controller?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
busscherski schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:01:
In je schema heb je ze parallel aangesloten.
Heb je meer info over de Solar charge controller?
Pardon, dat bedoelde ik - parallel, niet serieel.

Dit is gedaan omdat de controller max 24v kan verwerken op een 12v systeem, en het dubbele voor 24v systemen.

Dit is de controller:

https://www.amazon.de/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-07 17:08
Ik heb er geen verstand van.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:27
Dit wil prima zo. Een zekering tussen de panelen en de controller is niet nodig, de panelen kunnen en mogen kortgesloten worden. Wel blijft er dan spanning op staan bij dit type controller, vanaf de accu. Een zekering op de load kant kan geen kwaad. Nu kan er ongeveer 15 A vanaf de panelen en 30 A naar de load lopen. Totaal 45A dus, dat is aardig veel en mogelijk te veel afhankelijk van de kabel.
Ik heb zelf deze controller ook, maar dan op 24v aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
IwanvA schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:48:
Dit wil prima zo. Een zekering tussen de panelen en de controller is niet nodig, de panelen kunnen en mogen kortgesloten worden. Wel blijft er dan spanning op staan bij dit type controller, vanaf de accu. Een zekering op de load kant kan geen kwaad. Nu kan er ongeveer 15 A vanaf de panelen en 30 A naar de load lopen. Totaal 45A dus, dat is aardig veel en mogelijk te veel afhankelijk van de kabel.
Ik heb zelf deze controller ook, maar dan op 24v aangesloten.
Oh, dat is goed om te horen!

Aangezien je deze controller ook hebt, weet jij toevallig uit te sluiten wat het verschil is tussen een constant brandende pijl tussen Paneel en Accu, en een knipperende pijl tussen Paneel en Accu?

Ik heb 3 van deze controllers en de andere 2 hebben de pijl meestal nonstop aan, maar deze met 3 panelen er aan knippert.

p.s. bij een load van meer dan 10A gaat de "load" knipperen en schakelt hij op een gegeven moment uit (de load schakelt uit, bedoel ik). Alsnog zal ik hem inderdaad van een zekering voorzien, better safe than sorry. Bedankt voor de tips!

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 12-06-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
Ik heb er 2 panelen aan en de pijl brand ook constant. Geen idee wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
IwanvA schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:13:
Ik heb er 2 panelen aan en de pijl brand ook constant. Geen idee wat het verschil is.
Hmm... dat wil ik toch echt eens uitzoeken. Ik kan het nergens vinden. Ik zal de verkoper eens aanschrijven. Ik heb 3 installaties
Nummer 1: Bovenstaand
Nummer 2: 1x 90watt SolarXon paneel, Zelfde controller maar 10A ipv 20A, 100Ah Gel Marine accu (ze verkopen alles als Marine omdat zeilboten dat meestal gebruiken, is natuurlijk gewoon een prima Gel batterij). Load: Led verlichting, 12v speakersetje(nog niet maar komt), 12v High Pressure pomp, die de douche van druk voorziet on-demand met drukschakelaar. Slaat dus alleen aan als de druk wegvalt/kraan open gaat
Nummer 3: 15watt SolarXon paneel, 10A controller, 55Ah normale auto batterij (was over). Zit nog geen load aan, komt alleen een 12v speakersetje aan later.

Nummer 1: Altijd knipperende pijl
Nummer 2: Soms knipperend soms constant
Nummer 3: Altijd constant (ook als de batterij leeg is)

Bijzaak: Bij knipperende pijl schommelt het voltage tussen 12.6 en 13.5 volt afhankelijk van zon op de panelen, bij constante pijl 14.4 volt constant (14.2 op de gel accu zoals aangeraden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
Bij mij brand hij nu ook gewoon constant terwijl hij aan het laden is. (28,0V) Ik heb er een grote lithium accu achter. 144ah 25,9V. Deze is vol bij 29,0V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
IwanvA schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:32:
Bij mij brand hij nu ook gewoon constant terwijl hij aan het laden is. (28,0V) Ik heb er een grote lithium accu achter. 144ah 25,9V. Deze is vol bij 29,0V.
Ik vermoed dat de knipperende pijl de "onderhoudsmodus" is/moet zijn, aka hij vind dat de batterij vol is, maar als hij snachts tot 12.4v zakt blijft hij knipperen. Wellicht gebruik ik niet genoeg stroom om hem echt degelijk te laten laden, want hij is binnen no time weer op 12.6v (en meestal 13-13.5v in zonnige omstandigheden)

PWM charging is natuurlijk niet HEEL erg precies.

Andere vraag die je wellicht wel weet. Ik heb nu 2x Sznajder Marine 100ah eraan, maar ik heb ook nog 2x100ah Sznajder Silver die ik (ironish dit) voor mijn boot gebruik met 24v buitenboordmotor.

Kan ik die Sznajder Marine en Sznajder Silver combineren in mijn off-grid installatie?
Zo kan het huis ze "gebruiken" wanneer nodig en worden ze altijd bijgeladen door de solar-installatie. Heb ik ze nodig in de boot pak ik ze makkelijk mee (mits juiste connectors gebruikt in de solar installatie)

Wat ik begrijp uit alle batterij-info moet dat gaan, aangezien ze beide lead-acid zijn, zij het met iets andere eigenschappen (AGM versus normaal/silver)

Even uitleggen: Een Silver-batterij was over van een auto die verkocht is. Dus ik dacht - zelfde accu bijkopen is altijd goed! "oude" batterij was slechts enkele maanden oud.

Zelfde bij aankoop vakantie-huis. 1x AGM batterij was aanwezig, 2e bijgekocht.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 12-06-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:02
Bekijk voor de lol eens dit youtube kanaal.
Enorm veel informatie voor het type gebruik waar jij zonnepanelen voor wil gebruiken.
Misschien niet het antwoord op je vraag, maar hopelijk wel wat inspiratie voor in de toekomst:
YouTube: Building a 3.5kWh DIY Solar Generator for $650 - Start to Finish

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
chrisborst schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:03:
Bekijk voor de lol eens dit youtube kanaal.
Enorm veel informatie voor het type gebruik waar jij zonnepanelen voor wil gebruiken.
Misschien niet het antwoord op je vraag, maar hopelijk wel wat inspiratie voor in de toekomst:
YouTube: Building a 3.5kWh DIY Solar Generator for $650 - Start to Finish
Hoewel inderdaad niet direct verbonden aan mijn vraag, gave video!

Ik heb ook 2x electrische step (1x vrij normale M365 Pro, 1x 45km/h L8s 2019) dus 18650 batterijen zijn mij zeer bekend. Die steps worden hier dan ook solar-opgeladen met een pure-sine 12v to 230v inverter (die de lader dan vervolgens weer omzet naar 50ish volt afhankelijk van welke step ik oplaad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:57:
[...]
Kan ik die Sznajder Marine en Sznajder Silver combineren in mijn off-grid installatie?
Zo kan het huis ze "gebruiken" wanneer nodig en worden ze altijd bijgeladen door de solar-installatie. Heb ik ze nodig in de boot pak ik ze makkelijk mee (mits juiste connectors gebruikt in de solar installatie)
Ik zou me als eerste de vraag stellen: Is het nodig? Zo te horen heb je genoeg energie met je huidige installatie. Of dat op bewolkte dagen ook zo is weet ik niet. Maar meer opwekken is niet perse nuttig als je die energie vervolgens niet gebruikt. Dan zou het enkel een hoop gesjouw voor niets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:57:
[...]

Ik vermoed dat de knipperende pijl de "onderhoudsmodus" is/moet zijn, aka hij vind dat de batterij vol is, maar als hij snachts tot 12.4v zakt blijft hij knipperen. Wellicht gebruik ik niet genoeg stroom om hem echt degelijk te laten laden, want hij is binnen no time weer op 12.6v (en meestal 13-13.5v in zonnige omstandigheden)

PWM charging is natuurlijk niet HEEL erg precies.

Andere vraag die je wellicht wel weet. Ik heb nu 2x Sznajder Marine 100ah eraan, maar ik heb ook nog 2x100ah Sznajder Silver die ik (ironish dit) voor mijn boot gebruik met 24v buitenboordmotor.

Wat ik begrijp uit alle batterij-info moet dat gaan, aangezien ze beide lead-acid zijn, zij het met iets andere eigenschappen (AGM versus normaal/silver)

Even uitleggen: Een Silver-batterij was over van een auto die verkocht is. Dus ik dacht - zelfde accu bijkopen is altijd goed! "oude" batterij was slechts enkele maanden oud.

Zelfde bij aankoop vakantie-huis. 1x AGM batterij was aanwezig, 2e bijgekocht.
In basis is dat geen probleem, met de juiste regeltechniek is zelf een lithium accu en een lead acid accu te combineren.

Een ding om in gedachten te houden is dat een lead accu graag een wat hogere minimale oplaadstroom heeft. Typisch 20 % van de capaciteit. Als je de accu groter maakt is het wenselijk hem ook met een grotere stroom op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:08:
[...]

Hoewel inderdaad niet direct verbonden aan mijn vraag, gave video!

Ik heb ook 2x electrische step (1x vrij normale M365 Pro, 1x 45km/h L8s 2019) dus 18650 batterijen zijn mij zeer bekend. Die steps worden hier dan ook solar-opgeladen met een pure-sine 12v to 230v inverter (die de lader dan vervolgens weer omzet naar 50ish volt afhankelijk van welke step ik oplaad)
Heb je al eens gedacht om hier een step up converter voor te gebruiken. Scheelt je een hoop aan rendement. Nu heb je de omzetting van DC naar AC en daarna weer terug. Ik denk dat je hier ongeveer 30% tot 40% meer rendement uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mcDavid schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:09:
[...]

Ik zou me als eerste de vraag stellen: Is het nodig? Zo te horen heb je genoeg energie met je huidige installatie. Of dat op bewolkte dagen ook zo is weet ik niet. Maar meer opwekken is niet perse nuttig als je die energie vervolgens niet gebruikt. Dan zou het enkel een hoop gesjouw voor niets zijn.
Het is dan ook meer om de Silver batterijen voor de boot te herladen, dan het huis van energie te voorzien.

Ik gebruik de boot eigenlijk rondom mijn "normale" stads-thuis nooit meer, en liever rondom het vakantiehuis.
IwanvA schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:12:
[...]

In basis is dat geen probleem, met de juiste regeltechniek is zelf een lithium accu en een lead acid accu te combineren.

Een ding om in gedachten te houden is dat een lead accu graag een wat hogere minimale oplaadstroom heeft. Typisch 20 % van de capaciteit. Als je de accu groter maakt is het wenselijk hem ook met een grotere stroom op te laden.
Dat is goed om te weten, ik ga het in gedachte houden. In principe zou ik dan met die 270w aan zonnepanelen nog goed zitten?
IwanvA schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:16:
[...]

Heb je al eens gedacht om hier een step up converter voor te gebruiken. Scheelt je een hoop aan rendement. Nu heb je de omzetting van DC naar AC en daarna weer terug. Ik denk dat je hier ongeveer 30% tot 40% meer rendement uit kan halen.
Wel aan gedacht, maar ik wil niet aan de kabels knippen van de steps. Allereerst zit in de L8s de charge-controller IN de oplader, dus als ik die er tussenuit haal is het laden tot de 18650 cellen ontploffen.

Daarnaast heb ik (momenteel) nog nooit meegemaakt dat ik te veel energie verbruik en zonder kom te zitten. En als er een step, of oplader, kapot gaat, dan zijn de kosten hoog. Die kan ik dan beter in meer zonne-energie investeren. De Pure-Sine omvormer die ik gebruik was zowiezo al nodig voor stofzuiger, mixer, naaimachine van vriendin en random andere 230v apparaten die ik liever niet op modified-sine opblaas (dat is bij de naaimachine al gebeurd :+ )

p.s voor de liefhebbers, Ali heeft een sale met een 2000w (4000w surge) Pure Sine inverter van redelijke kwaliteit voor 106 euro en met coupons <100 over 2 dagen. Verzending uit Polen met DHL voor gratis, geen slechte deal. In NL/DE was ik minimaal het dubbele kwijt

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 12-06-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:17:
[...]

Het is dan ook meer om de Silver batterijen voor de boot te herladen, dan het huis van energie te voorzien.

Ik gebruik de boot eigenlijk rondom mijn "normale" stads-thuis nooit meer, en liever rondom het vakantiehuis.
[...]

Dat is goed om te weten, ik ga het in gedachte houden. In principe zou ik dan met die 270w aan zonnepanelen nog goed zitten?

[...]

Wel aan gedacht, maar ik wil niet aan de kabels knippen van de steps. Allereerst zit in de L8s de charge-controller IN de oplader, dus als ik die er tussenuit haal is het laden tot de 18650 cellen ontploffen.

Daarnaast heb ik (momenteel) nog nooit meegemaakt dat ik te veel energie verbruik en zonder kom te zitten. En als er een step, of oplader, kapot gaat, dan zijn de kosten hoog. Die kan ik dan beter in meer zonne-energie investeren. De Pure-Sine omvormer die ik gebruik was zowiezo al nodig voor stofzuiger, mixer, naaimachine van vriendin en random andere 230v apparaten die ik liever niet op modified-sine opblaas (dat is bij de naaimachine al gebeurd :+ )

p.s voor de liefhebbers, Ali heeft een sale met een 2000w (4000w surge) Pure Sine inverter van redelijke kwaliteit voor 106 euro en met coupons <100 over 2 dagen. Verzending uit Polen met DHL voor gratis, geen slechte deal. In NL/DE was ik minimaal het dubbele kwijt
Met 270 watt heb je op de piek momenten ongeveer 22 A dan zit je er dicht genoeg bij, maar zelf zal ik niet nog lager in de stroom gaan zitten door er meer accu's parallel op aan te sluiten.

Ik zal ook wat terughoudend zijn wat betreft de step, net even gegoocheld en zijn mooi aan de prijs. De accu in de step heeft natuurlijk wel zelf een BMS. Het kan zonder, maar dan moet de oplaadkabel van de step minstens 10 contactpunten hebben, dat komt niet vaak voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
IwanvA schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:32:
[...]

Met 270 watt heb je op de piek momenten ongeveer 22 A dan zit je er dicht genoeg bij, maar zelf zal ik niet nog lager in de stroom gaan zitten door er meer accu's parallel op aan te sluiten.

Ik zal ook wat terughoudend zijn wat betreft de step, net even gegoocheld en zijn mooi aan de prijs. De accu in de step heeft natuurlijk wel zelf een BMS. Het kan zonder, maar dan moet de oplaadkabel van de step minstens 10 contactpunten hebben, dat komt niet vaak voor.
De M365 Pro heeft een normale 2 contact oplader, die zou wellicht met step-up converter te gebruiken zijn, de L8s heeft een stekker met inderdaad een hoop pennen. Ik heb ze niet geteld maar ben lid van de "fangroep" van dat ding en begreep daaruit dat je echt wel de originele lader wilt gebruiken ivm batterijmanagement.

Kwa batterijen ga ik er dan nog even over nadenken hoe ik dat oplos. De boot hier gebuiken en dan aan de zonnepanelen opladen zou wel ideaal zijn. Ik kan er altijd nog wat panelen bijhangen maar aangezien het door omgevings-bebossing best wel wat schaduw kan vangen gaat die 22A er bijna nooit doorheen.

Heeft het nog wat invloed dat de 2x boot-batterij dan wel leeg mag zijn, maar de 2x huis-batterij op dat moment al op 100% zit?

Die 2xhuis gaan dan ook vermogen afgeven aan de 2x boot als ik het goed begrepen heb.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 12-06-2020 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:44:
[...]

De M365 Pro heeft een normale 2 contact oplader, die zou wellicht met step-up converter te gebruiken zijn, de L8s heeft een stekker met inderdaad een hoop pennen. Ik heb ze niet geteld maar ben lid van de "fangroep" van dat ding en begreep daaruit dat je echt wel de originele lader wilt gebruiken ivm batterijmanagement.

Kwa batterijen ga ik er dan nog even over nadenken hoe ik dat oplos. De boot hier gebuiken en dan aan de zonnepanelen opladen zou wel ideaal zijn. Ik kan er altijd nog wat panelen bijhangen maar aangezien het door omgevings-bebossing best wel wat schaduw kan vangen gaat die 22A er bijna nooit doorheen.

Heeft het nog wat invloed dat de 2x boot-batterij dan wel leeg mag zijn, maar de 2x huis-batterij op dat moment al op 100% zit?

Die 2xhuis gaan dan ook vermogen afgeven aan de 2x boot als ik het goed begrepen heb.
Als de ene accu leeg en de andere vol is en je gaat ze parallel zetten gaat er plots een hele grote stoom lopen.
Natuurlijk kun je de ene accu afkoppelen en de ander aankoppelen zodat dit niet gebeurt.

De controller wil overigens ten alle tijden een accu zien, dus je kan niet snel een accu wisselen zonder de zonnepanelen even los te koppelen/ uit te schakelen.
Pagina: 1