Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Number A
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 11-01 09:30
Beste Tweakers,

Ik heb pas geleden een setje Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 gekocht om toe te voegen aan mijn set Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 voor een totaal van 16GB.

Beiden zijn setjes van 2x(4GB) DDR3 met een kloksnelheid van 1600Mhz.

Als ik bij systeeminformatie kijk krijg ik te zien dat Windows maar 12GB kan detecteren.

Als ik bij broncontrole van taakbeheer kijk krijg ik te zien dat 1 sleuf leeg is.

Als ik bij HWinfo kijk zie ik dat mijn moederboord momenteel in triple channel draait MAAR hij wel alle 4 de sticks kan detecteren.

Als ik bij systeeminformatie kijk zie ik dat Windows maar 12GB fysiek geheugen kan detecteren maar het wel de RAM van de sticks optelt bij de Vram van mijn videokaart voor een totaal van 20GB virtueel geheugen.

Mijn specs zijn:
CPU: I7-3820
GPU: GTX 680 Classified 4GB Vram
Moederboord: Rampage IV Formula (heeft al de laatste BIOS versie 5001)
PSU: Antec 900W

Wie kan mij helpen om Windows alle 4 de sticks te detecteren?

[Voor 5% gewijzigd door Number A op 11-06-2020 19:44]

• Number A
Ik heb overigens beide sets apart in dual channel geprobeerd en dan geeft Windows en HWinfo gewoon netjes 8GB aan, dus de sticks zijn niet defect.

• Number A
Nieuwe bevinding,

Ik heb zojuist weer dual channels getest. Wanneer ik dual channel (1-3) run kunnen Windows en HWinfo de 8GB gewoon detecteren. Wanneer ik dual channel (2-4) run kan Windows maar 4GB detecteren maar HWinfo detecteert 8GB.

Daarna heb ik alle sticks weer teruggeplaatst en gaf HWinfo quad channel aan maar Windows kan nog steeds maar 12GB detecteren.

Daarna kreeg ik het idee om alle single channels te proberen en de PC startte niet op toen toen er 1 stick in slot 4 zat, het lijkt er dus op dat slot 4 defect is.
Maar wat ik dan niet snap is hoe HWinfo wel de RAM in slot 4 kan detecteren in Dual en Quad channel???

Ik denk dat ik langzaam begin door te draaien...

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 08:30
Zien de slots er nog goed uit, misschien zitten er stofvlokken in?
Wat zegt de uefi van je RAM configuratie? Die al eens een reset gegeven?
Hoeveel ram kan memtest vinden?
Voer memtest eens uit met losse sticks, dan kun je controleren of ch4 daadwerkelijk defect is of dat er een stick niet werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 06:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Kan zijn dat het kanaal niet werkt door vuil in je CPU socket. Beetje perslucht en een reseat van de CPU doen soms wonderen.

I reject your reality and substitute my own

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
nelizmastr schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:01:
Kan zijn dat het kanaal niet werkt door vuil in je CPU socket. Beetje perslucht en een reseat van de CPU doen soms wonderen.
Dit inderdaad. Aangezien de geheugencontroller in je CPU zit.

Woont in Helsinki

• Number A
jeroen3 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:44:
Zien de slots er nog goed uit, misschien zitten er stofvlokken in?
Wat zegt de uefi van je RAM configuratie? Die al eens een reset gegeven?
Hoeveel ram kan memtest vinden?
Voer memtest eens uit met losse sticks, dan kun je controleren of ch4 daadwerkelijk defect is of dat er een stick niet werkt.
Ja RAM slots zien er nog gewoon goed uit. Memtest en UEFI detecteren allebei maar 12GB en HWinfo nog steeds 16GB quad channel

• Number A
nelizmastr schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:01:
Perslucht en reseat van CPU geprobeerd maar brengt helaas geen verbeteringen teweeg. Windows detecteert nog steeds 12 GB en HWinfo nog steeds 16GB Quad channel.

• Torac
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 16-06 12:57
Anders moederbord al geprobeerd? Misschien slot beschadigd.

• Number A
Torac schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:51:
Anders moederbord al geprobeerd? Misschien slot beschadigd.
Ik heb helaas geen andere moederboord beschikbaar.

• jgj82
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 08:44

jgj82

Ja, maar = nee

Number A schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:48:
[...]

Perslucht en reseat van CPU geprobeerd maar brengt helaas geen verbeteringen teweeg. Windows detecteert nog steeds 12 GB en HWinfo nog steeds 16GB Quad channel.
Probeer eens een Ubuntu live usb om je windows-installatie uit te sluiten?

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• Number A
Number A schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:47:
[...]

Ja RAM slots zien er nog gewoon goed uit. Memtest en UEFI detecteren allebei maar 12GB en HWinfo nog steeds 16GB quad channel
Memtest kan overigens wel alle 4 de sticks detecteren maar geeft aan dat er maar 12GB fysiek geheugen aanwezig is.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True