Nieuwe samengestelde PC blijft rebooten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzollo
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 18:53
Mijn vraag

Gisteren heb ik een Mini itx Gaming Pc in elkaar gezet met m’n broer. Alles verliep prima en na Windows 10 pro te hebben geïnstalleerd heb ik daarna alle drivers geïnstalleerd en updates gegeven. Vannacht heb ik de PC aan laten staan voor updates. Toen ik vanochtend keek bleek te PC steeds opnieuw aan het opstarten te zijn, na het scherm van het Moederbord blijft hij hangen bij het Windows logo (Met de melding “Preparing automatic repair) En vervolgens reboot hij.

Ook als ik de PC in de bios via de externe dvd speler opstart met de Windows DVD, gaat hij na lang laden wederom opnieuw opstarten... ik heb geen idee wat er aan de hand is.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 pro en onderstaande componenten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 121,92€ 121,92
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 364,01€ 364,01
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4 chromax.black€ 49,03€ 49,03
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K8G32C16U4BL€ 99,96€ 99,96
1VoedingenCorsair SF450€ 89,-€ 89,-
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 127,69€ 127,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.016,61

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ram opnieuw aangesloten, koel pasta opnieuw gedaan.. Ik vermoed wellicht dat de voeding te weinig watt genereert? Wellicht weten jullie wat het probleem is. Hij heeft gister gewoon prima gewerkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzollo
Dit zijn trouwens m’n volledige specs met behuizing:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 121,92€ 121,92
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 364,01€ 364,01
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 73,95€ 73,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4 chromax.black€ 49,03€ 49,03
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K8G32C16U4BL€ 99,96€ 99,96
1VoedingenCorsair SF450€ 89,-€ 89,-
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 127,69€ 127,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.090,56

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voeding geeft voldoende wattage. Gooi W10 er eens opnieuw op.(verse nieuwe versie via media creation tool)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzollo
Bedankt voor de tip!

Ik heb nieuwe versie van W10 op een USB gezet maar ook als ik deze open vanuit de BIOS blijft hij wederom hangen en start hij weer opnieuw op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzollo
Ik heb inmiddels ook een Windows Memory Diagnostic uitgevoerd en daar blijft hij tot 2x toe bij stap 4 van de 15 op 22% hangen.. Zou het aan het RAM geheugen kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:52

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Als hij de test niet goed doorstaat, lijkt het me dat het geheugen idd niet goed is...

Staat het geheugen op de Qualified vendor list van je moederbord? Kan je het geheugen op een ander systeem testen of andersom, heb je geheugen wat je in deze set kan testen?

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzollo
Ik heb net even gekeken maar die hij staat niet op die Vendor List van m'n moederbord. Geen goede samenwerking dus ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

QVL is waarvan ze weten dat het zonder problemen werkt. Kan dus prima met een andere set werken, maar dat hebben ze zelf niet getest. Wil je zeker zijn dat je mobo en RAM werken (op DOA van beide componenten na) wordt aangeraden een set van QVL te kopen.

Ik zou dus kijken of je de reepjes kan terug sturen en een setje van de QVL kan halen.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzollo
Dan ga ik dat doen! Hartstikke bedankt!

Heb je onder deze lijst nog een aanrader dat goed werkt icm Ryzen? Ik heb meerdere malen gehoord dat bijvoorbeeld Crucial niet goed werkt icm Ryzen.

Hier de list:

https://download.gigabyte...rus-pro-wifi_pinnacle.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Enzollo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:42:

Heb je onder deze lijst nog een aanrader dat goed werkt icm Ryzen? Ik heb meerdere malen gehoord dat bijvoorbeeld Crucial niet goed werkt icm Ryzen.

Hier de list:

Wel goed werkt bedoel je. Je kunt op de site van Crucial kijken wat er werkt icm je moederbord. een QVL van MB fabrikant is basis en wordt amper bijgehouden qua updates.

Testen buiten de behuizing op een dos van moederbord. (Ryzen 3000 is geen pinnacle maar Matisse)

RAM kan er niet goed ingedrukt zijn, of pinnetjes van CPU verbogen etc etc

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 12-06-2020 09:15 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Enzollo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:42:

Hier de list:

beetje wat je zelf wil, zou zelf beetje de A-merken pakken, verder natuurlijk ook belangrijk wat er te krijgen is.
Dus icm met de pricewatch alles vergelijken... Heb zelf G-skill gekocht vorige maand, kende het merk niet, maar de prestaties en prijs waren prima.

Overigens zijn de punten van Hackus ook nog goeie om even te controleren, of er ergens schade is.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzollo
Ik heb inmiddels m'n oude RAM geheugen retour gestuurd en een nieuwe geïnstalleerd die wel op de QVL van het mobo stond. Wederom blijft de PC rebooten. Ook als ik de Windows 10 installation tool van de USB probeer te laden vanuit de BIOS, dan start de PC weer opnieuw op. Als ik vanuit safe mode wil starten, reboot de PC ook... Ik heb imiddels het mobo een reset gegeven en de cmos ook. Dit helpt allemaal niks. Daarnaast heb ik de SSD eruit gehaald (daar staat W10 op) en W10 proberen te installeren op een andere HDD, maar als ik boot vanaf de W10 DVD of USB, reboot de PC ook weer...

Ik heb werkelijk geen idee waar het aan kan liggen, alle componenten opnieuw geïnstalleerd, kabels, gecheckt op schade, niks helpt..

Overal waar ik zoek op internet met dezelfde vergelijkbare problemen kunnen mensen altijd in het menu komen van de W10 DVD of USB installatie, ik kom daar niet eens aan toe want halverwege het laden herstart de PC steeds.. BIOS update gegeven helpt trouwens ook niet.

Zou het aan het mobo kunnen liggen?

Deze RAM heb ik nu: Kingston HyperX Predator HX433C16PB3K2/16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Enzollo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:43:
Ik heb inmiddels m'n oude RAM geheugen retour gestuurd
Daar ligt het niet aan. Dat Crucial ram werkt op elk AM4 bord. Als het niet werkt dan is het of defect of het probleem ligt bij het moederbord. Dat laatste lijkt mij waarschijnlijker want zo geweldig zijn Gigabyte B450 bordjes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Enzollo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:43:

Zou het aan het mobo kunnen liggen?
dat zou mijn volgende gok zijn.
Kan je de GPU verwisselen?
Voeding is nieuw, lijkt me voldoende en dan zou die eerder moeten herstarten, of hij moet de "zware" load van een install niet aan kunnen (lijkt me ERG sterk...)

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzollo
GPU verwisselen is niet mogelijk, heb niet een (of uit de buurt) die geschikt is. Voeding lijkt mij ook onwaarschijnlijk ja.. En als ik zonder DVD of USB opstart dan komt er “Preparing automatic repair” te staan en daarna reboot hij.. de OS wordt gewoon niet geladen..

[ Voor 37% gewijzigd door Enzollo op 13-06-2020 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• respect!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-12-2022
Die ervaring heb ik ook gehad met een gigabyte bord en wel deze:
Gigabyte GA-AB350-GAMING 3.
Van alles getest en gewisseld, daarna andere mobo gekocht en geen problemen meer.
Pagina: 1