Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bergkid
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 05:20
Hey,

Ik heb een week of 2 terug mijn CPU koeler vervangen van stock naar NZXT Kraken X63.
Ik gebruik een Ryzen 3800x CPU en nou viel het mij op dat de temperatuur van de CPU een stuk warmer werd dan die van de vloeistof in de X63, volgens de NZXT CAM software en HWInfo.

CPU temperatuur schommelt idle tussen de 35 en de 43C volgens HWInfo. Dit lijkt mij heel veel.
X63 vloeistof temperatuur is idle 27C volgens CAM software. Hierbij de pomp draaiende op 100%.

CPU word 70 graden tijdens cinebench testen. Dit is is die al heel snel en blijft hij rondom hangen. thermal throttling wordt hier nog niet geactiveerd volgens HWInfo en clock snelheden blijven gelijk.
X63 vloeistof is na ruim een half uur testen 29C. ook hier pomp op 100%.

Ik vroeg mij af of het kan kloppen dat de temperaturen tussen de CPU en vloeistof zo verschillen.
Ik vind het vreemd dat de vloeistof ook maar 2C stijgt, ik denk haast dat dit gewoon komt doordat de lucht in de kast iets warmer word.

Ik vermoed dat de warmte overdracht tussen de CPU en de koeler niet helemaal goed gaat, dus ik ga sowieso dit weekend (mits koelpasta dan binnen is) opnieuw monteren.

Wat is een normaal verschil tussen de CPU en vloeistof temperatuur?

Beste antwoord (via bergkid op 17-06-2020 14:40)

• Gagh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06-2022
Mijn I9-9900K met een Kraken X73 pomp geeft een soortgelijk verschil tussen de CPU- en de watertemp. Idle (<1% CPU) is het verschil 1 a 2 graden C. Tijdens een benchmark (100% CPU op 8 cores) wordt de CPU 70 gr. en de vloeistof niet warmer dan 45 gr. Verder schiet de CPU temp snel omhoog, maar daalt ook weer razendsnel.

Ook ik vermoedde een overdrachtsprobleem. Hotplate er weer af, de koelpasta was egaal verdeeld, geen vuil ertussen. Alles schoongemaakt, nieuwe pasta erop en weer gemonteerd. Zelfde resultaat.

Na enig redeneerwerk kwam ik tot de conclusie dat het probleem in de CPU zelf zit. De warmte-overdracht tussen de siliciumchip en de metalen koelplaat van de CPU is aan een limiet gebonden. Zo'n klein chipje kan het grote vermogen (>100 Watt) niet snel genoeg afgeven aan de buitenwereld. Wat jij ziet gebeuren lijkt mij dus normaal en verklaarbaar. Er is niets tegen te doen. Dit geldt voor alle CPU's, Intel of AMD maakt niets uit. Het is een natuurkundig verschijnsel.

Ik heb mijn radiator (enorm ding, lijkt meer op een autoradiator dan op een gangbare warmtewisselaar) aan de achterkant van de kast gemonteerd, waarbij de fans de lucht uit de kast zuigen en door de radiator naar buiten blazen. Dat heb ik gedaan omdat de fan van de voeding de lucht dezelfde kant opblaast: van buiten naar binnen, wat vroeger precies andersom was. De werking van alle fans versterkt elkaar dus. Daardoor wordt ook het moederbord goed gekoeld. Daarvoor heb ik wel met een plaatschaar de helft van mijn kast moeten wegknippen, want die enorme radiator past onmogelijk in de kast. Alles goed luchtdicht gemaakt en op de enige luchtinlaat (de voeding) een stoffilter gezet, zodat ik niet elk jaar de zaak moet schoonblazen.

Het gevolg is dat ik de 3 koelfans altijd op de laagst mogelijke snelheid kan draaien, waardoor de zaak vrijwel stil is. De radiator -en dus de vloeistof- blijft altijd koel, ook bij max. CPU belasting. Ik heb de resultaten vergeleken met de zwaarste luchtkoeler die ik had. Als ik de benchmark stop dan duurt het bij de luchtkoeler enkele minuten voor de CPU temp weer beneden de 40 komt. Bij de waterkoeler duurt dat 3-4 seconden. Overigens maakt de pompnelheid bij mij bijzonder weinig uit. Ik draai de pomp dus op zijn minimale snelheid, daarmee hopende op een langere levensduur terwijl het niet ten koste gaat van de koelcapaciteit.

Kortom: zolang je max. CPU temp bij 100% CPU niet te hoog wordt is er niets aan de hand. Het werkt zoals het is ontworpen. Helaas zullen de fabrikanten niet vertellen dat het fysiek onmogelijk is om de CPU temp gelijk te houden aan de vloeistoftemp.

[ Voor 0% gewijzigd door Gagh op 17-06-2020 10:37 . Reden: Correctie woordvolgord3 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Het wisselt nogal. Ik heb een custom loop, maar geen sensor er in. Wat ik wel weet is dat je feitelijk water met een D5 pomp bijvoorbeeld al 1500 liter/uur doet. Een AiO heeft vaak iets van 300-400ml aan boord, wat betekend dat je hele loop al ongeveer een keer per minuut een volle rotatie meemaakt. Dat betekend dat er niet veel tijd zit tussen de hotplate en de radiator. Bovendien heeft water een behoorlijk forse thermische capaciteit Water kan zo'n 4200 joule/kg/celcius kwijt, wat in zo'n loopje al snel zo'n 1680 joule/celcius is.

Veel tests draaien een CPU zo'n 30min op max om tot een goed beeld te komen.

Ryzen klokt zichzelf doorgaans erg netjes naar gelang er ruimte is in de temperatuur (wat de 3800x overigens een gekke CPU maakt met een 3700x in de markt... beide octocores die even goed schalen op hun respectievelijke koelplatform). Als de CPU normaal presteerd, dan is er eigenlijk gewoon niks aan de hand met 70 graden. Random hangen = volle crash? Of gaat hij verder en duurt een blokje gewoon lang?

Meet overigens eens met Ryzen Master... dat geeft doorgaans een beter beeld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gagh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06-2022
Mijn I9-9900K met een Kraken X73 pomp geeft een soortgelijk verschil tussen de CPU- en de watertemp. Idle (<1% CPU) is het verschil 1 a 2 graden C. Tijdens een benchmark (100% CPU op 8 cores) wordt de CPU 70 gr. en de vloeistof niet warmer dan 45 gr. Verder schiet de CPU temp snel omhoog, maar daalt ook weer razendsnel.

Ook ik vermoedde een overdrachtsprobleem. Hotplate er weer af, de koelpasta was egaal verdeeld, geen vuil ertussen. Alles schoongemaakt, nieuwe pasta erop en weer gemonteerd. Zelfde resultaat.

Na enig redeneerwerk kwam ik tot de conclusie dat het probleem in de CPU zelf zit. De warmte-overdracht tussen de siliciumchip en de metalen koelplaat van de CPU is aan een limiet gebonden. Zo'n klein chipje kan het grote vermogen (>100 Watt) niet snel genoeg afgeven aan de buitenwereld. Wat jij ziet gebeuren lijkt mij dus normaal en verklaarbaar. Er is niets tegen te doen. Dit geldt voor alle CPU's, Intel of AMD maakt niets uit. Het is een natuurkundig verschijnsel.

Ik heb mijn radiator (enorm ding, lijkt meer op een autoradiator dan op een gangbare warmtewisselaar) aan de achterkant van de kast gemonteerd, waarbij de fans de lucht uit de kast zuigen en door de radiator naar buiten blazen. Dat heb ik gedaan omdat de fan van de voeding de lucht dezelfde kant opblaast: van buiten naar binnen, wat vroeger precies andersom was. De werking van alle fans versterkt elkaar dus. Daardoor wordt ook het moederbord goed gekoeld. Daarvoor heb ik wel met een plaatschaar de helft van mijn kast moeten wegknippen, want die enorme radiator past onmogelijk in de kast. Alles goed luchtdicht gemaakt en op de enige luchtinlaat (de voeding) een stoffilter gezet, zodat ik niet elk jaar de zaak moet schoonblazen.

Het gevolg is dat ik de 3 koelfans altijd op de laagst mogelijke snelheid kan draaien, waardoor de zaak vrijwel stil is. De radiator -en dus de vloeistof- blijft altijd koel, ook bij max. CPU belasting. Ik heb de resultaten vergeleken met de zwaarste luchtkoeler die ik had. Als ik de benchmark stop dan duurt het bij de luchtkoeler enkele minuten voor de CPU temp weer beneden de 40 komt. Bij de waterkoeler duurt dat 3-4 seconden. Overigens maakt de pompnelheid bij mij bijzonder weinig uit. Ik draai de pomp dus op zijn minimale snelheid, daarmee hopende op een langere levensduur terwijl het niet ten koste gaat van de koelcapaciteit.

Kortom: zolang je max. CPU temp bij 100% CPU niet te hoog wordt is er niets aan de hand. Het werkt zoals het is ontworpen. Helaas zullen de fabrikanten niet vertellen dat het fysiek onmogelijk is om de CPU temp gelijk te houden aan de vloeistoftemp.

[ Voor 0% gewijzigd door Gagh op 17-06-2020 10:37 . Reden: Correctie woordvolgord3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Het is juist een best goed teken dat de water temp laag is, dan doet de radiator goed zijn werk ;)
En als de processor temps in 'normale' marges blijft is er niks aan de hand. Als er iets mis zou zijn met de kraken zou je dat allang gemerkt hebben (als in enorme hoge temps)

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾