Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

960 EVO defect na BSOD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yanik
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:32
Beste Tweakers. Ik was vanochtend op mijn computer aan het renderen totdat ik spontaan een BSOD kreeg met de error code: CRITICAL_PROCESS_DIED

Na een herstart deed mijn pc er erg lang over om in het POST scherm te komen en kreeg ik een foutmelding te zien dat winload.exe niet geladen kon worden.
Ik heb toen in de bios gekeken of ik mijn schijf kon zien en deze was niet meer zichtbaar. Wanneer ik de stroom even van de computer afhaal en dan weer heel traag opstart naar de bios detecteert hij wel de schijf, maar niet als opstartschijf.

Ik heb vervolgens via de windows installatie usb stick en gparted geprobeerd om te kijken of ik de partities kon repareren, maar de schijf kan niet worden weergeven.

Is mijn schijf helemaal dood? Is er een kans dat de enige m2 slot op mijn moederbord kapot is? Kan ik verder nog iets proberen?

Beste antwoord (via Yanik op 16-06-2020 17:39)

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 08-05 20:33

Q

Inactief

Ik zou als eerste nu een nieuwe SSD kopen of tijdelijk een SATA HDD/SSD aansluiten en daar windows op installeren. Dan kun je weer snel aan de slag.

Punt twee: wat is er aan de hand: waarschijnlijk wat je zelf al voorspelde. Ik vind het onwaarschijnlijk dat plots een poort stuk gaat, de SSD is waarschijnlijk dood. Je hebt een andere PC nodig met M2 slot om dat te testen. Of een USB-naar-m2 adapter (als die bestaat) kopen.

Mocht je data op die SSD hebben staan die nu verloren is: niets meer met de SSD doen en data recovery bedrijf inzetten. Reken op honderden euro's tot paar duizend. Aan jou of je data dat waard is.

Alle reacties

• Giesber
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:30
Je zou kunnen proberen van de schijf er eens uit te halen en opnieuw te plaatsen. Misschien zit ie niet echt goed nu. Al acht ik de kans groter dat er inderdaad iets mis is met de schijf of het moederbord.

En als je al heel veel gerenderd hebt zou dat wel eens de schijf kunnen zijn die versleten is (te veel schrijfacties).

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14-06 19:19
Je zou eens de SMART-tabel kunnen uitlezen en hier neerzetten?
(Hoe? zie Check je SMART)
Dan wordt wellicht duidelijker wat er aan de hand is.

[Voor 17% gewijzigd door Renault op 12-06-2020 00:19]

• Yanik
Ik gebruikte de SSD niet voor video-editing, maar 3D modeling en rendering. Ik heb zeker niet het schrijflimiet bereikt. Daarnaast heb ik 128gb aan ram en het virtueel geheugen uitgezet.

Terwijl ik aan het renderen was(heel kort) waren de temperaturen van mijn 3d kaarten 46 en 43 graden. Ik heb kort voor de BSOD namelijk een screenshot gemaakt waarin de temperaturen zichtbaar waren. Ik probeer morgen wel de schijf opnieuw te plaatsen, maar ik denk niet dat het losgekomen is.

SMART kan ik proberen uit te lezen. Ik weet alleen niet hoe ik dat kan doen aangezien het mijn systeemschijf is en ik dus niet meer in windows kom. Ik kan proberen een live Linux iso ergens vandaan te halen en kijken of het daarmee kan. Gnome Partition Editor wou de schijf helaas niet weergeven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Q

Q

Inactief

Ik zou als eerste nu een nieuwe SSD kopen of tijdelijk een SATA HDD/SSD aansluiten en daar windows op installeren. Dan kun je weer snel aan de slag.

Punt twee: wat is er aan de hand: waarschijnlijk wat je zelf al voorspelde. Ik vind het onwaarschijnlijk dat plots een poort stuk gaat, de SSD is waarschijnlijk dood. Je hebt een andere PC nodig met M2 slot om dat te testen. Of een USB-naar-m2 adapter (als die bestaat) kopen.

Mocht je data op die SSD hebben staan die nu verloren is: niets meer met de SSD doen en data recovery bedrijf inzetten. Reken op honderden euro's tot paar duizend. Aan jou of je data dat waard is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yanik
Ja ik krijg vandaag een nieuwe SSD. Ik vrees voor het ergste. Shit happens.

** Edit ** De SSD is inderdaad defect geraakt. Nieuwe SSD werkt vlekkeloos. Dank jullie voor jullie hulp.

[Voor 42% gewijzigd door Yanik op 16-06-2020 17:38]

• Q

Q

Inactief

Goed dat het is opgelost :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True