Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• jeff3456
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 17-01 18:34
Beste,

Afgelopen week moest ik thuis een tentamen maken. Dit tentamen werd verstuurd via de mail. Echter voordat ik de bijlage kon openen zat er een ander bestandje in de bijlage. Dit was een ATP-scan (Advanced Threat Protection). Na een tijdje verdween dit bestandje en was het tentamen beschikbaar.

Op internet lees ik dat een ATP scan een functie is van office 365. Verder scant het emails, linkjes en bijlages in de emails.

Nu vraag ik mij dus af wat het nut hiervan is en of dit eigenlijk wel mag. Ik heb namelijk ook externe bedrijfsinformatie van mijn stage plek op mijn school email staan. Daarnaast zie ik het nut er niet van in om mijn inbox te scannen ter wel ik gewoon andere documenten open kan hebben met de theorie van het tentamen (bijvoorbeeld in Word en Excel).

iemand die hier ervaring mee heeft?

alvast bedankt!

Beste antwoord (via jeff3456 op 11-06-2020 19:47)

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit heeft zoals ik het zie niets van doen met thuis-tentamens.

Dat de mailserver de mails die langs die server gaan scannen op spam en malware vind ik niet vreemd. Je zou zelfs kunnen stellen dat ze onzorgvuldig bezig zouden zijn als het niet gebeurde. Sterker nog, ik denk dat "elke" mailserver die je gebruikt dat doet. Alleen merk je er dan niets van dan houden ze de hele mail achter tot na de scan.

Als je de server/beheerder niet vertrouwt dan moet je er alleen (end2end) versleuteld over mailen, of niet mailen. Het gaat dan immers niet alleen om de attachments maar ook de mail zelf.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:30
ATP scan is een veelgebruikte techniek in grotere bedrijven - zo ook mijn werkgever.

Je email wordt direct weergegeven, maar bijlagen worden eerst gescanned voordat ze geopend kunnen worden.

Waarom zou dat niet mogen? Dat is mij onduidelijk. Jij kiest er voor om een O365 omgeving te gebruiken van een instelling/school die dat (heel begrijpelijk) gebruikt om data en gebruikers veilig te houden.

Dat jij externe informatie in je school email bewaard is al helemaal niet het probleem van de school natuurlijk

Woont in Helsinki

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit heeft zoals ik het zie niets van doen met thuis-tentamens.

Dat de mailserver de mails die langs die server gaan scannen op spam en malware vind ik niet vreemd. Je zou zelfs kunnen stellen dat ze onzorgvuldig bezig zouden zijn als het niet gebeurde. Sterker nog, ik denk dat "elke" mailserver die je gebruikt dat doet. Alleen merk je er dan niets van dan houden ze de hele mail achter tot na de scan.

Als je de server/beheerder niet vertrouwt dan moet je er alleen (end2end) versleuteld over mailen, of niet mailen. Het gaat dan immers niet alleen om de attachments maar ook de mail zelf.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• jeff3456
oke, dus het is meer een algemene scan op malware en dergelijke.
ik heb de ATP scans alleen nog maar bij tentamens gezien daarom dacht ik dat het mogelijk meer scant en bedoeld was om te controleren op afkijken.

erg bedankt voor jullie antwoorden!

• jurroen
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 13-06 17:55

jurroen

Security en privacy geek

Zou het kunnen dat het de eerste keer is dat je het ziet, door de extensie van de bijlage? Als ze bijvoorbeeld een executable sturen om in te loggen op de examenomgeving (ik noem maar wat) kan die check langer duren dan bijvoorbeeld een document of presentatie.

• jeff3456
ow nee het was gewoon een simpel 2 a4 word bestand waar het tentamen in stond.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True