Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagles
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-04 12:45
Beste mede tweakers, ben al een tijdje aan het sparen voor een 77 inch OLED van LG, maar nu zag ik toevallig laatst in de winkel eentje van LG van nog groter staan, de 86 inch, de 86UN85006LA, maar geen OLED uiteraard (wel 4K ultra) maar deze kost ongeveer de helft als de C9 77 inch OLED en zou ik direct kunnen kopen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen enorme kenner ben, en ik vond dat nog grotere scherm nog meer die bioscoop ervaring geven, maar mijn vraag is of je niet pixels kunt gaan tellen als je er in de schemering of in het donker een 4K film op wilt kijken.
Want ik wil er voornamelijk savonds films op gaan kijken. Is die dubbele prijs van een OLED tov een IPS paneel het echt waard? En zijn er XXL tv’s die een serieuze kwaliteit benaderen maar toch geen OLED zijn? Ik hoor heel graag wat jullie meningen en/of ervaringen zijn. Ik snap natuurlijk dat een OLED echt serieus verschil is, maar het gaat me vooral om de prijs/kwaliteit verhouding. Ga ik spijt krijgen als ik mn gespaarde geld nu aan een kwalitatief minder, maar iets groter, IPS paneel uitgeef, terwijl ik over een half jaar een OLED kan kopen?

Dank.

[ Voor 18% gewijzigd door Eagles op 11-06-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-06 23:35
Weet je de grote verschillen tussen oled en ips? Neem dat mee in je afweging. Formaat matters, zwart waardes en contrast ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:41

SeatRider

Hips don't lie

Ik zou nooit meer iets anders willen dan OLED, dus ik zou doorsparen voor C9 77".

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een IPS paneel van dat formaat in het donker zou ik niet aan beginnen. Het contrast en zwartwaarde zijn zeer laag met daarbij ook een slechte uniformiteit van zwart. Hierdoor is hij m.i. het verst verwijderd van een OLED.

Een stap beter zou al een VA-tv zijn zoals de Sony XG85. Nog beter zou een FALD LCD zijn zoals de Sony 85XG95. Iets kleiner heb je nog de Q70R in 82 inch en in 75 inch wordt de keuze iets groter.

Een OLED zal door pixel dimming het beste presteren en dan kom je bij de gebruikelijke discussie tussen een OLED v.s. een FALD LCD. Uiteindelijk moet je een balans zien te vinden tussen prijs, formaat, immersie, kwaliteit, hdr-prestaties etc. Dit zal voor iedereen anders zijn, zie ook dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagles
Bedankt voor jullie snelle reacties.
@benbaba de Sony XG85 is ruim 1000 euro goedkoper dan de 95...is dit het waard? Bovendien zit je bij de 95 al heel ver richting een 77 OLED...al is de Sony 95 dan wat groter.

Ik dacht al een hele tijd zeker te weten voor de 77 inch te gaan van LGC9 en ben daar al een poos voor aan het sparen, maar ik zag in de winkel die 86 inch er naast, en dan 2000 euro goedkoper...ik koop het echt voor films en wil echt graag zo dicht mogelijk op de bioscoop ervaring, en dat net wat grotere scherm gaf mij die ervaring (voor wat een ervaring in een grote en drukke winkel waard is), meer.
Maar ik heb geen ervaring met grote OLED schermen, van dat formaat, ik vraag me dan af is het echt de prijs dan waard terwijl het scherm ook nog een formaatje kleiner is...uiteindelijk zegt de kwaliteit van het scherm in de winkel zo weinig, ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven.

[ Voor 23% gewijzigd door Eagles op 11-06-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
@Major_ton heeft of had volgens mij een 'kleine' oled en een grotere fald lcd. Die kan je wellicht beter helpen met praktijkervaringen.

Simpel gezegd kan de XG85 al een contrastrijk sdr beeld voorschotelen met redelijk goede zwartwaarden voor een lcd. Voor degelijke hdr komt 'ie local dimming en helderheid te kort. Daarnaast is de kijkhoek beperkt. Het bioscoopgevoel door het formaat en ook de prijs maken veel goed.

Een tv als de Q70R kan al daadwerkelijk wat toevoegen bij hdr-beelden door fald en redelijk hoge piekhelderheid. De kijkhoek blijft wel beperkt. De XG95 geeft je net iets meer impact en een betere kleurnauwkeurigheid bij hdr en biedt ook een zeer goed reflectie- en kijkhoek filter. Wel tegen een forse meerprijs. In 75 inch heb je nog Q85R en Q90R met het beste reflectie- en kijkhoek filter en zeer degelijke hdr-prestaties.

Uiteindelijk hebben ze allemaal de gebruikelijke nadelen van de lcd-technologie. Denk aan blooming of haloing, mindere kijkhoeken en in het donker ook mindere zwartwaardes t.o.v. een oled. De algehele hdr-ervaring zal hierdoor in het donker ook minder zijn. De prijsbalans, hoge helderheid en ook de motion handeling van lcd's zal weer beter zijn. Een oled is ook niet perfect en uiteindelijk bepalen de eerder genoemde factoren i.c.m. met de content en wensen wat de beste keuze zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagles
@benbaba bedankt voor deze reactie. Ik was aardig overtuigd voor de OLED te gaan, maar zoals ik al eerder zei is het formaat voor mij voor de bios beleving heel belangrijk, en dat gevoel kreeg ik toen ik naar dat 86 inch scherm keek nog meer dan bij de 77.
Alleen vandaar dus mijn vraag hier, dat topic waar je naar linkt is nuttig idd en grappig te zien hoe die prijzen zich inmiddels ontwikkeld hebben, maar dus wel wat verouderd want inmiddels zijn de mega TVs (82+) veel goedkoper geworden. Ik ben gewoon bang bij zo’n aankoop alsnog toch spijt te krijgen omdat ik het te kleine formaat OLED koop of juist het grote scherm wat echt dusdanig minder qua kwaliteit dan OLED is. Er nog aan toevoegende dat ik niet meer af ga op die demo filmpjes van in de winkel, want daar heb ik mindere ervaring mee.

[ Voor 32% gewijzigd door Eagles op 11-06-2020 15:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011

Major_ton

Shoot!

@benbaba Yes, ik heb nog altijd de LG 65B6 en Sony 75FX9005 staan. @Eagles Om maar gelijk af te trappen... Ga NIET voor die LG 86" IPS panelen. Daar word je voor het bioscoopgevoel echt niet blij van. Met een contrast van nog geen 1200:1 verdwijnt alle diepte uit het beeld in een donkere kamer. Wat je overhoudt zijn de Samsung 82" en Sony 85" VA modellen en een LG OLED, de 77C9. Het is een langlopend dilemma waar nog steeds geen eenduidig antwoord op is. Ik ben geen fan de huidige Samsung motion handling en hun EOTF tracking voor HDR, dus voor mij vallen die af. De 85" versie van de Sony XG85 is een mooie TV die zeker voor SDR content een heerlijk filmisch beeld neer kan zetten en voor € 2.099,- eigenlijk een no-brainer is. Zijn er nadelen? Helaas wel. de HDR impact is zeer beperkt en je hebt een Bias licht nodig om niet teveel afgeleid te raken van slechtere zwartwaardes bij HDR in een donkere ruimte. Dat gezegd hebbende, het is nog altijd STUKKEN beter dan de genoemde LG modellen én het blaast de meeste beamers ook uit het water. Afhankelijk van je eisen en de manier waarop je kijkt, kan deze TV wel eens je natte droom zijn. De XG95 is een stuk beter voor HDR content dankzij Local Dimming, maar het is zeker niet de heilige graal. Dankzij een beperkt aantal zones zal blooming regelmatig zichtbaar zijn en ondertiteling laat je liever uit. Bij mij staat dat sowieso uit, maar dat is lang niet bij iedereen zo.

Wil je de concessie doen door voor 8" minder te gaan en nog meer geld uit te geven aan een 77" OLED TV? Als je de ruimte volledige gaat verduisteren is OLED iets zeer speciaals. Zeker met Sci-Fi content is het smullen geblazen. Games zijn ook fantastisch, vooral in HDR. Het is gewoon van een hele andere orde, maar mijn advies is om voor de Sony 85XG8596 te gaan. Wát een prijs zeg voor een TV van dit formaat én de beeldkwaliteit die geleverd wordt. Je kan zo mooi bekend raken met wat goed beeld op groot formaat is en de OLED prijzen blijven de komende jaren ook nog wel zakken. Voor je het weet koop je een 88" OLED voor minder dan € 5.000,-. Je bespaart nu zo'n € 2.000,- als je voor de Sony kiest en daarmee kan je investeren in een goed geluid. Een groot beeld met klein geluid is geen bioscoopervaring, andersom overigens óók niet. De balans moet goed zijn en dan kan je echt gaan genieten.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Typisch kwantiteit versus kwaliteit.

Je geeft zelf al aan dat je in het donker de bioscoop ervaring wil gaan hebben. Je zit er dus recht voor, met weinig omgevingslicht, en dan is contrast gewoon belangrijk. En daarin is OLED niet te evenaren (tot micro-LED, of exotische oplossingen zoals twee LCD-panelen achter elkaar zetten).

Zeker als je voor titels gaat met Dolby Vision, is een VA paneel gewoon niet zo indrukwekkend als een OLED paneel. Is die 7" dat dan echt waard?

*En wat wil je gaan neertellen voor de 77" C9? Hopelijk niks zonder eerst het OLED prijsdiscussietopic goed te volgen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagles
@Major_ton wat een geweldige reactie, hartelijk dank hiervoor. Dit was precies de info die ik zocht.
Iedereen begrijpt dat OLED mooier en beter is, maar is het zoveel mooier dat het een kleiner formaat scherm en een bijna dubbele prijs rechtvaardigd? Aangezien jij een ervaringsdeskundige bent hecht ik veel waarde aan je oordeel. Mijn focus ligt nu op de Sony, en dan laat ik die met local dimming voor zo’n 1300 euro meer liggen, tenzij er op zeer korte termijn een enorme actie op zou komen maar deze tijd van het jaar laat dat niet echt zien uit het verleden. Dan wordt het weer wachten op BF en dat is te ver weg.

@Jeroenneman dank voor je reactie, dat topic volg ik al een hele tijd, en is een must bij het kopen van een TV idd...een 77 C9 doet ongeveer 3999 euro momenteel, de C10 is voor rond de 4600 te krijgen.
Echt het dubbele dus van de grotere LCD variant van Sony die Ton noemt.

[ Voor 4% gewijzigd door Eagles op 11-06-2020 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Jeroenneman schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:51:
Typisch kwantiteit versus kwaliteit.

Je geeft zelf al aan dat je in het donker de bioscoop ervaring wil gaan hebben. Je zit er dus recht voor, met weinig omgevingslicht, en dan is contrast gewoon belangrijk. En daarin is OLED niet te evenaren (tot micro-LED, of exotische oplossingen zoals twee LCD-panelen achter elkaar zetten).

Zeker als je voor titels gaat met Dolby Vision, is een VA paneel gewoon niet zo indrukwekkend als een OLED paneel. Is die 7" dat dan echt waard?

*En wat wil je gaan neertellen voor de 77" C9? Hopelijk niks zonder eerst het OLED prijsdiscussietopic goed te volgen.
Het is helaas niet zo simpel als je het stelt. Prijs en formaat spelen wel degelijk een rol. Tevens wordt de stutter van een OLED paneel op een groter formaat ook meer uitvergroot. 77" is groot, maar geeft het een een bioscoop gevoel? 8" extra (20cm) lijkt weinig, maar het doet een hoop met het totaaloppervlak en dus de beleving. Er is een kantelpunt waarbij een groter formaat wint van de kwaliteit als er niet teveel wordt ingeboet. Ja, een OLED TV is beter, maar een 85" VA paneel is zeker niet slecht.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:19
Ik wil graag mijn ervaring ook met je delen. Ik heb hier nog een 'oude' Samsung d8000 60inch, destijds één van de betere (en duurdere tv's). Eigenlijk vind ik het beeld van deze tv nog erg goed. Maar ook ik zat recent te kijken om te gaan upgraden, dan wel naar 75inch of meer.

In eerste instantie wilde ik voor de C9 Oled van LG gaan, erg duur, maar dan heb je ook een erg goede tv (afgaand op mijn voorkeuren, de reviews en mijn ervaring in de winkel).

Ik ben echter even gaan kijken in de winkel en was ook erg gecharmeerd van het beeld van de 75inch Sony XG85. Ik kon deze televisie voor een leuke prijs bij één van de bekendere webshops krijgen en heb hem 2 weken geleden toch gekocht.

Mijn ervaring was overdag eigenlijk best positief. De grootte was ik eigenlijk best snel aan gewend, ondanks dat deze toch 15inch groter is dan mijn oude 60inch. Alleen het wow effect was bij de eerdere overgang van 46 naar 60inch groter. Ik moet zeggen dat gewone televisie uitzendingen er ook nog behoorlijk goed uitzagen (via KPN) en 4k content erg mooi was. Ik was blij en dacht dus zo kan het dus ook, een mooie tv voor een fractie van de prijs van de oled die ik eerst op het oog had.

'S avonds heb ik mijn oude Samsung en de nieuwe Sony naast elkaar gezet en schrok eerlijk gezegd van de vergelijking. Voornamelijk de zwartwaarden waren beter op mijn oude Samsung dan de Sony. Ik heb tal van YouTube promotie 4k materiaal afgespeeld en prefereerde eerlijk gezegd het beeld van de Samsung boven het beeld van de Sony in bijna alle gevallen. Ik heb van alles ingesteld en afgestemd, maar de Sony viel vanaf het moment van de vergelijking gewoon tegen. Vooral bij donkere scènes, maar ook in scherpte en kleur. Ik weet dat veel zaken ook een persoonlijke voorkeur genieten, maar ook overige familieleden waren het met mij eens. Ik heb de Sony dan ook de volgende dag teruggebracht. Het is echt geen slechte tv, helemaal niet voor het geld, maar ik vond het geen upgrade qua beeld.

Ik heb er over nagedacht om dan de xg95 serie van Sony te kopen, maar deze is bijna het dubbele van de prijs van de xg85. Ik denk wel dat door FALD dit zeker een betere tv, voor mij, zal zijn. Maar wil door deze ervaring toch voor de OLED van LG gaan (of een 90serie Samsung, omdat de Oled last kan hebben van weerspiegeling overdag, nog even goed over nadenken).

Puur mijn ervaring om te delen, hoop dat je er iets aan hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
red1 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:14:
75inch Sony XG85. 'S avonds heb ik mijn oude Samsung en de nieuwe Sony naast elkaar gezet en schrok eerlijk gezegd van de vergelijking. Voornamelijk de zwartwaarden waren beter op mijn oude Samsung dan de Sony.
De XG85-lijn zijn ook IPS tv's met als enige uitzondering de 85 inch. Er zijn namelijk geen fabrikanten die 85'' IPS-panelen produceren. Het is dus logisch dat jouw tv in het donker tegenviel, zeker t.o.v. je oude Samsung met VA-paneel. De XG95 heeft los van betere hardware ook een VA-paneel met in de basis goede donkere kamer prestaties. Dat 'probleem' had je hierbij en bij elke andere VA-tv niet gehad. Precies hierom wordt TS de LG (IPS) ook afgeraden en als alternatief de XG85 (VA) aangeraden.

[ Voor 4% gewijzigd door benbaba op 11-06-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
benbaba schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:48:
[...]

De XG85-lijn zijn ook IPS tv's met als enige uitzondering de 85 inch. Er zijn namelijk geen fabrikanten die 85'' IPS-panelen produceren. Het is dus logisch dat jouw tv in het donker tegenviel, zeker t.o.v. je oude Samsung met VA-paneel. De XG95 heeft los van betere hardware ook een VA-paneel met in de basis goede donkere kamer prestaties. Dat 'probleem' had je hierbij en bij elke andere VA-tv niet gehad. Precies hierom wordt TS de LG (IPS) ook afgeraden en als alternatief de XG85 (VA) aangeraden.
Dus de x85 in 85inch zal volgens jou wel de betere zwartwaarden hebben? Heeft de 85 inch dan ten opzichte van de 75 inch weer andere nadelen? Want vond het beeld overdag echt wel prima, alleen savonds viel de tv door de mand. En nee ik keek echt niet in het pikkedonker.

Waarom kiest Sony hier bij de x85 lijn alleen voor bij de 85inch en niet de kleinere modellen? Weet jij dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagles
@red1 bedankt voor het delen van jou ervaring en bijdrage. Ik neig momenteel, en na de goed onderbouwde post van Ton, naar een 85 inch LD display van Sony, voor mij is de grootte van het scherm het belangrijkste met zo min mogelijk inleveren op kwaliteit, en mocht er binnenkort nog een aanbieding komen, de full array van Sony, maar nu is dat prijs verschil nog echt te groot en ik heb weinig zin weer een half jaar op BF te gaan wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
red1 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 01:51:
[...]

Dus de x85 in 85inch zal volgens jou wel de betere zwartwaarden hebben? Heeft de 85 inch dan ten opzichte van de 75 inch weer andere nadelen?

Waarom kiest Sony hier bij de x85 lijn alleen voor bij de 85inch en niet de kleinere modellen? Weet jij dat?
Ja, veel beter. De kijkhoek. Helderheid en kleuren nemen in een hoek sneller af. De rede verschilt per fabrikant en type. Overigens heb je met de Q60R, RU80 en Q70R ook iets kleinere 120Hz VA TV's die vergelijkbaar zijn met de 85" XG85 en in grote lijnen ook met je oudere Samsung.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
Wat ik eigenlijk nog mis in dit topic is de kijkafstand.
zit je bijvoorbeeld maar 2 tot 4 meter van de TV dan is wellicht 75 inch groot zat. Zit je 6 meter of verder dan is wellicht 85 inch weer de betere keuze.

Oftewel omschrijf is de exacte situatie waarin de TV komt te hangen inclusief zit posities, ramen, kun je verduisteren etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-06 11:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De echt goede LCD's met veel FALD-zones en hoge HDR-helderheid zijn vaak duurder dan OLED's, Je doet dus sowieso een compromis, maar je kunt waarschijnlijk wel een FALD-scherm met wat minder zones krijgen. Als je hecht aan de zwartwaardes, zou ik vooral kijken naar de hoeveelheid zones, dat is belangrijker dan de gespecificeerde minimale zwartwaarde, omdat die uitgaat van de maximaal mogelijke dimming op het gehele scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagles
NL_Scratch schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:16:
Wat ik eigenlijk nog mis in dit topic is de kijkafstand.
zit je bijvoorbeeld maar 2 tot 4 meter van de TV dan is wellicht 75 inch groot zat. Zit je 6 meter of verder dan is wellicht 85 inch weer de betere keuze.

Oftewel omschrijf is de exacte situatie waarin de TV komt te hangen inclusief zit posities, ramen, kun je verduisteren etc. etc.
Goed punt inderdaad.
Ik kijk graag savonds en snachts in een bijna volledig gedimde door indirect licht verlichtte kamer, en ongeveer 60% 4K films en 40% “niet 4K bewerkte films/reguliere TV series via Videoland/Netflix.
Kijk afstand is ongeveer 3.5 meter, maar met de vermelding dat ik in de winkel vanaf die afstand genomen echt een duidelijke voorkeur voor de 85 ten opzichte van de 75/77 heb.
Een iets groter scherm is iets belangrijker dan een iets scherper beeld, maar het moet wel in verhouding blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Eagles op 12-06-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 16:37
Eagles schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:56:
[...]

Goed punt inderdaad.
Ik kijk graag savonds en snachts in een bijna volledig gedimde door indirect licht verlichtte kamer, en ongeveer 60% 4K films en 40% “niet 4K bewerkte films/reguliere TV series via Videoland/Netflix.
Kijk afstand is 3 tot 3.5 meter, maar met de vermelding dat ik in de winkel vanaf die afstand genomen echt een duidelijke voorkeur voor de 85 ten opzichte van de 75/77 heb.
Een iets groter scherm is iets belangrijker dan een iets scherper beeld, maar het moet wel in verhouding blijven.
De tering. 85” op 3 mtr. Dan mis je toch de helft van de content?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
[...]

Goed punt inderdaad.
Kijk afstand is ongeveer 3.5 meter, maar met de vermelding dat ik in de winkel vanaf die afstand genomen echt een duidelijke voorkeur voor de 85 ten opzichte van de 75/77 heb.
Ik dat geval 77 inch Oled!!

Check dit filmpje is vanaf 3min, YouTube: OLED vs QLED - With a Microscope! - What is the best TV?

Ik zit zelf op 4 a 5 meter van een 47 inch LED IPS scherm en de upgrade wordt een 65 inch Oled.
Mijn persoonlijke mening, liever een maatje kleiner en Oled dan groter en LED. Maar dit komt puur vanwege het feit dat ik erg gevoelig ben voor zwart-waardes, Banding, Clouding etc. etc.

Mijn huidige TV is in het donker ook niet om aan te zien. Zwart is grijs en enorme backlight bleeding. Destijds was dit de grootste Full HD TV met native 100Hz paneel die ik kon krijgen, maar tot op de dag van vandaag eigenlijk nooit tevreden geweest.

Ook al zit ik stiekem te kijken naar een 65 inch TV van 700/800 euro zoals de Samsung RU8000 (Native 100Hz, VA, 4K) maar ik weet dat ik gewoon nog steeds niet tevreden zal zijn en achteraf liever had door gespaard naar een 65 inch Oled. Dus ik spaar door >:)

[ Voor 20% gewijzigd door NL_Scratch op 12-06-2020 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:04
[...]

Goed punt inderdaad.
Hou er rekening mee dat in de winkel tv's een stuk kleiner ogen dan thuis. Een goede tip is om thuis karton of papier uit te knippen en dit in 85'' en 77'' op jouw muur te plakken, dan heb je een veel betere indicatie hoe het er ongeveer bij jouw thuis uit zal komen te zien.

Een andere aandachtspunt is het verschil tussen optimale kijkafstand vs. comfortabele kijkafstand. Optimale kijkafstand is de kijkafstand waarbij je individuele pixels niet meer kunt zien met een formaat van X bij een kijkafstand van Y (dit zal dichter bij de door jouw gewenste home theater gevoel zitten), waarbij je bij een comfortabele kijkafstand iets verder wegzit en hierdoor meer content binnen jouw gezichtsveld valt en minder vermoeiend is.

Dit gezegd hebbende blijft het natuurlijk een persoonlijke voorkeur, wat voor de één comfortabel is is voor een ander niet comfortabel.

De 85XG85 is een solide keus wanneer je voor zo groot mogelijk wilt gaan, o.a. door de class leading motion van Sony en een wat betere upscaling dan de concurrentie, wat met jouw kijkafstand zeker van meerwaarde is.

Persoonlijk zou ik bij een kijkafstand van 3,5 meter voor de LG 77C9 kiezen, doordat dit comfortabeler kijkt en daarnaast een uitmuntende contrast en goede HDR weergave biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagles
aschja schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:01:
[...]

De tering. 85” op 3 mtr. Dan mis je toch de helft van de content?
Nu hoor ik mezelf praten een jaar of 5 geleden :) ik ben begonnen met 40 inch wat ik toen enorm indrukwekkend vond, toen naar 55 inch gegaan waarvan ik even dacht of ik niet een blunder had gemaakt door zo’n grote tv te kopen, toen naar een Sony met local dimming LCD TV gegaan 3 jaar terug en steeds kwam ik weer tot de conclusie dat ik eigenlijk te klein had gekocht. Ik merk gewoon dat ik elke keer toch liever iets groter heb, en ik hoor van heel veel anderen dat ze er ook zo over denken.
Ik ben bang dat als ik dus naar 77 inch ga nu, dat ik wéér in die fase kom dat ik denk: “een stapje groter was toch nog mooier geweest”...

@Freshouttheoven dit is een hele mooie tip met dat karton, ga ik doen, bedankt hiervoor. Ook dat ze in de winkel kleiner lijken komt me nog bekend voor toen ik de 55 inch kocht, in de kamer thuis leek die mega groot en vroeg ik me af of ik de juiste keuze had gemaakt, en na een paar dagen vond ik hem dus al aan de kleine kant...Nu maar even een stuk karton in dat formaat vinden of anders maar aan elkaar plakken:)

[ Voor 20% gewijzigd door Eagles op 12-06-2020 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-06 11:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Persoonlijk zou ik het wel weten als ik moest kiezen tussen OLED een maatje kleiner of LCD een maatje groter, maar ja, ik behoor dan tot de groep die een 55" OLED al vrij fors vindt. Hoe dan ook, er zit flink verschil in ervaring tussen OLED en de middelmatige LCD's die je op het oog hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:20
Op 3,5 meter heb je met een 77" scherm al een kanjer van een huisbioscoop.
Ik zou kiezen voor echte kwaliteit (oled dus!) I.p.v. een lcdscherm die iets groter is en je na een paar jaar tijdje toch doet verlangen naar beter...

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Om nog maar eens wat olie op het vuur te gooien, ik kijk op 2,2 mtr afstand naar mijn 75" TV en ik vind dat fantastisch. Ik heb ook een tijd lang naar 120" projectie gekeken vanaf 4 meter en dat was nog leuker! 77" vs 85" LCD is gewoon een onmogelijk vergelijk en uiteindelijk moet je zelf de knoop doorhakken, want met alle persoonlijke voorkeuren hier kom je niet heel veel verder. Niet lullig bedoeld, maar wat heb je aan het advies van iemand die een 55" TV al (te) groot vindt? Als je groot wilt, ga dan ook voor GROOT. Binnen het redelijke van kwaliteit uiteraard. Een 86" LG IPS paneel valt daarbuiten, maar de Sony modellen zijn echt wel mooi. En ja, OLED is absoluut mooier, sluit goed aan bij je kijkgedrag, maar komt met een prijs. Kleiner en duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• red1
Eagles schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:01:
[...]
Ik ben bang dat als ik dus naar 77 inch ga nu, dat ik wéér in die fase kom dat ik denk: “een stapje groter was toch nog mooier geweest”...
Zoals ik eerder ook al aangaf vond ik van 60 naar 75inch geen wow effect geven. Natuurlijk is het groot, maar ik was er eigenlijk ook heel snel aan gewend. Hier thuis zeiden ze toen ik met een meetlint aan de slag ging, nee zo groot is niet leuk meer voor een tv. Maar ook zij zeiden ow het valt wel mee toen hij er stond.

Gek genoeg vond ik van 46 naar 60inch gaan wel een wow effect geven zoveel jaar terug. Ik zit overigens zo'n 5m van de tv af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
85 inch op 3,5m is helemaal niet gek, zeker niet voor het bioscoopgevoel en met 4K content. Zoals ook hier te zien wordt bij 85'' met mixed gebruik 3,52m en voor cinema zelfs 2,59m aangeraden door de SMPTE. Tussen de 2.5m en 4m is niet ongebruikelijk als het aansluit bij je wensen en kijkgedrag. Wat prijsbalans betreft is alles boven de 75 inch nog in handen van lcd's naar mijn mening. Het formaat van de tv op de muur tapen met schilderstape kan ook als je niet zoveel karton voorhanden hebt.

@red1 De laatste high-end lcd van Panasonic de 58DXW904

[ Voor 5% gewijzigd door benbaba op 12-06-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
@benbaba Welke tv heb jij eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

@red1 De 75XG85 heeft een IPS paneel met een (helaas) zeer laag contrast ratio van 800:1 en dat is zelfs voor een IPS paneel laag. De 85" versie heeft een VA paneel met een contrast ratio van meer dan 5.000:1 en dat is een groot verschil! Ik kan me dus goed voorstellen dat je teleur gesteld bent in de zwartwaardes van je TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Geen idee wat hier fout ging...

[ Voor 194% gewijzigd door Major_ton op 12-06-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagles
Door een kapot gegane TV in de woonkamer heb ik zojuist een deel van mijn gespaarde geld aan mijn eerste 65 inch OLED (Philips) uitgegeven (in de woonkamer kan een XXL TV helaas echt niet) Wordt dus nog vervolgd...voordeel is wel dat ik nu in de dagelijkse praktijk een OLED ga ervaren, en dat kan mijn keuze straks misschien makkelijker maken :)
Pagina: 1