Vloerverwarming, open of gesloten verdeler, anhydrietvloer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdoorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-05 15:53
Momenteel de complete woning aan het verbouwen. De gehele bovenverdieping heb ik voorzien van vloerverwarming en afgewerkt met een zandcement dekvloer. In eerste instantie was dit voor de begane grond ook de bedoeling. Echter is nu mijn oog gevallen op een anhydrietvloer; https://www.gyvlon.nl/nl/gietvloer/thermio

Waarom een anhydrietvloer;
- Sterker
- Minder laagdikte
- Betere warmtegeleiding (sluit te buis veel beter af)
- Minder arbeidsintensief voor mijzelf

De oude houten vloer is er volledig uit gesloopt en vervangen door een VBI combinatievloer RC 5,0. Aangezien ik in eerste instantie uit ging van een zandcement dekvloer kan ik gemiddeld nog 80 - 100mm dekvloer kwijt. De benodigde laagdikte van een anhydrietvloer is minder, en dus heb ik dus nog wat ruimte over. Noppenplaat heb ik helaas al liggen en wil ik dus ook gebruiken. Mijn idee voor de vloeropbouw:
- PIR plaat 20mm
- Noppenplaat met 11mm isolatie, totale hoogte incl. noppen 31mm (deze heb ik al liggen!)
- Anhydrietvloer

Vraag 1
Heeft men hier ervaring met zo'n anhydrietvloer? Is dit een goede keus?

Vraag 2
Mijn idee om nog een PIR plaat onder de noppenplaat te leggen ok? Kan hier een standaard PIR plaat met 2-zijdig aluminium voor gebruikt worden? Of zit je met bepaalde druksterktes?

-------------------------------

Dan over naar het technische aspect mbt de verdelers.

Bovenverdieping is reeds klaar, hier hangt een standaard verdeler van Robot met 5 groepen.
Meerdere installateurs geven aan deze te vervangen voor een laag temp verdeler.

Op de begane grond komt de CV ketel in de bijkeuken te hangen. Heb in de gang een nieuwe kast gerealiseerd waar de Loxone domotica komt te hangen. Dit is het meest centrale punt van de woning. Zie tekening.

Vraag 4
Waar de verdeler op te hangen? Onder de CV ketel in de bijkeuken of in de gang (meest centrale plek, lijkt mij de beste keuze). Hier komen ook de leidingen van de verdeler voor de bovenverdieping ook uit. T-stuk er tussen, klaar.

Aangezien ik in de hele woning vloerverwarming heb, kan ik ook over naar een lagere temperatuur. Met het oog op de toekomst wil ik alles zo installeren dat het aansluiten van een warmtepomp ook mogelijk is, maar eerst wil ik de CV ketel op draaien.

Vraag 5
De aanvoer/retour vanaf CV ketel naar verdeler in de gang wil ik uitvoeren in 32mm meerlagenbuis. Is dit correct of voldoet een maatje kleiner ook?

Vraag 6
Momenteel hangt er een Nefit baseline hrc 24/cw4. Naar welke temperatuur zou ik toe kunnen? Belangrijk ivm keuze verdeler.

Vraag 7 (DE BELANGRIJKSTE)
Welke verdeler? 6 groepen, gaan per zone geregeld worden door een Loxone stelventiel.

Gebruik maken van een Robot laag temperatuur verdeler met pomp. Deze mengt dus nog wel bij maar de retour is te regelen. Hier zit ook een maximaalbeveiliging op. Deze verdeler is echter niet geschikt voor een eventuele warmtepomp.

Gebruik maken van een RVS verdeler zonder pomp. Ook geschikt voor een warmtepomp en om mee te koelen. Verder geen maximaal beveiliging. Eventueel een losse pomp er bij plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrnXGjndOmvQpp6lU1TbjpwASYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2xrT28Q1EoecnB7a13u5jIR4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Vraag 1.
Mij werd een anhydrietvloer aangeraden omdat deze beperkt uitzet/krimpt (vloerverwarming). De benedenverdieping is ongeveer 12 meter lang. De keldervloer en de benedenverdieping zijn anhydriet, met respectievelijk tegels en gelijmd houtparket. Vloer ligt er nu bijna 11 jaar en heb er geen problemen mee gehad.

Vraag 5.
Ik zou de cv overslaan en gelijk een warmtepomp installeren. Alles in 1x goed. LT gesloten vloerverwarmingsverdelers, 32 mm hoofd leiding etc. Een heel simpel systeem is het in feite. Waarom zou je extra kosten voor een cv, rookgas afvoer , gesloten verdelers, extra pompen etc. maken als je toch al weet dat je deze toch weer moet gaan vervangen/verwijderen omdat je eigenlijk toch een warmtepomp wilt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8pgnrEmhpkr198uDilvIGCWIII=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sQ9sYwplj7bo65MsSZg4YS0x.jpg?f=user_large

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-07 20:29
Vraag 1:
Anhydriet werd door vloerenleggers omschreven als anhyverdriet omdat het na uitharden een soort stoffige toplaag geeft die het lastig maakt om een vloer naar keuze te verlijmen. Toch anhydriet betekende bij ons hogere offertes voor een extra schuurgang van de anhydriet om het poederige laagje te verwijderen.

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Voogel schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 07:15:
Vraag 1:
Anhydriet werd door vloerenleggers omschreven als anhyverdriet omdat het na uitharden een soort stoffige toplaag geeft die het lastig maakt om een vloer naar keuze te verlijmen. Toch anhydriet betekende bij ons hogere offertes voor een extra schuurgang van de anhydriet om het poederige laagje te verwijderen.
De toplaag heb ik met een gehuurde schuurmachine en stofzuiger verwijderd. Kon alles staand doen. Paar uurtjes werk en de bijna 100m2 vloer was ruw en schoon. Het huren van de spullen waren de kosten niet.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.