Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-05 12:41
Ik probeer momenteel een oncall systeem in ons bedrijf te introduceren. Momenteel worden interventies buiten kantooruren niet vergoed en dat vind ik niet oké. Daarom heb ik dit idee voorgebracht, maar heb enkele cijfers nodig om een goeie suggestie te doen.

Ik weet dat dit gemiddeld wordt geregeld op deze manier:
- je krijgt een vergoeding per week (of andere periode) voor de week dat je oncall beschikbaar bent voor dringende zaken
- Je krijgt een extra percentage op je loon voor interventies die je effectief gedaan hebt, waarschijnlijk met een minimumbedrag

Kan je mij wat info geven over hoe dit bij jou wordt geregeld (indien van toepassing uiteraard) en over welke bedragen/percentages het gaat? Het zou extra handig zijn moest dit info zijn van Belgische (fintech) bedrijven.

Kan je ook vertellen of hoe je dat ervaart en wat de minimumtijd is waarvoor je wordt vergoed indien je effectief iets moet doen? Is er een verschil tussen een interventie tijdens de week en het weekend?

Bedankt voor de info :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkels0n
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-09-2021
Bij mijn vorige (Nederlandse) werkgever was het als volgt geregeld:

Eens in de maand een week standby/oncall dienst.

Vergoeding hiervoor: 256 euro bruto per maand, standaard
Daadwerkelijk gemaakte uren kon je schrijven als tijd voor tijd / uit laten betalen, waarbij het minimum een half uur was. D.w.z.: 5 minuten bezig? Half uur schrijven. Na 19.00 uur ging het 150% tarief in, tot de volgende ochtend 06.00 uur.

Hiervoor moest je 24/7 bereikbaar zijn, binnen een kwartier na het belletje handelen en uiteraard nuchter zijn.

In het geval je 's nachts meer dan 3 uur bezig geweest was, kon je de dag erna 3 uur later beginnen (mits er geen belangrijke meetings gepland waren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Er zitten heel wat haken en ogen aan het instellen van een consignatiedienst.

Vergoeding is een belangrijke factor (wat is een reel bedrag en hier zijn ook al meerdere topics over geweest) maar niet de enige.
  • Grotere organisatie met een team van 13 personen waardoor men maar 4x per jaar aan de beurt is of een team van 4 personen waardoor iemand elke 4 weken aan de beurt is.
  • Stabiliteit van het landschap en de daaruit voortvloeiende incidenten
  • Welke incidenten mogen wel en welke mogen niet tijdens standby periode binnenkomen
  • Reactietijd en oplossingstijd
  • bovenstaande ook afhankelijk van onsite moeten kunnen komen binnen een bepaalde tijd
En zo zijn er nog meer factoren die er meespelen. Uiteindelijk gaat het om de combinatie van het draaiend houden van de organisatie maar ook de langdurige inzet van het personeel van de IT organisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Wij waren oncall om hosting te ondersteunen met deployments. Oncall duurde ongeveer 8 uur (in de nacht van vrijdag op zaterdag) en we kregen er 4 uur voor terug. De tijd dat je actief aan het werk was kreeg je x2. Ik mocht ongeveer 1x per 2 maanden oncall staan. We werden haast nooit opgebeld.

Ook heb ik projecten gedaan met klanten in andere tijdzones. Dan is dan regulier en vooral voorspel werk voor de een langere tijd en goed te plannen. Dan verschoven mijn uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Bij huidige en vorige werkgever: Vast bruto bedrag per gedraaide dienst. Daadwerkelijke uren tijd voor tijd of uitbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bij ons:
Uren standby worden voor 10% geboekt, tegen 150% betaald, (200% in weekend/feestdag)
Echte calls worden gewoon uur voor uur overgenomen tegen relevante percentage uurloon (of in te wisselen voor vrije uren)

16 standby waarbij 1 call gedaan is van 1 uur geeft dus:
1,6 uur +1 uur= 2,6 uur tegen 150% of 200% uurloon of 2,6 uur in te ruilen uren.

Verder loop je ook tegen de arbo dingen aan zoals verplicht 8 uur rust zonder call per x uur etc. En een max voor standby staan achter elkaar.

/edit: standby alleen voor E4 (complete productie storing die binnen 4 uur opgelost moet worden) en alleen als we telefonisch benaderd worden, dus geen pro-actief dingen checken.

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 11-06-2020 13:38 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:53
vorige werkgever:

- responsetijd van 30 min indien gebeld door klant. In principe alleen voor prio1 verstoringen (alles ligt plat), maar daar hadden klanten natuurlijk geen boodschap aan.
- pro-actief email checken op meldingen van monitoring-systeem.
- gewerkte tijd als tijd-voor-tijd. minimaal 30 min. na 20u 150%. na 24u 200%.

- 140 euro bruto / week (7 dagen, oncall tussen 1730 en 0830 doordeweeks, weekend hele dagen)

Ik vond t eigenlijk het geld niet waard.Het beperkte me te veel in mn vrijheid om bepaalde dingen te doen die ik leuk vind (strand, biertje, slapen) Ik schrik dan ook van iemand die 256 bruto per maand krijgt.

huidige werkgever: niet. komt mogelijk wel. schijnt niet best betaald te worden. weet niet of ik dat dan accepteer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hier een team van vijf, roulerend per week. Uit mijn hoofd iets van 38€ voor een normale dag 58€ voor een za/zo/feestdag (+verplichte collectieve vrije dagen).
Je wordt door een automatisch systeem gebeld op je telefoonnummer, dit herhaalt zich totdat je opneemt (je kunt meerdere telefoonnummers instellen). Het is binnen 30 minuten reageren op de klant (per mail) en dan volgens SLA een workaround en/of oplossing bieden.
De uren worden als overuren geschreven en kunnen gebruikt worden als tijd-voor-tijd of uitbetaald worden (liever niet maar zeker mogelijk).
Op werkdagen is het eerste uur 100%, tweede uur 135%, de hierop volgende uren* (en zaterdagen) 150%, de zon- en feestdagen zijn 200% en nachtdiensten* zijn 150% (dit is onnodig ingewikkeld omdat deze percentages ook gebruikt worden voor overwerken tijdens projecten en geplande werkzaamheden tijdens nachten).

Dan komt ook nog een vage vermenigvuldiging, wanneer er tussen één en drie uren gewerkt wordt tussen 0000 en 0600 én dit vóór of ná 0300 is maar niet zowel voor én na 0300 is. (2300-0100 dus wel, 0200-0400 niet, 0500-0630 wel) dan geldt het 'nachtdiensttarief' voor de gehele dag (0300 is het omslagpunt voor het berekenen van de uren van de dag erna of ervoor). De 8 uur die je normaal werkt is dan ook x1,5 + de uren die de nacht gewerkt zijn bijvoorbeeld: maandag 8 uur gewerkt en dan een incident om 2330 tot 0100. Dan is dit 0,5 uur voor 100% en 1 uur voor 150% + 8 uur *150% (dus +4 uur) dan krijg je 0,5+1+4=5,5 uur in het overuren potje welke je mag gebruiken voor tijd-voor-tijd of mag laten uitbetalen.

*hierop volgende uren; het gebeurd zelden dat er een incident is wat langer dan twee uur oplostijd nodig heeft
*nachtdiensten zijn van incidenten tussen 0000 en 0600 of zijn geplande werkzaamheden binnen deze tijden

Ik vind de consignatiediensten niet echt een belemmering, de collega's zijn prima en als je een keer wat hebt een etentje, feestje of iets dergelijks ruil je gewoon een dag om. De incidenten komen gemiddeld buiten kantoortijden 45+/- keer per jaar voor en de vergoeding is mijns inziens ook fair. De berekeningen en de uitleg is nogal vaag, dit geldt bij ons intern ook, ik heb nog niet een incident gehad met nachtwerk waarbij ik achteraf niet zelf de uren nareken en op een ander getal uitkom dan HR.

Met vijf man kom ik net een snelle berekening uit op zo'n 3100€ bruto per jaar enkel aan de vergoeding, zeker voor een junior is dit nog wel een prima bonus voor (in ons geval) weinig te verrichten werk.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 11-06-2020 14:02 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Napo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:08:
En zo zijn er nog meer factoren die er meespelen. Uiteindelijk gaat het om de combinatie van het draaiend houden van de organisatie maar ook de langdurige inzet van het personeel van de IT organisatie.
Extra factor is hoe vaak er gewerkt moet worden (dit deels om bijvoorbeeld een standaardvergoeding te bepalen). Zover ik weet hoef "je" niet te betalen voor het "standby" zijn. Tegelijk, standby staan zorgt wel voor beperkingen voor personeel (personeel kan niet alles meer doen; b.v. ergens naartoe, drinken, etc). Een standaardvergoeding wordt niet altijd gegeven, maar lijkt me wel logisch. Mocht OP dat moeten uitleggen aan anderen: hoog verloop zorgt voor extra kosten.

OP: Vergeet ook niet dat vaste consignatiediensten instemmingsplichtig zijn aan de ondernemingsraad. Dit is behoorlijk wat sterker dan een adviesaanvraag.

[ Voor 0% gewijzigd door bkor op 11-06-2020 14:10 . Reden: duidelijk gemaakt wat voor OP is ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 20:28
True schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:01:
Met vijf man kom ik net een snelle berekening uit op zo'n 3100€ bruto per jaar enkel aan de vergoeding, zeker voor een junior is dit nog wel een prima bonus voor (in ons geval) weinig te verrichten werk.
Het zou mij niet gaan om de tijd dat ik daadwerkelijk aan het werk ben maar om de tijd waarin in gehinderd ben in mijn vrijheid. Daar wil ik ook redelijk voor betaald worden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-06 22:18
Bij ons in het bedrijf is het als volgt geregeld:

- standaard vergoeding van 7,5% van het bruto maandsalaris (ongeacht of je gebeld wordt of niet)

Wanneer je gebeld wordt:
- Ma t/m Vrij: 17:00 - 24:00 -> 100% van je uurloon vergoed
- Ma t/m Vrij: 24:00 - 06:00 -> 125% van je uurloon vergoed
- Ma t/m Vrij: 06:00 - 08:00 -> 100% van je uurloon

Vrijdag vanaf 23:59 uur tot Zaterdag 23:59 uur: 150% van je uurloon vergoed
Zondag 00:00 tm 23:59 uur: 200% van je uurloon vergoed

Alleen gaan er nu stemmen op om de uurloon te vergoeden voor verlofuren. Dus als je wordt gebeld mag je die tijd opnemen / op een dag eerder naar huis gaan.

De eerste oproep op een dag mag je altijd een volledig uur schrijven. Ongeacht of je 5 minuten of daadwerkelijk een uur bezig bent geweest. De opvolgende oproepen wordt alleen de effectieve tijd geschreven.

Voorwaarde hiervoor wel is dat je voor iedere oproep (al is het maar 5 minuten) een melding maakt in het ticketsysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij ons heeft iedere service zijn eigen on-call shifts, welke wekelijks roteert (in mijn team ben je daardoor iedere 6 weken aan de beurt). Je krijgt per shift een bruto-vergoeding (€ 250) of een vrije dag (dus 8 extra vakantie-uren). Dit wordt toegekend ongeacht of je daadwerkelijk iets te doen hebt in die periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

LordSinclair schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:53:
[...]

Het zou mij niet gaan om de tijd dat ik daadwerkelijk aan het werk ben maar om de tijd waarin in gehinderd ben in mijn vrijheid. Daar wil ik ook redelijk voor betaald worden.
Dat is toch precies wat ik beschrijf in de gehele post en niet in enkel die zin? 3100€ bruto zodat je 1x per 5 weken een week de consignatiedienst op je neemt en met +/- 45 incidenten per jaar heb je gemiddelde elke 4 maanden 3 incidenten tijdens jouw dienst.

Om de discussie te bevorderen in dit topic, wat vind jij acceptabel? Hoe frequent mag wat jouw betreft de consignatiedienst zijn en hoeveel impact heeft dit op jouw sociale leven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
True schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:40:
[...]

Dat is toch precies wat ik beschrijf in de gehele post en niet in enkel die zin? 3100€ bruto zodat je 1x per 5 weken een week de consignatiedienst op je neemt en met +/- 45 incidenten per jaar heb je gemiddelde elke 4 maanden 3 incidenten tijdens jouw dienst.

Om de discussie te bevorderen in dit topic, wat vind jij acceptabel? Hoe frequent mag wat jouw betreft de consignatiedienst zijn en hoeveel impact heeft dit op jouw sociale leven?
Ik zie het gewoon als werkuren. Of mijn baas nou verwacht dat ik mijn dagelijks werk doe of paraat voor de telefoon moet zijn; hij claimt mijn tijd. Daar moet dan ook gelijk voor betaald worden. Als je binnen 15~30 minuten moet reageren kan je niet even naar de winkel, filmpje pakken in de bios, rondje fietsen, rondje wandelen, weekendje kamperen. Nee, je bent zo'n beetje aan je huis (werkplek van dat moment) gebonden.
Aanwezigheidsdienst is werktijd
Alle uren binnen uw aanwezigheidsdienst tellen als werktijd. Dus ook de tijd waarin u op uw werkplek wacht op een oproep of slaapt. Dit geldt ook als u in een (aparte) rustruimte kunt slapen.
Waarom zou dat in de ICT anders moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik als ZZP'er krijg niets extra (zit in "tarief" kreeg ik te horen), maar interne devops krijgen rond de 250 euro per maand extra (weet niet of het een percentage over loon is of dat het een vast bedrag is voor iedereen). Werkuren zijn tijd voor tijd, die kun je laten uitbetalen of opnemen. We worden 1x per 2 maanden gebeld.

Heb zelf ook bij een bedrijf gewerkt waar het niet de moeite was, 40 euro per week standby dienst en in die week werd je gemiddeld 5x in de nacht gebeld, dus gebroken nachtrust, geen waardering en geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:55:
Omdat er nog wel een verschil zit tussen aanwezigheidsdienst en een consignatie en/of beschikbaarheidsdienst.

DeveloperNL schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:58:
Ik als ZZP'er krijg niets extra (zit in "tarief" kreeg ik te horen), maar interne devops krijgen rond de 250 euro per maand extra (weet niet of het een percentage over loon is of dat het een vast bedrag is voor iedereen). Werkuren zijn tijd voor tijd, die kun je laten uitbetalen of opnemen. We worden 1x per 2 maanden gebeld.
Als je aangenomen wordt voor een rol/functie/opdracht weet je dat bepaalde zaken erbij zitten. Daar kan je naar vragen en mag je ook wel verwachten dat het gedeeld wordt tijdens je intake. Een situatie waar ze het introduceren is natuurlijk wel iets anders.

Jouw situatie is natuurlijk anders, daar heb je geaccepteerd dat het in je vergoeding (als ZZP'er) zit. Eigen keuze, je had ook nee kunnen zeggen ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Napo op 11-06-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Napo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:59:

Als je aangenomen wordt voor een rol/functie/opdracht weet je dat bepaalde zaken erbij zitten. Daar kan je naar vragen en mag je ook wel verwachten dat het gedeeld wordt tijdens je intake. Een situatie waar ze het introduceren is natuurlijk wel iets anders.

Jouw situatie is natuurlijk anders, daar heb je geaccepteerd dat het in je vergoeding (als ZZP'er) zit. Eigen keuze, je had ook nee kunnen zeggen ;)
Nee er was geen bereikbaarheidsdienst toen ik begon. Rol werd aangepast, manager zou verhoging regelen. Kon/mocht niet door inkoop, nu afspraak dat ik uren mag schrijven (dus geen tijd voor tijd), maar krijg geen vergoeding voor bereikbaarheid an sich. ZZP'ers die weigerden zitten er nu niet meer (waarschijnlijk toeval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Als je binnen 15~30 minuten moet reageren kan je niet even naar de winkel, filmpje pakken in de bios, rondje fietsen, rondje wandelen, weekendje kamperen. Nee, je bent zo'n beetje aan je huis (werkplek van dat moment) gebonden.
Bij ons is er wel een behoorlijke nuance hierin en is het zeker niet zo zwart-wit zoals jij het hier schetst.
a) je moet bereikbaar zijn op je telefoon (in het systeem kun je ook zowel je zakelijk als privé nummer opnemen als je dit wilt)
b) de klant moet een nummer bellen en een voicemail achterlaten én een mail sturen, door het bellen van het nummer wordt de on call medewerker gebeld op zijn nummer(s)
c) je reageert op je klant zijn mail, dit kan heel uitgebreid zijn maar ook "we gaan er naar kijken, groet True sent from iPhone XR"
d) binnen SLA analyseer je het incident en pas je een workaround toe, klanten mogen enkel bellen voor grote verstoringen (dit is natuurlijk altijd een welles/nietes) en een workaround moet binnen 4 of 8 uur de daadwerkelijke oplossing binnen 20 werkdagen
e) vanaf het moment dat je de telefoon opneemt schrijf je tijd/uren en krijg je betaald.

Tuurlijk heeft het impact, je moet er wel voor zorgen dat je bereikbaar bent, maar enige vorm van flexibiliteit is ook mogelijk. Gooi de laptop in de kofferbak en je kunt bij ons 80% van de gevallen oplossen in de auto. Niet je telefoon vergeten in de badkamer te leggen als je een uur in bad wilt gaan liggen bijvoorbeeld O-) maar daar is dus net die beschikbaarheidsvergoeding voor.

Ik ben oprecht benieuwd of jij wel eens consignatiediensten binnen de IT gedraaid hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisheke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 19:22
Mijn ervaring in de BE fintech sector is op dat vlak eerder triest (1x klassieke bank, 1x fintech): hoort er gewoon bij (geen extra vergoeding).

Gemiddeld om de paar weken à maanden van wacht. Meestal wel stabiele systemen dus vaak jaren zonder calls/interventies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:57
Mijn zoon werkt in pharma, en daar is er een telefoon waarop dokters een melding kunnen maken ivm ongewenste bijwerkingen. Schijnt wettelijk 24/24h beschikbaar te moeten zijn.
Omdat er maar 1-2 oproepen per jaar zijn heeft de baas dat geregeld met een doorbelsysteem.
Centraal nummer op het bedrijf, en wordt dan doorgeschakeld tot er iemand op neemt.
Meer dan nota nemen moet er niet gebeuren.
En er is een forfaitair bedrag vastgelegd voor degene die de oproep aan neemt.
Omdat het zo weinig gebeurt doet iedereen gewoon mee, en is er zowat een interne wedstrijd om die oproep vast te krijgen.
Heel andere situatie dan van wacht zijn en 4 oproepen per nacht krijgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:56

LankHoar

Langharig tuig

Tot een 5 jaar geleden deed ik ook oncall zo nu en dan. Dit werd als volgt gecompenseerd:
  • 10% van je normale loon word gedurende je oncall sowieso betaald
  • Word je gebeld, dan krijg je sowieso 1u uitbetaald. Iedere minuut langer dan een uur werk isweer een uur erbij.
  • Tussen 22h en 6h 150% van ieder gewerkt uur
  • Van vrijdag 22h tot maandag 6h 200% van ieder gewerkt uur
  • Indien je een belletje krijgt voor 6u 's morgens, hoef je pas 6u daarna op kantoor te verschijnen (mag wel eerder, niet verplicht en je word gewoon doorbetaald).
  • Je moet altijd opnemen, en dan binnen een kwartier terugbellen (indien je net onder de douche staat ofzo)
  • Er waren duidelijke afspraken over waarvoor gebeld mag worden; ligt je productielijn plat? Prima. Staat je cursor in Word verkeerd? Dikke pech, bel om 7u maar weer (en mag je wel een uur schrijven uiteraard).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

8 weken per jaar standby. Dus normaal gesproken ééns per 6 weken.
Per week een kleine 400 euro vergoeding.

Grofweg komt daar bij:
tijd voor tijd dat je in calls hebt gezeten. Plus:
van 19.00-22.00 uur: 25% uitbetaling
van 22.00-00.00 uur: 50% uitbetaling
van 00.00-07.00 uur: 100% uitbetaling
Zaterdag: 50%, zondag 100%.

Hoeveelheden calls verschillen enorm: er zijn weken dat je nagenoeg niet gebeld wordt, er zijn weken dat je meerdere malen per avond/nacht de klos bent.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
True schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:16:
Ik ben oprecht benieuwd of jij wel eens consignatiediensten binnen de IT gedraaid hebt?
Nee, door eerder genoemde beperkingen op mijn privé leven zal ik ook vriendelijk bedanken voor een baan waarbij dat een voorwaarde is. In ieder geval voor die paar centen die men er in het algemeen voor over heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 14:03
In de EU zijn er 2 opties:
- 150,- per maand boven op je loon (je bent gemiddeld 1x in de 8 weken on call voor een week)
- tijd voor tijd, voor elk weekend on call krijg je een vrije dag terug (dus .5 vrije dag per on call weekend (of feest)dag).

In de US:
- Het zit in mijn salaris, geen speciale regeling maar gewoon een hoger loon omdat on call er bij valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Sowieso zou ik afstemmen of iedereen wel onderdeel wil zijn van 'on-call'. At the end ben je verplicht (immers je wordt vergoed) om beschikbaar te zijn. In de huidige situatie is 'nee' voldoende om de baas de volgende te laten bellen.

Het is best wat, om 24/7 je laptop bij je te dragen én bereikbaar (dus ook nuchter) te zijn, voor een week lang.

Het is misschien ook wat om je baas hiervan meer bewust te maken (letterlijk het bovestaande), hij of zij zal mogelijkerwijs geen fee's rekenen aan de klanten (mochten daar de interventies voor zijn) voor de 24/7 standby service die je hiermee effectief creëert. Dergelijke fee's zijn meestal misselijkmakend hoog, met een reden (impact op privé leven voor werknemers is vrij groot, zeker in kleine teams).

Dat waren mijn kanttekeningen, mogelijk heb je hier al over nagedacht maar misschien kom je enkel uit de hoek dat je momenteel onbetaald werk doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Eens in de twee maanden heb ik één week stand-by dienst. Die dienst betaald ongeveer 800 euro (bruto), meestal geen tot 2 calls die relatief eenvoudig op te lossen zijn. Natuurlijk wel nuchter blijven en binnen 15 minuten reageren. Gemaakte uren worden 150% tot en met 200% uitbetaald en als ik een keer lang bezig ben 's nachts vind niemand het erg als ik later begin. Daarnaast wordt 100 euro extra uitbetaald als een feestdag binnen de week valt en is het percentage 250% als uren op een feestdag zijn.

Sinds corona zou zelf best meer van dit soort diensten op mij willen nemen, betaald lekker en heb er weinig last van. Drink toch niet en een weekendje thuis (ook na corona) is achteraf ook niet zo'n straf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardbol_23564
graceful schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:15:
Sowieso zou ik afstemmen of iedereen wel onderdeel wil zijn van 'on-call'. At the end ben je verplicht (immers je wordt vergoed) om beschikbaar te zijn. In de huidige situatie is 'nee' voldoende om de baas de volgende te laten bellen.

Het is best wat, om 24/7 je laptop bij je te dragen én bereikbaar (dus ook nuchter) te zijn, voor een week lang.

Het is misschien ook wat om je baas hiervan meer bewust te maken (letterlijk het bovestaande), hij of zij zal mogelijkerwijs geen fee's rekenen aan de klanten (mochten daar de interventies voor zijn) voor de 24/7 standby service die je hiermee effectief creëert. Dergelijke fee's zijn meestal misselijkmakend hoog, met een reden (impact op privé leven voor werknemers is vrij groot, zeker in kleine teams).

Dat waren mijn kanttekeningen, mogelijk heb je hier al over nagedacht maar misschien kom je enkel uit de hoek dat je momenteel onbetaald werk doet.
Je maakt daar een goed punt over iedereen zijn mening te vragen. Dat heb ik dan ook gedaan en was ook des te belangrijk omdat mijn teamgenoot recent een burnout had. Dus we zullen moeten kiezen voor een systeem dat ons niet te veel onder druk zet. We zijn een tweekoppig team die werk moet verrichten voor minstens vier man en deze regeling zal ons verder onder druk zetten, dus ik denk dat ik het zo zou suggereren, rekeninghoudend met alle waardevolle feedback van de medetweakers:

- een vaste vergoeding van 7,5-10% van het maandloon
- uren buiten kantooruren tijdens werkweek: 100% vergoeding, 's avonds of 's nachts 150%, weekend en feestdagen 200%. Minstens een uur vergoed. Indien vaste vergoeding lager is dan hierboven, dan moeten voor mij deze percenten wel omhoog om onnodige calls af te moedigen
- strikte afspraken over waarvoor gebeld mag worden, m.a.w. zoveel mogelijk beperken
- indien vergoeding hoog genoeg is: kunnen reageren binnen 15 minuten

We zijn geen customer support team maar infrastructuur team, dus deze standby regeling zou vooral zijn voor kritieke diensten die niet werken en dan gebeurt maar heel soms, maar de gevolgen zijn desastreus. We hebben dan ook wel wat marge om te onderhandelen en deze extra lasten zoveel mogelijk te beperken. We zijn beiden ook senior niveau, dus we moeten niet voor te lage bedragen kiezen imo

[ Voor 3% gewijzigd door Aardbol_23564 op 11-06-2020 21:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

graceful schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:15:
offtopic:
Als je het erg vind om één keer in de 5 à 8 weken (gebaseerd op reacties in dit topic) 'nuchter' genoeg te moeten blijven om auto te rijden, denk ik dat je een ander probleem hebt dan een gemeld incident ;).
Aardbol_23564 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:49:
[...]

Je maakt daar een goed punt over iedereen zijn mening te vragen. Dat heb ik dan ook gedaan en was ook des te belangrijk omdat mijn teamgenoot recent een burnout had. Dus we zullen moeten kiezen voor een systeem dat ons niet te veel onder druk zet. We zijn een tweekoppig team die werk moet verrichten voor minstens vier man en deze regeling zal ons verder onder druk zetten, dus ik denk dat ik het zo zou suggereren, rekeninghoudend met alle waardevolle feedback van de medetweakers:

- een vaste vergoeding van 7,5-10% van het maandloon
- uren buiten kantooruren tijdens werkweek: 100% vergoeding, 's avonds of 's nachts 150%, weekend en feestdagen 200%. Minstens een uur vergoed. Indien vaste vergoeding lager is dan hierboven, dan moeten voor mij deze percenten wel omhoog om onnodige calls af te moedigen
- strikte afspraken over waarvoor gebeld mag worden, m.a.w. zoveel mogelijk beperken
- indien vergoeding hoog genoeg is: kunnen reageren binnen 15 minuten

We zijn geen customer support team maar infrastructuur team, dus deze standby regeling zou vooral zijn voor kritieke diensten die niet werken en dan gebeurt maar heel soms, maar de gevolgen zijn desastreus. We hebben dan ook wel wat marge om te onderhandelen en deze extra lasten zoveel mogelijk te beperken. We zijn beiden ook senior niveau, dus we moeten niet voor te lage bedragen kiezen imo
toon volledige bericht
In Nederland is met twee man consignatiediensten draaien niet mogelijk wanneer er ook vakantie opgenomen wordt: https://www.rijksoverheid...proepdiensten-consignatie ik weet niet hoe dit in België zit. Je mag bijvoorbeeld niet de drie weken geconsigneerd zijn dat je collega vakantie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
True schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:16:
[...]

offtopic:
Als je het erg vind om één keer in de 5 à 8 weken (gebaseerd op reacties in dit topic) 'nuchter' genoeg te moeten blijven om auto te rijden, denk ik dat je een ander probleem hebt dan een gemeld incident ;).
Dat is een mening. Zelf drink ik helemaal geen alcohol, maar sommige mensen vinden het fijn elke avond te kunnen doen. Dat kun je simpelweg niet flikken als je incidenten dient af te handelen. Net als je telefoon in een kluisje leggen bij het zwembad. Surfen op zee in de avond. De sauna in. Bioscoopje pakken. Theater plannen. Enzovoort.

Het is een van de dingen die men snel vergeet, maar beschikbaar zijn, is beschikbaar zijn. Dáár word je dan plots voor betaald.

Meest eenvoudige voorbeeld was alcohol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

300 per maand voor 1 dienst per 7 weken. Vast uurtarief (tussen de 150 en 200 procent) voor daadwerkelijke inzet, afgerond naar boven per heel uur.

Voor minder krijgen ze de dienst niet bezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-06 10:37
1 keer per 6 weken dienst van 7 dagen. Standaard van 20.00-00.00 uur 30% van je loon en van 00:00-08:00 uur 10% en daarbij een halve dag vrij.

Ben je 's nachts gebeld dan heb je wel de vrijheid de volgende dag wat later te komen, maar dat is onofficieel beleid.

Aantal telefoontjes wisselt, gisteren had ik er 5 op de avond (20.00 tot 22:00 uur) maar de rest van de week was het er 1tje per avond. Problemen wisselen van complex tot heel simpel.

Persoonlijk vind ik het een lage vergoeding, maar het was oorspronkelijk veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sylvester79 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:22:
1 keer per 6 weken dienst van 7 dagen. Standaard van 20.00-00.00 uur 30% van je loon en van 00:00-08:00 uur 10% en daarbij een halve dag vrij.

Ben je 's nachts gebeld dan heb je wel de vrijheid de volgende dag wat later te komen, maar dat is onofficieel beleid.

Aantal telefoontjes wisselt, gisteren had ik er 5 op de avond (20.00 tot 22:00 uur) maar de rest van de week was het er 1tje per avond. Problemen wisselen van complex tot heel simpel.

Persoonlijk vind ik het een lage vergoeding, maar het was oorspronkelijk veel lager.
Oef, dan wordt je wel heel erg veel gebeld, dat begint meer op structureel overwerk te lijken dan een standby/consignatie?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MVR-
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-05 13:01
Hier 1 week per maand dienst.

- Vaste maandelijkse vergoeding gaat in percentages van je maandsalaris (weekdag, zaterdag, zondag/feestdag). Die is nu ongeveer 430 euro per maand.
- Minimaal een half uur schrijven per call, ongeacht wat het is
- Uren worden uitbetaald.
- Eventuele km's worden vergoed (maar alles kan remote).
- Binnen 1 uur reageren

Het is een leuk extra'tje, maar als er een mogelijkheid zo komen om er mee te stoppen dat zou ik het overwegen.
Je vrijheid is ook fijn, en tijdens zo'n week moet je toch met best veel dingen rekening houden.

[ Voor 3% gewijzigd door -MVR- op 12-06-2020 14:25 ]

A yawn is a silent scream for coffee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuxxx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hallo,

Als voornamelijke lezer heb ik nu toch een uitzondering gemaakt door in de spreekwoordelijke pen te kruipen, omdat deze reactie naar mijn inziens exact de impact benadrukt van het [storings/piket/consignatie]dienst lopen.
[...]

Ik zie het gewoon als werkuren. Of mijn baas nou verwacht dat ik mijn dagelijks werk doe of paraat voor de telefoon moet zijn; hij claimt mijn tijd. Daar moet dan ook gelijk voor betaald worden. Als je binnen 15~30 minuten moet reageren kan je niet even naar de winkel, filmpje pakken in de bios, rondje fietsen, rondje wandelen, weekendje kamperen. Nee, je bent zo'n beetje aan je huis (werkplek van dat moment) gebonden.

[...]

graceful schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 01:48:
[...]

Dat is een mening. Zelf drink ik helemaal geen alcohol, maar sommige mensen vinden het fijn elke avond te kunnen doen. Dat kun je simpelweg niet flikken als je incidenten dient af te handelen. Net als je telefoon in een kluisje leggen bij het zwembad. Surfen op zee in de avond. De sauna in. Bioscoopje pakken. Theater plannen. Enzovoort.

Het is een van de dingen die men snel vergeet, maar beschikbaar zijn, is beschikbaar zijn. Dáár word je dan plots voor betaald.

Meest eenvoudige voorbeeld was alcohol.

Vanuit de werkgever naar de werknemer:

Het is gebruikelijk dat een werkgever water bij de wijn doet door zich heel vrij op te stellen tegenover iemand die een actieve dienst ervaart, zoals later beginnen en/of eindigen.

Het namelijk doorbetalen van het uurloon aan de werknemer kost de werkgever veel meer dan de een constructie die je doorgaans wereldwijd gehanteerd ziet. De kosten van de laatstgenoemde methode zijn indirect dan wel niet direct verweven in de contractuele prijsafspraken tussen werkgever en de klant.

Vanuit de werknemer naar de werkgever:

Hoe een werknemer met bovenstaande omgaat is natuurlijk geheel persoonlijk en in de loop der jaren heb ik gemerkt dat er drie kampen zijn.
  • Kamp 1 - Deze werknemer heeft geen boodschap aan bovenstaande bevinding(en) en maakt daarnaast geen onderscheid in zijn/haar tijd. Immers, hij of zij dient contractueel x-dagen/weken onafgebroken 100% beschikbaar zijn voor de werkgever en moet mogelijk daarvoor bepaalde (privé)zaken/afspraken en/of geneugten voor laten schieten.
  • Kamp 2 - Deze werknemer is zich volledig van bewust van de bovenstaande bevindingen en schaart zich mede daarom achter de spelregels aangaande dienst lopen. Twee termen wat ik vaak hoorde waren altijd "Wij krijgen er toch naar betaald?" en "It's part of the job, toch?" alsmede de acceptatie v.w.b. gebroken nachten en vroeg beginnen. Wat, voor mij althans, altijd opviel was de correlatie tussen werknemer uit dit kamp en zijn/haar leeftijd (en heel soms het salaris).
  • Kamp 3 - Deze werknemer bevindt zich tussen kamp 1 en 2; vind het niet erg om dienst te lopen als er maar een zeer goede vergoeding tegenover staat en werkgever en collega's coulant opstellen. Dit kamp kom ik verreweg het meeste tegen.
  • Kamp 4 - Deze werknemer bevindt zich ten opzichte van zijn of haar collega's, in een bepaalde financiële positie doch functie, dat de werkgever en werknemer contractueel hebben vastgelegd dat het daadwerkelijk "part of the job" is. In deze kamp zitten, afhankelijk van de sector waar die persoon in werkt, doorgaans de architecten, managers en soortgelijke werknemers.
Vooral de laatste zin uit kamp 1 is waar bepaalde werkgevers mee worstelen, want ook zij weten hoe het is of was om je handen vies te maken, de daarbij gepaarde offers (24/7 beschikbaarheid in alle aspecten van deze vereiste) en daarom de werknemer een valide argument op tafel legt, terwijl het financiële aspect van het bedrijf het simpelweg niet toestaat om een continue uurloon te implementeren.

De, vanuit de werkgever gezien, meest toegepaste gulden middenweg is het simpelweg sluiten van een compromis tussen een continue uurloon en een héle goede vergoeding voor het lopen van een dienst en alles wat daarbij gepaard gaat.

Als iemand die aan weerskanten v/d tafel heeft gezeten en dus ook van de hoed en de rand weet, sta ik achter kamp 1 en dus ook het risico accepteer dat werknemer elders aan de slag kan gaan, is "the next best thing" de gouden middenweg en tegelijkertijd probeer ik mijzelf coulant op te stellen.

Hoe zit het dan met mij persoonlijk? Geluk is naar mijn inziens grotendeels af te dwingen, eveneens dat je kennisverrijking zelf in de hand hebt, dus om in mijn eigen woorden te blijven, ben ik een kamp 1'er die de overstap heeft gemaakt naar kamp 4.

Gegroet,

Tuxxx

In a tuxedo, I’m a star. In regular clothes, I’m a nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
Tuxxx schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:49:
Hallo,

Als voornamelijke lezer heb ik nu toch een uitzondering gemaakt door in de spreekwoordelijke pen te kruipen, omdat deze reactie naar mijn inziens exact de impact benadrukt van het [storings/piket/consignatie]dienst lopen.

[...]

[...]

Vanuit de werkgever naar de werknemer:

Het is gebruikelijk dat een werkgever water bij de wijn doet door zich heel vrij op te stellen tegenover iemand die een actieve dienst ervaart, zoals later beginnen en/of eindigen.

Het namelijk doorbetalen van het uurloon aan de werknemer kost de werkgever veel meer dan de een constructie die je doorgaans wereldwijd gehanteerd ziet. De kosten van de laatstgenoemde methode zijn indirect dan wel niet direct verweven in de contractuele prijsafspraken tussen werkgever en de klant.

Vanuit de werknemer naar de werkgever:

Hoe een werknemer met bovenstaande omgaat is natuurlijk geheel persoonlijk en in de loop der jaren heb ik gemerkt dat er drie kampen zijn.
  • Kamp 1 - Deze werknemer heeft geen boodschap aan bovenstaande bevinding(en) en maakt daarnaast geen onderscheid in zijn/haar tijd. Immers, hij of zij dient contractueel x-dagen/weken onafgebroken 100% beschikbaar zijn voor de werkgever en moet mogelijk daarvoor bepaalde (privé)zaken/afspraken en/of geneugten voor laten schieten.
  • Kamp 2 - Deze werknemer is zich volledig van bewust van de bovenstaande bevindingen en schaart zich mede daarom achter de spelregels aangaande dienst lopen. Twee termen wat ik vaak hoorde waren altijd "Wij krijgen er toch naar betaald?" en "It's part of the job, toch?" alsmede de acceptatie v.w.b. gebroken nachten en vroeg beginnen. Wat, voor mij althans, altijd opviel was de correlatie tussen werknemer uit dit kamp en zijn/haar leeftijd (en heel soms het salaris).
  • Kamp 3 - Deze werknemer bevindt zich tussen kamp 1 en 2; vind het niet erg om dienst te lopen als er maar een zeer goede vergoeding tegenover staat en werkgever en collega's coulant opstellen. Dit kamp kom ik verreweg het meeste tegen.
  • Kamp 4 - Deze werknemer bevindt zich ten opzichte van zijn of haar collega's, in een bepaalde financiële positie doch functie, dat de werkgever en werknemer contractueel hebben vastgelegd dat het daadwerkelijk "part of the job" is. In deze kamp zitten, afhankelijk van de sector waar die persoon in werkt, doorgaans de architecten, managers en soortgelijke werknemers.
Vooral de laatste zin uit kamp 1 is waar bepaalde werkgevers mee worstelen, want ook zij weten hoe het is of was om je handen vies te maken, de daarbij gepaarde offers (24/7 beschikbaarheid in alle aspecten van deze vereiste) en daarom de werknemer een valide argument op tafel legt, terwijl het financiële aspect van het bedrijf het simpelweg niet toestaat om een continue uurloon te implementeren.

De, vanuit de werkgever gezien, meest toegepaste gulden middenweg is het simpelweg sluiten van een compromis tussen een continue uurloon en een héle goede vergoeding voor het lopen van een dienst en alles wat daarbij gepaard gaat.

Als iemand die aan weerskanten v/d tafel heeft gezeten en dus ook van de hoed en de rand weet, sta ik achter kamp 1 en dus ook het risico accepteer dat werknemer elders aan de slag kan gaan, is "the next best thing" de gouden middenweg en tegelijkertijd probeer ik mijzelf coulant op te stellen.

Hoe zit het dan met mij persoonlijk? Geluk is naar mijn inziens grotendeels af te dwingen, eveneens dat je kennisverrijking zelf in de hand hebt, dus om in mijn eigen woorden te blijven, ben ik een kamp 1'er die de overstap heeft gemaakt naar kamp 4.

Gegroet,

Tuxxx
toon volledige bericht
Die kampen zijn dan ook wel sterk sectorgebonden. Aan een kant omdat er weinig marge is voor extra vergoeding (tegenover tijd compensatie), maar daarnaast ook door de onwetendheid/onervarenheid van het personeel (in onderhandelen).

Naar mijn mening moet je als werknemer altijd rekening houden met de sector waar je in werkt, en een evenwicht houden tussen werk en privé. Bijvoorbeeld, bij mijn vorige werknemer was er geen (niet weinig, maar écht geen) marge voor extra vergoeding, dus ik vond het (als junior dan wel) oké om deze extra tijd gecompenseerd te krijgen in tijd (werk buiten office uren was ook minimaal). Ik deed het ook met plezier, maar naarmate dat overwerken echt begin te wegen op mijn privéleven, begin ik er anders over te denken. In het huidig bedrijf waarvoor ik werk is er veel meer budget en kan een downtime van een dienst financieel veel meer impact hebben dan de werknemers extra te betalen, want je verliest geld, vertrouwen en klanten. Daar moet je als werknemer ook rekening mee houden en deze factor te gebruiken om te onderhandelen. Je werkt namelijk voor geld en je loyaliteit naar je werkgever geldt zolang (of zou zolang moeten gelden) als je werkgever je ook voldoende vergoed en je met respect behandelt.
Pagina: 1