[Freedom] PPPoE drops op FTTH

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 17:17
Onlangs ben ik van XS4ALL (200Mbps glas) naar Freedom (500Mbps glas via WBA) overgestapt.

Sinds mijn Freedom verbinding op kwam, gaat hij soms (random) ook weer even 'down'. In de logs van mijn router zie ik dat de PPPOE verbinding wegvalt. Het (koper) interface aan de NTU blijft gewoon up.

Het issue is echt random, soms gebeurt het maar 2x op een dag, soms 4x in 10 minuten.

Aangezien ik letterlijk niet in mijn meterkast ben geweest voor de overstap en de verbinding automatisch overschakelde op Freedom, verdenk ik dat er ergens in de POP of op de concentrator van Cambrium niet helemaal goed gaat. Anders gezegd, aan mijn kant lijkt alles goed.

Voor de move van XS4ALL naar KPN WBA:
  1. Weet iemand of er in de POP nog fysiek omgeprikt moet worden op andere apparatuur?
  2. Worden er in de POP nog SFP's gebruikt, of gaat dat rechtstreeks op een glaspoort?
Voor de duidelijkheid: ja, ik heb al een supportcall bij Freedom lopen :)
(Ik ben op zoek naar meer achtergrond en inzichten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:22
Je antwoord op vraag 1: Nee :)

Een migratie van WBA provider naar WBA provider gaat gewoon "On-the-fly"
Je kreeg XS4All ook via de WBA apparatuur in de PoP, je bent dus nog gepatcht op dezelfde poort als waar je al op gepatcht was.

[ Voor 48% gewijzigd door Dennis-L op 11-06-2020 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:09

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Subtiele titelfix. :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 15:48
Ik heb een soortgelijk issue (maar op dsl) en kwam bij het googelen topics tegen op de kpn fora met dit soort issues op glas waarbij de oplossing was om het ntu of ftu of hoe het allemaal heet bij glas te vervangen.
Moet wel een monteur voor komen kan je niet zelf doen. Begreep ik uit die topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Jep, heb ik inmiddels ook gezien. Ik neem ook iptv af, die hapert ook als de pppoe connectie dropt.

Aan de isp kant ziet Freedom geen bijzonderheden, dus ik verdenk de NTU.... Al is het wel toevallig dat die een beetje funky begint te doen precies gelijk met de overstap naar Freedom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 11:56
PPP sessie is een tunnel tussen je modem (geloof dat freedom je fritz!box stuurt) en de bras in het datacenter van je provider. De verbreking kan voorkomen door dat er ergens iets fysieks even verbreekt maar dat is zeldzaam. Meestal is het toch de apparatuur in de pop of modem. Is die al gefabrieksreset?

Dan wordt het tijd voor wba.
Overigens koopt xs4all ook zijn glas verbinding via wba in. Dus alleen de routering van de Port in de pop is aangepast. Kan me niet voorstellen dat ze fysiek gewisseld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Hey @Barre73 , ik kwam via wat zoekwerk op deze oude post van jou:
Barre73 in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

Het uitsluiten van de NTU staat al wat langer op mijn lijstje, maar nooit de moeite genomen om daar daadwerkelijk iets mee te gaan doen. Nu ik een random droppende pppoe (en iptv) verbinding heb, wil ik de NTU graag uitsluiten.

Het mooiste is natuurlijk om de patchcover te bestellen, voor mij zou dat de TY01 worden. Ik zie dat daar al netjes een patchkabeltje op voor zit gemonteerd, SM SC/PC zo te zien. Echter kan ik nergens vinden hoe lang dat kabeltje is.

Aangezien jij foto's hebt gemaakt, weet jij misschien hoe lang dat kabeltje (ongeveer) is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:22
Ik denk dat de kans dat het de NT is vrij klein is eigenlijk, maar uitsluiten is altijd goed ;)
Er is fysiek niets in de PoP veranderd bij je overstap naar Freedom, enkel de configuratie van de poort waarop je gepatcht bent (ander VLAN e.d.)
Bij XS4All wordt de verbinding ook opgezet middels PPPoE en daar had je ook geen drops, toch?

Of het moet echt een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn, dat je NT precies op het moment van het omzetten ineens dacht "Ah, andere provider, nu ga ik ineens een beetje vervelend doen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 22:29
Ik heb bij XS4ALL heel af en toe wel eens gehad, dat er dit soort haperingen waren, en dat het hielp om de stroom een keer van de NT te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:37
EnigmA-X schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:44:
Hey @Barre73 , ik kwam via wat zoekwerk op deze oude post van jou:
Barre73 in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

Het uitsluiten van de NTU staat al wat langer op mijn lijstje, maar nooit de moeite genomen om daar daadwerkelijk iets mee te gaan doen. Nu ik een random droppende pppoe (en iptv) verbinding heb, wil ik de NTU graag uitsluiten.

Het mooiste is natuurlijk om de patchcover te bestellen, voor mij zou dat de TY01 worden. Ik zie dat daar al netjes een patchkabeltje op voor zit gemonteerd, SM SC/PC zo te zien. Echter kan ik nergens vinden hoe lang dat kabeltje is.

Aangezien jij foto's hebt gemaakt, weet jij misschien hoe lang dat kabeltje (ongeveer) is?
Ik meen 150cm maar kan ook 100 cm zijn. Ik weet het niet zeker uit mijn hoofd.
Ik weet zelfs niet zeker of die in de KPN webshop met kabeltje en al geleverd wordt. Gezien de prijs neem ik aan van wel (die cover is van plastic en kost een paar euro max).
En de connector aan de FTU kant is in jouw geval inderdaad SC/PC (of UPC maar dat is hetzelfde).

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 13-06-2020 13:01 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
@Barre73 dank voor je antwoord!

De patchcover is bij KPN alleen te bestellen via een zakelijk account. Omdat ook niet helemaal duidelijk is hoe lang de patchkabel is die eraan zit, heb ik eerst even wat materiaal bij fs besteld.

Hopelijk komt dat overmorgen binnen, zodat ik de NTU kan uitsluiten.

Inmiddels toevallig een "drop" tijdens een capture weten te vangen. In die capture is te zien dat er gewoon geen binnenkomende pakketten meer ontvangen worden. Het gekke is wel dat de AC van Cambrium direct reageert op de PADT en daaropvolgende PADI, waarna de verbinding weer tot stand komt.

Ondertussen spar ik door met de helpdesk van Freedom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
Afgelopen weekend uitgebreid kunnen testen, dankzij de leen Fritzbox van Freedom. Hieruit werd vrij snel duidelijk dat het issue in de NTU zat. Die is er nu tussenuit, verbinding weer helemaal stabiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

EnigmA-X schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:00:
Inmiddels toevallig een "drop" tijdens een capture weten te vangen. In die capture is te zien dat er gewoon geen binnenkomende pakketten meer ontvangen worden. Het gekke is wel dat de AC van Cambrium direct reageert op de PADT en daaropvolgende PADI, waarna de verbinding weer tot stand komt.
Ik heb ook Freedom met eigen modem.
Ik heb een Genexis GN02 Gigabit NTU.

Deze NTU heeft in de jaren ervoor nooit problemen gehad via XS4ALL.
Tussen September 2019 en Mei 2020 was mijn verbinding afgesloten. Lampjes waren ook uit (dus patch kabel in wijkcentrale verwijderd?). Maar ik heb de spanning erop gelaten.

Sinds mei 2020 dus Freedom Internet.
Nu heb ik in de afgelopen 2 weken al tot 2x toe gehad dat de PPPoE disconnected raakt.
Ik heb wel de (eigen) Fritz!Box 7590 voorzien van 7.20 firmware.

Zou dit ook de NTU kunnen zijn?
Hoe is hier achter te komen? Timestamps met Freedom helpdesk delen?
En als ik zelf met FTU, Patch-cover. SC/PC en eigen Media-Converter/SFP aan de gang ga, wat zijn de materialen ik via Freedom Internet kan laten leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:37
localhost schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:27:
[...]

Ik heb ook Freedom met eigen modem.
Ik heb een Genexis GN02 Gigabit NTU.

Deze NTU heeft in de jaren ervoor nooit problemen gehad via XS4ALL.
Tussen September 2019 en Mei 2020 was mijn verbinding afgesloten. Lampjes waren ook uit (dus patch kabel in wijkcentrale verwijderd?). Maar ik heb de spanning erop gelaten.

Nu heb ik in de afgelopen 2 weken al tot 2x toe gehad dat de PPPoE disconnected raakt.

Zou dit ook de NTU kunnen zijn?
Hoe is hier achter te komen? Timestamps met Freedom helpdesk delen?
En als ik zelf met FTU, Patch-cover. SC/PC en eigen Media-Converter/SFP aan de gang ga, wat zijn de materialen ik via Freedom Internet kan laten leveren?
om even op de laatste vraag te reageren: Er is geen patchcover o.i.d beschkbaar voor de Genexis GN02.

Dan zou je de NT er af moeten schuiven (dat bovenste deel boven de golf) en aan de slag moeten gaan met een koppelblok op de blauwe connector en met een SC/PC kabel naar een eigen mediaconverter..
Misschien handiger om een nieuwe NT aan te vragen bij Freedom?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmA-X
localhost schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:27:
[...]

2x in twee weken vind ik niet extreem veel. Theoretisch kan het de NTU zijn, ja. Bij mij was het probleem van de wegvallende pppoe verbinding te reproduceren, door een aantal 1gb.bin/10gb.bin files tegelijkertijd te downloaden (van verschillende bronnen):Verder, zodra je aan het testen gaat en je verbinding valt weg, kan je wellicht de logging even delen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

EnigmA-X schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:13:
[...]

2x in twee weken vind ik niet extreem veel. Theoretisch kan het de NTU zijn, ja. Bij mij was het probleem van de wegvallende pppoe verbinding te reproduceren, door een aantal 1gb.bin/10gb.bin files tegelijkertijd te downloaden (van verschillende bronnen):Verder, zodra je aan het testen gaat en je verbinding valt weg, kan je wellicht de logging even delen hier.
PPPoE en IPv6 ligt er nu weer uit.
16 juli dus de ethernet kabel tussen Fritz!Box 7590 WAN en NTU weer vervangen (nieuwe uit verpakking, 30cm).
Helaas ben in niet thuis en remote bezig, en verbinding komt nu ook niet terug.

Zoals gezgd:
Ook FritZ!OS is naar 7.20 gegaan, sinds die tijd dus 1x-2x per week een issue, daarvoor sinds Beta-128 slechts 1x ooit (andere keren was ikzelf de oorzaak. je weet wel :) )..

Anoniem: 345323

Even een wat oudere thread naar boven halen, ik heb namelijk exact hetzelfde issue (wegvallende PPPoE) maar dan op een B-VDSL verbinding met een FRITZ!Box 7583 icm Freedom.

Verbinding obv B-VDSL heeft letterlijk jarenlang stabiel gedraaid. Sinds de overgang naar Freedom in Juni begon het gelazer ongeveer een maand of 2 later.

Zoals hierboven ook gemeld; ik kan het issue vrij nauwkeurig reproduceren:

Als de verbinding langer actief is dan 24 uur en uit 2 actieve VDSL connecties bestaat, wordt gegarandeerd bij het openen van een grotere hoeveelheid connecties met een hoge throughput de PPPoE verbinding verbroken. Die komt dan met geen mogelijkheid meer terug, het enige dat helpt is het rebooten van het modem.

De kabel naar het ISRA punt is inmiddels al vervangen, het modem is al omgeruild, meerdere keren factory settings ingesteld, maar het enige dat tot nu toe enigszins betrouwbaar het probleem verhelpt is een van de pairs eraf halen zodat de verbinding niet langer bonded is.

Samen met een uiterst behulpzame, maar inmiddels ook out of options zijnde Freedom helpdesk ben ik nu aan het eind van de rit aan het komen. Mijn vrouw wil niet langer meer gebruik maken van wifi en is inmiddels permanent op haar iPhone hotspot aan het werk en ik kan ook niet langer met een gerust hart een Zoom meeting in zonder bang te hoeven zijn dat de verbinding er midden in de call uitklapt.

Hierbij een oproep om te horen of dit probleem bij meer mensen speelt.

Edit; ik zie dat hier boven ook al een verband gelegd wordt met de release van OS 7.20 voor de FRITZ!Box, dat was in augustus als ik een beetje google. Ik heb ook het donkerbruine vermoeden dat het aan de modem ligt maar kan het niet bewijzen doordat ik geen ander modem ter beschikking heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 345323 op 24-12-2020 08:23 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:30
Anoniem: 345323 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:11:
Die komt dan met geen mogelijkheid meer terug, het enige dat helpt is het rebooten van het modem.
Wat ik weet van mijn eigen pppoe problemen op glas is dat als je verbinding niet netjes is afgesloten je alleen verbinding terug krijgt door:
- pppoe te beindigen.
- wan (vdsl in jouw geval) 30 seconden offline te halen.
- pppoe herstarten, beginnend bij ipv4, met 5 sec later ipv6.
De frtizbox doet dat niet, die blijft eeuwing proberen pppoe te herstarten en dan komt het dus nooit goed tot een power cycle.

Heb je hem al zonder bonding geprobeerd?

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 24-12-2020 08:26 ]

Dank voor je antwoord Jeroen. En inderdaad heb ik het zonder bonding geprobeerd, dan is het wel stabiel. Maar goed, idealiter zou ik natuurlijk gebruik maken waarvoor ik betaal; een bonded VDSL verbinding.

• mr.babek
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

mr.babek

-+-+-+-+-+

Hier ook exact dezelfde issues na het over gaan naar freedom. Bij volledige lijnbelasting/veel connecties einde verbinding. HOOGST irritant. Ik wist niet dat dit probleem bij zoveel aansluitingen speelt, maar het lijkt er op dat het dus echt wel een issue is binnen het Freedom netwerk. Ik ga er mellding van maken met een link naar deze thread.

Obsidian 750D,MSI Tomahawk z790, i9 13900K, H150i, 64GB DDR5 6200Mhz, INNO3d RTX4090,AX1200 PS, 4TB NVMe SSD, LG C1 48" 4K OLED, Next Level Racing GT Track, Fanatec DD Wheel&Pedals, KRK Rokit 6 speakers, Corsairt Virtuoso XT headset

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-06 06:22
Anoniem: 345323 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:11:
Hierbij een oproep om te horen of dit probleem bij meer mensen speelt.
Yep, hier hetzelfde: PPPoE verbinding valt weg terwijl de beide DSL lijnen actief blijven waardoor de FRITZ!Box niet vanzelf weer de PPPoE verbinding opzet. Ticket aangemaakt bij AVM maar AVM verwijst terug naar de ISP omdat er CRC fouten op de lijnen zitten.

Twee maanden geleden is KPN langs geweest om de aansluiting te controleren want beide lijnen trainen op een verschillende snelheid in maar het probleem bleef. Vorige week heb ik om een nieuwe FRITZ!Box 7583 gevraagd en na een paar keer opnieuw opstarten, is de verbinding nu stabiel voor ruim 3 dagen.

Ondertussen ben ik met een alternatief bezig om de FRITZ!Box alleen als modem te gebruiken en de PPPoE verbinding door OPNsense op te laten zetten. Nu nog een alternatief voor WiFI en VoIP ATA vinden... :)

Dank voor de reacties en het lijkt er inderdaad op dat dit een issue is dat meer systemisch is dan Freedom in eerste instantie heeft aangegeven.

Hieronder een screenshot van de DSL properties van het modem. De uncorrected DTU counter staat behoorlijk hoog, het modem heeft nu 4 uur online gestaan. Ben erg benieuwd naar de waarden bij anderen, ik heb echt geen referentiekader hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TThKsJWJO4xQYFMaNSk-SzpkK4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C6V4ObCuQDBeWHd5iYhWW8P9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgelauff
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:11
Hier heb je wat vergelijkingsmateriaal.
Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn bounded vdsl lijn.
Verschil wat ik zo snel kan zien is dat bij jou de naadloze snelheidsaanpassing aanstaat en je hebt een vector lijntje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKsEktYgcnFARlkQtpxnQ6end1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j6Hj67WWo0bIHuG2DVaShpD0.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrowypBwu8v5b0bilo6QsZBVHyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/evaaFBbzJBorQzg5QC4995A0.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1