Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Na vervangen 2 case fans werkt er altijd maar 1 meer - DELL

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• steemansnick
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 18-06-2020
De fans van mijn Dell Precision T3600 maakten de laatste tijd erg veel lawaai. Ik heb er dan identiek dezelfde besteld online op ebay. Ik heb ze beide erin geïnstalleerd, maar nu werkt er maar 1 meer. Als ik echter de stekkers wissel op de printplaat van de voeding werkt de andere. Het lijkt me sterk dat de stekker op de printplaats plots niet meer zou werken. Geen fan is stuk, maar er werkt er dus altijd maar 1...

Nu is mijn vraag: is dit gevaarlijk? Kan mijn systeem zo overhitten of kan dit schade aanrichten? En waaraan kan dit liggen? Ik zou natuurlijk graag hebben dat beide fans draaien. Kan ik dit oplossen op één of andere manier?

Alvast erg bedankt!

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 14-06 16:39
Je hebt het over de printplaat van de voeding, bedoel je niet het moederbord?

Probeer anders met foto's te laten zien hoe je alles hebt aangesloten en op welke poort.

• steemansnick
Idd, printplaat op voeding module. Bij Dell kan je (bijna) alle onderdelen makkelijk uit de case klikken/schuiven.

De kabeltjes van de nieuwe fans waren ook een beetje te kort, dus die heb ik gewoon een stukje langer gemaakt. Maar beide werken ze, dus daar zit geen fout in. (Alleen niet tegelijk)

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:45

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Hoe weet jij zo zeker dat het exact dezelfde ventilatoren zijn? Spanning/stroom/aansturing op specs gelijk of inderdaad hetzelfde fabrikaat, maar dan zonder Dell sticker?
Dus een van de aansluitingen lijkt geen spanning af te geven naar de ventilator. Heb je in de BIOS nog een instellingen c.q. status scherm voor deze ventilatoren? Daar zou je aan kunnen zien of de ventilator op de 'defecte' aansluiting wordt gezien.
De oude ventilatoren werken nog steeds beide gelijktijdig wanneer je die er even weer aan hangt? Daarmee kun je uitsluiten dat de aansluiting zelf defect is.

Specs

• steemansnick
De stickers erop zijn identiek (spanning, stroom, etc...) fabrikant ook. Het zijn geen fans van Dell zelf, zat ook geen Dell sticker op. Bios heb ik nog niet gecheckt, zal ik dadelijk eens doen.

De oude erin steken om te testen was ook al in me opgekomen, maar wou ik nog even uitstellen aangezien het vele vijs en schroefwerk en omdat ik nu op de pc aan het werk ben.

Alvast bedankt voor de hulp. Straks update. :)

• Oriolico
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 11-06-2020
spam

[Voor 97% gewijzigd door F_J_K op 11-06-2020 13:51]

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14-06 19:05

Nemesizz

Untouchable

Grote vraag: Maar draaiden ze voorheen wel beide tegelijk?

Misschien dat de 2e pas aanspringt bij hogere load (zoals ik kan zien, praat je hier over de fans in de voeding van de machine, en niet zozeer over 'casefans'). Denk ook niet dat je in de BIOS wat kan vinden over de aansturing van de fans in de voeding.

• steemansnick
* update

In de bios kan ik niet meer vinden dan dit ivm fans, zie foto's onder. Ik heb ook even de oude terug erin gestoken om te zien of deze idd beide (altijd) draaien en dat is wel het geval. Deze draaien allebei van zo snel ik de pc aanzet. Steek ik terug de nieuwe erin draait er maar eentje. Ik heb er ook een foto van een oude vs nieuwe bijgedaan.

Het blijft een raadsel :)

• GoldenLeafBird
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 13-06 17:37
Werken de nieuwe fans individueel wel in combinatie met de oude fans?
Je zegt dat 2 oude fans tegelijkertijd werken, dus als je oud - nieuw combineert, wat dan?

• steemansnick
GoldenLeafBird schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:24:
Werken de nieuwe fans individueel wel in combinatie met de oude fans?
Je zegt dat 2 oude fans tegelijkertijd werken, dus als je oud - nieuw combineert, wat dan?
Ok ga ik vanavond of morgen testen. Ondertussen al dikwijls in en uit elkaar gehaald vandaag :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True