Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• ajautze
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 09-05 13:28
Ik wil binnenkort Ubiquiti UniFi AP-AC Lite's kopen en installeren in ons nieuwe huis. Wij hebben 3 verdiepingen (BG, 1e en 2e) en ik wil een AP op de 1e en 2e verdieping plaatsen. Zijn 2 apparaten dan dus voldoende, of neemt hij ook de wifi functie van mijn Experiabox over op de begane grond en moet ik dus een derde AP aanschaffen? Of raden jullie aan om dit sowieso te doen? ... qua beter bereik van de AP over de experiabox?

Alle reacties

• Uberprutser
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:00
Misschien eerst kijken of een op de BG en op de 2e niet al meer dan voldoende is.
Wififunctie van je Experiabox uitschakelen dus.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:54

lier

MikroTik nerd

Persoonlijk zou ik WiFi door een merk laten afhandelen, met name vanuit beheer perspectief. Het is nooit te voorspellen hoeveel accesspoints je nodig hebt, hiervoor zijn teveel variabelen die meespelen. Het beste kan je een site survey doen (meet de waarden met een accesspoint).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• GarBaGe
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 21:29
Ik heb een huis bouwjaar 2000.
Experiabox wifi staat uit.
Een UniFi in de woonkamer (vaak veel draadloze apparaten daar)
en een 2e in het trapgat tussen de 1e en 2e verdieping.
Dit geeft in het huis prima dekking

Ryzen5 2600X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• RichardKim06
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21-06 09:30
Ik heb in mijn huis van 155 m2 (woonopp), 195 m2 totaal verdeeld over drie verdiepingen twee Ubiquiti UniFi AP's. Één in de woonkamer en de andere op zolder. Perfecte dekking in het hele huis. Wifi op mijn Experia staat uit.

Edit: het huis is uit 2008.

[Voor 12% gewijzigd door RichardKim06 op 11-06-2020 11:31]

• ajautze
Bedankt, dus ik kan het beste 2 AP's (1 in de woonkamer en 1 op zolder) installeren op mijn Xperiabox(en wifi op deze router uitschakelen), en dan evalueren hoe het signaal is op de tussenverdieping?

Nog een vraagje wat ik niet zo snel kan vinden ergens: zit er een LAN out (hub?) op de AP of is dit het het eindstation van je ethernet kabel?
En, maken de ubiquiti APs een apart (wifi) netwerk? of is dit hetzelfde netwerk als ik bijvoorbeeld ook een PC bekabeld op de Xperia box aansluit waar ook de 2-3 AP's op zijn aangesloten

• TheKerremenke
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 07:24
@ajautze ligt aan de ondervloer van de zolder. Als dit laminaat met zilverfolie eronder is dan komt het signaal er niet moeilijk doorheen. Ik zou eerder een AP op de tussenverdieping zetten. Tenzij je een kantoor op zolder hebt ofzo.

iPad Pro 2017  iPhone 12 Pro Pacific Blue  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• lier

lier

MikroTik nerd

ajautze schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:11:
Nog een vraagje wat ik niet zo snel kan vinden ergens: zit er een LAN out (hub?) op de AP of is dit het het eindstation van je ethernet kabel?
En, maken de ubiquiti APs een apart (wifi) netwerk? of is dit hetzelfde netwerk als ik bijvoorbeeld ook een PC bekabeld op de Xperia box aansluit waar ook de 2-3 AP's op zijn aangesloten
De Lite heeft één netwerk aansluiting (zie specificaties)
Het geheel vormt een netwerk, alleen met een router kan je verschillende netwerken maken.

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 06:53
@ajautze Heb je al wel eens andere topics hier op het forum doorgekeken waarin dit soort vragen worden behandeld? Niet onaardig bedoeld, maar je stelt best wel basis netwerk vragen die eigenlijk eenvoedig wel te vinden zijn.

Om dan toch maar even inhoudelijk te reageren:
Bedankt, dus ik kan het beste 2 AP's (1 in de woonkamer en 1 op zolder) installeren op mijn Xperiabox(en wifi op deze router uitschakelen), en dan evalueren hoe het signaal is op de tussenverdieping?
Ja correct
Bij Ubiquity-lite is dit het eindstation inderdaad. Vanuit je meterkast moet dus een aparte kabel liggen naar elke AP.
Ligt er natuurlijk aan hoe jij die AP's instelt ;) Maar over het algemeen is dit gewoon hetzelfde netwerk.

don't mind me

• ajautze
[b]Pindakaas schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:05

[...]

Bij Ubiquity-lite is dit het eindstation inderdaad. Vanuit je meterkast moet dus een aparte kabel liggen naar elke AP.
Ahh, dus dan heb ik de Pro nodig. Deze heeft wel een ethernet out als ik me niet vergis. En kan ik dus ook mijn PC aansluiten voor het gamen op zolder voor de beste ping. 2 ethernet kabels helemaal naar boven trekken, lijkt mij wat onzinnig.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• lier

lier

MikroTik nerd

Pindakaas schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:05:
Ligt er natuurlijk aan hoe jij die AP's instelt ;) Maar over het algemeen is dit gewoon hetzelfde netwerk.
Ook met client isolation (wat ongeveer het enige is dat je kan doen op dit gebied), zit je nog steeds op hetzelfde netwerk. Alleen onderdling met elkaar communiceren wordt dan lastig (maar dat is precies wat je dan bewust instelt).
ajautze schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:26:
Ahh, dus dan heb ik de Pro nodig. Deze heeft wel een ethernet out als ik me niet vergis. En kan ik dus ook mijn PC aansluiten voor het gamen op zolder voor de beste ping. 2 ethernet kabels helemaal naar boven trekken, lijkt mij wat onzinnig.
Ook de Pro heeft specificaties: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
Als je toch kabels gaat trekken dan zou ik er altijd twee trekken. Verre van onzinnig.

[Voor 40% gewijzigd door lier op 11-06-2020 13:28]

• bosaap22
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21-06 14:50

bosaap22

Doing things I'm good at.

ajautze schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:26:
[...]

De PRO heb je echt niet nodig voor jouw huis. Zonde van het geld als het je om die ethernet aansluitingen gaat. Kijk eens naar de in-wall variant. Die heeft wel namelijk twee uitgangen per unit voor ethernet.
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:45
Of een goedkope gbit switch? AP aan een poortje, PC aan een andere en in geval van een 5 poorts switch kan je er nog 2 apparaten bij prikken.

• ajautze
Kan de ubiquiti AP UniFi Lite (of bv de PRO) ook met een adapter op het stroomnet worden aangesloten? Ik wil liever niet PoE en ze komen naast stopcontacten te staan. Of hebben jullie dan andere suggesties/tips qua AP..?

Ik weet namelijk niet of de UTP kabels in de muur 100% koper zijn... en dus niet geschikt voor PoE?

• kosz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:42
ajautze schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:22:
Kan de ubiquiti AP UniFi Lite (of bv de PRO) ook met een adapter op het stroomnet worden aangesloten? Ik wil liever niet PoE en ze komen naast stopcontacten te staan. Of hebben jullie dan andere suggesties/tips qua AP..?

Ik weet namelijk niet of de UTP kabels in de muur 100% koper zijn... en dus niet geschikt voor PoE?
Niet kloten met adapters maar gewoon PoE gebruiken, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ?
En naast het stopcontact plaatsen ? heb je stopcontacten aan het plafond dan ? APs die ontworpen zijn voor aan het plafond moet je niet aan de muur hangen, dan moet je gewoon een ander model kiezen.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
ajautze schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:22:
Kan de ubiquiti AP UniFi Lite (of bv de PRO) ook met een adapter op het stroomnet worden aangesloten?
Heb je de specificaties gelezen van de Lite?

(Hint: er wordt een PoE injector meegeleverd voor 230V, er zit geen "normale" adapter bij)

• ajautze
Geeft de powerinjector alleen power aan de utp kabel bij de uitgang en zet deze ook niet de utp kabel aan de ingang onder spanning?
kosz schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 00:51:
[...]

APs die ontworpen zijn voor aan het plafond moet je niet aan de muur hangen, dan moet je gewoon een ander model kiezen.
Jup, dus welk model raad je dan aan? Ik hoef ze niet aan het plafond..

[Voor 55% gewijzigd door ajautze op 16-06-2020 18:31]

• kosz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:42
ajautze schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:28:
Jup, dus welk model raad je dan aan? Ik hoef ze niet aan het plafond..
Ligt een beetje aan hoe je bekabeling hebt liggen tussen de verdiepingen, als via inbouwdozen verloopt zou ik hier voor kiezen. https://inwall-hd.ui.com/

Zelf gebruik ik deze https://store.amplifi.com/products/amplifi-hd-mesh-router om 3 verdiepingen dekkend te krijgen.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:45
ajautze schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:28:
Geeft de powerinjector alleen power aan de utp kabel bij de uitgang en zet deze ook niet de utp kabel aan de ingang onder spanning?
Ja, ingaande kabel gebeurt niks mee, uitgaand kabeltje komt ook stroom op te staan. Let wel op dat je dat kabeltje niet zomaar in andere apparatuur gaat steken.

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22-06 18:45
Nieuwbouwhuis, 130m². Op de begane grond en 1e verdieping een AP staan (een standaard TP-Link ingesteld AP), werkt uitmuntend.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True