Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• YSteurs05
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 06-05 19:04
Hallo

Ik zit momenteel in het vierde jaar van het middelbaar, in de richting Latijn-Wiskunde. Voor volgend jaar moet ik dus een studiekeuze maken. Zelf twijfel ik enorm dus ik kan wel wat advies gebruiken.

Zelf ben ik erg geïnteresseerd in de medische wereld en zou ik hier graag in verder gaan. De richting die me het meest aanspreekt in het hoger onderwijs is Geneeskunde, maar ook Diergeneeskunde en Biomedische Wetenschappen lijken me leuke richtingen. Voor al deze richtingen is 6 uur wiskunde in het 5de en 6de middelbaar natuurlijk een vereiste.

Met dit alles in het achterhoofd, twijfel ik nog tussen de richtingen Latijn-Wetenschappen met 6u wiskunde en Wetenschappen-Wiskunde met 6u wiskunde. Het enige verschil tussen beide richtingen is dat je bij richting met Latijn 4 uurtjes Latijn hebt in plaats van een uur fysica, een uur Duits, een uur wetenschappelijk tekenen en een uur seminarie. Seminarie is een soort van keuze vak. Je kan kiezen tussen bijvoorbeeld Spaans, Italiaans, Filosofie... maar ook de voorbereidingen voor het ingangsexamen Geneeskunde is een optie, en die is natuurlijk erg interessant voor mij. Maar volgens mijn titularis moet ik me daar niet te veel van aantrekken, aangezien je bij Latijn-Wetenschappen ook voor elk wetenschappelijk vak een eindwerk moet maken wat je hierop voorbereid. Zelf ben ik ook echt geen fan van Duits. Ook is het zo dat ik voor wiskunde mer erg moet inzetten, focus bij dit vak is echt heel hard nodig voor mij, maar mijn leerkrachten zagen hier voor mij geen problemen.

Het ene weegt op tegen het andere maar toch is de keuze erg lastig voor me. Hopelijk kunnen jullie me hiermee wat helpen en wat tips geven.

Alvast bedankt!

Groeten van mij

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topic afgesplitst. Maak svp even TR aan als je een andere titel wilt.

Note to self: being good is often more important than being right.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Even mijn 2 centen:
Ik heb biomedische gestudeerd, ken veel mensen bij dsk en gsk.
Ongeacht welke van de 2 je kiest, je krijgt sowieso een mooie aanloop naar elk van de drie studies.
Wat ik merkte tijdens de bachelor was dat het natuurkunde-deel erg klein was en het biologie deel juist erg groot. Scheikunde en wiskunde staan op nummer 2 en 3. (Vooral statistiek)

Voor geneeskunde en diergeneeskunde geld bijna hetzelfde, waarbij Latijn een klein voordeeltje heeft omdat je veel woorden gaat herkennen. (Lateraal, dorsaal, centraal etc). Laat je echter niet voor de gek houden, die woorden heb je zo geleerd zonder Latijn gehad te hebben.

Eigenlijk is de aanloop van deze 3 studies exact hetzelfde. Het is voornamelijk belangrijk wat je graag wilt. Wil je patiënten zien -geneeskunde. Wil je juist liever op achtergrond onderzoek doen -biomedische. Wil je dieren helpen -diergeneeskunde.
Natuurlijk is dit te kort door de bocht, want alle drie de studies zijn ontzettend breed. En er zijn altijd weer paden waardoor je juist meer richting andere studie groeit.

Voor nu is het belangrijk dat je doet wat je leuk vindt. Je geeft aan Duits niet leuk te vinden.
Dat uurtje extra dat je normaal gebruikt ter voorbereiding op de toelating, die kan je ook in je vrije tijd doen als het nodig is. (Waar je anders aan dat stomme Duits zou moeten zitten te blokken. Ik weet wel wat ik zou kiezen.)

• Chris_tiaan
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16-06 16:41
Hier ook een afgestuurde biomedische wetenschapper :)
Biologie is, zoals Ruud al zegt, het belangrijkste vak voor alle 3 de studies. Natuurkunde, scheikunde en wiskunde komen pas daarna. Volgens mij is natuurkunde wel verplicht voor bepaalde studies, dus dat is mogelijk wel belangrijk kom naar te kijken.

Maar daarnaast, volgens mij is de huidige selectie ('selectie en plaatsing' oid) met name gericht op de motivatie van de student. Als jij goed kan vertellen waarom je GNK/DGNK/BMW wil studeren, heb je al een streepje voor. Dus als jij een dagje hebt meegekeken of een korte stage hebt gelopen in de richting waarin je geïnteresseerd bent, heb je denk ik meer pluspunten dan een uurtje meer het ene vak dan het andere.

• 99ruud99
  • Nu online
Chris wij wonen in NL, al moet ik zeggen dat ook hier het sinds 2 jaar anders is.
In België (en tegenwoordig ook NL) is er een toelatingstest die bepaalt of je welkom bent. Anders dan hier MAG je in BE ook geneeskunde doen na bso (vmbo), al is de kans dat je slaagt niet zo groot.

• Chris_tiaan
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 16-06 16:41
Ah, goed punt. Ik had inderdaad hele andere namen voor mijn vakken op de middelbare school...

Het is wel zo dat de toelatingstest samen gaat met een huiswerkopdracht oid (waar ik gestudeerd heb in ieder geval) waaruit de motivatie moet blijken. Deze opdracht had een flinke weging, voor zover ik weet.

• Furion2000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 07:34
Als je tot dusver alles 'op je sloffen' haalt en je kunt met alle 2 de richtingen alle drie de studies beginnen, dan zou ik voor het leukste gaan. Ben je niet zo zeker van jezelf en verwacht je sommige delen 'nodig' te hebben dan kun je daar je keuze op baseren.

Je hebt het over 2 erg specifieke studies en 1 ietswat bredere (BMW) en ik denk dat jezelf goed oriënteren op deze specifieke studies de komende 2 jaren ook een leuk onderwerp voor je kan zijn. Zou je dan vooral richten op de banen die de studies allemaal bieden en ervaar deze dan ook daadwerkelijk door meeloopdagen of eigen interviews. Het zijn 2 (3?) studies die je later niet deeltijd naast je baan kunt doen, dus het is slim om dan energie te stoppen in het uitzoeken van een beroep wat jou geweldig lijkt en dan pak je gelijk de energie en motivatie mee voor die studie.

Ik wil met mijn reactie ook onderstrepen dat je studerende leven vooral leuk en motiverend moet zijn. Een studie is een weg naar een baan die je naar alle waarschijnlijkheid langer zal uitoefenen dan de studie zelf. Als jij weet wat voor baan je ambieert dan bepaald dat de weg qua studies en je hebt direct je motivatie te pakken ;)

[Voor 6% gewijzigd door Furion2000 op 11-06-2020 10:05]

• musiman
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23-05 14:14
Ik heb zelf Biomedische Gezondheidswetenschappen gestudeerd. Dit was trouwens wel een tijdje geleden. :$

Achteraf had ik wellicht Geneeskunde nóg leuker gevonden. Ik had geen kennis van Latijn, maar het leren van alle Latijnse namen gaf geen probleem.

Daarnaast kun je ook kijken in hoeverre je kans hebt op een baan wanneer je één van die studies kiest. Zelf heb ik geen idee hoe dat op dit moment is. Ik ben namelijk na mijn studie direct begonnen met een baan in de IT. (autodidact ;) ) en heb van mijn hobby m'n beroep gemaakt.

Tot slot kun je de keuze nog maken op basis van de numerus fixus. Hoe is de toelating? Hoeveel kans heb je om toegelaten te worden? etc.

Succes met de studiekeuze!!!

Make music, not war

• 99ruud99
  • Nu online
musiman: die bestaat niet meer :P het is nu een toelatingstoets geworden :)

• tenhagen12500
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 00:12
99ruud99 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:56:
Even mijn 2 centen:
Ik heb biomedische gestudeerd, ken veel mensen bij dsk en gsk.
Ongeacht welke van de 2 je kiest, je krijgt sowieso een mooie aanloop naar elk van de drie studies.
Wat ik merkte tijdens de bachelor was dat het natuurkunde-deel erg klein was en het biologie deel juist erg groot. Scheikunde en wiskunde staan op nummer 2 en 3. (Vooral statistiek)

Voor geneeskunde en diergeneeskunde geld bijna hetzelfde, waarbij Latijn een klein voordeeltje heeft omdat je veel woorden gaat herkennen. (Lateraal, dorsaal, centraal etc). Laat je echter niet voor de gek houden, die woorden heb je zo geleerd zonder Latijn gehad te hebben.

Eigenlijk is de aanloop van deze 3 studies exact hetzelfde. Het is voornamelijk belangrijk wat je graag wilt. Wil je patiënten zien -geneeskunde. Wil je juist liever op achtergrond onderzoek doen -biomedische. Wil je dieren helpen -diergeneeskunde.
Natuurlijk is dit te kort door de bocht, want alle drie de studies zijn ontzettend breed. En er zijn altijd weer paden waardoor je juist meer richting andere studie groeit.

Voor nu is het belangrijk dat je doet wat je leuk vindt. Je geeft aan Duits niet leuk te vinden.
Dat uurtje extra dat je normaal gebruikt ter voorbereiding op de toelating, die kan je ook in je vrije tijd doen als het nodig is. (Waar je anders aan dat stomme Duits zou moeten zitten te blokken. Ik weet wel wat ik zou kiezen.)
Ook mijn 2 centen, voor wat het waard is. Ik heb zelf 1 jaar Biomedische wetenschappen gestudeerd, nadien de overstap naar Geneeskunde gemaakt, inmiddels afgestudeerd.

Ik kan beamen dat Biologie, Scheikunde, Natuurkunde, Wiskunde en nadien Latijn/Grieks (in deze volgorde) de belangrijkste en meest relevante vakken voor je gaan zijn ter voorbereiding op zowel BMW als GNK. Ook ik heb enkele jaren Latijn gevolgd op de middelbare school en 1 jaar Grieks. Beide talen hebben het mogelijk een heeeel klein beetje makkelijker gemaakt om woorden/aanduidingen te snappen, maar van veel groter belang is de (wetenschappelijke) manier van denken die je bij de exacte vakken leert.

Wat betreft jouw keuze tussen 4u Latijn of 4u andere vakken: ga voor wat je leuk vindt. Bevalt Latijn je goed tot nu toe? Prima toch, vooral doen! Een hekel hebben aan Duits, nog meer redenen om voor Latijn-Wiskunde te gaan. Ben je toch meer van de fysica en wetenschappelijk tekenen, en ben je daardoor bereid om dat uurtje Duits voor lief te nemen? Ga ervoor. Kies die vakken die jou het meest motiveren.
Voor mij was dat op de middelbare school Muziek ipv het volledige Wiskunde pakket (zo koos ik destijds in NL). Het eindexamen Muziek heeft mij geleerd de leiding te nemen over een project, taken te verdelen, mensen samen te brengen en samen te werken. Dat heeft mij tijdens de Decentrale selectie voor GNK geholpen om toegelaten te worden, als je dat op die manier uit kunt leggen.

Een tip die ik uit eigen (gebrek aan) ervaring nog wil meegeven: vraag in je omgeving rond naar mensen die momenteel bezig zijn met de studies, en loop een dag mee met studenten op de opleiding. Dat geeft je zo veel informatie over de opleidingen, die kun je uit geen enkele andere bron halen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True