Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscept
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-06 21:58
Hoi allemaal,

Ik werk bij een grote pizzaketen en heb me de afgelopen jaren(met een tussenpauze) opgewerkt van bezorger tot leidinggevende. Door covid-19 ben ik mijn oude baan kwijtgeraakt en sinds maart ben ik weer begonnen bij de pizzaketen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alvast bedankt!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Bij een fulltime baan heb je inderdaad wettelijk recht op 20 dagen. Deze dagen mogen NIET uitbetaald worden (behalve als je uit dienst gaat en ze niet hebt opgemaakt). Dit ivm met het zorgen dat de werknemer genoeg rust kan nemen.

En hoe lang heb je nu precies zonder contract gezeten? En is je nieuwe contract voor onbepaalde tijd? Zo ja dan zou ik gewoon tekenen en daarna de wettelijke 20 dagen gewoon opnemen. Weigeren ze dan dan kan je ze wijzen op de wet.

Owh en 20 dagen is wel het minimale en zie ik niet vaak. Meestal is het toch wel 24/25 dagen. Is er geen CAO van toepassing?

[ Voor 45% gewijzigd door Backpacker op 11-06-2020 00:22 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscept
Oke bedankt!
Ik heb niet zonder contract gezeten eigenlijk. Ik ben vorig jaar bij de pizzaketen weggegaan en ben daarna ander werk gaan doen in de horeca, hier ben ik ontslagen omdat ze me niet meer konden betalen en drie dagen na mijn ontslag was ik weer aan het werk bij de pizzaketen. Toen heb ik een 0 uren contract gekregen voor 1 jaar. Mijn nieuwe contract is weer voor 1 jaar vanaf 1 augustus. Vakantiedagen kan ik ook niet zomaar opnemen, ik moet zelf vervanging regelen en als dit niet lukt heb ik pech.
Naar mijn weten is er geen CAO, er wordt ook nergens in het contract verwezen naar een CAO en op internet kan ik weinig vinden in welke sector wij nou vallen en of er überhaupt een CAO voor ons bestaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:12
Ik heb 15 jaar in de salarisadministratie gezeten, en die 9.6% (is 20 dagen / 260 (52 weken maal 5 dagen) werkdagen + 8%) komt me wel bekend voor. Tien dagen is idd veel te weinig. Dat moeten er 20 zijn. Maar dat lijkt me zo'n knullige fout, zijn het geen 10 bovenwettelijke dagen? (dus bovenop de 20)

Daarnaast hoe moet je het aanpakken als het wel idd 10 dagen zijn? Daar heb ik helaas wel ervaring mee. Ik stond vanzelfsprekend aan de kant van de werkgever -die betaalde mij- en het is ons meermalen overkomen. Contracten die niet mogen. Hoewel meer mensen het ding doorlezen voor akkoord, gebeurt het toch. Er zijn werknemers die het contract accepteren en hun mond houden. Enkele jaren lang. En daarna amok gaan maken. Voor ons heel vervelend, maar het mag. En natuurlijk krijgt zo'n werknemer dan met terugwerkende kracht waar hij of zij recht op heeft, maar de kostprijs calculatie was altijd lager voor deze persoon. In die tijd kon je tot vijf jaar terug vorderen. Ik heb wel bedragen van 20,000 gulden na moeten betalen...

Uit diezelfde tijd heb ik ook een trucje geleerd om het bespreekbaar te maken. Een potentiele werknemer van een klant wilde mijn spreken. Mocht na overleg. Deze liet de fout in het contract (in zijn nadeel) zien, en vertelde mij en de werkgever dat dit niet handig is. Als het contract onverhoopt ontbonden moet worden, en hij naar de UWV (toen nog GAK) zou moeten gaan, zou opvallen als hij het contract zou laten zien dat er iets niet klopt, en de UWV de werknemer eerst zou vragen om het extra geld bij de werkgever te gaan verhalen alvorens een uitkering aan te vragen.

Op zich een redelijk lul-verhaal, maar de intentie is "Pas het contract aan aan de wet, zodat je als werkgever zelf niet in de problemen komt". Vond ik heel leuk bedacht. De man heeft de baan ook gekregen, en zijn contract is aangepast. De werkgever was 'em nog dankbaar ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:59
Klinkt als een US pizzaketen :)

Daar is 10 dagen de norm en krijg je na elk jaar gewerkt 1 dag extra. (Verschilt vast per staat)

Hoe hard hecht je aan die 20 dagen per jaar? En aan die functie? Keuze maken en weer verder. Ja wat ze doen mag niet, maar je gelijk halen is niet altijd mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscept
@TomsDiner Bedankt voor de tip, ik denk dat ik het zo gaan aanpakken. Het is inderdaad wel een slimme 'truc' zo. Ik doe het liever niet achteraf want zoals je al zegt is dat vervelend voor de eigenaren en dat gun ik ze niet. Ik ga goed met ze om en het zijn buiten alles wat om geld gaat echt toffe gasten.

@FireAge Is geen US pizzaketen :P maar wel een grote concurrent. Ik zou wel graag meer dan die tien dagen willen, ik ga toch graag op vakantie en af en toe een dagje festivallen(hopelijk kan dat weer volgend jaar!) of gewoon lekker vrij is altijd wel lekker. De functie vind ik echt heel erg leuk en als ik de functie niet aanneem word ik ook minder ingeroosterd(max 8 uur in de week tegenover +- 30 uur nu) omdat ik anders te duur voor ze ben als 'gewone' bezorger of binnenpersoneel.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:22
En al was het een US pizzaketen, in Nederland gelden gewoon de Nederlandse regels.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:01

DataGhost

iPL dev

xscept schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 01:03:
@TomsDiner Bedankt voor de tip, ik denk dat ik het zo gaan aanpakken. Het is inderdaad wel een slimme 'truc' zo. Ik doe het liever niet achteraf want zoals je al zegt is dat vervelend voor de eigenaren en dat gun ik ze niet. Ik ga goed met ze om en het zijn buiten alles wat om geld gaat echt toffe gasten.

@FireAge Is geen US pizzaketen :P maar wel een grote concurrent. Ik zou wel graag meer dan die tien dagen willen, ik ga toch graag op vakantie en af en toe een dagje festivallen(hopelijk kan dat weer volgend jaar!) of gewoon lekker vrij is altijd wel lekker. De functie vind ik echt heel erg leuk en als ik de functie niet aanneem word ik ook minder ingeroosterd(max 8 uur in de week tegenover +- 30 uur nu) omdat ik anders te duur voor ze ben als 'gewone' bezorger of binnenpersoneel.
Dus je wordt eigenlijk een soort van gechanteerd? Of je pakt deze nieuwe functie met te weinig vakantiedagen, of je krijgt minder dan een derde van je huidige werk en dus minder betaald? Dat klinkt niet als heel erg toffe gasten als je het mij vraagt. Bovendien zou het zomaar zo kunnen zijn dat je nuluren-contract effectief al een 30-urencontract is geworden en misschien zelfs al een contract voor onbepaalde tijd (dat kan zelfs met een tussenperiode), dus daar zou ik even naar kijken. Dan kunnen ze je niet zomaar minder inroosteren of ontslaan.

Er is een reden waarom 20 dagen wettelijk is vastgelegd en je die dagen niet uitbetaald mag krijgen, precies om uitknijpen van werknemers te voorkomen. Mij lijkt daarnaast dat ze sowieso iemand achter de hand moeten hebben voor als je ziek bent (gewoon ziek of bijv. een burnout) en kennelijk zó onmisbaar dat je niet 10 dagen extra op vakantie zou mogen.

Als je inderdaad (legaal) erop achteruit gaat als je het niet doet, het geld nodig hebt, lastig iets anders kan vinden en niet direct op vakantie hoeft, zou ik de functie aannemen en tzt het gedoe met de vakantiedagen regelen. Als werknemer ben je behoorlijk beschermd tegen schendingen van zaken die in de wet vastgelegd zijn. Het contract wat je tekent mag je dan effectief lezen alsof er 20 vakantiedagen in staan. Je loopt het risico dat ze je contract voortijdig willen opzeggen (met opzegtermijn) of simpelweg niet verlengen. Ook kan het zijn dat je nieuwe contract een contract voor onbepaalde tijd moet zijn of dat misschien effectief is, ook al zou je een tijdelijk contract tekenen. Wat een ontslag of niet-verlenging tzt voor een eventuele uitkering inhoudt weet ik niet precies, maar als je daarvoor in aanmerking komt zal het met de nieuwe functie meer zijn dan wat je nu krijgt.

Disclaimer: zoek dit alles zelf even goed uit voordat je enige actie onderneemt. Ik heb beperkt wat parate en minder parate kennis hierover maar ik ben geen jurist of anderszins expert op dit gebied.

Wat ik hierboven heb geschreven kan je zien als "naaien" of juist als "voor je rechten opkomen", dat oordeel mag je zelf vellen. Maar persoonlijk zou ik liever überhaupt niet voor zo'n werkgever werken. Jij komt ze ontzettend hard tegemoet met je instelling en de andere kant op gebeurt er niks. Een verstoorde werkrelatie bestaat sowieso al als zij niet "toe willen geven" :/ aan de wettelijke 20 dagen, dus die is jou niet aan te rekenen. Je kan er wel van wegrennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16

Yucon

*broem*

sig69 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 01:11:
En al was het een US pizzaketen, in Nederland gelden gewoon de Nederlandse regels.
Daarnaast kun je het sowieso niet 1:1 vertalen. Al kun je natuurlijk altijd voorstellen ook gewoon thuis te blijven op Thanksgiving .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

FireAge schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 00:47:
Klinkt als een US pizzaketen :)

Daar is 10 dagen de norm en krijg je na elk jaar gewerkt 1 dag extra. (Verschilt vast per staat)

Hoe hard hecht je aan die 20 dagen per jaar? En aan die functie? Keuze maken en weer verder. Ja wat ze doen mag niet, maar je gelijk halen is niet altijd mogelijk...
Niet altijd mogelijk?

Je gelijk halen wat betreft wettelijke vakantiedagen is juist ALTIJD mogelijk en simpel ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:25:
[...]

Niet altijd mogelijk?

Je gelijk halen wat betreft wettelijke vakantiedagen is juist ALTIJD mogelijk en simpel ook.
Ik denk dat hij bedoelde mogelijk met er blijven werken... ga je moeilijk doen trekken ze hun aanbod waarschijnlijk in.

TS ik zou kijken hoe graag je hier wilt werken.. klinkt niet echt als een bedrijf wat heel goed met hun medewerkers omgaat (kalibertje supermarkt x2). Je zou kunnen proberen de werkgever te wijzen op de wet en dat je een contract wilt dat daaraan voldoet, maar of ze dat gaan geven is een tweede..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:21
0 uren contract van 1 jaar? Mag dat wel?
https://www.rijksoverheid...jn-er-voor-oproepkrachten

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Vertel even welke keten, dan weten we waar we geen pizza moeten kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

SmurfLink schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:41:
[...]

Ik denk dat hij bedoelde mogelijk met er blijven werken... ga je moeilijk doen trekken ze hun aanbod waarschijnlijk in.

TS ik zou kijken hoe graag je hier wilt werken.. klinkt niet echt als een bedrijf wat heel goed met hun medewerkers omgaat (kalibertje supermarkt x2). Je zou kunnen proberen de werkgever te wijzen op de wet en dat je een contract wilt dat daaraan voldoet, maar of ze dat gaan geven is een tweede..
Contract tekenen en dan WEL je 20 dagen nemen is heel simpel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Contract accepteren, op zoek naar wat anders en daarna het restant van je 20 dagen (naar rato uiteraard) uit laten betalen. Gebruik het gewoon als een opstapje naar een baan als (assistent) filiaalmanager bij een betere werkgever.

10 vakantiedagen. LOL. Ik snap ook waarom de vorige manager vertrokken is. :) Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het salaris deze houding niet gaat compenseren.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-06-2020 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zou je de exacte tekst van dat deel van je contract eens willen posten?
Ik ga uit van een tikfout of iets anders maar geen doelbewuste helft van je wettelijke dagen.

Iedereen schreeuwt hier direct moord en brand, op basis van niks!!

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31

Kheos

FP ProMod
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:51:
[...]

Contract tekenen en dan WEL je 20 dagen nemen is heel simpel.
Ja, en dan werk je daar niet meer want je neemt teveel vakantiedagen. Da's nu net wat hij zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Oogje schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:58:
Zou je de exacte tekst van dat deel van je contract eens willen posten?
Ik ga uit van een tikfout of iets anders maar geen doelbewuste helft van je wettelijke dagen.

Iedereen schreeuwt hier direct moord en brand, op basis van niks!!
Waarom zou je iemand bijvoorbeeld 10 bovenwettelijke dagen geven om daarna 10 dagen af te kopen? Dat zou een beetje een rare constructie zijn, toch? TS geeft duidelijk aan dat hij 20 dagen krijgt, waarvan de werkgever er 10 terugkoopt.

Maar toegegeven: ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd hoe ze deze constructie verwoord hebben in het contract. Dit is namelijk gewoon illegaal, dus ik verbaas me dan wel over de brutaliteit als dit echt in het contract zou staan. Ben ook benieuwd hoe TS die 10 dagen dan uitbetaald zou gaan krijgen: contant zeker? Dan gaan er bij mij nog 20 alarmbellen rinkelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kheos schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:00:
[...]

Ja, en dan werk je daar niet meer want je neemt teveel vakantiedagen. Da's nu net wat hij zegt.
En dan werk je daar nog wel want je hebt een contract. Als ze hem daarna, einde contract, willen ontbinden omdat je ze aan de wet houdt, dan zou ik nu alvast lid worden van de vakbond want die gaan daar van smullen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:01:
[...]

Waarom zou je iemand bijvoorbeeld 10 bovenwettelijke dagen geven om daarna 10 dagen af te kopen? Dat zou een beetje een rare constructie zijn, toch? TS geeft duidelijk aan dat hij 20 dagen krijgt, waarvan de werkgever er 10 terugkoopt.

Maar toegegeven: ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd hoe ze deze constructie verwoord hebben in het contract. Dit is namelijk gewoon illegaal, dus ik verbaas me dan wel over de brutaliteit als dit echt in het contract zou staan. Ben ook benieuwd hoe TS die 10 dagen dan uitbetaald zou gaan krijgen: contant zeker? Dan gaan er bij mij nog 20 alarmbellen rinkelen. :)
Eens, het klinkt smerig maar op basis van alleen de TS kun je weinig conclusies trekken imo.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 00:19
TomsDiner schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 00:45:
Ik heb 15 jaar in de salarisadministratie gezeten, en die 9.6% (is 20 dagen / 260 (52 weken maal 5 dagen) werkdagen + 8%) komt me wel bekend voor. Tien dagen is idd veel te weinig. Dat moeten er 20 zijn. Maar dat lijkt me zo'n knullige fout, zijn het geen 10 bovenwettelijke dagen? (dus bovenop de 20)

Daarnaast hoe moet je het aanpakken als het wel idd 10 dagen zijn? Daar heb ik helaas wel ervaring mee. Ik stond vanzelfsprekend aan de kant van de werkgever -die betaalde mij- en het is ons meermalen overkomen. Contracten die niet mogen. Hoewel meer mensen het ding doorlezen voor akkoord, gebeurt het toch. Er zijn werknemers die het contract accepteren en hun mond houden. Enkele jaren lang. En daarna amok gaan maken. Voor ons heel vervelend, maar het mag. En natuurlijk krijgt zo'n werknemer dan met terugwerkende kracht waar hij of zij recht op heeft, maar de kostprijs calculatie was altijd lager voor deze persoon. In die tijd kon je tot vijf jaar terug vorderen. Ik heb wel bedragen van 20,000 gulden na moeten betalen...

Uit diezelfde tijd heb ik ook een trucje geleerd om het bespreekbaar te maken. Een potentiele werknemer van een klant wilde mijn spreken. Mocht na overleg. Deze liet de fout in het contract (in zijn nadeel) zien, en vertelde mij en de werkgever dat dit niet handig is. Als het contract onverhoopt ontbonden moet worden, en hij naar de UWV (toen nog GAK) zou moeten gaan, zou opvallen als hij het contract zou laten zien dat er iets niet klopt, en de UWV de werknemer eerst zou vragen om het extra geld bij de werkgever te gaan verhalen alvorens een uitkering aan te vragen.

Op zich een redelijk lul-verhaal, maar de intentie is "Pas het contract aan aan de wet, zodat je als werkgever zelf niet in de problemen komt". Vond ik heel leuk bedacht. De man heeft de baan ook gekregen, en zijn contract is aangepast. De werkgever was 'em nog dankbaar ook!
toon volledige bericht
Ik heb dit betoog 2 X doorgelezen, en het kan zo maar zo zijn dat ik je verkeerd begrijp, maar toch;

Vind je het nu vervelend dat wanneer werkgevers achteraf op hun plichten gewezen worden nadat ze zelf onwettelijke contracten gemaakt hebben?

En vind je het verder een slimme truc dat er van te voren beoordeeld wordt of die werkgever daar last van kan gaan hebben?

Mensen kunnen in de basis helemaal geen akkoord geven voor dingen die volgens de wet niet mogen.
Het lijkt me meer een geval dat de werkgeven probeert de werknemer uit te knijpen, en dat wanneer ie betrapt wordt we dat zielig vinden?

Nogmaals, ik kan je verhaal verkeerd geinterpreteerd hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:59
Vanuit de hoge toren roepen is makkelijk.

Als hij het contract accepteert, vervolgens zijn 20 dagen opneemt, en ze na een jaar zijn contract niet verlengen, heeft hij niets in de melk te brokkelen.

Waardeloze werkgever? Ja. Maar niet iedereen heeft de luxe om altijd een baan af te slaan en even verder te gaan kijken.

En ja, met het accepteren en tolereren van dit contract help je ook deze club dit soort praktijken voort te zetten. Maar zie vorige punt.

Opties:
- Jaarcontract accepteren en maar 10 dagen vakantie opnemen. Mocht het contract het jaar erna vast worden, kun je dan kiezen om de 20 dagen op te eisen (met terugwerkende kracht). Willen ze dan van je af, kost het geld (sluit nu vast een rechtsbijstandverzekering af, gedonder ga je krijgen)
- Jaarcontract accepteren en 20 dagen opeisen. Lig je er over een jaar eruit, maar misschien is de arbeidsmarkt dan beter. Heb je iig een jaar de tijd om te zoeken.
- Middelvinger opsteken en verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
FireAge schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:17:
Opties:
- Jaarcontract accepteren en maar 10 dagen vakantie opnemen. Mocht het contract het jaar erna vast worden, kun je dan kiezen om de 20 dagen op te eisen (met terugwerkende kracht). Willen ze dan van je af, kost het geld (sluit nu vast een rechtsbijstandverzekering af, gedonder ga je krijgen)
- Jaarcontract accepteren en 20 dagen opeisen. Lig je er over een jaar eruit, maar misschien is de arbeidsmarkt dan beter. Heb je iig een jaar de tijd om te zoeken.
- Middelvinger opsteken en verder gaan.
Een andere optie is om nu al aan te geven dat je niet akkoord gaat met 10 dagen maar de wettelijke 20 wil. Dan kunnen ze hun voorstel aanpassen (of zeggen dat ze er dan helemaal van af zien).

Wat sowieso nog het uitzoeken waard is, is uitzoeken hoe het zit met je eerdere contracten. Wellicht heb je dan gewoon recht op een contract voor onbepaalde tijd. Dan is optie 2 van @FireAge een stuk aantrekkelijker.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
xscept schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 01:03:

Je valt onder de horeca CAO.

link naar cao

Lees de CAO goed door. Lees daarnaast ook de informatie van de overheid aangaande je rechten goed door.

Blijf me verbazen hoe weinig mensen zich hier in verdiepen, vooral in de horeca.

Je hebt bij 38 uur per week recht op 20 wettelijke en 5 bovenwettelijke vakantiedagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Eli3l op 11-06-2020 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:48
Als het toffe werkgevers zijn en je goed met ze kan zie ik geen reden om er niet over te beginnen?

Ze hebben letterlijk gezegd als je dit niet zo accepteert krijg je geen uren meer?
Als dat zo is zou ik gaan zoeken naar wat anders want zo tof zijn ze dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-06 19:58
Eli3l schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:36:
[...]

Je valt onder de horeca CAO.

link naar cao

Lees de CAO goed door. Lees daarnaast ook de informatie van de overheid aangaande je rechten goed door.

Blijf me verbazen hoe weinig mensen zich hier in verdiepen, vooral in de horeca.

Je hebt bij 38 uur per week recht op 20 wettelijke en 5 bovenwettelijke vakantiedagen.
Horeca is denk ik een branche waarbij werkgevers en werknemers geen kaas hebben gegeten van de wet maar daar ook geen behoefte aan hebben. Hospitality is wat telt.

Daardoor krijg je dus contracten die werkgevers gewoon zelf invullen, zonder te laten toetsen en werknemers die de contracten niet eens lezen omdat het werk ze zo leuk lijkt. Het zijn vaak ook nog tieners waar loyaliteit veelal nog moet groeien en dat geldt voor een uitbater hetzelfde; we zoeken weer iemand anders zonder al die vragen en eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-06 14:11
Dit soort werkgevers zijn natuurlijk geen "toffe mensen" maar het soort mensen wat over lijken stapt om verder te komen. Met mensen een jaar lang een 0 uren contract en dan 10 vakantiedagen geven toon je aan dat je geen respect hebt voor mensen en het feit dat mensen wat vastigheid nodig hebben.

Maar wat ik wel interessant vind is wat TS zei, dat hij eerst bij de pizzeria heeft gewerkt, vervolgens weg is geweest en daarna weer is terug gekomen. Hoelang heeft hij daar in totaal gewerkt en hoeveel tijd zit er tussen het weggaan en terugkomen. Als die tijd minder dan 6 maanden is (meen ik, maar IANAL) dan loopt het contract in principe gewoon door. Beetje geluk zit TS dadelijk aan die 3 jaar voor een vast contract. Met dit soort werkgevers wat de moeite niet neemt de wet te kennen kan het ook soms in je voordeel uit werken.

Maar vooral voor TS, lees je in en bescherm jezelf, anders wordt je helemaal leeggeknepen voor een basisloontje. Dan blik je over een paar jaar terug en vraag je je af waar je het voor hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Muismat1991 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:09:
Dit soort werkgevers zijn natuurlijk geen "toffe mensen" maar het soort mensen wat over lijken stapt om verder te komen. Met mensen een jaar lang een 0 uren contract en dan 10 vakantiedagen geven toon je aan dat je geen respect hebt voor mensen en het feit dat mensen wat vastigheid nodig hebben.
Je gaat voorbij aan de optie dat het werkelijk gewoon een fout kan zijn vanuit de werkgever. Misschien is 1 keer benoemen genoeg om het aangepast te krijgen. De TS twijfelt echter, want hij wil niet dat de werkgever aan aanbod intrekt.

We weten alleen niet of de werkgever dit bewust heeft gedaan en die conclusie moet je dan ook niet trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-06 14:11
Hann1BaL schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:12:
[...]

Je gaat voorbij aan de optie dat het werkelijk gewoon een fout kan zijn vanuit de werkgever. Misschien is 1 keer benoemen genoeg om het aangepast te krijgen. De TS twijfelt echter, want hij wil niet dat de werkgever aan aanbod intrekt.

We weten alleen niet of de werkgever dit bewust heeft gedaan en die conclusie moet je dan ook niet trekken.
Normaal zou ik je gelijk geven met het feit dat we niet te snel conclusies moeten trekken, maar er zijn in dit geval toch een paar extra opmerkingen waarbij er wel alarmbellen afgaan. Om te beginnen krijgt TS met zijn huidige 0 uren contract, wat al bijna onmogelijk is met een jaarcontract, aan dat hij nu naar de wettelijk minimale vakantiedagen uitbetaald krijgt. Dit is al niet in overeenstemming met de CAO horeca, zoals een andere poster heeft gezegd. Daarbij komt kijken dat de CAO horeca ook niet benoemd is in het contract, of een andere CAO. Als laatste is er, zoals eerder aangegeven, een 0 uren contract met een jaarcontract. De wet zegt dat na 6 maanden een werknemer een vast aantal uren mag claimen. Het bedrijf helpt hem hier ook niet in.

Alles bij elkaar, lijkt het me niet een bedrijf wat het beste voor heeft met zijn werknemers maar eerder met zichzelf.

Alhoewel ik er natuurlijk ook compleet naast kan zitten, maar dat lijkt me stug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Muismat1991 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:18:
[...]

Normaal zou ik je gelijk geven met het feit dat we niet te snel conclusies moeten trekken, maar er zijn in dit geval toch een paar extra opmerkingen waarbij er wel alarmbellen afgaan. Om te beginnen krijgt TS met zijn huidige 0 uren contract, wat al bijna onmogelijk is met een jaarcontract, aan dat hij nu naar de wettelijk minimale vakantiedagen uitbetaald krijgt. Dit is al niet in overeenstemming met de CAO horeca, zoals een andere poster heeft gezegd. Daarbij komt kijken dat de CAO horeca ook niet benoemd is in het contract, of een andere CAO. Als laatste is er, zoals eerder aangegeven, een 0 uren contract met een jaarcontract. De wet zegt dat na 6 maanden een werknemer een vast aantal uren mag claimen. Het bedrijf helpt hem hier ook niet in.
Vergeet ook niet deze zin van @xscept
xscept schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 00:37:
Vakantiedagen kan ik ook niet zomaar opnemen, ik moet zelf vervanging regelen en als dit niet lukt heb ik pech.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Een werkgever die plichten afwentelt richting werknemer is mijn inziens geen toffe werkgever, meedenken kan je vragen maar het oplossen van het probleem (inzet personeel) zou toch echt bij de werkgever moeten liggen. Dat zit op het aantal vakantiedagen, soort contract, het gebruiken van vakantiedagen maar houdt het daarbij op?

Pak de komende periode om te leren in die nieuwe rol maar echt, kijk verder dan deze werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Vakantiedagen kan ik ook niet zomaar opnemen, ik moet zelf vervanging regelen en als dit niet lukt heb ik pech.
Dit vind ik eigenlijk nog een van de ergste dingen.. dat ze je er al 10 afpakken door uit te betalen (wat dus al helemaal niet mag), en dan ook nog zeggen vervanging zelf regelen anders geen vrij...

Sorry hoor, maar als ik als medewerker mijn eigen vervanger moet regelen als ik er niet ben.. hmmm dat is vreemd en hoort niet. Ik zou hier echt niet gaan werken, maar het contract meenemen en actie op ondernemen tegen hun..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrueGamer
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-06 16:11
Aangezien ze je zo goed als voor het blok hebben gezet zijn er nog maar 2 opties:

- Contract accepteren
- Ergens anders solliciteren

En in geval van de 1e optie kun je zelf bepalen of je het nog hard gaat spelen mbt je vakantiedagen.
Wordt dan wel alsjeblieft lid van een vakbond en/of rechtsbijstand want dit kan dan wel een smerig spelletje gaan worden!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

TrueGamer schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:41:
Aangezien ze je zo goed als voor het blok hebben gezet zijn er nog maar 2 opties:

- Contract accepteren
- Ergens anders solliciteren

En in geval van de 1e optie kun je zelf bepalen of je het nog hard gaat spelen mbt je vakantiedagen.
Wordt dan wel alsjeblieft lid van een vakbond en/of rechtsbijstand want dit kan dan wel een smerig spelletje gaan worden!!
Je kunt ook beide opties doen: Accepteren en solliciteren.

@Muismat1991 Goed punt wel. Het is meer dan alleen die 20 dagen en dat geeft wel een indicatie. Echter is het waarschijnlijk meer een sectorprobleem dan de specifieke werkgever, ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
mgizmo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:07:
[...]

Horeca is denk ik een branche waarbij werkgevers en werknemers geen kaas hebben gegeten van de wet maar daar ook geen behoefte aan hebben. Hospitality is wat telt.

Daardoor krijg je dus contracten die werkgevers gewoon zelf invullen, zonder te laten toetsen en werknemers die de contracten niet eens lezen omdat het werk ze zo leuk lijkt. Het zijn vaak ook nog tieners waar loyaliteit veelal nog moet groeien en dat geldt voor een uitbater hetzelfde; we zoeken weer iemand anders zonder al die vragen en eisen.
Ik denk dat vrijwel alle werkgevers in de horeca branch dit prima weten, maar het uit eigen belang bewust negeren.

Ze maken naar mijn mening misbruik van de bereidheid van de medewerkers dit te slikken.
Wat ze doen is tegen de wet, onethisch, en valt niet goed te praten.

Tenzij je gelooft dat je als werkgever niet weet dat er zoiets is als 20 vakantie dagen waar iedereen recht op heeft, of een CAO waarin bepaald wordt dat je 25 vakantie dagen hebt. Daar geloof ik helemaal niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:23
Hoelang werk je al volgens dat 'nuluren contract'. Na enige tijd, zeker wanneer je een redelijk gelijkmatig aantal uren per week werkt, geldt het nulurencontract niet meer en heb je sowieso recht op een contract voor een vast aantal uren.

Is het nulurencontract nog een tijdelijk contract? Hoelang werk je hier al?

Wanneer je er begin van de Corona crisis al langer dan 6 maanden werkte, was het waarschijnlijk onrechtmatig om je zonder salaris naar huis te sturen.

Wanneer je al meer dan 3 tijdelijke (nuluren) contracten hebt gehad of wanneer je er langer dan 3 jaar werkt, heb je nu sowieso al een vaste arbeidsovereenkomst van rechtswege.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Knee-Buckler schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:40:
[...]

Dit vind ik eigenlijk nog een van de ergste dingen.. dat ze je er al 10 afpakken door uit te betalen (wat dus al helemaal niet mag), en dan ook nog zeggen vervanging zelf regelen anders geen vrij...

Sorry hoor, maar als ik als medewerker mijn eigen vervanger moet regelen als ik er niet ben.. hmmm dat is vreemd en hoort niet. Ik zou hier echt niet gaan werken, maar het contract meenemen en actie op ondernemen tegen hun..
Als filiaalmanager? Niet zo heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:52

Agent47

I always close my contracts.

10 dagen mag niet eens joh. Normaal is bijna standaard 24 dagen. Minimale is 20 dagen bij een full time contract.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:57:
[...]

Als filiaalmanager? Niet zo heel vreemd.
Dus jij hebt altijd een reserve filiaalmanager in je telefoon staan die je kan bellen als je vrij wil???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:52
Knee-Buckler schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:59:
[...]

Dus jij hebt altijd een reserve filiaalmanager in je telefoon staan die je kan bellen als je vrij wil???
Voor de uren buiten zijn aanwezigheid zullen er ook mensen zijn die de boel leiden. Niemand is altijd aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Knee-Buckler schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:59:
[...]

Vervanging zelf regelen kan natuurlijk ook door één van de medewerkers te vragen / aan te wijzen... Die werken daar als het goed is onder jouw verantwoording, en waarvan je dus wel hoort te weten wie je hier het beste mee kunt vertrouwen. Als filiaalmanager ben je nou eenmaal niet zomaar een werknemer. :?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knee-Buckler
418O2 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:00:
[...]

Voor de uren buiten zijn aanwezigheid zullen er ook mensen zijn die de boel leiden. Niemand is altijd aan het werk.
Daarom, en dat is ook wat ik bedoel met onzin om vervanging te regelen anders geen vrij.. dat slaat gewoon nergens op.. want dat zou betekenen dat elke persoon met een "hogere" functie nooit vrij kan hebben omdat ze geen vervanger kunnen regelen -_-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16

Yucon

*broem*

Als ze vinden dat je het structureel met 10 vakantiedagen moet gaan redden zien ze je als een wegwerpproduct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Knee-Buckler schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:40:
[...]

Zeer normaal in de horeca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is het geen parttime contract? Een pizzeria zal ook niet 8 uur per dag drukke boel zijn. Of een parttime template die ze per ongeluk gebruikt hebben als je meer werkt. Dan kan het wel kloppen, 10 dagen is 20 halve dagen.

Wat is de tijdlijn dan eigenlijk? In maart zijn de coronamaatregelen pas begonnen. 11 maart in Belgie en in Nederland nog een stukje later. Daarvoor was het nog een beetje 'een griep', 'hoest haha corona'. Ik ben twee weken 'technisch werkeloos' geweest door corona, maar ben daarna gewoon onder mijn oude contract verder gegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 11-06-2020 10:09 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Knee-Buckler schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:02:
[...]

Daarom, en dat is ook wat ik bedoel met onzin om vervanging te regelen anders geen vrij.. dat slaat gewoon nergens op.. want dat zou betekenen dat elke persoon met een "hogere" functie nooit vrij kan hebben omdat ze geen vervanger kunnen regelen -_-
WTF, het komt er gewoon op neer dat je zelf moet zorgen voor adequate vervanging (oftewel dat het geen zooitje wordt tijdens jouw afwezigheid)

Daarvoor kan je ook gewoon een medewerker tijdelijk in taak verhogen. Alleen wie je verhoogt en of er wel of geen zooi ontstaat als jij er niet bent valt nog steeds onder jouw verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gomez12 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:09:
[...]

WTF, het komt er gewoon op neer dat je zelf moet zorgen voor adequate vervanging (oftewel dat het geen zooitje wordt tijdens jouw afwezigheid)

Daarvoor kan je ook gewoon een medewerker tijdelijk in taak verhogen. Alleen wie je verhoogt en of er wel of geen zooi ontstaat als jij er niet bent valt nog steeds onder jouw verantwoordelijkheid.
Als hij filiaalmanager wordt is dat niet zo moeilijk om zichzelf vrij te geven. Het is kutter voor de anderen dan voor hem.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Knee-Buckler schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:02:
[...]

Dat word nergens gezegd. Zo werkt het niet in de grote mensen wereld. Als filiaalmanager heb je te zorgen dat je toko goed draait. 24/7 aanwezig hoeft daar niet bij te horen. 3 weken met vakantie gaan en niet zorgen dat iemand anders een oogje in het zeil houd hoort daar inderdaad niet bij.
Zelf regelen betekent dat je dus contact, op eigen initiatief dus, gaat zoeken met het hoofdkantoor en/of andere filialen om te vragen of er iemand op bepaalde tijden aanwezig kan zijn.

Zelf regelen houd niet meer in als dat je dus niet gaan zeggen, hallo hoofdkantoor ik ben 2 weken weg dan en dan. Regelen jullie ff wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:11:
[...]

Dat word nergens gezegd. Zo werkt het niet in de grote mensen wereld. Als filiaalmanager heb je te zorgen dat je toko goed draait. 24/7 aanwezig hoeft daar niet bij te horen. 3 weken met vakantie gaan en niet zorgen dat iemand anders een oogje in het zeil houd hoort daar inderdaad niet bij.
Zelf regelen betekent dat je dus contact, op eigen initiatief dus, gaat zoeken met het hoofdkantoor en/of andere filialen om te vragen of er iemand op bepaalde tijden aanwezig kan zijn.

Zelf regelen houd niet meer in als dat je dus niet gaan zeggen, hallo hoofdkantoor ik ben 2 weken weg dan en dan. Regelen jullie ff wat?
Je doet er lacherig over, maar zo zou het inderdaad moeten werken.

De verantwoordelijk om de boel zo in te richten ligt bij de werkgever, uiteraard landt die verantwoordlelijk bij een of meer poppetjes die dat gaan faciliteren.

Hier zou gewoon een draaiboek voor moeten zijn, kwestie van inrichten. We hebben filiaalmanagers, die gaan hun verlof nemen, hoe lossen we dat op? Vraag ze verlof tijdig te plannen, richt de back-up in, simpel.

Wat we vaak zien is dat werkgevers dat niet doen, en van de back-up een probleem maken van de persoon die met verlof wilt. Dat is het in de kern niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:50
eamelink schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:49:
Vertel even welke keten, dan weten we waar we geen pizza moeten kopen.
Dat is vrij simpel.
Niet de grote US keten in Nederland, dus Domino's of Papa Johns (dochter van Domino's). Maar wel een grote concurrent. Dan blijft er nog maar 1 over en dat is New York Pizza. En die werken met Franchises waarbij de franchisenemers niet altijd de regels volgen. Er is immers nóg een schakel in de keten die mee moet eten van de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:11:
[...]
Laten we ook niet vergeten dat de opmerking in het kader van zijn huidige functie is gemaakt, een functie als bezorger of binnenpersoneel. Zelfs op het niveau dat de filiaalmanager (of wie de inroostering doet) dat zou moeten regelen wordt het al niet goed gefaciliteerd.

Gaat dat anders zijn als filiaalmanager? Wellicht maar zeker iets om rekening mee te houden.

t14wo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:23:
[...]
Dat is vrij simpel.
Niet de grote US keten in Nederland, dus Domino's of Papa Johns (dochter van Domino's). Maar wel een grote concurrent. Dan blijft er nog maar 1 over en dat is New York Pizza.
New York Pizza, hmm. Dat is toch juist een US keten of is New York Pizza vernoemd naar New York, Mozambique?

[ Voor 25% gewijzigd door Napo op 11-06-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:50
Napo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:25:

[...]

New York Pizza, hmm. Dat is toch juist een US keten of is New York Pizza vernoemd naar New York, Mozambique?
Dat is precies wat ze jou willen laten geloven ;-) NWP is gewoon een oer hollandsse franchise.

"Vanuit de eerste vestiging aan het Amsterdamse Spui werden pizza slices verkocht. De formule sloeg in als een bom en al snel werden er meerdere Pizza Slice Restaurants geopend. In 1996 werd onder de naam New York Pizza Delivery ook een keten van bezorgdiensten in het leven geroepen, zodat de consument vanaf dat moment zowel 'in de stad' als thuis topkwaliteit pizza's kon consumeren."
https://www.newyorkpizza.nl/over-new-york-pizza/geschiedenis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 13:58

Tazzios

..

Weer zo`n topic waar in iedereen offtopic door blijft ratelen en hun gelijk proberen te halen met allerlei aannames bij hypothetische situaties . *O*

Je kan ook wachten tot de TS met meer informatie komt of in een ander topic mogelijk wat nuttigs plaatsen. (dus niet zoals ik nu doe :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Napo schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:25:
[...]

Wikipedia: New York Pizza ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscept
Wow wat een hoop reacties allemaal.
Even de belangrijkste punten volgens mij.
Ja ik heb een 0 uren contract voor een jaar(het contract is al jaren precies hetzelfde), ik denk niet dat het ze uitmaakt dat het niet mag. Iedereen die er werkt is nog jong en of ze weten het niet of het boeit ze niet.
Ik ben er vorig jaar april weggegaan en 18 maart weer teruggekomen dus ik heb helaas geen recht op een vast contract.
De 10 dagen zijn echt geen typefoutje. Het is ook meerdere keren zo tegen mij gezegd.
Rechtsbijstand wordt in ieder geval afgesloten voor de zekerheid.
@Eli3l waar heb jij gevonden dat wij onder de horeca CAO vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

xscept schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:52:
Ja ik heb een 0 uren contract voor een jaar(het contract is al jaren precies hetzelfde), ik denk niet dat het ze uitmaakt dat het niet mag. Iedereen die er werkt is nog jong en of ze weten het niet of het boeit ze niet.
Ik ben er vorig jaar april weggegaan en 18 maart weer teruggekomen dus ik heb helaas geen recht op een vast contract.
De 10 dagen zijn echt geen typefoutje. Het is ook meerdere keren zo tegen mij gezegd.
Even affgezien van die 10 of 20 dagen, hoe zie jij zelf je rol als filiaalmanager voor je? En denk je dat jij daar geschikt voor bent? Heb je die ambitie überhaupt of denk je er pas over nu het op je pad komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Waarschijnlijk overbodig om te melden, maar voor het geval dat: een rechtsbijstandsverzekering dekt geen conflicten die al bekend waren voor de verzekering afgesloten werd. Misschien heb je meer aan een vakbond, ook goedkoper denk ik als jongere met een relatief laag inkomen.

Verder is mijn advies: zorg dat je een betere opleiding krijgt, anders zit je op je 60ste nog in dit soort precaire baantjes.

Zo wordt wel weer duidelijk hoe al die extreme kortingen bij de pizza-ketens gefinancierd worden - op kosten van het personeel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-06 13:22
Hoe oud ben je TS?
Aangezien je zegt 'alleen vwo' te hebben, waarom ga je niet een studie doen? Dat geeft je op de lange termijn zoveel meer perspectieven. Het is nu natuurlijk een leuke stap van bezorger naar filiaalmanager, maar ik vrees dat dit verder heel weinig groeimogelijkheden zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscept
@naitsoezn De rol zelf lijkt me superleuk, ik denk er al langer over na en voer al langer meer taken uit. Ik ben een paar dagen in de week al eindverantwoordelijk en er komen straks maar een paar taken extra bij, zoals personeel aannemen en het rooster maken.

@Anoniem: 567735 Ja ik ga even kijken hoe het precies zit allemaal vakbond ga ik me dan sowieso voor inschrijven.

@Citroentjuh Ik ben 20, bijna 21. Studie heb ik geprobeerd maar vanwege persoonlijke redenen ging dit niet. Nu is het idee om volgend jaar na mijn jaarcontract een grote reis te maken en daarna studeren. Eigenlijk zou dat dit jaar gebeuren maar dat gaat helaas niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hoop spam (niet relevant voor de vraag) in dit topic, dus niet alles doorgenomen.

Maar 10 dagen verlof... Dat is niet veel, maar zijn het niet nog 10 dagen dit jaar? We zitten nu bijna op de helft van het jaar, dus dan heb je (dit jaar) ook nog recht op de helft van de vakantiedagen.

Verder moeten alle ketens, groot en klein, zich houden aan de Nederlandse wet- en regelgeving als ze daar werken. Leuk dat ze het in je contract zetten (als dat dus al zo is), maar ze moeten zich houden aan de wet.
Ik denk dat het dus op een misverstand berust, aangezien er anders vast wel eerder mensen uit de school waren geklapt...

As said: ik denk dat je dit jaar nog 10 dagen verlof krijgt en volgend jaar gewoon recht hebt op het minimale a 20 dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
xscept schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:24:
@naitsoezn De rol zelf lijkt me superleuk, ik denk er al langer over na en voer al langer meer taken uit. Ik ben een paar dagen in de week al eindverantwoordelijk en er komen straks maar een paar taken extra bij, zoals personeel aannemen en het rooster maken.

@Anoniem: 567735 Ja ik ga even kijken hoe het precies zit allemaal vakbond ga ik me dan sowieso voor inschrijven.

@Citroentjuh Ik ben 20, bijna 21. Studie heb ik geprobeerd maar vanwege persoonlijke redenen ging dit niet. Nu is het idee om volgend jaar na mijn jaarcontract een grote reis te maken en daarna studeren. Eigenlijk zou dat dit jaar gebeuren maar dat gaat helaas niet meer.
Als je sowieso van plan bent na je jaarcontract een reis te maken (d.w.z. geen vast contract) dan kan je toch gewoon het contract tekenen en indien nodig je 20 dagen opeisen. Wel pas na je wachttijd bij de rechtsbijstandverzekering ;) dan maakt het ook niet uit als ze je geen contractverlenging geven.

Even ervan uit gaand dat je plannen niet veranderen.

Voor die tijd zou je het ook neutraal kunnen vragen. Zou toch gek zijn als dat niet kon? Gewoon dat je gelezen hebt dat er 20 wettelijke vakantiedagen zijn en of het mogelijk is dat te behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Laatst online: 07-01 14:30
BastaRhymez schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:32:
Hoop spam (niet relevant voor de vraag) in dit topic, dus niet alles doorgenomen.

Maar 10 dagen verlof... Dat is niet veel, maar zijn het niet nog 10 dagen dit jaar? We zitten nu bijna op de helft van het jaar, dus dan heb je (dit jaar) ook nog recht op de helft van de vakantiedagen.

Verder moeten alle ketens, groot en klein, zich houden aan de Nederlandse wet- en regelgeving als ze daar werken. Leuk dat ze het in je contract zetten (als dat dus al zo is), maar ze moeten zich houden aan de wet.
Ik denk dat het dus op een misverstand berust, aangezien er anders vast wel eerder mensen uit de school waren geklapt...

As said: ik denk dat je dit jaar nog 10 dagen verlof krijgt en volgend jaar gewoon recht hebt op het minimale a 20 dagen
Jaarcontracten gaan niet in op 1 januari per definitie. Ook worden in normale contracten gewoon de uren voor een volledig jaar besproken. Het 1e jaar zullen de vakantiedagen dan naar rato worden bepaald.
https://www.uitvoeringvan...ims-vakantiedagen-vraag-6

10 dagen verlof voor fulltime slaat nergens op en is gewoon onwettig.

Ik zou me wel 10 keer bedenken of ik wel met een toko in zee wil die me al voor het contract getekend is probeerd te flessen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
arbraxas schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:47:
[...]

Jaarcontracten gaan niet in op 1 januari per definitie. Ook worden in normale contracten gewoon de uren voor een volledig jaar besproken. Het 1e jaar zullen de vakantiedagen dan naar rato worden bepaald.
https://www.uitvoeringvan...ims-vakantiedagen-vraag-6

10 dagen verlof voor fulltime slaat nergens op en is gewoon onwettig.

Ik zou me wel 10 keer bedenken of ik wel met een toko in zee wil die me al voor het contract getekend is probeerd te flessen.
Ik zeg ook niks over het contract zelf... Wat ik bedoel te zeggen: als je per 1 juli in dienst komt (halverwege het jaar), heb je ook het recht op de helft van de vakantiedagen. Dat zou in dit geval de 10 dagen kunnen verklaren. Maar dat is een aanname.

Volgens mij heeft TS nog geen contract op papier, want als ie die zou posten dan zouden we er wat zinnigs over kunnen zeggen.. Nu is het alleen dat hij denkt dat hij maar 10 dagen per volledig kalenderjaar krijgt. Ik denk (aanname) dat hij het verkeerd begrijpt en dat hij alleen dit jaar nog 10 vakantiedagen tegoed heeft.

Op zich ook wel netjes dat hij er op gewezen wordt, want als hij al vakantieplannen had (met corona zal het waarschijnlijk wel niet) dan had hij zich er op voor kunnen bereiden dat hij te weinig vakantiedagen zou hebben (en dus OF onbetaald verlof zou moeten opnemen OF tijd voor tijd kan gaan werken OF [insert mogelijkheid]) Maar ook dit is van mij even aanname.

Men gaat hier meteen van het negatieve uit van het bedrijf, maar ik denk dat het bedrijf zijn vingers daar niet aan wilt branden en dat TS het verkeerd begrepen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Het nieuwe contract is een 40 uren contract en ik mag maar 10 vakantiedagen per jaar opnemen, de rest wordt uitbetaald zeggen ze.
Uit de startpost van TS maak ik iets anders op. Een daadwerkelijk aangeboden contract zou inderdaad makkelijker zijn, maar ik reageer maar even op de info die geboden word. Kan TS in elk geval met wat meer informatie de contractonderhandelingen in.

Er is maar 1 mogelijkheid voor een werkgever om wettelijke vakantieuren te MOGEN uitbetalen en dat is het beindigen van een contract. Het van te voren afkopen is wettelijk niet toegestaan.

https://www.vandiepen.com...pnemen-sparen-uitbetalen/

[ Voor 5% gewijzigd door arbraxas op 11-06-2020 13:06 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscept
Het daadwerkelijke contract heb ik nog niet maar het is zo besproken met werkgever en ik heb het contract van de huidige filiaalmanager gezien en het zijn echt 10 vakantiedagen per kalenderjaar.
De huidige filiaalmanager zegt dat hij ook echt maar 10 dagen per jaar mag opnemen. Ik krijg er dit kalenderjaar dus nog 5 en volgend kalenderjaar 10 als ik het hele kalenderjaar werk. Maar zoals jullie zeggen mag dit wettelijk dus niet. Ik ga mijn huidige filiaalmanager dit ook wel laten zien en zeggen dat hij zijn dagen dus nog kan opeisen van de afgelopen jaren.

Ik geef jullie een update als ik de 20 dagen heb besproken met de werkgevers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smurfinmark
xscept schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:49:
Het daadwerkelijke contract heb ik nog niet maar het is zo besproken met werkgever en ik heb het contract van de huidige filiaalmanager gezien en het zijn echt 10 vakantiedagen per kalenderjaar.
De huidige filiaalmanager zegt dat hij ook echt maar 10 dagen per jaar mag opnemen. Ik krijg er dit kalenderjaar dus nog 5 en volgend kalenderjaar 10 als ik het hele kalenderjaar werk. Maar zoals jullie zeggen mag dit wettelijk dus niet. Ik ga mijn huidige filiaalmanager dit ook wel laten zien en zeggen dat hij zijn dagen dus nog kan opeisen van de afgelopen jaren.

Ik geef jullie een update als ik de 20 dagen heb besproken met de werkgevers.
Weet je al of je onder de horeca CAO valt?

dan heb je namelijk recht op 25 vakantie dagen per jaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrejan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 01:43
smurfinmark schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:50:
[...]

Weet je al of je onder de horeca CAO valt?
Je valt sowieso altijd onder de horeca-CAO, want die is algemeen verbindend verklaard: (https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-21654.html). Dat betekent dat elk horecabedrijf zich hieraan dient te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:11
Klopt dat wel dat een pizza-bezorgketen onder de Horeca-cao valt? Horeca wordt over het algemeen gekenmerkt als een plek waar je ter plekke consumeert. En dat kan niet bij eerder genoemde keten (ten minste niet de vestiging waar ik langs en nooit (meer) binnen kom. Je kunt alleen afhalen of laten bezorgen.
De werkingssfeer volgens de link is gedefinieerd als:
De onderneming waarin het hotel-, pension-, het restaurant-, het café-, het cafetaria-, het lunchroom- of het cateringbedrijf (daaronder niet begrepen het contractcateringbedrijf) wordt uitgeoefend. Overige ondernemingen waarin de verstrekking van logies, gepaard gaande met dienstverlening of de verstrekking van maaltijden, spijzen of dranken voor verbruik ter plaatse, als bedrijf plaats heeft.
Dan zou je het al als een cateringbedrijf moeten definiëren. Want de rest kenmerkt zich allemaal door mogelijkheden voor 'verbruik ter plaatse'.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:47
Buiten de CAO discussie ( dit kan TS zelf navragen ) moet het bedrijf gewoon aan de wet houden.

Dus bij 40 uren contract 20 vakantie dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:11
Het wettelijk minimum aan verlof is dwingend recht, van dit minimum kan niet worden afgeweken. Wel is de kans groot dat je recht hebt op extra bovenwettelijk verlof, hiervoor moet je kijken in het cao of, indien je niet onder een cao valt, in je arbeidsovereenkomst. (Jij hebt wel een cao).

Wettelijk minimum aan verlof: 4 maal het aantal uren dat je wekelijks werkt. In jouw geval, bij een 40-uur contract, dus 160 uur. Deze 160 uur staat uiteraard gelijk aan 4 weken, oftewel 20 dagen.
Zo heeft iemand met een 20 uur contract ook recht op 4 weken verlof, immers werkt die persoon maar 20 uur per week. Dit betekent 80 uur verlof op jaarbasis wat neer komt op 4 weken verlof bij een dienstverband van 20 uur per week.

Persoonlijk zou ik niet bij een dergelijk bedrijf willen werken. Medewerkers bewust uitknijpen en je niet aan de wet houden, bah. Ik ga hiervoor uiteraard af op wat TS aangeeft, maar dat er bedrijven zijn die dit doen (waar met name jongeren werken) geloof ik meteen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31
Serieus bij zo'n bedrijf wil je toch niet werken :X

[ Voor 4% gewijzigd door HKLM_ op 11-06-2020 16:42 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arbraxas
Weet je gelijk waarom je bij deze tent van bezorger in 1x filiaalmanager kunt worden zonder gedegen opleiding / training en of ervaring op je 20e.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken trappen ze hier in.
Zal ook het verhaal van de huidige manager zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Patrick_6369 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:57:
Klopt dat wel dat een pizza-bezorgketen onder de Horeca-cao valt?
Tja, New York Pizza kan niet van twee walletjes eten. Zie ook deze toelichting van de CNV.

Ongetwijfeld komt daarop de reactie van de franchisenemer dat OP kaderpersoneel is waarvoor de CAO niet geldt, waarop OP dan weer wijst op de referentiefuncties horeca.

Niet voor niets dat ik eerder al OP een vakbond aanraadde. De organisatiegraad van het personeel bij dit soort bedrijven is extreem laag, en daar wordt uitgebreid misbruik van gemaakt. Zoals ik al eerder zei, dat maakt de idioot lage prijzen van hun pizza's mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 22:22

PcDealer

HP ftw \o/

Nog niemand heeft de wet gequoted, dus doe ik dat maar.
Artikel 634

1 De werknemer verwerft over ieder jaar waarin hij gedurende de volledige overeengekomen arbeidsduur recht op loon heeft gehad, aanspraak op vakantie van ten minste vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week of, als de overeengekomen arbeidsduur in uren per jaar is uitgedrukt, van ten minste een overeenkomstige tijd.

2 De werknemer die over een deel van een jaar recht op loon heeft gehad, verwerft over dat deel aanspraak op vakantie die een evenredig gedeelte bedraagt van datgene waarop hij recht zou hebben gehad als hij gedurende het gehele jaar recht had op loon over de volledige overeengekomen arbeidsduur.

3 Bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan kan ten aanzien van werknemers wier arbeidsovereenkomst eindigt nadat deze ten minste een maand heeft geduurd, van lid 2 worden afgeweken in dier voege dat de aanspraak op vakantie wordt berekend over tijdvakken van een maand.
https://wetten.overheid.n...el10_Afdeling3_Artikel634

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

HKLM_ schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:42:
[...]

Serieus bij zo'n bedrijf wil je toch niet werken :X
De topic starter dus wel en is erg blij met zijn baan, kunnen we dus niet wat minder met grof geschut schieten en echt helpen?

Of tweakers dit nu wel of niet leuk vinden en of het nu wel of niet geheel legaal is, dit soort dingen zijn standaard als je een management positie hebt in dit soort firma's. Persoonlijk verwacht ik ook dat een van mijn managers vervanging regelt als ie afwezig is en als dat niet lukt dan kan het best zijn dat het verlof niet mogelijk is. Daarom ben je manager en geen hamburgerbakker.

Het is aan de TS om te bepalen of ie in een dergelijke organisatie wil werken. De ervaring die je opdoet in een baan zoals die is enorm. Uitermate waardevol. Meestal verdien je behoorlijk en moet je alles geven. Dat is een keuze.

Ik heb dat soort werk gedaan, bij dat soort bedrijven, jaren lang. Soms met groot plezier, vaak met veel minder. Maar altijd veel geleerd. Genoeg om nu zelf goed te weten hoe ik mijn eigen bedrijven wil runnen. En ook ik vraag van dat soort managers dat ze zich uit de naad werken met weinig vrije tijd. Diegene die dat konden zijn nu managers van vele meer mensen en verdienen prima. Diegene die dat niet willen gaan weg, altijd met een eerlijk getuigschrift.

Wist je dat een filiaalmanager van MacDo met een paar jaar ervaring ENORM in trek is bij andere bedrijven? Dat is omdat je weet dat als ze dat hebben gedaan ze altijd goed zijn. Je wilt niet weten hoeveel top mensen in grote bedrijven dat soort banen hebben gedaan toen ze 24 waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 18:01

DataGhost

iPL dev

Anoniem: 310408 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:36:
[...]

Of tweakers dit nu wel of niet leuk vinden en of het nu wel of niet geheel legaal is, dit soort dingen zijn standaard als je een management positie hebt in dit soort firma's.
Dat iets een status quo is in bepaalde branches is geinig, maar daarvoor hebben we wetten gemaakt, om mensen in een nadelige positie daartegen te beschermen. Ook in managementposities in dat soort firma's hoor je je wettelijke zaken te krijgen. De eigenaars gaan echter willens en wetens tegen de wet in en zoeken net zo lang door tot ze iemand tegenkomen die nog minder voor zichzelf opkomt en alles voor zoete koek slikt, maar ondertussen wel hard werkt. Dat soort eigenaars zijn/doen vaak ook heel tof en vriendelijk, zodat je minder vraagtekens zet bij hun handelen en eigenlijk in een soort Stockholm-syndroom gedrukt wordt. De enige die daar beter van wordt is de eigenaar, en eventuele volgende werkgevers die zouden kunnen inschatten dat je met een laag salarisbod al wel aan de slag wilt (omdat je bij "dat soort firma's" vandaan komt).
Het is een soort moderne slavernij en zeker met het gedoe van de afgelopen weken (jaren/eeuwen) is dat een beetje scheef.

Vergeet niet dat ze hem chanteren, het is nu 30 uur per week X, de keuze is tussen het wordt of 40 uur per week Y (waarbij ik verwacht dat Y niet spannend veel hoger is dan X) of 8 uur per week X.

Als je het zelf allemaal maar best vindt is dat je goed recht natuurlijk.
Anoniem: 310408 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:36:
[..]
Wist je dat een filiaalmanager van MacDo met een paar jaar ervaring ENORM in trek is bij andere bedrijven? Dat is omdat je weet dat als ze dat hebben gedaan ze altijd goed zijn. Je wilt niet weten hoeveel top mensen in grote bedrijven dat soort banen hebben gedaan toen ze 24 waren.
Tegelijkertijd denk ik dat je er gauw zat uit ligt als je vindt dat je te weinig betaald krijgt of recht hebt op bepaalde zaken, dus om dat jaren vol te houden is (naast de werkdruk) een behoorlijk offer inderdaad.

[ Voor 16% gewijzigd door DataGhost op 11-06-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
smurfinmark schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:16:
[...]

Ik heb dit betoog 2 X doorgelezen, en het kan zo maar zo zijn dat ik je verkeerd begrijp, maar toch;

Vind je het nu vervelend dat wanneer werkgevers achteraf op hun plichten gewezen worden nadat ze zelf onwettelijke contracten gemaakt hebben?

Nogmaals, ik kan je verhaal verkeerd geinterpreteerd hebben.
Als salarisadministrateur ben ik verantwoordelijk voor een kloppend contract. En mijn werkgever was ook nog opgericht door een branchevereniging. Dat betekent dat iedereen die wij verloonden zich aan de CAO moest houden. (Wij waren ooit heeeeel groot in één branche) Dus ja: ik probeerde te voorkomen dat we verkeerde contracten opstelden, we we vonden het niet leuk dat er één doorheen slipte. Helemaal als een werkgever een grote nabetaling door mijn fout moet doen. Dat is een moment dat zo'n werkgever wel gaat nadenken of hij klant van ons wilde blijven.

En vergis je niet: ik sta aan de kant van de werkgever in die rol. Hij betaalt mij, hij geeft opdrachten, ik vecht mee aan zijn kant. Maar illegale zaken of zaken die tegen de CAO indruisen mochten niet. Het gedachtegoed daarachter was dat zo'n werkgever de branche ondermijnt: ten opzichte van zijn collega's is hij goedkoper uit.

De 20.000 gulden nabetaling was pijnlijk. Ik ben blij voor de werknemer die de centen kreeg, maar mijn opdrachtgever -het bedrijf- had slechts drie werknemers. Dit is dus een pijnlijke aderlating. Het betrof nog een jeugdige ook. Hij vulde keurig netjes de paperassen in waarna ik 'em invoerde in het systeem. Hij was ongetrouwd. Wij stellen een contract op, dat tekent hij, maar daar staan geen bedragen in, maar loonschalen. (Dus "u bent ingedeeld in jeugdschaal C1")

Hij was blij met het contract, en heeft zijn baas zelfs uitgenodigd op zijn huwelijk, in de eerste week van zijn baan. Echter kwam in deze CAO de regel voor dat een getrouwde jeugdige werknemer het loon krijgt van een drie jaar oudere werknemer. De werkgever wist niet dat hij dit aan mij moest melden, hij was ervan uit gegaan dat de werknemer dat al op de paperassen had ingevuld. Bovendien kende hij die regel van het loon van een drie jaar oudere werknemer niet. Wij hebben nog contact opgenomen met de verloning waarom iedereen een collectieve ADV dag had in een maand dat die niet vastgesteld voorkomen, maar ook bij ons is geen belletje gaan rinkelen.

De fout is jaren later door de vakbond ontdekt (en ik heb op Tweakers al vaker geroepen dat zo'n lidmaatschap helemaal niet verkeerd is!) en drie jaar x 2080 uur x 3 gulden nabetaling is best veel...
smurfinmark schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:16:
[...]

En vind je het verder een slimme truc dat er van te voren beoordeeld wordt of die werkgever daar last van kan gaan hebben?
Je snapt 'em niet. Het gaat om de manier van brengen. Als je tegen een toekomstige werkgever zegt dat je dit contract niet pikt is de kans groot dat je verder mag solliciteren. Als je zegt dat je de werkgever een advies geeft voor zijn eigen veiligheid wordt je nog bedankt ook! Terwijl het om precies dezelfde situatie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-06 16:29
Doe jezelf een plezier en neem de baan aan, gebruik de ervaring voor je CV en in deze lastige periode heb je een inkomen. Blijkbaar heb je ook veel plezier in het werk wat je doet.
Wat betreft de werkgever is dit echt schandalig, zie het als moderne slavenarbeid. Je hebt zéér duidelijk de wet aan je kant, daar is geen discussie over mogelijk.
Ik denk dat je nu vooral even aan jezelf moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
TomsDiner schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:44:
[...]

Als salarisadministrateur ben ik verantwoordelijk voor een kloppend contract. En mijn werkgever was ook nog opgericht door een branchevereniging. Dat betekent dat iedereen die wij verloonden zich aan de CAO moest houden. (Wij waren ooit heeeeel groot in één branche) Dus ja: ik probeerde te voorkomen dat we verkeerde contracten opstelden, we we vonden het niet leuk dat er één doorheen slipte. Helemaal als een werkgever een grote nabetaling door mijn fout moet doen. Dat is een moment dat zo'n werkgever wel gaat nadenken of hij klant van ons wilde blijven.

En vergis je niet: ik sta aan de kant van de werkgever in die rol. Hij betaalt mij, hij geeft opdrachten, ik vecht mee aan zijn kant. Maar illegale zaken of zaken die tegen de CAO indruisen mochten niet. Het gedachtegoed daarachter was dat zo'n werkgever de branche ondermijnt: ten opzichte van zijn collega's is hij goedkoper uit.

De 20.000 gulden nabetaling was pijnlijk. Ik ben blij voor de werknemer die de centen kreeg, maar mijn opdrachtgever -het bedrijf- had slechts drie werknemers. Dit is dus een pijnlijke aderlating. Het betrof nog een jeugdige ook. Hij vulde keurig netjes de paperassen in waarna ik 'em invoerde in het systeem. Hij was ongetrouwd. Wij stellen een contract op, dat tekent hij, maar daar staan geen bedragen in, maar loonschalen. (Dus "u bent ingedeeld in jeugdschaal C1")

Hij was blij met het contract, en heeft zijn baas zelfs uitgenodigd op zijn huwelijk, in de eerste week van zijn baan. Echter kwam in deze CAO de regel voor dat een getrouwde jeugdige werknemer het loon krijgt van een drie jaar oudere werknemer. De werkgever wist niet dat hij dit aan mij moest melden, hij was ervan uit gegaan dat de werknemer dat al op de paperassen had ingevuld. Bovendien kende hij die regel van het loon van een drie jaar oudere werknemer niet. Wij hebben nog contact opgenomen met de verloning waarom iedereen een collectieve ADV dag had in een maand dat die niet vastgesteld voorkomen, maar ook bij ons is geen belletje gaan rinkelen.

De fout is jaren later door de vakbond ontdekt (en ik heb op Tweakers al vaker geroepen dat zo'n lidmaatschap helemaal niet verkeerd is!) en drie jaar x 2080 uur x 3 gulden nabetaling is best veel...

[...]

Je snapt 'em niet. Het gaat om de manier van brengen. Als je tegen een toekomstige werkgever zegt dat je dit contract niet pikt is de kans groot dat je verder mag solliciteren. Als je zegt dat je de werkgever een advies geeft voor zijn eigen veiligheid wordt je nog bedankt ook! Terwijl het om precies dezelfde situatie gaat.
toon volledige bericht
Ik maakte al het interpretatie voorbehoud, nu weten we waarom :)

Had je verhaal vooral wat de insteek betreft verkeerd begrepen.

Ben wel benieuwd naar wat die 20K nabetalig voor een jonge medewerker veroorzaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
smurfinmark schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:50:
[...]

Ik maakte al het interpretatie voorbehoud, nu weten we waarom :)

Had je verhaal vooral wat de insteek betreft verkeerd begrepen.

Ben wel benieuwd naar wat die 20K nabetalig voor een jonge medewerker veroorzaakte.
Dat staat er toch? Op je 18e trouwen betekent recht op het loon van een 21-jarige... Dus heeft hij drie jaar lang een te laag loon gekregen. Ik geloof zo'n drie gulden per uur te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Je werkt voor een pizzabakker toch? Als in afhalen en bezorgen en misschien wat tafeltjes? Dat is horeca, dan geld de horeca CAO. Die CAO is verplicht voor alle horeca bedrijven in Nederland, tenzij jullie bedrijf lid is van het Nederlandse Horeca Gilde, dan geld de NHG CAO.

link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 00:31
Je dient toch ook per jaar minimaal 2 weken aaneengesloten vakantie op te nemen? Zou voor ts betekenen dat 'ie de rest van het jaar geen vrij meer kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:32
Nielson schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:11:
Je dient toch ook per jaar minimaal 2 weken aaneengesloten vakantie op te nemen? Zou voor ts betekenen dat 'ie de rest van het jaar geen vrij meer kan nemen.
Dit hoor ik wel vaker geroepen worden, maar heb je er een bron voor? Want het is volgens mij sowieso geen wet of regel die voor iedereen geldt.

Sterker nog, met een beetje Googlen kom ik tegen dat je niet eens verplicht kan worden om je vakantiedagen überhaupt op te maken. Laat staan dat je 2 weken achter elkaar zou moeten opnemen.

Wat ik wel tegenkom is dit:
De werkgever moet de werknemer in de gelegenheid stellen om per kalenderjaar ten minste twee aaneengesloten weken (meestal 10 vakantiedagen) of tweemaal een week op te nemen ( BW 7:638, lid 3). Hiervan kan ten gunste van de werknemer worden afgeweken.
Maar dat is dus in het voordeel van de werknemer, juist niet in het nadeel. Je kan niet verplicht worden door je werkgever om 1x 2 weken of 2x 1 week vakantie te nemen, je hebt het recht als werknemer om dat te eisen als je dat zou willen.

[ Voor 37% gewijzigd door Hahn op 13-06-2020 00:26 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 00:31
Hahn schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:19:
Wat ik wel tegenkom is dit:

[...]

Maar dat is dus in het voordeel van de werknemer, juist niet in het nadeel. Je kan niet verplicht worden door je werkgever om 1x 2 weken of 2x 1 week vakantie te nemen, je hebt het recht als werknemer om dat te eisen als je dat zou willen.
Had ik inderdaad mis dat het een algemene regel is, maar staat wel in veel cao's waaronder de hierboven aangehaalde NHG cao:
6. Vakantiedagen mogen maximaal drie weken aaneengesloten worden opgenomen en moeten minimaal twee weken aaneengesloten worden opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Artikel 634 Burgerlijk Wetboek Boek 7
Is heel duidelijk op jaarbasis moet je 4x je wekelijkse arbeidsuren als vakantiedagen krijgen. Bij een 40 urige werkweek betekend dat 160 wettelijke vakantie uren a 20 dagen. Dit is naar rato. Werk je 6 maanden 40 uur krijg je er 80 voor terug. Werk je 12 maanden 20 uur dan krijg je er ook 80 uur voor terug. Ik zie zo snel geen reden dat hier van mag worden afgeweken. Misschien kan TS dat uitvragen bij pizzaria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nyp123
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-05 19:58
xscept schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 00:09:
Hoi allemaal,

Ik werk bij een grote pizzaketen en heb me de afgelopen jaren(met een tussenpauze) opgewerkt van bezorger tot leidinggevende. Door covid-19 ben ik mijn oude baan kwijtgeraakt en sinds maart ben ik weer begonnen bij de pizzaketen.

***members only***
Let op: bij een fulltime contract, zoals bij New York Pizza of vergelijkbare ketens, heb je wettelijk recht op minimaal 20 vakantiedagen per jaar. Deze mogen niet zomaar worden afgekocht, behalve als het om extra (bovenwettelijke) dagen gaat én jij daar vrijwillig mee instemt.

Het is begrijpelijk dat je de baan niet wilt verliezen, zeker als doorgroeien bij New York Pizza een mooie kans is. Probeer het bespreekbaar te maken; benadruk je motivatie, maar vraag ook duidelijkheid over je rechten. Dat is heel normaal en professioneel.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Zit er nog een proeftijd vast aan het nieuwe contract?
Zo ja, geen idee of dit dan al OK is omdat je al in dienst was.

Verder kaart dan eventueel na je proeftijd de vakantiedagen aan.
Als ze dan alsnog van je af willen, dan zal UWV en Katonrechter ze aan het tijdelijke jaar contract willen vasthouden.
Dus dan kan je met beetje pech 10 a 11 maanden betaald thuis op de bank zitten.

Maar om het simpel te houden, er klopt wettelijk weinig aan het vakantiedagen deel van je contract.
Dan kan je je afvragen wat er nog meer mis is met het contract?
Denk dan dat je een arbeidsjurist eventueel naar het hele contract mag laten kijken.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@nyp123 @djmuggs Ik denk dat na 5 jaar deze situatie wel opgelost is, zou het niet? @xscept Ben je d'r nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Dit topic gaat terug in de sloot
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.