smurfinmark schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:16:
[...]
Ik heb dit betoog 2 X doorgelezen, en het kan zo maar zo zijn dat ik je verkeerd begrijp, maar toch;
Vind je het nu vervelend dat wanneer werkgevers achteraf op hun plichten gewezen worden nadat ze zelf onwettelijke contracten gemaakt hebben?
Nogmaals, ik kan je verhaal verkeerd geinterpreteerd hebben.
Als salarisadministrateur ben ik verantwoordelijk voor een kloppend contract. En mijn werkgever was ook nog opgericht door een branchevereniging. Dat betekent dat iedereen die wij verloonden zich aan de CAO moest houden. (Wij waren ooit heeeeel groot in één branche) Dus ja: ik probeerde te voorkomen dat we verkeerde contracten opstelden, we we vonden het niet leuk dat er één doorheen slipte. Helemaal als een werkgever een grote nabetaling door mijn fout moet doen. Dat is een moment dat zo'n werkgever wel gaat nadenken of hij klant van ons wilde blijven.
En vergis je niet: ik sta aan de kant van de werkgever in die rol. Hij betaalt mij, hij geeft opdrachten, ik vecht mee aan zijn kant. Maar illegale zaken of zaken die tegen de CAO indruisen mochten niet. Het gedachtegoed daarachter was dat zo'n werkgever de branche ondermijnt: ten opzichte van zijn collega's is hij goedkoper uit.
De 20.000 gulden nabetaling was pijnlijk. Ik ben blij voor de werknemer die de centen kreeg, maar mijn opdrachtgever -het bedrijf- had slechts drie werknemers. Dit is dus een pijnlijke aderlating. Het betrof nog een jeugdige ook. Hij vulde keurig netjes de paperassen in waarna ik 'em invoerde in het systeem. Hij was ongetrouwd. Wij stellen een contract op, dat tekent hij, maar daar staan geen bedragen in, maar loonschalen. (Dus "u bent ingedeeld in jeugdschaal C1")
Hij was blij met het contract, en heeft zijn baas zelfs uitgenodigd op zijn huwelijk, in de eerste week van zijn baan. Echter kwam in deze CAO de regel voor dat een getrouwde jeugdige werknemer het loon krijgt van een drie jaar oudere werknemer. De werkgever wist niet dat hij dit aan mij moest melden, hij was ervan uit gegaan dat de werknemer dat al op de paperassen had ingevuld. Bovendien kende hij die regel van het loon van een drie jaar oudere werknemer niet. Wij hebben nog contact opgenomen met de verloning waarom iedereen een collectieve ADV dag had in een maand dat die niet vastgesteld voorkomen, maar ook bij ons is geen belletje gaan rinkelen.
De fout is jaren later door de vakbond ontdekt (en ik heb op Tweakers al vaker geroepen dat zo'n lidmaatschap helemaal niet verkeerd is!) en drie jaar x 2080 uur x 3 gulden nabetaling is best veel...
Je snapt 'em niet. Het gaat om de manier van brengen. Als je tegen een toekomstige werkgever zegt dat je dit contract niet pikt is de kans groot dat je verder mag solliciteren. Als je zegt dat je de werkgever een advies geeft voor zijn eigen veiligheid wordt je nog bedankt ook! Terwijl het om precies dezelfde situatie gaat.