Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Platte accu 36 volt of omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• degussa1983
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11-06 13:30
Beste alle , ik ben enigszins bekend met circuits en solderen, maar hierbij heb ik echt jullie expertise en hulp nodig:

ik ben bezig met een projectje waarbij ik een accu energiebronnetje nodig heb die vooral zo plat mogelijk moet zijn. Dit accutje moet voldoen aan de volgende eigenschappen:

-Zo plat mogelijk (3 tot 4 millimeters maximaal)
-Output: 36 tot 48 volt
-Capaciteit: mag heel weinig zijn bijvoorbeeld -1mAh zou al ruim voldoende zijn.

Een batterijtje dat voldoet aan bovenstaande eigenschappen is niet te vinden of ik ben een hele slechte googelaar. ik vermoed dat ik met een 3volt knoopcel en een omvormertje oid moet gaan werken en het hele pakketje mag bij elkaar slechts enkele millimeters dik zijn.

Wie kan mij helpen?

Alle reacties

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 21:14

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou denken aan een standaard telefoonaccu en een boostconverter.
Die accu's zijn er in een paar mm dik, en boostconverters heb je ook erg dun.

Klok is stuk :(

• AlphaRomeo
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:15
Ik ben wel heel benieuwd naar de toepassing waarvoor je zo'n relatief hoge spanning bij een lage stroom nodig hebt. Kun je iets meer vertellen over het project?

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11-06 14:46
Ik ben bang dat de boost converter het probleem gaat worden. Hoe vaak moet het laden denk je? Wellicht 10 kleine lipo cellen in serie zetten? Ik heb deze van 60mAh en die zijn vrij dun. Qua oppervlakte valt het ook wel mee denk ik (je schrijft niet of het oppervlakte een probleem kan zijn)

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 08:51
Op zo'n dun formaat ga je geen kant en klare cel vinden die die spanning leveren kan.
Custom zou het mogelijk zijn om veel lipo cellen op een rijtje te leggen en een hoge spanning lage capaciteit accu te creeren.

Realistisch gezien is een boost converter de enige oplossing. Dit zal iets moeten zijn die specifiek ontworpen is om efficient te werken binnen jouw stroomgebruik, anders trek je een laag-capaciteit celletje zo leeg.

Inderdaad de vraag: wat is je doel precies? Dit klinkt als een uitdaging voor een embedded-design bedrijf, niet een hobbyprojectje.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12-06 22:05
zelf even een paar in serie zetten en klaar:

https://www.lipolbattery....d3h6t0xAYbTgaAkdYEALw_wcB

[Voor 13% gewijzigd door Meester_J op 11-06-2020 14:56]

• dragonhaertt
DISCLAIMER
Ga niet zomaar zonder expertise of kennis over LIthium basis accu's zelf aan het solderen en experimenteren!
Als je 10 van deze cellen in serie hangt heb je misschien je 37V gehaald, (42 bij volledige lading), maar zonder gecontroleerde ontlading/lading van een groep cellen is een vuurbal snel gemaakt.

• Meester_J
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12-06 22:05
dragonhaertt schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:58:
[...]

DISCLAIMER
Ga niet zomaar zonder expertise of kennis over LIthium basis accu's zelf aan het solderen en experimenteren!
Als je 10 van deze cellen in serie hangt heb je misschien je 37V gehaald, (42 bij volledige lading), maar zonder gecontroleerde ontlading/lading van een groep cellen is een vuurbal snel gemaakt.
Uhm ja, dat had ik er misschien even bij moeten melden ;) .
Een buckconverter erbij zoeken die 48 volt output heeft, en bijvoorbeeld op een 3S LiPo draait is een mogelijkheid.
En terecht: je hebt wat elektronica nodig om te diepe ontlading te voorkomen. En een LiPo lader om er weer balanced wat in te stoppen.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 09:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hoe wil je met een buck converter de spanning omhoog krijgen?

Zo'n ding heet een boost converter:
https://www.amazon.com/3V...e-Converter/dp/B01MS3IAVL

Probleem is dat zo'n ding stroom verbruikt, meer dan die 1mA die je al voldoende vindt in gebruik. Mij lijkt het dat een serieschakeling van cellen het neest je doel evenaart maar inderdaad, wel het gemis van een BMS.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11-06 14:46
dragonhaertt schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:58:
[...]

DISCLAIMER
Aangezien er geen capaciteit nodig is zijn kleine 60mAh cellen al voldoende, en die maken hooguit een klein pufje rook ;) Een vuurbal heb ik in jaren niet meer gezien, dat deden vooral de oudere cellen. Zolang je niet boen de 50V uit komt kant er weinig gebeuren. 10s is 42v opgeladen en lijkt me hier prima.

Maar.... waarom niet 12 knoopcellen gebruiken?

• dragonhaertt
memphis schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:59:
Hoe wil je met een buck converter de spanning omhoog krijgen?

Zo'n ding heet een boost converter:
https://www.amazon.com/3V...e-Converter/dp/B01MS3IAVL

Probleem is dat zo'n ding stroom verbruikt, meer dan die 1mA die je al voldoende vindt in gebruik. Mij lijkt het dat een serieschakeling van cellen het neest je doel evenaart maar inderdaad, wel het gemis van een BMS.
Een op het gebruik ontworpen boost converter kan gewoon 80-90% efficiënt zijn. Maar dat is niet iets wat je in de MediaMarkt gaat vinden.

Zonder meer informatie over de toepassing kunnen we weinig zeggen over een geschikte oplossing. We weten niks over het stroomverbruik, en het enige wat we weten over de formfactor is dikte.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True