Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

3800X 4200mhz standaard

Pagina: 1
Acties:

• wackidth
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 14-06 08:29
Ik heb de Ryzen 3600 vervangen door een 3800X omdat ik toch iets meer power wou voor wat videobewerking.

Dus heb de processor verwisselt en de bios gereset.
Daarna Cinebench R20 gedraaid en kom op een score van 4860 multicore.

Alleen het vreemde is dat in elk programma (cpu-z, amd master en aida64) mijn clockspeeds multi op 4.2 ghz draait.
Single core is 4.5 ghz

Ik heb cmos gereset en alles dubbel gecheckt.
Maar kom er niet uit Master ook opnieuw geïnstalleerd.

In de bios geeft hij wel netjes 3.9 GHz aan.

De ryzen 3600 klopte als een bus qua clockspeeds.
Kan het zijn dat er 300mhz verschil in zit standaard?

Moederbord is een Aorus Pro B450 met F50 bios

[Voor 20% gewijzigd door wackidth op 10-06-2020 23:22]

.

• Iruk1981
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 14-06 00:42
Wat is nu het probleem? is dit niet normaal?

bij AMD is de snelheid dynamisch met precision boost 2.0 / precision boost overdrive

is 4.2GHz op full load met bijvoorbeeld prime95?

mijn 3900X zit full load op 4.1 GHz ipv 3.9GHz. Single core top zit rond de 4.5GHz

• wackidth
Iruk1981 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:30:
Wat is nu het probleem? is dit niet normaal?

bij AMD is de snelheid dynamisch met precision boost 2.0 / precision boost overdrive

is 4.2GHz op full load met bijvoorbeeld prime95?

mijn 3900X zit full load op 4.1 GHz ipv 3.9GHz. Single core top zit rond de 4.5GHz
Nah ja probleem? Ik weet niet? Aangezien de 3600 precies aan de specs zat?
3.6 GHz en boost 4.2 GHz
Dacht er zit iets niet lekker ofzo...

Idd full load 4.2ghz en single 4.5ghz.

Moet volgens specs 3.9 en 4.5 zijn.

.

• Iruk1981
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 14-06 00:42
misschien is het dan toch apart. ik weet niet beter dan dat mijn "lage" clocks altijd wat hoger liggen dan geadverteerd. Ik heb verder geen ervaring met andere AMD processors. Wellicht dat er nog anderen zijn die hun ervaringen kunnen delen of kunnen verklaren wat er aan de hand is.

• CMT
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:23
Dat is normaal hoor voor een 3800X.
Naast dat het een X variant is (en daarmee vrij overklokbaar), heeft deze een veel hogere PPT (package power tracking) van 142W.
Zodra de boostfunctie op het moederbord (coreboost of iets in die trand, niet verwarren met PBO!) wordt aangezet, zal deze dus boosten zover de limieten dat toelaten.
In de praktijk betekent dat de klok van een 3800X vooral temperatuur gelimiteerd is.
Bij een 3600 zijn de voor ingestelde limieten veel lager en zal het moederbord eerder het boostgedrag dicteren.

Wil je de CPU liever op een lagere stand laten werken, dan zijn de limieten via PBO zelfs instelbaar.
Zo kan je kiezen tussen:
TDC = vermogen dat door het moederbord geleverd mag worden, afhankelijk van de temperatuur
EDC = vermogen dat geleverd mag worden door het moederbord
PPT = vermogen dat de processor maximaal mag opnemen.

Het beste is om dan het PPT in te stellen. Bij een 3600 is dat dacht ik 88W.

Of wil je de CPU liever alleen op de baseclock laten werken, dan zul je alle boostfuncties van het moederbord uit moeten zetten. De 3.9GHz wordt dan netjes opgevolgd, maar uiteraard verlies je dan de single core boost naar 4.5GHz.

• wackidth
@CMT

Bedankt, heldere en duidelijke uitleg.

Ik had Inderdaad al opgemerkt dat de ppt niet meer in het rood kwam te staan, wat met de 3600 wel gebeurde 88W met 99%.

Dus eigenlijk is het wel netjes dat ie standaard op 4.2Ghz draait.

Ook de temperatuur is idd een stuk hoger.
Met de 3600 en Hyper T212 CPU koeler kwam hij niet hoger dan 67 graden in Cinebench.

De 3800x tikt de 79 graden wel aan.

Is het verstandig om 'm wat terug te clocken? Ivm throttling en het spelen met games? Of maakt dat niet uit.?

[Voor 8% gewijzigd door wackidth op 11-06-2020 07:58]

.

• CMT
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:23
Graag gedaan!

In principe zal de 3800X zelf de grens bepalen. Dat is het mooie van Zen2, het is een smart CPU :).
Van throttling is dan ook geen sprake omdat de klok automatisch naar beneden gehaald wordt als de temperatuur omhoog gaat, dat gebeurt ver voor de harde limiet van 95 graden.
Uiteraard zit daar ook een grens aan want niet al het vermogen en daarmee de temperatuur is te regelen via de klok alleen.
79 graden is wel hoog, maar wel in lijn met wat je van een luchtkoeler kan verwachten.
Ik heb een custom waterkoeling loop en in Cinebench R20 wordt mijn 3800X zo'n 72 graden.

Wat erg goed helpt en wat vaak mogelijk is, is om een offset voltage via de bios in te regelen.
Vaak kan daar behoorlijk wat vanaf zonder prestatie verlies of dat de CPU de klok gaat schakelen (soort throttling, maar dan om stabiel te blijven).
Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht dat het ca. 0.5C / 10mV scheelt.

Je zou dan even moeten proberen hoe ver je het voltage naar beneden kan halen voordat de Cinebench score echt naar beneden gaat. Of een prime95 in benchmark modus als het wat zwaarder moet zijn.

Met de app HWinfo kan je trouwens ook zien of het voltage te ver naar beneden gehaald is.
Dan zie je bij effectieve klok dat een paar of zelfs alle cpu kernen achter blijven op de ingestelde boostklok.
Dat is een teken dat er onstabiliteit optreedt (maar zelfs dan blijft de CPU werken 8) ).

Een andere optie is om het vermogen te beperken bij de belasting in kwestie (videobewerking?)
Je zou dan even moeten uitzoeken bij welke PPT de gewenste temperatuur optreedt.

Soms is het beperken van de PPT beter dan een undervolt, maar dat hang echt af van de situatie.
Het is een kwestie van uit proberen.

• wackidth
We gaan eens met het eea spelen.

Ik ga sowieso mijn mobo upgraden naar een X570. Maar de Rog strix gaming-e staat in backorder evenals de 3600mhz memory kit.

Heeft nu weinig zin.... Als ik paar uurtjes over heb misschien.

.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True