Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuwbouwwoning internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Diepzalig
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 21-11-2020
Ik heb sindskort een nieuwbouwwoning gekocht, hiervoor moet ik binnenkort de opties voor meer- en minderwerk doorgeven. Ik heb standaard een TV en CAI aansluiting in de woonkamer, die ik eventueel beide kan laten aanpassen (102/284 euro) naar een UTP aansluiting. Daarnaast kan ik ook los een extra UTP aansluiting laten aanbrengen (310 euro). Mij is alleen niet duidelijk hoe dit bedoeld wordt. Als er in de meterkast een modem komt te staan, heeft deze toch 4 aansluitingen? Als ik kies voor de optie extra UTP aansluiting, komt er vanuit de muur een internetpaneeltje? Of hoe werkt dit precies, ben niet heel technisch excuses. Ik heb daarnaast 2 loze leidingen in de woonkamer. En per slaapkamer standaard 1 loze leiding. Het aanbrengen van een extra loze leiding zou 94 euro kosten.

Wat voor mij belangrijk is dat ik in de woonkamer 3/4 internetaansluitingen beschikbaar heb, en per slaapkamer minimaal 1, liefst 2 voor in de toekomst (kan geen kwaad lijkt me). Hoe zou en moet ik dit het beste kunnen regelen met bovenstaande info?
En hoe werkt zo'n extra UTP aansluiting waar ze het over hebben?

Alle reacties

• Diepzalig
En wifi op 1ste verdieping (en in mindere mate de zolder) is ook belangrijk, hiervoor ook tips? Want het huis waar ik nu in woon heb ik zonder wifi versterker amper bereik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 18:27
Het kan een aantal dingen betekenen
1) je krijgt de aansluiting in woonkamer, niet in meterkast.
2) je krijgt aansluiting in meterkast, die wordt doorgelust naar woonkamer (handig als je tv wilt kijken in woonkamer)
3) Door een UTP aansluiting kan je ook een pc aansluiten in de woonkamer, of een losse ergens in het huis. Deze wordt dan doorgelust naar de meterkast / woonkamer aansluiting.

Indien je je wifi goed wilt hebben kan het HEEL handig zijn om een extra UTP punt aan te laten maken achterin je huis op de 1e verdieping , en hier een extra AP neer te zetten.

Dan heb je overal in huis + tuin goed bereik ;)
schets:
https://imgur.com/a/VykMLkl

[Voor 25% gewijzigd door 99ruud99 op 10-06-2020 20:20]

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Nu online
Diepzalig schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:12:
Ik heb sindskort een nieuwbouwwoning gekocht, excuses. Ik heb daarnaast 2 loze leidingen in de woonkamer. En per slaapkamer standaard 1 loze leiding.
gefeliciteerd met je aankoop

ik denk dat ze eigenlijk willen zeggen "we leggen 2 lege pijpen aan van meterkast naar woonkamer , wil je dat wij er een tv kabel induwen + afmonteren kost je dat zoveel euritjes extra"

zo'n loze leiding is erg vaak een leeg pijpje van 16mm... Kan je prima
2x cat6 UTP doortrekken
OF
coax + utp cat5e
wil je dus op je slaapkamer coax + dual utp , moet je extra leiding laten aanleggen

(als je dat toch wil doen, vraag of ze dat in 3/4e " / 19mm pijp kunnen doen, das net iets groter)
door een 19mm" pijp kan je gemakkelijk 4x utp cat5e duwen, of 3x cat6, of 2x cat6A, of coax + 2x cat6...
ik zou in jou situatie geen extra pijp vragen, gewoon vragen/eisen of ze alles in 3/4" / 19mm willen uitvoeren

heb je ook een zolder ? is een pijp naar zolder mogelijk ?
heb je een garage ? kunnen ze mantelbuis bijleggen / electricien vragen gelijk watervaste utp bij de electra aan te leggen

op het einde van deze rit, en ziggo komt hun modempje zetten, zal je een switch moeten kopen zodat alle kabels simultaan kunnen werken (tweakers kopen vaak overmaatse switches :+ )

[Voor 17% gewijzigd door ijske op 10-06-2020 20:34]

• Diepzalig
99ruud99 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:15:
Het kan een aantal dingen betekenen
1) je krijgt de aansluiting in woonkamer, niet in meterkast.
2) je krijgt aansluiting in meterkast, die wordt doorgelust naar woonkamer (handig als je tv wilt kijken in woonkamer)
3) Door een UTP aansluiting kan je ook een pc aansluiten in de woonkamer, of een losse ergens in het huis. Deze wordt dan doorgelust naar de meterkast / woonkamer aansluiting.

Indien je je wifi goed wilt hebben kan het HEEL handig zijn om een extra UTP punt aan te laten maken achterin je huis op de 1e verdieping , en hier een extra AP neer te zetten.

Dan heb je overal in huis + tuin goed bereik ;)
schets:
https://imgur.com/a/VykMLkl
Mij is alleen nog niet duidelijk wat het aanbrengen van een extra UTP aansluiting zou betekenen. In de koperskeuzelijst staat het volgende: de kabel met stekker komt uit in de meterkast. Is dit niet gewoon een extra loze leiding die wordt bedraad met een UTP kabel? Want ik was eerst in de veronderstelling dat dit eventueel een extra aansluiting was (naast de 4 die uit een standaard modem komen). Maar dat is denk ik niet het geval? Als ik meer dan 5 bedraadde internetaansluitingen wil hebben, heb ik dan altijd een switch nodig?

• 99ruud99
Je eerste zin klopt - er wordt een leiding met UTP kabel gelegd, die je dan straks in je modem kan aansluiten.
Ja , als je meer dan 5 aansluitingen nodig hebt dan heb je een switch nodig.
Waarvoor denk je dit nodig te hebben als ik vragen mag ?

• Diepzalig
ijske schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:26:
[...]

gefeliciteerd met je aankoop

ik denk dat ze eigenlijk willen zeggen "we leggen 2 lege pijpen aan van meterkast naar woonkamer , wil je dat wij er een tv kabel induwen + afmonteren kost je dat zoveel euritjes extra"

zo'n loze leiding is erg vaak een leeg pijpje van 16mm... Kan je prima
2x cat6 UTP doortrekken
OF
coax + utp cat5e
wil je dus op je slaapkamer coax + dual utp , moet je extra leiding laten aanleggen

(als je dat toch wil doen, vraag of ze dat in 3/4e " / 19mm pijp kunnen doen, das net iets groter)
door een 19mm" pijp kan je gemakkelijk 4x utp cat5e duwen, of 3x cat6, of 2x cat6A, of coax + 2x cat6...
ik zou in jou situatie geen extra pijp vragen, gewoon vragen/eisen of ze alles in 3/4" / 19mm willen uitvoeren

heb je ook een zolder ? is een pijp naar zolder mogelijk ?
heb je een garage ? kunnen ze mantelbuis bijleggen / electricien vragen gelijk watervaste utp bij de electra aan te leggen

op het einde van deze rit, en ziggo komt hun modempje zetten, zal je een switch moeten kopen zodat alle kabels simultaan kunnen werken (tweakers kopen vaak overmaatse switches :+ )
2x cat6 UTP doortrekken
OF
coax + utp cat5e

Wat is het verschil? Ik denk dat ziggo via coax werkt? Als ik op mijn huidige adres kijk zie ik dat ik met KPN max 100 mb/s kan halen, en bij Ziggo is dit 500 mb/s. Waarin ligt het verschil? Want ik ben wel tevreden met KPN qua stabiliteit, maar wil wel over naar sneller internet

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15-06 09:26

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Waarom stel je de vraag niet aan hunzelf?

Ik zie het probleem niet om exact aan te geven wat jij wilt en dat zij maar eens proberen dat te regelen, of je advies te geven. Je betaald er toch ook voor.

• ijske
  • Nu online
coax = om tv te kijken bij ziggo
utp = internetconnectie voor bv netflix / youtube / gaming ...

als je dus voor ziggo kiest heb je beide kabels nodig

edit : als ik het goed begrijp leveren ze de internetkabels in de meterkast zo af

dus klaar om in een modem of switch in te prikken

[Voor 45% gewijzigd door ijske op 10-06-2020 20:54]

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 18:07
@ijske Vergeet UTP om TV te kijken via KPN en dochters niet.

• ijske
  • Nu online
jeroen3 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:53:
@ijske Vergeet UTP om TV te kijken via KPN en dochters niet.
@jeroen3 ik heb 16 coax'en en 78 utp's in huis... ik ben mijne niet vergeten hoor jeroen :+ :+ :+

• 99ruud99
coax is als je ziggo-tv hebt.
UTP is als je kpn / t-mobile tv hebt.
Maar ook ziggo kan tegenwoordig via UTP, dus ik zou gewoon UTP gaan en coax vergeten :P

• Diepzalig
Douweegbertje schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:50:
Waarom stel je de vraag niet aan hunzelf?

Ik zie het probleem niet om exact aan te geven wat jij wilt en dat zij maar eens proberen dat te regelen, of je advies te geven. Je betaald er toch ook voor.
Ze gaven aan dat ik het beter kon vragen aan de provider. Alleen vind ik tips van meerdere handiger :)

• Diepzalig
99ruud99 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:40:
Je eerste zin klopt - er wordt een leiding met UTP kabel gelegd, die je dan straks in je modem kan aansluiten.
Ja , als je meer dan 5 aansluitingen nodig hebt dan heb je een switch nodig.
Waarvoor denk je dit nodig te hebben als ik vragen mag ?
Denk eventueel voor de playstation en tv 2 in de woonkamer minimaal, en eventueel nog een mediaspeler. Daarnaast ben ik van plan om een gamekamer te maken. En natuurlijk voor in de toekomst voor de kids, kom je toch wel gauw aan meer dan 4. Daarom denk ik dat het niet verkeerd is om 2 loze leidingen aan te laten brengen per slaapkamer en 4 in de woonkamer.

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15-06 09:26

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Diepzalig schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:09:
[...]

Ze gaven aan dat ik het beter kon vragen aan de provider. Alleen vind ik tips van meerdere handiger :)
Dat is fair. Ik probeer alleen aan te geven dat je ~300 euro betaald en wordt afgewimpeld met "uh geen idee vraag maar aan een internet provider". - Mijn ervaring is dat zo'n partij, waarbij jij niet de eerste klant bent, echt wel een beetje van de hoed en de rand hoort te weten en je daar ook in mag ondersteunen. (y)

• ijske
  • Nu online
ok kort maar krachtig , hier mijn advies :
3 leidingen naar woonkamer ( 1e pijp coax , 2e pijp 2 x utp , 3e pijp 2 x utp)
2 leidingen naar elke slaapkamer ( 1e pijp coax , 2e pijp 2 x utp )
zolder / tuinhuis / garage / kelder ? (zonnepanelen , camerabewaking , gamingzolder ... je hebt snel wat kabeltjes nodig)

dan heb je in de woonkamer je 4 internetpoortjes , en elke slaapkamer heeft er 2 , en ben je wss al best wat centen verder

moest je toch meer nodig hebben dan die poorten ,zet je op die plek een switch neer ..

[Voor 18% gewijzigd door ijske op 10-06-2020 21:34]

• LinkinTED
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14:09
99ruud99 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:06:
coax is als je ziggo-tv hebt.
UTP is als je kpn / t-mobile tv hebt.
Maar ook ziggo kan tegenwoordig via UTP, dus ik zou gewoon UTP gaan en coax vergeten :P
Ziggo via UTP??
Sinds wanneer?

• 99ruud99
halverwege het typen merk ik dat je gelijk hebt, ze hebben er een mediabox tussen zitten

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 15:50
In het bouwbesluit dat je water en stroom moet hebben. Ook staat dat er data communicatie mogelijk moet zijn. Via PTSN/GLAS of coaxiaal (ziggo) heb je beide in een wijk zitten zullen beide een aob krijgen in de meterkast.

Nu gezien we steeds meer via ethernet doen bieden bouwbedrijven ook aan bij nieuwbouw om als meer minder werk ethernet te laten aanleggen. Kosten zijn voor mijn inziens extreem hoog.

Ik weet niet of je glas gaat krijgen natuurlijk. Ik heb zelf een nieuwbouw uit 2015.

Ik heb in elke kamer een loze doos laten plaatsen naast de Electra dozen in de betonen muren. Dus niet de gibo muren. Loze doos koste 90 euro. Ethernet 350 coax en telefoon koste 110 euro.

Keuze was snel gemaakt alleen loze dozen. Voor 1 ethernet aansluiting heb ik een rol ethernet van 500 meter.

Daarnaast plaatsen ze vaak alleen cat5e. Met een simple male (Rj45) connector in je meterkast. Ipv netjes afgemonteerd In een doosje waar je patch kabel aan kan klikken.

Anyway. Kies voor loze dozen. Die zijn goedkoper, voor het geld dat je uitspaart kan je tijdens de oplevering ook nog wel een electriecieen op de bouw vragen om je even te helpen met trekken van de kabels en aansluitingen.

1 adviesje waar ik spijt van heb. Plaats op de 1e verdieping in het centrale gangetje in plafond een loze doos. Daar kan je als nodig is dan nog een access point plaatsen. Ook 1 ergens centraal op de begane grond.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True