Toon posts:

Internetsnelheid niet hoe het hoort te zijn

Pagina: 1
Acties:

• flixoss
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 18-08-2020
Ik ben hier totaal niet in thuis, maar ik doe mijn best.

Ik heb afgelopen maand een nieuw wifi systeem in mijn huis geïnstalleerd. Ik heb de TP-Link X60 multiroom gekocht. Dit is wifi 6 wat blijkbaar beter is. Drie stuks heb ik op verschillende verdiepingen gezet. Ik heb de hoofdrouter waar de kabel binnen komt beneden staan. Dan een op de 1e verdieping en de tweede op de 2e verdieping.
Als ik in de woonkamer een wifi test doe is mijn snelheid 370 mbps. Dit is prima, want ik heb een pakket van 500.
Als ik op de 1e en 2e verdieping een test doe haal ik rond de ~170 mbps. Nu is het probleem dat 1 kamer in het huis diegene waar ik game en die dat kastje heeft, maar 20 mbps haalt. De pc is niet over wifi, maar met een cat6 kabel in dat kastje. Hoe kan dit? Ook via wifi haal ik maar 20 mbps op die kamer. Als ik 10 stappen zet en buiten de kamer ben heb ik weer ~170 mbps.

Waar ligt dit aan en hoe kan ik het verbeteren?

(Excuus als het niet duidelijk is. Ik ken al die termen niet)

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-09 18:02
dus eigenlijk zeg je dat de ontvangst in die kamer niet ok is, en je daardoor je maar 20mbps haalt (zowel wifi als kabel)

enige oplossing is de stationnetjes dichter bij elkaar zetten ...

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23:38
De kastjes zijn via wifi met elkaar verbonden? Dan is het logisch dat je maar de helft van snelheid haalt.
Wat je kan doen is ze met draad met elkaar verbinden.
Dat zou ook meteen de oplossing zijn voor die ene kamer.

• flixoss
ijske schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:51:
dus eigenlijk zeg je dat de ontvangst in die kamer niet ok is, en je daardoor je maar 20mbps haalt (zowel wifi als kabel)

enige oplossing is de stationnetjes dichter bij elkaar zetten ...
Wat ik dus niet begrijp is hoe het kastje op de 2e verdieping geen last hiervan heeft. Het kastje op de 1e verdieping staat recht boven de router.

• flixoss
99ruud99 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:52:
De kastjes zijn via wifi met elkaar verbonden? Dan is het logisch dat je maar de helft van snelheid haalt.
Wat je kan doen is ze met draad met elkaar verbinden.
Dat zou ook meteen de oplossing zijn voor die ene kamer.
Via draad is niet mogelijk ivm de muren helaas. De helft van de snelheid is het probleem totaal niet. Het gaat om mijn gamekamer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:44
Als je een paar stappen zet en van 20 Mbit naar 170 Mbit gaat, dan zit er blijkbaar iets tussen die 2 plekken in wat het signaal flink tegenhoudt. Dat kan een muur zijn, of iets in je vloer/plafond.

De beste oplossing is altijd een kabel, en een kabel kan natuurlijk prima door een muur, als je een gaatje boort ;)

The devil is in the details.

• Allard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18-09 12:48
flixoss schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:48:
Als ik op de 1e en 2e verdieping een test doe haal ik rond de ~170 mbps. Nu is het probleem dat 1 kamer in het huis diegene waar ik game en die dat kastje heeft, maar 20 mbps haalt. De pc is niet over wifi, maar met een cat6 kabel in dat kastje. Hoe kan dit? Ook via wifi haal ik maar 20 mbps op die kamer. Als ik 10 stappen zet en buiten de kamer ben heb ik weer ~170 mbps.
Wat voor een kastje is het, waarop je slechts 20mbps haalt, en hoe is dat aangesloten op de rest van het netwerk?

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• ijske
flixoss schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:55:
[...]

Wat ik dus niet begrijp is hoe het kastje op de 2e verdieping geen last hiervan heeft. Het kastje op de 1e verdieping staat recht boven de router.
trek zolder is uit .. mss maakt ie de omweg via zolder , en kosten die extra hop je zoveel snelheid ?
geen idee of je dat in de software kunt zien ?

• flixoss
Allard schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:01:
[...]

Wat voor een kastje is het, waarop je slechts 20mbps haalt, en hoe is dat aangesloten op de rest van het netwerk?
Het is een set van TP-Link X60 kastjes
Ik weet niet zo goed hoe je die noemt

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:44
flixoss schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:54:
[...]

Het is een set van TP-Link X60 kastjes
Ik weet niet zo goed hoe je die noemt
Geef een link naar alles wat je gebruikt, veel beter dan het proberen uit te leggen ;)

The devil is in the details.

• flixoss
ijske schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:01:
[...]

trek zolder is uit .. mss maakt ie de omweg via zolder , en kosten die extra hop je zoveel snelheid ?
geen idee of je dat in de software kunt zien ?
Net geprobeerd je had inderdaad gelijk!
wifi is nu al iets beter. Het is nu 70mbps ipv 20.
Nog steeds niet hoe ik het zou wil hebben

• flixoss
Hahn schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:54:
[...]

Geef een link naar alles wat je gebruikt, veel beter dan het proberen uit te leggen ;)
https://www.tp-link.com/n...wifi6-mesh-wifi/deco-x60/
deze bedoel ik

• ijske
flixoss schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:55:
[...]
Het is nu 70mbps ipv 20.
Nog steeds niet hoe ik het zou wil hebben
als je graag de volledige bandbreedte wil kunnen benutten is het toch kabel aanleggen
mesh is marketingblaat met leuke nummers, maar praktisch zijn ze niet haalbaar ...

• guido66
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:28
flixoss schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:56:
[...]

Via draad is niet mogelijk ivm de muren helaas. De helft van de snelheid is het probleem totaal niet. Het gaat om mijn gamekamer
Ieder huis heeft muren, een kabel kan bijna altijd. Zit er geen ongebruikte telefoon of TV aansluiting?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e(USA, 2015) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-09 21:36
Da's een beetje duur voor zo'n slecht resultaat. Voor hetzelfde geld had je twee of die UniFi's en een controller :P

Je zal met een kabel moeten werken om goed resultaat te halen. Een goed werkend WiFi netwerk gaat niet om welke versie het is (zolang je op N of hoger zit) maar om een goede verbinding hebben tussen je client en je access point. Die access point moet dan weer goed verbonden zijn met je netwerk (bijv. je modemrouter).

Stel dat je dan in elke ruimte een goede draadloze verbinding wil hebben, dan moet je meerdere access points hebben. En dan dus ook meerdere kabels trekken.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Of een Netgear Orbi die heeft een dedicated backhaul. Maar daar betaal je ook voor.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:32

Honesty

kattenneus!

Die tp's hebben een makkelijke app, misschien kan je daar eens naar kijken, het zou kunnen dat je op de verkeerde hub zit, dus dat het internet van beneden naar de zolder gaat en dat 1 hoog hem pakt op de zolder, dan verlies je natuurlijk ook snelheid.

festina lente

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee