Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke low-budget 1TB schijf, TLC/QLC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• R-P
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14-06 23:05
Ik zoek een?
Budget 1TB M.2 'schijf'

Wat is je budget?
~120euro
Kingston A2000 (TLC 2.2GB/s)
WD Blue (TLC 0.5GB/s)
Crucial P1 (QLC 2GB/s)
Crucial MX500 (TLC 0.5GB/s)
Voldoen hier op moment van schrijven allemaal aan.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Goede garantie (>5 jaar) zou welkom zijn

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Simpele update van een erg kale i3 laptop die daarna 4 jaar mee moet kunnen voor school en universiteits gebruik (geen zware programma's). Laptops hebben nu een NVME* 128GB schijf en 4GB. Worden omgebouwd naar 1TB/2x4GB en 1TB/16GB (16GB heb ik al maar omdat rubberen strips verwijderd moeten worden nog niet geplaatst zodat ik ze maar één keer hoef te openen).

Bij de zoektocht kwam ik bij Crucial de data-condensatoren tegen om data te kunnen redden bij stroomuitval die in de P1 alweer door iets anders vervangen zijn. Klonk erg interessant (ik typ dit op een oude laptop die nogal eens uitvalt...) en dat gelezen hebbende ben ik opeens doodsbenauwd voor alle SSD's die dit niet hebben en dus schijnbaar door een stroomuitval je dan wegschrijvende data maar ook AL je data kwijt kunnen zijn.

Daarnaast heb ik proberen uit te vinden of TLC of QLC nu de betere keus is, maar ik kom er niet uit. Evenals wat nu sneller is in normaal gebruik (zie ook genoemde snelheden achter de bovengenoemde SSD's): ja er zullen af en toe een 50-100GB gecopieerd gaan worden en ik ga niet vrolijk worden als dit wegzakt tot 25MB/s...
In testen zie ik dat QLC's hierop kunnen vastlopen, maar weer niet wanneer er een SLC buffer opzit, maar dan moet je zelf weer de cache flushen, ik heb sterk het vermoeden dat ik de klok heb horen luiden maar geen idee meer heb waar de klepel hangt 8)7 (Laatste kwam vooral uit LTT video geloof ik).

* ik weet zeker dat het een NVME schijf is, maar kan hier desondanks even geen schriftelijke bevestiging van vinden.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True