[Mechanische ventilatie] Afzuigkap weg, gat dicht zetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-07 07:19
Beste,

In mijn keuken bevinden zich twee gaten voor de afvoer van de mechanische ventilatie (MV) met warmte terug win systeem (WTW).

Ivm de komst van een kookplaat met werkbladafzuiging wil ik het afvoer kanaal van de afzuigkap dicht zetten (wil graag een koof maken tbv spotjes). Is dit toegestaan? En evt nadelig voor het MV systeem?

Vooralsnog geen eenduidige reactie kunnen krijgen van een installateur.

Zie hieronder de schematische tekeningen van het MV systeem (opgevraagd bij gemeente).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4kKmnAy6kEeckHWhGiQY6ZI0H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPG3TOTa4r9zYSPGt5V8boRH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Kan, zolang je er maar voor zorg dat er net zoveel wordt afgezogen als ingeblazen. Dus de andere afzuigventielen in de woonkamer verder openzetten.

Je gast dan misschien wel teveel afzuigen door 1 ventiel waardoor je geluid krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zou een goed werkend ventilatiesysteem niet vernaggelen voor een paar spotjes..

Als je zo'n ventiel zomaar laat verdwijnen krijg je dus minder flow, meer verlies, meer lawaai, meer energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik neem aan dat het je eigen huis is? Zo nee ga je ook toestemming nodig hebben van de verhuurder.

Indien eigen huis: zoals voor mij al aangegeven, die ventielen zijn ingeregeld op een bepaalde hoeveelheid lucht. Stop je er eentje dicht, moet je opnieuw inregelen. Zou dan ook meteen schoon laten maken, kost je een paar honderd euro (en is sowieso een goed idee om eens in de zoveel tijd te laten doen).

Wil je niet opnieuw afregelen, zou ik in de koof een knik maken waardoor het afvoerventiel verticaal kan staan. Wordt je koof misschien iets hoger van maar dan hou je eea in stand qua afregeling.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-07 07:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIML3kP78gcaJSyR4hTsXdFwBKI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zMD9r1nABMfnlI0wHCp1TK6v.jpg?f=user_large

Heb het opgelost. Na contact met o.a. Zehnder en wat ventilatieshops en jullie reacties besloten het systeem intact te houden. Buis verlengt met een koppelstuk en 10cm spirobuis (moest er wel een stuk van 1.50m voor bestellen omdat het de kleinste maat was).