Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De ondergang van 2.1 setjes ?!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Graaf Edzard
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 08-06 20:14
Hallo allemaal,

Ik heb al sinds een jaar of tien de machtige Logitech Z4, een prachtig 2.1 systeem die tot op de dag van vandaag nog net zo goed werkt als de dag dat ik hem voor het eerst aan sloot, vrijwel dagelijks gebruikt. Sinds een paar jaar heb ik deze zelfs aangesloten op mijn televisie. Als surrogaat-speakersysteem gebruik ik voor mijn recent gekochte pc een (goedkope) soundbar met subwoofer, ooit gekregen als kerstpakket.

Echter merk ik nu eigenlijk pas hoe goed dat 2.1 setje is. Die wil ik dus ook hebben voor mijn PC. Als ik, zoals vaker bij een nieuwe tech-aankoop, even op tweakers zoek, zie ik tot mijn schrik dat het aanbod hierin zeer laag is, zoals hieronder te zien.

Ik vraag mij af of iemand een antwoord heeft op de vraag waarom het aanbod hierin zo laag is tegenwoordig, en of dat misschien een jaar of 10 geleden ook zo was, ik kan me het niet herinneren.

Mochten er inmiddels speakers zijn die technologisch en economisch gezien dezelfde kwaliteit leveren maar in ander formaat, dan hoor ik dat ook graag.

Beste antwoord (via Graaf Edzard op 11-06-2020 12:45)

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 20-06 21:49
Er zijn twee verschillende categorieën met luidsprekers. Je screenshot is van de categorie 'Speakers', dus hi-fi om in de woonkamer neer te zetten. De Logitech Z4 valt onder de categorie 'PC speakersets'.

Speakers https://tweakers.net/speakers/
PC speakersets https://tweakers.net/pc-speakersets/

Hi-fi heeft traditioneel groot genoege luidsprekers om zonder subwoofer af te kunnen. De doelgroep voor wie zulke luidsprekers te groot zijn, koopt een soundbar of bluetooth- / Wi-Fi-luidspreker.

[Voor 59% gewijzigd door TBTL op 10-06-2020 19:14]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:45
Ik gok bluetooth vanwege gebruiksgemak. Ik mis die middelmatig geluid van pc speakers setjes totaal niet

• jbdeiman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 15:38
Amdwarrior schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:10:
Ik gok bluetooth vanwege gebruiksgemak. Ik mis die middelmatig geluid van pc speakers setjes totaal niet
Er zijn best veel (erg goede) setjes voor computers te krijgen (of iig waren, heb geen recente ervaringen) die echt goed geluid gaven hoor.

@TS
Het aanbod is een stuk kleiner geworden. Natuurlijk heeft de techniek niet stil gestaan en wordt er zoals je ziet ook minder gedaan met x.1 (m.u.v. 0.1, want dat is gewoon de subwoofer) setjes. De precieze reden waarom 2.1 setjes (vind ik zelf ideaal bij een computer, al vind ik daarvoor 2.0 ook prima) niet meer in zulke getale worden gemaakt is maar een gok, maar vermoedelijk ging het bij mensen die toch een x.1 setje wilden, die gaan dan eerder voor 5.1 en anders gewoon voor stereo, en voor stereo geluid heb je niet zo'n woofer noodig, zeker niet omdat veel mensen de speakers ongeveer naast het beeldschem hebben staan waar ze op zo'n 50cm vanaf zitten is er weinig toegevoegde waarde voor de subwoofer erbij. Lijkt mij iig puur een kwestie van vraag en aanbod.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 20-06 21:49
Er zijn twee verschillende categorieën met luidsprekers. Je screenshot is van de categorie 'Speakers', dus hi-fi om in de woonkamer neer te zetten. De Logitech Z4 valt onder de categorie 'PC speakersets'.

Hi-fi heeft traditioneel groot genoege luidsprekers om zonder subwoofer af te kunnen. De doelgroep voor wie zulke luidsprekers te groot zijn, koopt een soundbar of bluetooth- / Wi-Fi-luidspreker.

[Voor 59% gewijzigd door TBTL op 10-06-2020 19:14]

• Graaf Edzard
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 08-06 20:14
TBTL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:06:

Als aanvulling op het bericht van jbdeiman, ik krijg de indruk dat een groot deel van de markt bestaat uit mensen die weinig om de techniek geven. Die kopen een soundbar of een bluetooth- / Wi-Fi-luidspreker.
Aha, dit zocht ik. Zou je me ook nog kunnen vertellen hoe ik binnen pricewatch via een paar muisklikken bij pc-speakersets kom ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 15:46
Graaf Edzard schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:12:
[...]

Aha, dit zocht ik. Zou je me ook nog kunnen vertellen hoe ik binnen pricewatch via een paar muisklikken bij pc-speakersets kom ?
Componenten en randapparatuur -> Randapparatuur -> PC speakersets

• Audione0
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19-06 09:18

Audione0

Strijdt der titanen

Hier een stereo versterker aangesloten via een een usb dac (Cambridge audio) met een paartje Quadral M25. Komt zat herrie uit, dus geen pc 2.1 set nodig.

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:54
Ik heb hier mijn eigen 2.1 setje samengesteld, Audioengine A2’s die ik al had konden wel wat meer ‘oomph’ gebruiken; Daarom een bescheiden Fostex Submini2 subwoofertje aangeschaft. Die lijkt er wel speciaal voor gemaakt te zijn met zn eveneens kevlar conus 😎

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Nu online

Koeitje

Back-up tiems now?

TBTL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:06:
Ben ik niet met je eens, pas zodra je in de klasse van bijv. 801D's komt krijg je situaties waarbij een subwoofer niet veel meer toevoegt, en zelfs dan voegt een subwoofer nog steeds wat toe (een 18"-er gaat nog steeds dieper met minder vervorming).

De doelgroepen zijn:
- PC speakersetjes (zoals de Z4)
- Soundbars en ander klein grut
- Hifi en HT volk

In die laatste groep vind je genoeg mensen die met 1 of meerdere subwoofers spelen. Bij PC setjes vind je eigenlijk geen echte subwoofers en bij de middelste categorie hangt het van het budget af.

Ik heb op dit moment 2.0 staan, maar ben op zoek naar 2 subwoofers voor erbij. Dus je kan altijd je eigen 2.1 of 2.2 set samenstellen. Maar zoals eerder aangegeven zijn er genoeg PC 2.1 setjes te vinden.

[Voor 10% gewijzigd door Koeitje op 10-06-2020 21:11]

• Cumberworld
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 24-01 11:03
.

[Voor 101% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:27]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True