Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Upgrade PC uit 2013 (CPU, Moederbord, RAM, Voeding en GPU)

Pagina: 1
Acties:

• 02Sjoerd
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 18-05 15:30
Na 7 jaar tijd voor een upgrade!

Ik speel nu CoD Warzone op mijn GTX 670 en dat geeft mij zo'n 40 fps op low/1080p. Mijn scherm is ook 1080p dus dat valt nog wel mee gelukkig. Dit is wat ik nu erin heb zitten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 3350P Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock B75 Pro3-M€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GV-N670OC-2GD€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 37,99€ 37,99
1BehuizingenCorsair Carbide 300R€ 107,69€ 107,69
1NetwerkadaptersTP-Link TL-WDN4800€ 0,-€ 0,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 50,83€ 50,83
1Optische drivesLG GH24NS90€ 55,67€ 55,67
1VoedingenXFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 81,34€ 81,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,52

De processor trekt het spel ook niet, met 100% usage tijdens het spelen + Discord. Ik moet ook handmatig de priority van CoD Warzone terugzetten naar normal, anders werkt Discord niet. Ik zoek dus een nieuwe CPU (en moederbord, RAM en PSU waarschijnlijk) en een nieuwe GPU.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben afgelopen tijd meer gaan gamen: het meest veeleisende op dit moment is CoD Warzone. Verder af en toe GTA V en wil ik de Witcher 3 een keer uitspelen. Ik heb vroeger Siege en PUBG gespeeld. Mocht er een nieuwe GTA komen dan zal ik dat ook willen spelen. Edit: Cyberpunk 2077 is ook een spel wat me leuk lijkt, ik had me er al op ingesteld dat dat met de huidige set-up niet meer zou lukken.

Daarnaast gebuik ik mijn PC voor SolidWorks, Blender, KeyShot, Photoshop, Illustrator, InDesign en Ableton Live 10.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Als ik een maximumprijs voor de upgrade zou moeten geven is dat 1100 euro. Dat betekent niet dat ik er per se tegenaan wil zitten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 37,99€ 37,99
1BehuizingenCorsair Carbide 300R€ 107,69€ 107,69
1NetwerkadaptersTP-Link TL-WDN4800€ 0,-€ 0,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLG GH24NS90€ 55,67€ 55,67
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 81,34€ 81,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,52

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een nieuwe CPU, en dus nieuw moederbord en nieuwe RAM. Ik denk dat het ook verstandig is om de voeding te vervangen en dan meteen gold certificate te kiezen. Daarnaast wil ik de GPU vervangen, alleen weet ik nog niet of ik dat nu meteen doe.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet, misschien over 5 jaar als het nodig is (en uberhaupt mogelijk is met mijn CPU).

Anyway, dit heb ik al uitgekozen:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 94,99€ 94,99
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 104,37€ 104,37
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 443,26

Qua moederbord heb ik 3 van MSI vergeleken, de pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX, pricewatch: MSI B450 Gaming Plus Max en pricewatch: MSI B450-A Pro Max. Mijn conclusie was dat er behalve lichtjes en 1 USB-C poort weinig verschil in zat dus heb de goedkoopste gekozen.

De processor is een AMD Ryzen 5 3600, lijkt me een flinke upgrade op wat ik nu heb en ruim voldoende voor wat ik doe + de games die ik speel. Ik zou graag aan jullie willen vragen of het uitgekozen werkgeheugen hier compatible mee is, ik heb gelezen dat niet alles goed werkt met Ryzen CPUs.

De voeding is gewoon de eerste Gold voeding van Seasonic die ik vond met een goede prijs, plus modulair (dat had ik nog niet).

Nu zit ik nog met welke videokaart ik kies. Ik ben huiverig om een AMD 5700XT te nemen vanwege de (misschien kleine) kans op driverproblemen. Ik heb geen tijd en zin om daar achteraan te gaan mogen die problemen zich voordoen. Van Nvidia heb ik begrepen dat nieuwe kaarten na de zomer komen, wat het aanlokkelijk maakt om het uit te stellen. Probleem is dat mijn huidige kaart wel flink verouderd is, dus misschien kan ik daar niet op wachten. Ik ben sws van plan om eerst de videokaart te laten en mijn GTX 670 in de nieuwe build te testen (Warzone zal nogsteeds 40fps blijven, maar het wordt wel stabieler door de nieuwe CPU die niet op 100% draait). Mocht ik daar verder mee kunnen dan wacht ik af, zo niet dan koop ik ook de videokaart meteen.

Van Nvidia heb ik dit op het oog:
pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 2070 WindForce 2X 8G (rev 3.0)
Een 1660 Super of Ti (€ 250 - 330).
Een 2060 (€ 350 - 400).

De 2070 viel mij op omdat hij een stuk goedkoper is dan andere 2070 kaarten, maar daar maak ik me ook zorgen over omdat er geen reviews zijn ('wat is er mis met deze kaart dat hij zo veel goedkoper is?'). Misschien dat de koeling met twee fans niet genoeg is? In ieder geval zou ik die kaart kopen met het idee om voorlopig niet meer te upgraden (met mijn 670 heb ik het ook lang uitgehouden). Bovendien is het vooruitzicht van constant 100+ frames op hoge settings in Warzone ook wel aantrekkelijk :) Dat ben ik nu niet gewend iig.

De 1660 Super/Ti zou ik kopen met het idee om binnenkort (misschien heel binnenkort als de nieuwe kaarten aantrekkelijk zijn) te upgraden en die kaart nog te verkopen als dat nog wat oplevert. Ik ben zelf meer voorstander om 1x iets te kopen, maar misschien is de timing op dit moment niet gunstig (omdat alle kaarten al een jaar oud zijn). Eventueel kan ik ook kijken naar een tweedhands kaart!

Mijn vraag aan jullie is om te kijken naar wat ik al heb uitgezocht en wat jullie denken over de videokaart kwestie.

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:39
02Sjoerd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:39:
De processor is een AMD Ryzen 5 3600, lijkt me een flinke upgrade op wat ik nu heb en ruim voldoende voor wat ik doe + de games die ik speel. Ik zou graag aan jullie willen vragen of het uitgekozen werkgeheugen hier compatible mee is, ik heb gelezen dat niet alles goed werkt met Ryzen CPUs.
Die is makkelijk, de combinatie van CPU en moederbord bepaalt of het werkt. Kijk dus hier in de lijst voor Matisse: "Memory by RX-R3X00" Om gedoe met ruilen te voorkomen omdat je geen modules van een QVL hebt gebruikt, moet je dit voor ieder kandidaat bord controleren. Zo te zien is dat voor je eerste voorstel geen match.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@02Sjoerd Hier zie je waar het Crucial RAM mee werkt https://www.crucial.com/c...%29/b450-a-pro-max#memory * QVL is vaak veroudert en niet up-to-date

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• 02Sjoerd
Ik dacht dat een paar merken uitgesloten waren icm een AMD Ryzen 3600, maar ik kon niet terugvinden waar ik dat gelezen had.

Ik las ook ergens dat de snelheid belangrijk is voor Ryzen CPUs en had vernomen dat 3600 goed was (in het linkje van @Hackus staat 1 setje met die snelheid, maar dat is 32 GB). Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet waar ik op moet letten, ik kan me herinneren dat ik bij mijn vorige build minder moeite had met het kiezen van RAM. Maar vgm had ik toen ook grotendeels de BBG gekopieerd.

Edit: Ik denk dat ik nu wel een idee heb waar ik op moet letten (als ik dit zo bekijk: https://www.reddit.com/r/...z_on_ryzen_3000_series/). Morgen of later op de avond heb ik weer tijd om verder te zoeken naar moederbord/RAM dat samenwerkt.

[Voor 20% gewijzigd door 02Sjoerd op 10-06-2020 17:39]

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Niks mis met je beoogde setup. Is de keuzes tussen de 3 MSI mobo’s een merken voorkeur of mogen het ook Asrock’s en Gigabyte’s zijn?

Wat betreft de videokaart. Mits tweedehands een optie is, kun je mooi een tijdelijke verbetering scoren met die kaarten die je aangeeft. Wellicht levert je oude gear ook nog wat op.

• 02Sjoerd
Djarune schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:15:
Niks mis met je beoogde setup. Is de keuzes tussen de 3 MSI mobo’s een merken voorkeur of mogen het ook Asrock’s en Gigabyte’s zijn?
Nee ik heb eigenlijk geen voorkeur op dat gebied. Ik dacht er wel aan om deze keer een ATX te nemen ipv een Micro-ATX, maar qua merk maakt het me allemaal niks uit. Ook qua uiterlijk niet, mijn kast zit toch dicht.

Edit: Micro-ATX of ATX vind ik ook niet super belangrijk, als ik een Micro-ATX board vind wat mij bevalt kies ik daar voor.

[Voor 11% gewijzigd door 02Sjoerd op 11-06-2020 12:54]

• 02Sjoerd
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 94,99€ 94,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 97,90€ 97,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 442,79

Heb het werkgeheugen veranderd, deze staat wel in het lijstje van ondersteunde modules bij dit moederbord.

Wbt videokaart ga ik nog even afwachten en die waarschijnlijk later los bestellen. Ga dit sws pas volgende week bestellen dus heb nog tijd om daar over na te denken.

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Die Corsair RAM set wordt inderdaad ondersteund, maar is niet heel erg lekker compatible met Ryzen. Het wordt ook wel Intel geheugen genoemd. Ik zou voor de volgende set gaan:

G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

• NitroX infinity
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:16
Mag ik een alternatief suggereren?

CPU; V&A aangeboden: Intel Core i7 3770 incl stock cooler
(Probeer het goedkoper te krijgen)

MEM; V&A aangeboden: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9

GPU; V&A aangeboden: Asus Expedition Radeon RX 570 OC edition 4GB GDDR5

Ben je voor minder dan €200 klaar en dat gaat echt nog wel een jaartje of twee mee voor gaming (danwel met wat lagere instellingen).

Wat betreft de volgende GTA; de vorige kwam pas op de pc, twee jaar na release op console. Dus dat zal waarschijnlijk wel 2023/2024 worden. Dat is met de aanname dat er voor het eind van volgend jaar een nieuwe GTA uitkomt.

Mijn blog; Floating Points

• 02Sjoerd
NitroX infinity schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:17:
Mag ik een alternatief suggereren?

CPU; V&A aangeboden: Intel Core i7 3770 incl stock cooler
(Probeer het goedkoper te krijgen)

MEM; V&A aangeboden: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9

GPU; V&A aangeboden: Asus Expedition Radeon RX 570 OC edition 4GB GDDR5

Ben je voor minder dan €200 klaar en dat gaat echt nog wel een jaartje of twee mee voor gaming (danwel met wat lagere instellingen).

Wat betreft de volgende GTA; de vorige kwam pas op de pc, twee jaar na release op console. Dus dat zal waarschijnlijk wel 2023/2024 worden. Dat is met de aanname dat er voor het eind van volgend jaar een nieuwe GTA uitkomt.
Dat is op zich ook een interessant idee. Alleen als ik nu een 'nieuwe' upgrade doe zie ik mezelf daar wel weer 7+ jaar mee verder kunnen. En dan kan ik nu alles op hoge instellingen spelen. Maar ik zal er nog over nadenken.

En GTA was misschien idd geen goed voorbeeld. Maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat als mijn pc weer up to date is, dat ik weer meer geinteresseerd zal zijn in de nieuwe, grote releases.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True