Auto's kopen, autodealers, en onvermijdbare kosten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40
Ik ga een tweedehands auto kopen, waarschijnlijk een ex-lease van een bedrijf waar je vast weleens van gehoord heb ;) Nu shop ik al een maandje rond, en daarbij merk ik dat de rijklaarmaakkosten gelukkig zijn verdwenen van de aardbodem, dat mag tenslotte niet meer sinds 1 januari. De prijs die een product heeft, moet namelijk alle 'onvermijdbare kosten' dekken.

Nu zie ik echter dat deze min of meer vervangen lijken door, vaak twee of drie, onderhoudspakketten die je bovenop de aanschafprijs bij kunt kopen. Het kleinste pakket is vaak niet veel meer dan een vloeistoffencontrole + verse APK, en je kunt er dan daadwerkelijk onderhoud bijkopen met een paar maanden garantie oid.

De implicatie is dus dat een dealer voor de advertentieprijs de auto as-is levert zoals hij hem in ontvangst heeft genomen. Wat op zich vreemd is, ik neem aan dat een dealer niet zomaar auto's aankoopt, die controleert hij zelf ook voor zijn eigen prijsbepaling. Ik merk dat dealers (misschien moet ik hier verkopers zeggen) hier meestal niets van weten of in elk geval niet veel over willen zeggen (hoe men dan weet dat hij toch in goede staat mag Joost weten ;)). Op zich fair dat als je niet wil bijbetalen dat hij dan ook minder onderhoud heeft, maar je vraagt je toch af hoe dit zich verhoud met de onvermijdbare kosten.

Concreet mijn vraag: ik heb dus een specifieke auto op het oog, waar de wagen ook nog net een verse APK heeft gekregen, maar waar ik aan de lijn te horen krijg dat de wagen niet weg kan zonder het 'optionele' onderhoudspakket. De auto zit, volgens verkoper, op een km-stand die volgens fabrikant een beurt vergt. Hoe komt die auto dan aan een verse APK vraag ik mij af? En in hoeverre is men dat hier in overtreding van de wet, immers, als het aangeraden onderhoud dan kennelijk onvermijdbare kosten zijn, dan horen deze in de verkoopprijs te zitten, toch?

Heeft iemand hier wat meer ervaring mee? Op zich klinkt het verstandig het onderhoud te plegen en dat zal ik ook links of rechtsom doen, maar zoals het nu klinkt is het niet optioneel (krijg hem immers niet mee zonder die beurt) en dat mag niet. Kan ik hier mij nog onder de meerkosten uitlullen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Deze discussie ga je niet winnen, je weet wat de prijs is en de vraag is of je dat wilt betalen. Misschien kun je nog beetje onderhandelen?

[ Voor 18% gewijzigd door Sethro op 10-06-2020 16:21 ]

Verwijderd

Een beurt en apk zijn 2 hele verschillende dingen. Je kan het een uitvoeren zonder de ander. Als de apk maar jaarlijks word uitgevoerd.
Of met nieuwere auto's 2 jaarlijks geloof ik.

En zo heel vreemd is dat toch niet om een auto "as-is" te verkopen? Dat betekent niks meer dat ie inderdaad niet zijn onderhoud heeft gekregen zoals dat in het boekje word aangeraden als de auto word ingekocht.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2020 16:25 ]

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:39
Onderhoudsbeurt en APK zijn sowieso totaal ongerelateerd. Een auto kan prima door een APK beurt komen zonder enige onderhoud.

• Brent
upje schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:24:
Onderhoudsbeurt en APK zijn sowieso totaal ongerelateerd. Een auto kan prima door een APK beurt komen zonder enige onderhoud.
Ik was niet duidelijk: verkoper beweert dat het onderhoud nodig is om de auto 'APK-waardig' te maken en dus "moet" voordat ik ermee weg kan rijden.

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Brent schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:19:
De auto zit, volgens verkoper, op een km-stand die volgens fabrikant een beurt vergt. Hoe komt die auto dan aan een verse APK vraag ik mij af? En in hoeverre is men dat hier in overtreding van de wet, immers, als het aangeraden onderhoud dan kennelijk onvermijdbare kosten zijn, dan horen deze in de verkoopprijs te zitten, toch?
APK ≠ beurt
Brent schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:25:
[...]

Ik was niet duidelijk: verkoper beweert dat het onderhoud nodig is om de auto 'APK-waardig' te maken en dus "moet" voordat ik ermee weg kan rijden.
Tja, tuurlijk probeert ie dat. Hoeft dus gewoon niet. Ik zou em proefrijden en naar je eigen garage brengen en ff vragen of ze even kunnen kijken of het nodig is. Sowieso niet nodig om door de APK te komen dus, want die is al gedaan.

[ Voor 35% gewijzigd door Jivebunny op 10-06-2020 16:27 ]

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:36
[...]

Onzin, verkooppraatje. Ik zou hem toch laten staan als ik jou was. Al is het alleen maar uit principe

Verwijderd

[...]

Ja, dat kan ook. Maar wederom, het is wat ongewoon maar niet heel vreemd.

Ik snap je niet trouwens want je zegt net dat ie een verse apk heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2020 16:27 ]

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:26:
[...]

Ja, dat kan ook. Maar wederom, het is wat ongewoon maar niet heel vreemd.
Mijn vraag is: mag dit volgens de wet?

• Amped
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-08 21:11
[...]

Als dat is wat de verkoper beweert is 'ie aan het liegen..

Het kan best dat er onderhoud moet worden gepleegd om door de apk te komen omdat er diverse punten zijn waarop de auto wordt afgekeurd. Maar het is niet per definitie zo dat er een onderhoudsbeurt(!) moet worden afgenomen om door de apk te komen.

Verwijderd

Amped schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:27:
[...]

Het kan best dat er onderhoud moet worden gepleegd om door de apk te komen omdat er diverse punten zijn waarop de auto wordt afgekeurd. Maar het is niet per definitie zo dat er een onderhoudsbeurt(!) moet worden afgenomen om door de apk te komen.
Als dat is wat ie bedoelt dan is het onzin inderdaad. Maar heel erg wijs word ik niet uit @Brent zijn verhaal.

• Brent
Amped schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:27:
[...]

Verkoper kon ik ook niet duidelijker krijgen dan dit, en ook bij andere dealers hoor je zulke vage praatjes wel waardoor het lijkt alsof de rijklaarmaakkosten er gewoon nog zijn, maar anders genoemd worden.
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:28:
[...]

Als dat is wat ie bedoelt dan is het onzin inderdaad. Maar heel erg wijs word ik niet uit @Brent zijn verhaal.
Je bent niet de enige ;) Het komt erop neer dat de verkoper het doet lijken alsof het onderhoud gepleegd moet worden voordat ik ermee weg zou mogen. Dat dat vaag is ben ik direct met je eens en is dan ook een terugkerend issue dat ik heb bij verkopers. Is het gewoon een poging die beurt aan de man te brengen of is een 'beurt om auto op APK-niveau te krijgen' toch gewoon optioneel?

[ Voor 33% gewijzigd door Brent op 10-06-2020 16:32 ]

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:29:
[...]

Verkoper kon ik ook niet duidelijker krijgen dan dit, en ook bij andere dealers hoor je zulke vage praatjes wel waardoor het lijkt alsof de rijklaarmaakkosten er gewoon nog zijn, maar anders genoemd worden.
[...]

Je bent niet de enige ;) Het komt erop neer dat de verkoper het doet lijken alsof het onderhoud gepleegd moet worden voordat ik ermee weg zou mogen. Dat dat vaag is ben ik direct met je eens en is dan ook een terugkerend issue dat ik heb bij verkopers.
Maar je geeft zelf aan dat er een verse apk opzit?
Concreet mijn vraag: ik heb dus een specifieke auto op het oog, waar de wagen ook nog net een verse APK heeft gekregen, maar waar ik aan de lijn te horen krijg dat de wagen niet weg kan zonder het 'optionele' onderhoudspakket. De auto zit, volgens verkoper, op een km-stand die volgens fabrikant een beurt vergt. Hoe komt die auto dan aan een verse APK vraag ik mij af?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2020 16:33 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:41
Mijn tip: neem dat pakket er gewoon bij en geef aan dat je snapt dat hij ook kosten maakt, en zijn naam hoog moet houden.
Als er dan iets is, dat EIGENLIJK niet onder garantie valt, maar wel op te lossen valt door de beste autoverkoper, dan zal hij vaak wel geneigd zijn om eventjes te helpen.

Ik heb vorig jaar een auto gekocht. Ging vrij simpel, ik gaf aan wat mijn wensen waren "betrouwbaar, kleine auto, niet te duur". Hij wees er een aan waarvan hij vrij zeker wist dat het een betrouwbare auto was.
Enige probleem dat ik ermee gehad heb (banden hadden krimpscheuren) loste hij gewoon op door "gratis" banden te wisselen (ik betaalde geen uurloon), omdat ik het pakket bij hem had besteld.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:39
Als de voorwaarden van deze autoverkoper je niet bevallen, dan zou ik even verder kijken. Er zijn vele autoverkopers, en een soortgelijke auto als die je nu op het oog hebt staat waarschijnlijk bij heel veel verkopers te koop, tenzij het iets heel bijzonders is.

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:32:
[...]

Maar je geeft zelf aan dat er een verse apk opzit?
Juist. Daarom dit topic: ik snap m ook niet :P

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 10-06-2020 16:34 ]

Verwijderd

Haal jij zelf niet het een en ander door elkaar?

Een apk heeft niets van doen met een onderhoudsbeurt. Het zou zomaar kunnen dat de auto op het randje zit van een nieuwe distributieriem, bijvoorbeeld, waardoor die een beurt nodig heeft. Heeft dus niets met de apk te maken.

En ja, als hij hem niet weg wil doen zonder de nodige beurt, tja, dat moet ie lekker zelf weten?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2020 16:37 ]

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Haal jij zelf niet het een en ander door elkaar?
Nee?
Een apk heeft niets van doen met een onderhoudsbeurt. Het zou zomaar kunnen dat de auto op het randje zit van een nieuwe distributieriem, bijvoorbeeld, waardoor die een beurt nodig heeft. Heeft dus niets met de apk te maken.
Snap ik. Vraag is daarmee hetzelfde.
Brent schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:19:
Concreet mijn vraag: ik heb dus een specifieke auto op het oog, waar de wagen ook nog net een verse APK heeft gekregen, maar waar ik aan de lijn te horen krijg dat de wagen niet weg kan zonder het 'optionele' onderhoudspakket.
[...]

Dit is slechts wat de verkoper mij vertelt. Niet meer niet minder.
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:36:
[...]

En ja, als hij hem niet weg wil doen zonder de nodige beurt, tja, dat moet ie lekker zelf weten?
Nou, dat is dus sinds dit jaar verboden, zie link naar ACM in TS.

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 10-06-2020 16:38 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:33:
Mijn tip: neem dat pakket er gewoon bij en geef aan dat je snapt dat hij ook kosten maakt, en zijn naam hoog moet houden.
Als er dan iets is, dat EIGENLIJK niet onder garantie valt, maar wel op te lossen valt door de beste autoverkoper, dan zal hij vaak wel geneigd zijn om eventjes te helpen.

Ik heb vorig jaar een auto gekocht. Ging vrij simpel, ik gaf aan wat mijn wensen waren "betrouwbaar, kleine auto, niet te duur". Hij wees er een aan waarvan hij vrij zeker wist dat het een betrouwbare auto was.
Enige probleem dat ik ermee gehad heb (banden hadden krimpscheuren) loste hij gewoon op door "gratis" banden te wisselen (ik betaalde geen uurloon), omdat ik het pakket bij hem had besteld.
Mijn tip: Ga naar een bedrijf wat wel gewoon fatsoenlijk werkt. Als ze nu al niet zo nauw met de wetgeving nemen, heb je dan echt vertrouwen erin dat bij garantie kwesties ze wel meedenken?

Dat is net als uberhaupt garantie: Ze moeten een conform product leveren. Maar ik heb simpelweg altijd gezocht naar een zaak waar garantie gewoon bij de prijs in zit en niet dat ze extra geld willen hebben om te garanderen dat niet binnen 2 weken de auto uit elkaar valt.

• Brent
Sissors schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:38:
[...]

Dat is net als uberhaupt garantie: Ze moeten een conform product leveren. Maar ik heb simpelweg altijd gezocht naar een zaak waar garantie gewoon bij de prijs in zit en niet dat ze extra geld willen hebben om te garanderen dat niet binnen 2 weken de auto uit elkaar valt.
Op zich mee eens, maar ik zie heel weinig (= geen tot nu toe) autodealers die niet zo'n pakket/aanbieden/aanraden. Dus ja, ik heb niet veel keuze lijkt het.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Brent Kijk het kenteken na op oa site van Autoweek(https://www.autoweek.nl/kentekencheck/). een 'beurt' heeft niets met APK te maken. soms kan een beurt wel aan te raden zijn, maar dat hoef jij niet bij/door verkoper te laten doen. verkoper kan dit wel opnemen in overeenkomst.(dan denk ik aan distributie of bekende stroringen)

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 10-06-2020 16:44 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:40:
[...]

Op zich mee eens, maar ik zie heel weinig (= geen tot nu toe) autodealers die niet zo'n pakket/aanbieden/aanraden. Dus ja, ik heb niet veel keuze lijkt het.
Als hij hem niet wil verkopen zonder die beurt dan heb je een punt. Kaart het aan bij de ACM zou ik zeggen.

Persoonlijk zou ik een ander bedrijf zoeken.

• Brent
@Hackus Yes, via het kenteken weet ik idd ook dat hij net (maart) gekeurd is en tot maart 2022 mag rijden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Brent schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:45:
@Hackus Yes, via het kenteken weet ik idd ook dat hij net (maart) gekeurd is en tot maart 2022 mag rijden.
Nodig onderhoud zoals jij aangeeft zou dan storing of distributie kunnen zijn. een beurt zie ik meer als olie-verversen etc

http://autogeschiedenis.n...e-bij-een-grote-beurt.htm

APK => https://www.anwb.nl/auto/...pk/wat-is-een-apk-keuring

Vermijdbare en niet -vermijdbare kosten Bovag

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 10-06-2020 16:50 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Kijk voor de lol eens bij carnext.
Dit zijn ex-leaseauto's van leaseplan die redelijk scherp worden aangeboden.

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:02
Heb je ook al gevraagd wat er dan vervangen moet worden dat de auto niet weg kan zonder zo'n onderhoudspakket?
Als bijvoorbeeld de distributieriem vervangen moet worden kan ik dat wel begrijpen, maar dan moeten ze dat wel zeggen. De onderhoudsinterval van de distributieriem kan je zelf ook opzoeken.

Bij carnext en alphabet occasions krijg je er standaard garantie bij zonder extra kosten. Voordeel van alphabet is dat de auto's dealer onderhouden zijn en dat de garantie verleend word door de plaatselijke dealer. Ze hebben nu tijdelijk 12 maanden garantie i.p.v. 6 maanden. Mijn vriendin heeft daar haar auto gekocht en hebben toen ook gebruik gemaakt van de garantie, was allemaal goed geregeld!

[ Voor 40% gewijzigd door BadEendTerror op 10-06-2020 17:01 ]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:58

MLLL

Palm Treo 650

Wat zijn de kosten voor het desbetreffende rijklaarpakker?

• Brent
chrisborst schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:49:
Kijk voor de lol eens bij carnext.
Dit zijn ex-leaseauto's van leaseplan die redelijk scherp worden aangeboden.
Jij hebt hem in 1x geraden ;)

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:44
Die verkoper praat poep. Als er een geldige APK op zit, dan zit er een geldige APK op. Voor de verkoop doet dat er niet toe, je mag prima een auto (ver)kopen waarvan de APK is verlopen, je mag er alleen niet in rijden op de openbare weg. Voor deze auto hadden ze blijkbaar de pech dat de APK-datum net is geweest. Een auto zonder APK verkoopt nu eenmaal niet zo best.

Mijn strategie: Je gaat erheen, maakt een proefrit en zegt dat je de auto zo meeneemt, zonder extra kosten. Dan ligt het risico bij jou, maar dat is meestal toch al het geval. Is de verkoper het daar niet mee eens, dan neem je de auto niet mee en kom je niet meer terug. Wees daar heel duidelijk in, je wilt de auto meteen mee tegen de geadverteerde prijs.

De verkopers zijn allemaal dikke oplichters, neem dat maar van mij aan. Ik kocht ooit een auto op dezelfde manier (gewoon erheen gaan, tot het uiterste onderhandelen tot het punt dat de verkoper chagrijnig werd) en die had versleten voorbanden (dat wist ik, dus was inbegrepen in de koop en accepteerde ik ook). Ik vond in de papieren ergens het nummer van de vorige eigenaar. Wat bleek: de wagen had net nieuwe voorbanden toen hij 'm inruilde. Dus die smerige handelaar heeft er gewoon oude banden op gezet, speciaal om nog even extra te kunnen cashen op een setje nieuwe banden, die hij dus al had klaarliggen omdat ze bij de auto zaten toen hij 'm kocht.

Mijn tactiek is altijd: Proefrit maken, als de wagen in orde lijkt zoveel mogelijk afdingen en zo weinig mogelijk extra betalen, want je betaalt voor shit. Garantie doen ze toch altijd moeilijk over dus heb je in de praktijk helemaal niks aan.

• Brent
BadEendTerror schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:50:
Heb je ook al gevraagd wat er dan vervangen moet worden dat de auto niet weg kan zonder zo'n onderhoudspakket?
Dat kon de verkoper nog niet aangeven, dat zou bij de controle blijken. Omdat hij net op de 120k zit, dacht ik zelf iid ook al aan de riem.

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 10-06-2020 16:57 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik probeerde daar ook onderuit te komen (was iets van 150 euro ofzo), maar lukte niet. Maar toen ik erachter kwam dat de auto ruim zeven en een half jaar was en de distributieriem bij acht jaar aan de beurt is, was de handelaar wel zo sportief om die dan ook te vervangen in die afleverbeurt :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Brent schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:56:
[...]

Dat kon de verkoper nog niet aangeven, dat zou bij de controle blijken. Omdat hij net op de 120k zit, dacht ik zelf iid ook al aan de riem.
*Gecontroleerd op 228 punten
*Vaste all-in prijs
*Volledige onderhoudsgeschiedenis
*Zes maanden garantie

• PhilipsFan
eamelink schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:58:
Ik probeerde daar ook onderuit te komen (was iets van 150 euro ofzo), maar lukte niet. Maar toen ik erachter kwam dat de auto ruim zeven en een half jaar was en de distributieriem bij acht jaar aan de beurt is, was de handelaar wel zo sportief om die dan ook te vervangen in die afleverbeurt :)
Daar is niks sportief aan, die handelaar heeft je gewoon opgelicht. Als de distributieriem binnen een halfjaar moet worden vervangen is de verkoper netjes als hij dat meldt, maar hij hoeft 'm niet te vervangen. Stel dat ik zelf een garage heb en ik kan het zelf, dan is dat toch veel goedkoper?

Ik zie overigens net dat het om Carnext gaat, die zijn over het algemeen wel schappelijk en hebben geen zin in gedonder achteraf. Ik heb daar ooit een auto gekocht die bij proefrit niet wilde starten (accu leeg). Ze wilden 'm eigenlijk eerst nakijken (dat kon niet meteen), maar omdat ik van ver was gekomen met een huurauto hebben ze me de auto toch meegegeven met de afspraak dat ik op hun kosten de accu mocht laten vervangen bij een Renault-garage in mijn buurt. Dat is heel netjes.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:58

MLLL

Palm Treo 650

PhilipsFan schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:55:
Die verkoper praat poep. Als er een geldige APK op zit, dan zit er een geldige APK op. Voor de verkoop doet dat er niet toe, je mag prima een auto (ver)kopen waarvan de APK is verlopen, je mag er alleen niet in rijden op de openbare weg. Voor deze auto hadden ze blijkbaar de pech dat de APK-datum net is geweest. Een auto zonder APK verkoopt nu eenmaal niet zo best.

Mijn strategie: Je gaat erheen, maakt een proefrit en zegt dat je de auto zo meeneemt, zonder extra kosten. Dan ligt het risico bij jou, maar dat is meestal toch al het geval. Is de verkoper het daar niet mee eens, dan neem je de auto niet mee en kom je niet meer terug. Wees daar heel duidelijk in, je wilt de auto meteen mee tegen de geadverteerde prijs.

De verkopers zijn allemaal dikke oplichters, neem dat maar van mij aan. Ik kocht ooit een auto op dezelfde manier (gewoon erheen gaan, tot het uiterste onderhandelen tot het punt dat de verkoper chagrijnig werd) en die had versleten voorbanden (dat wist ik, dus was inbegrepen in de koop en accepteerde ik ook). Ik vond in de papieren ergens het nummer van de vorige eigenaar. Wat bleek: de wagen had net nieuwe voorbanden toen hij 'm inruilde. Dus die smerige handelaar heeft er gewoon oude banden op gezet, speciaal om nog even extra te kunnen cashen op een setje nieuwe banden, die hij dus al had klaarliggen omdat ze bij de auto zaten toen hij 'm kocht.

Mijn tactiek is altijd: Proefrit maken, als de wagen in orde lijkt zoveel mogelijk afdingen en zo weinig mogelijk extra betalen, want je betaalt voor shit. Garantie doen ze toch altijd moeilijk over dus heb je in de praktijk helemaal niks aan.
Krijg meer het idee dat je bij de verkeerde handelaren een auto koopt.
Heb zelf diverse auto's gekocht in mijn leven maar ben weinig smerige verkopers tegen gekomen.
Ben zelf ook meer het type die niet het onderste uit de kan wil misschien scheelt dat.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
PhilipsFan schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:02:
[...]

Daar is niks sportief aan, die handelaar heeft je gewoon opgelicht. Als de distributieriem binnen een halfjaar moet worden vervangen is de verkoper netjes als hij dat meldt, maar hij hoeft 'm niet te vervangen. Stel dat ik zelf een garage heb en ik kan het zelf, dan is dat toch veel goedkoper?

Ik zie overigens net dat het om Carnext gaat, die zijn over het algemeen wel schappelijk en hebben geen zin in gedonder achteraf. Ik heb daar ooit een auto gekocht die bij proefrit niet wilde starten (accu leeg). Ze wilden 'm eigenlijk eerst nakijken (dat kon niet meteen), maar omdat ik van ver was gekomen met een huurauto hebben ze me de auto toch meegegeven met de afspraak dat ik op hun kosten de accu mocht laten vervangen bij een Renault-garage in mijn buurt. Dat is heel netjes.
Ik zie het al helemaal voor me, in een topic

"Ik ben opgelicht door een auto handelaar, heb een maand geleden mooie auto gekocht, leuke korting bedongen, maar nu is de distributieriem geknapt. Ik snap dat ik geen garantie heb, maar kunnen jullie mij helpen om de verkoper te dwingen er een nieuw motorblok in te hangen omdat ik geen conform product hebt ontvangen?" (Hiermee impliceer ik overigens niet dat jij dat zou doen!)

Dat een verkoper zich een klein beetje indekt is ook wel logisch tegenwoordig hè.

• Brent
MLLL schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:04:
[...]

Krijg meer het idee dat je bij de verkeerde handelaren een auto koopt.
Heb zelf diverse auto's gekocht in mijn leven maar ben weinig smerige verkopers tegen gekomen.
Ben zelf ook meer het type die niet het onderste uit de kan wil misschien scheelt dat.
Dacht ik ook met een partij als Carnext. Maar bij het belletje voor de afspraak dan toch zo'n vreemd verhaal. En ik heb het bij meer garages gehoord: dat je het pakket er wel eigenlijk bij 'moet' doen. Ik heb het idee dat ze die APK (want die zit er altijd op, tenminste daar waar ik kijk) erop stempelen maar toch niet bijv. de riem vervangen dan, daarvoor moet je toch echt bijbetalen.

Enfin... Heb al een proefrit geboekt, dus het plan is dat ik dit verhaal nog eens even wat scherper uit de verkoper ga peuteren. Heb ook de onderhoudsmanual gevonden, dus kan die evt nog raadplegen. Ik heb heel erg het gevoel dat men de rijklaarkosten er toch aan het bij lullen is (ik zou hem tenslotte niet meekrijgen zonder), maar dan onder een andere naam, wat dus niet mag. In elk geval is of het onderhoud volgens fabrikant niet gepleegd (daar wil men tenslotte dat ik voor bijbetaal) of ze hebben het wel al gedaan, en het onderhoudspakket dient voor onderhoud bovenop dat wat de onderhoudsmanual aanraad (maar wat zou dat zijn dan?).
RedHat schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:11:
[...]

Dat een verkoper zich een klein beetje indekt is ook wel logisch tegenwoordig hè.
Maar dan zou het optionele-maar-toch-verplichte onderhoudspakket niet optioneel moeten zijn en de kosten ervan bij de advertentieprijs opgeteld moeten worden. Zo is de wet, of lees ik dat nu echt verkeerd?

[ Voor 12% gewijzigd door Brent op 10-06-2020 17:18 ]

• PhilipsFan
RedHat schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:11:
[...]

Ik zie het al helemaal voor me, in een topic

"Ik ben opgelicht door een auto handelaar, heb een maand geleden mooie auto gekocht, leuke korting bedongen, maar nu is de distributieriem geknapt. Ik snap dat ik geen garantie heb, maar kunnen jullie mij helpen om de verkoper te dwingen er een nieuw motorblok in te hangen omdat ik geen conform product hebt ontvangen?" (Hiermee impliceer ik overigens niet dat jij dat zou doen!)

Uiteraard, maar daarvoor is melden genoeg. Als de verkoper gemeld heeft dat de distributieriem binnen een halfjaar moet worden vervangen, dan heeft hij aan z'n informatieplicht voldaan. Als je de auto koopt, de riem niet vervangt en hij knapt, dan is het volledig je eigen schuld. Volgens mij is zelfs melden niet nodig, omdat je deze informatie zelf kunt opzoeken.

Ik krijg bij deze auto inderdaad het gevoel dat het onderhoud al gepleegd is, maar dat ze daar nog even het geld voor willen vangen. Ik begrijp nooit zo goed waarom ze dat zo doen. Maak de auto dan wat duurder en meld erbij dat hij z'n onderhoud al heeft gehad, dat lijkt me een veel beter verkoopargument. Maar goed, ik ben geen handelaar...

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:47
@Brent

incl. btw, bpm, garantie, rijklaarmaakkosten en leges. Inruil mogelijk. Gratis thuisbezorgd bij een online aankoop.

Plus als je hem daar online koopt zijn die pakketten extra.

Verkoper is gewoon een verkoper :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PhilipsFan schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:17:
[...]

Uiteraard, maar daarvoor is melden genoeg. Als de verkoper gemeld heeft dat de distributieriem binnen een halfjaar moet worden vervangen, dan heeft hij aan z'n informatieplicht voldaan. Als je de auto koopt, de riem niet vervangt en hij knapt, dan is het volledig je eigen schuld. Volgens mij is zelfs melden niet nodig, omdat je deze informatie zelf kunt opzoeken.

Ik krijg bij deze auto inderdaad het gevoel dat het onderhoud al gepleegd is, maar dat ze daar nog even het geld voor willen vangen. Ik begrijp nooit zo goed waarom ze dat zo doen. Maak de auto dan wat duurder en meld erbij dat hij z'n onderhoud al heeft gehad, dat lijkt me een veel beter verkoopargument. Maar goed, ik ben geen handelaar...
Als verkoper op de hoogte is, is melden verplicht.

• BadEendTerror
Op de site van carnext staat dat het onderhoudspakket een extra optie is. Dus niet verplicht.
Bij dat onderhoudspakket zit een onderhoudsbeurt volgens fabrieksvoorschrift en vervanging van de distributieriem als dit nodig is binnen 6 maanden of 10000 km. Dus als de distributieriem aan vervanging toe is binnen die periode is het wel een goedkope optie, anders niet.

• Brent
BadEendTerror schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:21:
Dus als de distributieriem aan vervanging toe is binnen die periode is het wel een goedkope optie, anders niet.
De handleiding lijkt aan te geven dat hij (benzine) nooit of elke 210dkm vervangen moet worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7mFXTBw-9D4Fimtrsd5QO4epw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dS06h6RKEiiTYtfVkTJDnuee.png?f=fotoalbum_large

Dat zullen ze dus wel niet doen (hij zit nog lang niet aan 210).

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 11-06-2020 13:49 ]

• BadEendTerror
Dan zou ik het onderhoudspakket niet nemen.
Pagina: 1