Toon posts:

Wifi signaal over het gehele terrein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JesseV
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-09 15:38
Deze zomer zouden mijn ouders graag wat verbeteringen doorvoeren aan het terrein van hun vakantiehuis. En aangezien ik in deze tijden van thuiswerken ook wel wat tijd ophanden heb, zal ik ze helpen bij het onderdeel internet.

Omdat het terrein vrij groot is, en de parkeerplaats wat verder weg ligt. Heb ik een schematische tekening gemaakt.

De huidige situatie is simpel en als volgt, in de meterkast staat een modem van KPN met een 100 Mbit verbinding.(hoogst haalbare) Deze geeft prima signaal boven, maar in het souterrain beneden is het, zeker in de hoek het verst van de meterkast, vrijwel onbruikbaar.

Doordat het huis gemaakt is van zink en staal is de wifi ontvangst buiten simpelweg beroerd. Alleen binnen 5 meter van het huis is er ontvangst, daarbuiten niet.

Ons doel: is op zijn minst werkbaar internet, in het gehele huis, in het grootste gedeelte van de tuin. (in ieder geval het terras op de tekening) & op de parkeerplaats bij de schuur.

Vanuit het huis liggen er al stroomkabels door de gehele tuin en naar de schuur op de parkeerplaats.

Zelf zat ik te denken aan 3 acces points: 1 beneden, 1 middenin de tuin en 1 in de schuur. Idealiter verbonden via ethernet kabels die we naast de al bestaande stroomkabels trekken. Of zijn die powerline adapters tegenwoordig ook een prima oplossing?

Ik hoor graag jullie mening en ideeën en suggesties voor producten die hier het best geschikt voor zijn.

Alle reacties

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Powerline kan werken...ik zou er nooit aan beginnen. Overweging kan zijn om glas tussen de gebouwen te laten lopen in verband met galvanische scheiding. Maar gezien de lengte kan je ook voor gewone netwerkkabel kiezen.

Op basis van je eis "werkbaar internet" voldoet elk accesspoint (al dan niet geschikt voor buiten plaatsing). Je zal misschien toch iets meer eisen moeten definiëren...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• JesseV
Snap ik, 'werkbaar internet' zal ik verder definiëren.
Op dit moment pakken we 88Mbps in de woonkamer boven. Dit is voor ons gebruik op dit moment helemaal prima. Op de eerder genoemde plekken zou ik op dit moment in ieder geval minimaal 60Mbps willen halen.

Maar wel rekening houden met, dat als in de toekomst het mogelijk en wenselijk is om de snelheid vanuit het modem te verhogen dat de access points dit ook aankunnen.

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

JesseV schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:07:
Maar wel rekening houden met, dat als in de toekomst het mogelijk en wenselijk is om de snelheid vanuit het modem te verhogen dat de access points dit ook aankunnen.
Kan je het meetbaar maken?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• JesseV
Exacte cijfers heb ik niet, ik bedoelde meer dat als hier over een paar jaar glasvezel ligt en we allemaal 8K streamen. Dat dit eventueel ook mogelijk is.

Dus de oplossing moet een beetje future-proof zijn.

• bregweb
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 25-09 08:52
Trek Ethernet en dan een extra AP, betrouwbaarder dan PowerLine en geeft flexibiliteit naar de toekomst. Switch aan het eind van de kabel en je kunt een Koelkast, AP, Camera enz aansluiten in de toekomst.

Hattrick: Thorgal Eagles

• JesseV
Allright, thanks!

Ik heb KPN ook even gebeld, met behulp van hun wifi verbeteraar aangetoond dat het internet van hun beneden knudde is. Krijg nu morgen drie van deze Experia wifi versterkers, wat volgens mij gewoon vrij basic acces points zijn.

Dan zal ik qua future proofing dus gewoon CAT6 door het huis en tuin gaan trekken. En voorlopig aan de uiteindes deze gratis acces points aansluiten. Wat later eenvoudig up te graden zal zijn.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 25-09 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meerdere AP's buiten is vrijwel zeker onnodig als langste lijn hooguit 60m of zo is. WiFi kan met gemak 300m reiken zonder obstakels. Een enkele min-of-meer omnidirectionele AP met antenne boven het dak van het huis zou waarschijnlijk meer dan voldoen, gewoon 2x2 MIMO WiFi AC. Vervolgens moet je binnenhuis kijken wat voor dekking het beste werkt. Een enkele AP in de buurt van het trapgat (als trap naar souterrain en bovenverdieping bij elkaar in de buurt zijn) voldoet waarschijnlijk ook.

Pas op met Experia WiFi of andere systemen als dat: ze werken alleen goed als je *alleen* AP's van dat systeem gebruikt, en vziw heeft KPN geen buiten-AP's beschikbaar.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee