FI-schakelaar monteren of niet doen? wat is beter.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:50
Hallo allen,

Ik heb een vraag betreft zekeringskasten en dan met name FI-schalters zoals dat hier in Duitsland heet. Of in het engels residual-current circuit breaker (RCCB).

We zijn onze woning aan het verbouwen en willen nu de electriciteit gaan vernieuwen moderniseren.
Nu ben ik met enkele electra bedrijven ingesprek en vrijwel alle, niet alle zeggen is wel aan te raden.
Nu betekend dat natuurlijk ook per direct een grotere uitgave van onze kant. Want wij hadden dan gedacht om per kamer dus zo'n FI-schakelaar te monteren (Ken de Nederlandse benaming niet)

Zo voor hun meer geld, maar nu lees ik op verschillende forums hier in Duitsland verschillende antwoorden. De ene zegt kost veel geld voor niks en is overtollig. En zoveel FI-schakelaars kunnen gaan storen etc.
Dus nu wil ik ook in Nederland het vragen.

1. Is het noodzakelijk om zo'n schakelaar te nemen.
2. Is het beter per kamer, of gewoon 1 FI-schakelaar en dan alles er aan koppelen.
3. Niet noodzakelijk, beter per zekering laten controleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZoicd3EGKBxa-lcDn54Go5sgEk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Sk9J6JCo0o0wWek1FMkTtpPc.png?f=user_large

Dit moet allemaal gedaan worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:23
RCD is toch gewoon aardlekschakelaar, etc.

Met deze achtergrond is een vraag: staat je huis in NL of in DE?

[ Voor 44% gewijzigd door Rukapul op 10-06-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Je bedoelt een aardlekschakelaar.
In NL is het gebruikelijk dat je 1 of enkele aardlekschakelaars hebt (edit: bij nieuwbouw minstens 2). Achter deze aardlekschakelaar(s) zitten dan meerdere groepen met elk hun eigen automaat (zekering).

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 677216 op 10-06-2020 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 677216 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:35:
Je bedoelt een aardlekschakelaar.
In NL is het gebruikelijk dat je 1 of enkele aardlekschakelaars hebt. Achter deze aardlekschakelaar(s) zitten dan meerdere groepen met elk hun eigen automaat (zekering).
Of gecombineerd in een aardlekautomaat.

Ik weet overigens niet wat ik hier het meest schokkend moet vinden: de slechte voorlichting of de focus op kosten ipv veiligheid. Aardlekdetectie is een no-brainer. De meerkosten op get geheel zijn nihil.

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 10-06-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:50
Klopt, wanneer je dan deze omzet per direct dus alles uit is. Maar ook echt alles uit is.

@Anoniem: 677216 je hebt het over gebruikelijk. Het is wel belangrijk dan om er in iedergeval 1 te hebben. Meerdere dus per kamer is dan eigenlijk nutteloos? En zo vaak inderdaad vervang je geen bakoven of iets anders sterkstroom.

Dus voor ons is het gewoon ook goed 1 fi schakelaar, met daar achter allemaal andere groepen.
Deze groepen kan je per kamer orienteren of moet je dan wel persee per kamer dus zo'n ALS schakelaar hebben en dan de zekeringen er achter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:48
theduke1989 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:40:
Klopt, wanneer je dan deze omzet per direct dus alles uit is. Maar ook echt alles uit is.
Daarvoor heb je een hoofdschakelaar.
En zo vaak inderdaad vervang je geen bakoven of iets anders sterkstroom.
:? :?

Een aardlekschakelaar detecteert lekstromen en schakelt dan automatisch uit.

Alles achter één aardlekschakelaar is net zo veilig, alleen kun je meemaken dat meerdere kleine lekstromen optellen tot een grootte waardoor de schakelaar ongewenst uitschakelt. In Nederland is het verplicht om de installatie over 2 aardlekschakelaars te verdelen, zodat de verlichting in de woning gewaarborgd is en je niet ineens in de gehele woning in het donker zit. Hier mogen er maximaal 4 eindgroepen achter één 30mA aardlekschakelaar.

[ Voor 34% gewijzigd door Xander op 10-06-2020 12:47 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
In NL is de norm max 4 groepen op een aardlekschakelaar. Groepen deel je ruwweg in op vermogen en praktische aspecten. Verdeling van groepen over aardlekschakelaars mag je zelf weten maar een tuingroep wil je typisch niet combineren met groep voor koelkast of vriezer ;)

Maar als dit je vragen zijn zoek dan ajb een fatsoenlijke elektricien waarbij veiligheid en netheid van werken voorop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean luc Picard
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-06 19:57
Let even goed op wat ze aanbieden.

Van wat ik lees, denk ik dat ze per kamer een 1 fase aardlekautomaat aanbieden IPV een aardlekschakelaar.

Dit is op zich een goede oplossing een niet veel duurder.

Om op je eerste vraag te reageren
"1. Is het noodzakelijk om zo'n schakelaar te nemen."

Noodzakelijk? Ik weet niet wat de Duitse Nen-1010 hier over zegt, maar hier wil je niet op besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kun je gewoon in 1 minuut vinden; in het Nederlands is dat een aardlekschakelaar. Ja; doen.

Het rotte aan het Duitse systeem zijn die vastgestucte kabels. Wat een mafklapperij zeg. Idem met de Britten. Kabeltje kaduuk... halve wand open hakken. In NL trekken we dan gewoon een nieuwe ader door de buis en klaar.
Pagina: 1