Tijdelijke drainage in tuin HWA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-06 13:14
Na een grondige verbouwing van ons huis is de buitenmuur gestuct, ben nu bezig met het aanleggen van een grindkoffer langs het huis, ongeveer 30 cm breed en 20 cm diep.
Bedoeling is 10 cm breker/veegzand er in te leggen, dan worteldoek en dan 10 cm grind.
De regenpijpen worden komende week geplaatst en komen uit in deze grindkoffer en zijn niet aan aan het riool gekoppeld.
Op wat langere termijn gaan we ook met de tuin bezig en ben ik van plan de regenpijpen uit te laten komen op drainagebuizen die dan door de tuin gelegd gaan worden. Dit zal nog wel een jaartje duren voordat we zo ver zijn.Ik heb ooit een berekening gemaakt (ben even kwijt welke website dat was) dat bij extreme regenval er 1500 liter water van ons huis afkomt en we dat als bergingscapaciteit nodig hebben.

De 'inhoud' van de grindkoffer is: 55mtr *30cm * 20 cm = 3,3 kuub

Ben nu bang dat de grindkoffer bij veel regen als een soort waterbak gaat fungeren (de rand ligt ruim boven het maaiveld) en daarmee zorgt voor (te) natte (funderings) muren.
Om nu de tuin nog niet overhoop te halen is mijn idee om de regenpijpen uit te laten stromen buiten de grindkoffer, maar dat ziet er niet zo mooi uit. Vraag is maak ik mij terecht zorgen over natte muren als ik het gewoon in de grindkoffer laat uitkomen.