Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies - Aanschaf hardware voor Mini Desktop Game PC

Pagina: 1
Acties:

• SimonsJerry
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 27-05 16:43
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

In 2013 (Volgens mij had ik op Tweakers nog een topic gemaakt :*) ) heb ik een game pc in elkaar gesteld. Een paar jaar geleden is bij het plaatsen van een nieuwe koelelement op de CPU de pinnetjes van de CPU en Moederbord kapot gegaan.

Deze week heb ik eens besloten om de werkende hardware eruit te halen. Deze hardware zou ik graag opnieuw willen plaatsen in een nieuwe samengestelde gaming pc.

De gaming pc wil ik graag in de woonkamer naast de TV-meubel plaatsen. Daarom ben ik op zoek naar een mini pc-kast of een pc-kast die een elegante look heeft en mooi in een woonkamer zou staan. (Geen zwarte kleur)

Daarnaast hoeft het geen high-end gaming pc te worden. De volgende spellen wil ik op maximale settings kunnen spelen:

Star Wars The Old Republic
World of Warcraft

Deze games zou ik graag vanaf de bank willen spelen. Bluetooth verbinding voor draadloze randapparatuur als muis en toetsenbord is dus nodig.

De PC wil ik aansluiten met een HDMI kabel op de televisie. Wanneer de TV gereserveerd is, wil ik de PC koppelen via HDMI op een externe monitor. (Kwestie van een andere HDMI-kabeltje in de PC duwen)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tot €1000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • 4x4GB Geil PC3-17000 CL11-11-11-36[/li]
    • TP-Link 450Mbps Wireless N Dual Band PCI Express Adapter
    • Samsung SSD 840 Pro 128GB
    • WD 3TB Sata HDD
    • Corsair CX750M Voeding
    • NVIDIA GeForce GTX 770 N770 TF 2GD5/OC - https://www.msi.com/Graph...-TF-2GD5OC/Specificationl
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • (Mini) PC-kast
  • Moederbord
  • CPU
  • Besturingssysteem
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De mogelijkheid om in de toekomst de hardware van de pc eventueel te upgraden zou leuk zijn.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik laat me graag informeren met de hardware die ik nodig ben om mijn de componenten van mijn oude pc nog eens een tweede leven te geven.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 121,92€ 121,92
1BehuizingenCooler Master Elite 130€ 49,61€ 49,61
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 65,99€ 65,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,52

Bij het zoeken naar onderdelen ben ik bij het volgende gekomen. Wanneer ik gebruik wil maken van mijn huidige DDR3 slots, zou ik een Mini-ITX moederbord moeten aanschaffen met een 1150 socket. Prijstechnisch zou ik met een 1150 cpu dan duurder uit zijn.

Ik heb dus gekeken of ik met 2x 8GB DDR4 geheugenmodules prijstechnisch voordeliger uit zou zijn.

Ten eerste ben ik gaan kijken naar een leuke behuizing. Toch heb ik gekozen voor een zwarte compacte behuizing van Cooler Master. Vervolgens ben ik gaan kijken naar een Mini-ITX moederbord met ingebouwde bluetooth. Misschien adviseren jullie lezers een beter alternatief?

Op basis van de Tweakers guide uit mei 2020, heb ik bovenstaande processor gekozen. Nu vraag ik mij af of het voor deze games met deze opstelling in de juiste richting ben gegaan. Of zou ik met een andere CPU deze games ook prima kunnen spelen?

Graag ontvang ik hier feedback op.

[Voor 51% gewijzigd door SimonsJerry op 10-06-2020 16:12]

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!

• Involvement
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-06 23:24
De dingen die je naar je nieuwe computer wil overdragen zijn allemaal best op leeftijd (voor DDR3 geheugen ga je geen actuele borden/processors meer vinden), ik zou er voor €1000 over nadenken om alles te vervangen en voor een BBG mainstream gamesysteem te gaan (of zelfs een budget gamesysteem) en dan voor het wisselgeld uit eten. Als de huidige videokaart toereikend is kan je hem blijven gebruiken en zodra je er genoeg van krijgt van het overgebleven geld een kaart kopen die dan goedkoper is en geen mismatch met je bestaande hardware.

Na deze tijd zou ik een harde schijf en een voeding ook vervangen omdat dit dingen zijn die een eindige levensduur hebben en potentieel serieuze problemen geven bij defect raken (voedingen die slechter worden zijn lastig te diagnosticeren).

edit:

Ik zie nu dat ik een deel van je bericht niet had gezien, ik zal het bovenstaande ongewijzigd laten, want ik denk dat het niet echt ongeldig is geworden.

Om één van je vragen te beantwoorden: ik denk dat je met een GTX770 snel een asymmetrisch systeem samenstelt waarin je GPU de bottleneck zal zijn en niet je processor. Je zou voor een goedkopere Ryzen 3300X kunnen gaan die voor games wat betere prijs-/prestatieverhouding heeft en minder kost. Een 12nm 1600 kan ook, want dat is eigenlijk een 2600, maar ik raad liever geen oudere technologie aan voor een systeem dat nu in essentie nieuwbouw zou zijn. Als je denkt later je GPU nog te upgraden zal je geen buil vallen aan een 3600 die nu maar een paar tientjes duurder is, dan kan je nog wel een paar jaar verder.

[Voor 33% gewijzigd door Involvement op 10-06-2020 16:42]

• SimonsJerry
Involvement schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:27:
De dingen die je naar je nieuwe computer wil overdragen zijn allemaal best op leeftijd (voor DDR3 geheugen ga je geen actuele borden/processors meer vinden), ik zou er voor €1000 over nadenken om alles te vervangen en voor een BBG mainstream gamesysteem te gaan (of zelfs een budget gamesysteem) en dan voor het wisselgeld uit eten. Als de huidige videokaart toereikend is kan je hem blijven gebruiken en zodra je er genoeg van krijgt van het overgebleven geld een kaart kopen die dan goedkoper is en geen mismatch met je bestaande hardware.

Na deze tijd zou ik een harde schijf en een voeding ook vervangen omdat dit dingen zijn die een eindige levensduur hebben en potentieel serieuze problemen geven bij defect raken (voedingen die slechter worden zijn lastig te diagnosticeren).

edit:

Ik zie nu dat ik een deel van je bericht niet had gezien, ik zal het bovenstaande ongewijzigd laten, want ik denk dat het niet echt ongeldig is geworden.

Om één van je vragen te beantwoorden: ik denk dat je met een GTX770 snel een asymmetrisch systeem samenstelt waarin je GPU de bottleneck zal zijn en niet je processor. Je zou voor een goedkopere Ryzen 3300X kunnen gaan die voor games wat betere prijs-/prestatieverhouding heeft en minder kost. Een 12nm 1600 kan ook, want dat is eigenlijk een 2600, maar ik raad liever geen oudere technologie aan voor een systeem dat nu in essentie nieuwbouw zou zijn. Als je denkt later je GPU nog te upgraden zal je geen buil vallen aan een 3600 die nu maar een paar tientjes duurder is, dan kan je nog wel een paar jaar verder.
Bedankt voor je advies! Je zegt dat met de GTX770 de GPU uiteindelijk de bottleneck zal zijn. Wat bedoel je hier precies mee? Ik heb met dit nieuwe systeem niet de ambitie om de nieuwste games te gaan spelen in de toekomst. De GTX770 heeft in het verleden prima de bovenstaande games gedraaid op de hoogste settings. :*)

Voor die paar tientjes extra zal ik gaan voor de Ryzen 3600 gaan. Mocht ik in de toekomst de GPU willen upgraden.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:17
De nieuwe versie van WoW heeft veel hogere systeemeisen dan 5 jaar terug (laat staan 2013).
inderdaad volledig opnieuw beginnen :P

• SimonsJerry
99ruud99 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:49:
De nieuwe versie van WoW heeft veel hogere systeemeisen dan 5 jaar terug (laat staan 2013).
inderdaad volledig opnieuw beginnen :P
Dat is waar ook. Heb WoW paar maanden geleden gespeeld via Shadow. Er is veel verbeterd!

Maar is de GTX770 te bejaard voor het spel anno 2020? Zou het spel tenminste speelbaar zijn? :9

Edit: volgens mij prima te doen? https://www.userbenchmark...arcraft/3882/7658.0.0.0.0

[Voor 12% gewijzigd door SimonsJerry op 10-06-2020 17:56]

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:17
https://us.battle.net/support/en/article/76459
Volgens de eigen website van WoW heb je minimaal een NVIDIA® GeForce® GTX 960 4GB om beetje te spelen. Bij een nieuwe pc wil je niet alles op minimum zetten en nog steeds haperen neem ik aan.

Deze GPU is gewoon 2 versies nieuwer, dus een stuk sneller.
Wees braaf en koop meteen iets als een pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G oid, dan kan je ruim vooruit :)

• Bram22
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 23-06 13:04
@SimonsJerry Of die gpu voldoet aan jouw eisen weet ik niet. Maar ik zou eerst een systeem maken zonder gpu en dan even testen met je gtx770. Als dat niet bevalt kan je altijd een nieuwe kopen. Let daarbij wel op of je gtx770 in je nieuwe kast past ;).

• Involvement
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-06 23:24
Daar ben ik het volledig mee eens. Als je tot nu toe tevreden was met die GTX 770 dan kan het geen kwaad om hem mee te nemen, want zo een PCI-E slot is gewoon compatibel en zal waarschijnlijk nog wel langer meegaan dan de AM4 socket voor je CPU. Het kan ook niet veel kwaad om nu een krachtiger CPU te hebben dan strict nodig, want nu kopen en later upgraden is onder de streep waarschijnlijk duurder. Dat DDR3 geheugen is anders, het is niet aan te raden om in te stappen op een platform dat al EOL (end-of-life) is bij aanschaf.

De reden dat ik de GPU als bottleneck noemde is dat als je een budget van €1000 ex GPU hebt je waarschijnlijk best een krachtige CPU zult aanschaffen. Je huidige GPU is grofweg vergelijkbaar met een GTX 1650 en is daarmee relatief tot het speelveld vrij zwak. De GTX 770 is zeker geen slechte GPU en ik zou hem gebruiken tot je last krijgt van haperingen en dan een betere GPU kopen die tegen die tijd waarschijnlijk flink goedkoper is. Voor wat het waard is: ik draai hier een (IMHO vergelijkbare) GTX 680 en dat is voor mijn 'user case' voldoende (maar is wel gekoppeld aan slechts een Ryzen 3 1200).

Voor je behuizing zou je eens kunnen kijken naar een Fractal Design Node 202. Dat vind ik best een aardig kastje, al is hij niet gratis. Houd rekening met wat passen en meten, want het is er wel krap. Daarentegen is er wel ruimte voor een full-size videokaart, waardoor je best inbouwopties hebt om mee te werken. De optionele 450W voeding lijkt me wat krap voor een hongerige videokaart, maar zou in theorie moeten voldoen als de juiste aansluitingen er aan zitten. Dat kan ik niet checken, want ik heb zelf een losse voeding gekocht. Je oude voeding gaat hier niet passen, want het is een speciale (aanzienlijk) kleinere maat. Koop meteen twee 120mm fans, want de kast heeft montageplekken om lucht voor de videokaart aan te zuigen, en met een TDP van meer dan 200W is dat wel nodig. Je kunt er geen 3,5" harddisks in kwijt.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True