Synology NAS bepaalde folder documenten niet meer leesbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik heb een voor mij vrij complex probleem waar ik niet weet hoe of waar te zoeken naar een oplossing.

Op mijn NAS heb ik 1 folder waaronder alle documenten niet meer opengaan.
Alle xlsx, docs, pdf, jpg, ... openen niet meer.

Alle andere folders op heel de NAS, geen probleem. Ik krijg geen access foutmelding, enkel: de indeling kan niet worden gelezen, of deze pdf kan niet openen, ...

Wat raar is, heel de folder waar ik wil nog kan door browsen maar geen document meer open gaat, heeft elk bestand als datum 01/05/2020 (zie screenshot).

Wat heb ik in het verleden met deze folder gedaan: deze gemapped dat hij beschikbaar was als "drive" in windows explorer, en dat ik dus niet telkens via de nas link zou moeten gaan.

Daarna had ik wat issues met netwerksnelheid, en heb ik de volledige documents folder gekopieerd naar mijn C drive, die ik dan via synology drive synch liet synchen naar de documents folder op mijn NAS.

Na de format die iets voor 1/05 is gebeurd zag ik dat niet alle documenten meer beschikbaar waren, en heb ik een restore of copy paste via een backup kunnen doen die ik had genomen. Tot dan gingen alle documenten gewoon open.

Maar vandaag merk ik dus dat alles in de documents folder NIET meer opengaat. Wat en hoe kan ik dit troubleshooten??

In onderstaande screenshot zie je de folder waarover het gaat, alle andere folder werken wel + hebben normale datums!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YentQS0ddBbGHWx3lQ07z_voKMI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vVcPd5ozTbspzVmtMSXKD5WZ.png?f=user_large

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:59
We bedoel je met "na de format die iets voor 1/05 is gebeurd" ?? Heb je je PC terug installeerd ? Je NAS een format gegeveven ?

Als je via DSM gaat aanloggen op de NAS en dan met FileStation effe checken zie je wel alles bestanden daar nog staan ? Die kan je wel openen?

Kan wel eens een permissie-probleempje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Ik heb mijn PC zelf geformateerd.
Toen stond de documents folder lokaal op mijn C drive. Die was (dacht ik) auto synched naar de NAS via synology drive synch.
Echter bleek dit niet te kloppen en ontbrak gewoon heel de folder DOCUMENTS op mijn NAS na format van mijn PC. (mss door de instelling dat als ik lokaal iets verwijder dit ook op de nas mocht verwijdert worden?)
Gelukkig had ik ergens een mapje backup (in dezelfde folder op de nas) van een paar maand ervoor en heb ik die dan terug volledig in DOCUMENTS kunnen kopieren. Ook die folder staat in deze hoofdfolder en alle docs zijn ook niet meer te openen.

[ Voor 8% gewijzigd door kazzzdafke op 10-06-2020 11:25 ]

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
ik zou trouwens dat er nog mensen issues hebben... enkel bij mij is het 1 folder + subfolders die niet meer "werkt", de andere wel.

https://community.synology.com/enu/forum/17/post/73295

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
EDIT:

als ik een TXT file wil openen begint deze met:

__CLOUDSYNC_ENC__

Dus iets lijkt fout gelopen te zijn in een machtiging of wat dan ook met de cloudsync?

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Zucht en er lijkt wel meer fout te gaan bij synology:

wanneer ik op mijn nas inlog met 2FA, geen probleem
als ik wil inloggen naar mijn https://account.synology.com/ via de browser, geeft hij telkens invalid token.
Terwijl deze toch dezelfde zijn...

grrrrrr zo kan ik hun ook niet rechtstreeks aanspreken voor support!

[ Voor 10% gewijzigd door kazzzdafke op 10-06-2020 12:24 ]

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
extra edit:

iets zegt me dat het idd met cloud synch en encryptie te maken heeft... maar hoe krijg ik deze eraf?
https://www.reddit.com/r/...s_synced_with_cloud_sync/

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:10
Heb je Synology Drive of Cloudstation Drive gebruikt?

Synology Drive staat standaard in "on demand" waarin hij alles wat je niet gebruikt van je pc verwijderd en vervang voor "snelkoppelingen".

https://www.synology.com/...loud_Sync_Decryption_Tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Het zijn geen snelkoppelingen.. maar encrypted files vermoed ik door de synology drive.
Ik gebruikte dat inderdaad VOOR mijn pc format.

Echter nu niet meer en.... wat moet ik nu doen voor decrypt?
Ik vind NERGENS die SynologyCloudSyncDecryptionTool

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
kazzzdafke schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:49:
Het zijn geen snelkoppelingen.. maar encrypted files vermoed ik door de synology drive.
Ik gebruikte dat inderdaad VOOR mijn pc format.

Echter nu niet meer en.... wat moet ik nu doen voor decrypt?
Ik vind NERGENS die SynologyCloudSyncDecryptionTool
Euh ... hopelijk heb je key ergens neergeschreven oid anders ben je eraan voor de moeite vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
UPDATE: ik heb het programma gevonden.
Na wat password getest te hebben op een folder het juiste te pakken gekregen en die docs kan ik weer lezen.
Gelukkig dus geen PEM key gebruikt die in de folder zou staan!

Nu even de rest aanpakken en hopelijk heb ik alles terug!

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
OEF! Gelukt! Alle documenten zijn weer beschikbaar..

Dus beetje oppassen met die Cloud sync!

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
kazzzdafke schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:34:
Dus beetje oppassen met die Cloud sync!
En al zeker als je met encryptie van je bestanden aan de slag gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik gebruik ook Cloud Drive en ik zou niet weten hoe ik encryptie per file aan moet zetten.
Is het wel een feature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Ik denk dat deze standaard encrypt..!

https://www.synoforum.com...oud-sync-encryption.2927/

[ Voor 46% gewijzigd door kazzzdafke op 10-06-2020 17:36 ]

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Vanuit de white paper over drive sync:

Data Encryption Algorithm
o Overview
Storing data on remote and public locations may increase the risk for hackers or unauthorized parties to access your data. Cloud Sync lowers these threats by protecting your data backups with passwords.
In addition to HTTPS transmission encryption, a method is adopted to prevent data from being intercepted by hackers during data transfer. Cloud Sync also offers data encryption feature to ensure the data stored on a cloud is securely protected and cannot be accessed by other parties including the public cloud service itself.
With Cloud Sync, data can be decrypted even when the source NAS is out of service. The following offers the details regarding the encryption flow and decryption options.
o Encryption
When data encryption is enabled, each file from the sync task will be encrypted by AES through a randomly generated 256-bit key. The AES session key is subsequently encrypted using a 2048-bit RSA key and a user-defined primary key (password), with these two keys protecting the encrypted key.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ja, maar Cloud Sync draait op de NAS, van je NAS naar OneDrive/Dropbox o.i.d.
Niet je pc, dat de is Drive voormalig Cloud Station.
Drive kan volgens mij niet versleutelen. Vandaar dat ik niet helemaal kan volgen hoe je in deze situatie bent gekomen.

Maar goed dat het is opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Nu online
Wel, ik zei dat iets in mijn flow niet klopte.
Hoe hij exact was opgemaakt voor de format weet ik niet meer. Maar dus wel dat ineens mijn bestanden op de nas locatie ook weg waren en ik "ergens" nog een copy gevonden heb, dus wss encrypted via syn sync.

Interesting times...

Pagina: 1