Internet aanleggen bij de voetbalvereniging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Goedenmorgen,

Momenteel ben ik jaren lid van de lokale voetbalvereniging. Sinds begin dit jaar zijn wij met een volledig nieuw bestuur gestart waarvan ik onderdeel ben. Een van onze verbetermogelijkheden is onze kantine. In de kantine dient de begroting sluitend gedraaid te worden. Wij hebben ruim 500 leden en willen hen zo lang mogelijk in de kantine houden. Via een sponsor hebben wij twee televisies ter beschikking gesteld gekregen. Fantastisch om op zondag voetbal en evt. wielrennen/formule 1 uit te zenden.

Wij hebben met KPN gesproken en zij geven ons aan dat wij dan twee decoders dienen san te schaffen. Een lokaal installatie bedrijf heegt gekeken naar de mogelijkheden. De situatie is dat onze entree en de kantine 50-60 meter van elkaar vandaan ligt. Er is een bestraten oprijlaan tussen onze twee velden in van de parkeerplaats.
Het aansluiten van meerdere ontvangers is geen probleem. Maar het probleem ligt bij de huidige internet verbinding. Op het adres van voetbalvereniging is een maximale download snelheid van 10 Mbit beschikbaar. Dit is net voldoende voor 1 tv ontvanger op lage kwaliteit. Wil je naar 3 ontvangers heb je minimaal een verbinden van 100 - 250 Mbit nodig. Dit is afhankelijk van de kwaliteit die je wilt. 

Met de huidige lijn van KPN die naar het gebouw ligt is dit niet mogelijk. 

Er zijn in deze 3 opties die onderzocht kunnen worden:

1. Glasvezel aanvraag via een glasvezel aanbieder

2. CAI kabel laten leggen via Ziggo/ Lomitel

3. 4G/ 5G router ophangen i.c.m. met een 4G/ 5G onbeperkt data abonnement van b.v. Vodafone.

Optie 1 en 2 zijn de meest betrouwbare oplossingen. Maar tevens ook de meest kostbare. Ik heb geen exacte prijzen maar hou rekening met een prijs van tussen de €10.000,— en €20.000,— Dit omdat er geen kabel naar het gebouw ligt en deze dus gegraven/ geschoten dient te worden wat een zeer kostbare onderneming is.

Optie 3 is de minst betrouwbare dit omdat er maar een beperkte download snelheid behaald kan worden. Bij deze optie zullen wij ook geen enkele garantie kunnen afgeven of 3 tv’s tegelijk goed werk. Iets wat wij bij optie 1 en 2 wel kunnen garanderen. Hier zal ook eerst een test mee gedaan moeten worden hoe goed de verbinding is en hoe stabiel deze blijft. De kosten hiervan liggen wel een heel stuk lager omdat je alleen maar een 5G router hoeft aan te kopen (deze liggen tussen de €250,— en €1.000). Echter komt hier wel een extra abonnement bij van rond de €75,— per maand.
Wij hebben nu diverse opties aangereikt gekregen. Wij willen onze kantine graag upgraden zodat er meerdere decoders kunnen worden aangesloten. Een kabel trekken van de entree naar het kantinegebouw is klaarblijkelijk een enorme dure stap. De internetsituatie is zeker tien tot twintig jaar geleden ooit aangesloten en voldoet niet meer in 2020. Toch kunnen we deze investering ons in deze corona tijd niet permitteren.

De optie om te kijken via de schotel is ook geen geweldige. Dit zou maandelijks flinke kosten meebrengen voor het gebruik en is redelijk onbetrouwbaar qua signaal met weersinvloeden.

Zijn er nog alternatieven die nog meegenomen zouden kunnen worden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 23:16
Is het geen optie om met vrijwilligers zelf een kabel leggen? stenen eruit, geulgraven, buis er in, kabel erdoor en biertje na afloop in de kantine.. 50 meter, cm of 60 diep. klinkt veel, maar met 10 vrijwilligers ben je snel en heel eind..

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:00
Vraag via mijnaansluiting.nl een offerte aan via Ziggo.
Ik weet niet hoe ver je van de "bewoonde wereld" zit met je voetbalclub, maar €10.000 euro voor een CAI aansluiting lijkt me wat veel...

Als je me je adres in PM stuurt kan ik wel even kijken of er iets in de buurt ligt van de infra van Ziggo...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:02
Al naar digitenne gekeken? Alleen beperkt zenderaanbod, dus bijvoorbeeld geen formule 1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-07 12:46
Djampire schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:59:
Is het geen optie om met vrijwilligers zelf een kabel leggen? stenen eruit, geulgraven, buis er in, kabel erdoor en biertje na afloop in de kantine.. 50 meter, cm of 60 diep. klinkt veel, maar met 10 vrijwilligers ben je snel en heel eind..
Dit scheelt inderdaad een hoop, echter ga je er dan wel van uit dat er een snellere verbinding naar de entree van het terrein beschikbaar is. Echter vermoed ik dat het een groter probleem is om überhaupt een snellere verbinding naar het terrein te krijgen. Kabels op het terrein zelf trekken is inderdaad met een paar vrijwilligers snel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:22
Wij hebben met KPN gesproken en zij geven ons aan dat wij dan twee decoders dienen san te schaffen
.Let er even op dat je voor bijv. Fox Sports een (zakelijke) licentie nodig hebt om in een publieke gelegenheid zoals een cafe of (sport)kantine uit te mogen zenden. Alleen met 2 decoders en een KPN abbonementje ben je er niet.

[ Voor 46% gewijzigd door Mrk87 op 10-06-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Mrk87 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:04:
[...]
.Let er even op dat je voor bijv. Fox Sports een (zakelijke) licentie nodig hebt om in een publieke gelegenheid zoals een cafe of (sport)kantine uit te mogen zenden. Alleen met 2 decoders en een KPN abbonementje ben je er niet.
Dat kun je via de KNVB regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga voor jezelf ook na hoeveel uur je nodig hebt en hoeveel bandbreedte dus. Is er nu helemaal geen telefoon of internet? Bedenk wel dat je niet zo heel veel bandbreedte nodig hebt. Verder maak een goede kosten/ baten analyse en kijk ook naar je vergunning hoeveel/ lang mag deze open zijn. Vaak maar een uur na de laatste wedstrijd.
4G kan ook nog wel eens voldoende zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Djampire schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:59:
Dat is voor ons nog de vraag. Het installatiebedrijf gaat nog verder in gesprek met enkele bekende van Vodafone/Ziggo wat zij nog eventueel kunnen betekenen. Wij hebben dus ook nog geen inzicht gekregen waar de 10 tot 20 duizend euro in zit? Is dit voornamelijk kwalitatief hoogwaardig materiaal? Of zijn dit voornamelijk manuren? Wij wilde in ieder geval zoeken naar goedkopere oplossingen. Mochten wijzelf met enkele vrijwilligers 80% van de kabel kunnen ingraven dan gaan we dit zeker doen om geld te besparen.
Rensjuh schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:01:
Vraag via mijnaansluiting.nl een offerte aan via Ziggo.
Ik weet niet hoe ver je van de "bewoonde wereld" zit met je voetbalclub, maar €10.000 euro voor een CAI aansluiting lijkt me wat veel...

Als je me je adres in PM stuurt kan ik wel even kijken of er iets in de buurt ligt van de infra van Ziggo...
Het adres is geen geheim, maar aangezien wij navragen hebben gedaan bij meerdere partijen wil ik niemand tegen het zere been storen, hou ik dat nog even achter. We liggen tegen twee woonwijken aan (één nieuwbouw, één verouderde wijk) aan de andere kant is tientallen hectare landbouwgrond met een provinciale weg ertussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAYHzuEovTXd7ImMOZTwqjDUfMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BUZz66t6lvYp3fjST7IB8Odj.png?f=fotoalbum_large

Zal hem idd even prive sturen, zie PM
I_IBlackI_I schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Dit scheelt inderdaad een hoop, echter ga je er dan wel van uit dat er een snellere verbinding naar de entree van het terrein beschikbaar is. Echter vermoed ik dat het een groter probleem is om überhaupt een snellere verbinding naar het terrein te krijgen. Kabels op het terrein zelf trekken is inderdaad met een paar vrijwilligers snel gedaan.
De vraag is idd of dit bij de entree wél sterk genoeg is. Dat kan ik niet 100% lezen in de reactie van deze lokale partij.
Frogmen schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:17:
Ga voor jezelf ook na hoeveel uur je nodig hebt en hoeveel bandbreedte dus. Is er nu helemaal geen telefoon of internet? Bedenk wel dat je niet zo heel veel bandbreedte nodig hebt. Verder maak een goede kosten/ baten analyse en kijk ook naar je vergunning hoeveel/ lang mag deze open zijn. Vaak maar een uur na de laatste wedstrijd.
4G kan ook nog wel eens voldoende zijn.
Er is zeker internet in het pand. We hebben via digitenna altijd één tv gehad. Dit gaf wel regelmatig kuren. Er is sowieso een vaste pc waarmee uitslagen werden doorgegeven. Ook was er een afgeschermd wifi account voor de pinautomaten.
Alleen schijnbaar is deze te zwak voor twee televisies met twee decoders een ander signaal aan te sluiten.

Is het zo dat één tv op Fox Sports 1 en de andere op Ziggo Sport of Fox Sports 2 niet zóveel bandbreedte nodig heeft? Wellicht twee weekenddagen, wellicht doordeweeks nog eens met midweeks voetbal van het Nederlands elftal. Onze vergunning is ruim genoeg voor nagenoeg al het voetbal in het weekend op tv, tevens doordeweeks meer dan genoeg mogelijkheden met de tijden van de trainingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wil je naar 3 ontvangers heb je minimaal een verbinden van 100 - 250 Mbit nodig
Even data van de KPN:
4K UHD (4K): 26,7 Mbit; MPEG 4 H.265, 2160p50

Ben toch benieuwd welke dienst hij wil streamen waar je ~70mbit per ontvanger nodig zou moeten hebben.

Als je nu de 'volle' 10mbit beschikbaar zou hebben, zou ik gewoon eerst beginnen met testen, een SD signaal van KPN draait op amper 3,5mbit, theoretisch dus genoeg (weinig overhead), maar dat bv 2 prima te doen is. Extreme geval pak je 1 stream, gooi je naar beide televisies (genoeg daarvoor te vinden), gezien SD toch maar 576i is, zou zelfs met analoog signaal kunnen werken (s-video/composiet).

Pas als je zekerheid hebt dat mensen ook blijven hangen (geen idee hoe groot die televisies zijn) om wedstrijden te willen kijken, zou ik pas serieus gaan denken naar de mogelijkheden. Maar voor 1x in het weekend zou een simpele PC met 2x output naar TV en webstream (F1TV, ziggo go etc) via 4G prima te doen zijn*

*geen idee of je 'verplicht' bent aparte ontvangers per 'uitzendobject' te moeten hebben, maar lijkt me dat een PC stream naar 2 monitoren toch gewoon binnen de regels zit.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-07 12:46
Volgens XS4ALL ligt er geen glasvezel op jullie adres en kan alleen koper tot 11mbit geleverd worden. Als ik echter op de kaart van kpnnetwerk kijk ligt er wel glasvezel in de wijk om jullie heen. Kans is dus dat er vanuit de wijkkast een glasvezel getrokken zal moeten worden. Gelukkig is er wel glasvezel in de wijk dus dikke kans dat dit qua kosten mee kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37
De-Hamster schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:42:
[...]

Dat is voor ons nog de vraag. Het installatiebedrijf gaat nog verder in gesprek met enkele bekende van Vodafone/Ziggo wat zij nog eventueel kunnen betekenen. Wij hebben dus ook nog geen inzicht gekregen waar de 10 tot 20 duizend euro in zit? Is dit voornamelijk kwalitatief hoogwaardig materiaal? Of zijn dit voornamelijk manuren? Wij wilde in ieder geval zoeken naar goedkopere oplossingen. Mochten wijzelf met enkele vrijwilligers 80% van de kabel kunnen ingraven dan gaan we dit zeker doen om geld te besparen.
Verreweg het grootste deel is manuren en dingen als graafmachines en inmeten van de kabelroutes op openbaar terrein door een 3e partij mocht dat nodig zijn.

De kabel zelf en eventueel een buis zijn bij wijze van spreken een paar honderd euro aan materiaal kosten.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Pagina: 1