Vraag

• Twiekman
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 21-12-2020
...

Naar aanleiding van jullie tips uit dit topic gaan shoppen in de winkel van Ubiquiti om de Apple Airports te vervangen. Ik heb nu aangeschaft:
  • Switch Ubiquiti Networks UniFi Pro 24-Port PoE Managed L2/L3
  • Een aantal Ubiquiti Networks UniFi AP AC HD (PoE) Wit 1700 Mbit/s
Heb ik nu voldoende apparatuur in huis om een snel WiFi netwerk te maken? Ik wil meerdere AP's verbinden met LAN (dit is gelukkig beschikbaar op verschillende verdiepingsvloeren) die samen een knap WiFi netwerk moeten vormen. De UniFi switch wil ik koppelen met het Ziggo Cisco EPC3925 modem.

Kan ik dit doen zonder het toevoegen van een Ubiquiti Networks USG Gateway / Controller? Hoe zet ik via deze hardware een WiFi netwerk op, waarmee draadloze apparatuur verbonden wordt met het internet?

Alvast bedankt voor jullie input.

Beste antwoord (via Twiekman op 11-06-2020 08:37)

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18:01

lier

MikroTik nerd

Twiekman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:31:
Iemand eventueel adviezen waar ik op moet letten in de controller software van ubiquiti?
Gebruik geen auto en gebruik geen beta opties. Van daaruit kan je gaan optimaliseren en tweaken. En verder in het forum van Ubnt duiken, daar kan je echt alles terugvinden >:)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Alle reacties

• lier

lier

MikroTik nerd

Voldoende apparatuur, configuratie doe je met de controller. Deze laatste kan je gewoon op een pc installeren of op een dedicated server (cloudkey/raspberry pi/docker) hosten. USG heb je niet nodig als je het Ziggo modem als router gebruikt.

• Twiekman
Dank je, @lier

Gisteravond laat even snel lopen klooien ermee, je weet hoe dat gaat. Unifi AP AC-HD aangesloten op POE switch. Kon toen wel mijn telefoon verbinden met het WiFi netwerk, maar had geen internet verbinding met de telefoon en kreeg een IP adres in de range 192.168.192.xxx terwijl het lokale netwerk in de range zit van 192.168.1.xxx

Was even bang dat ik nog meer apparatuur had moeten bestellen. Voordat ik deze vraag hier stelde, vanzelfsprekend heel wat fora afgestruind naar tips, maar niet zo snel iets kunnen vinden over het instellen van Unifi AP AD-HC apparatuur.

Iemand eventueel adviezen waar ik op moet letten in de controller software van ubiquiti?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Twiekman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:31:
Gebruik geen auto en gebruik geen beta opties. Van daaruit kan je gaan optimaliseren en tweaken. En verder in het forum van Ubnt duiken, daar kan je echt alles terugvinden >:)

• Twiekman
Gisteravond alle apparatuur laten resetten tot factory default en daarna kreeg ik het weer aan de praat. Conclusie, je kunt met een Unifi Accesspoint AC-HD aangesloten op LAN via een Switch (met PoE) prima je draadloze netwerk uitbreiden.

Komend weekend aan de slag met het plaatsen van de andere accesspoints. Ben erg benieuwd naar de snelheid en de dekking van deze Ubiquiti apparatuur. Bedankt voor het meedenken, @lier !

• marinadus
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17-08 10:53
Dit is mooie hardware, wellicht gaan wij deze binnenkort ook aanschaffen (of nog even wachten op de wifi 6 aps).
Maar het beste kun je een extra controller aanschaffen, cloud key gen 2, om statistieken te verzamelen en makkelijk bij je apparatuur te kunnen via de mobile app.
Ik ben erg benieuwd naar je resultaten!
Je kunt die HD accespoints aansluiten met 2x 1gb kabel om de volledige snelheid te benutten op je interne netwerk.

• marinadus
En wat zijn de huidige ervaringen? Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 20-09 16:13
marinadus schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:19:
Je kunt die HD accespoints aansluiten met 2x 1gb kabel om de volledige snelheid te benutten op je interne netwerk.
Die twee 1 Gbits aansluiting is louter om door te lussen en niet voor link aggregation !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marinadus
r2504 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 00:13:
[...]

Die twee 1 Gbits aansluiting is louter om door te lussen en niet voor link aggregation !
Volgens mij kan dat wel degelijk, los van hoeveel voordelen het nu echt brengt. Ben benieuwd naar praktijkervaring :-)

Link: YouTube: UniFi UAP AC HD LAG (Link Aggregation Group)

[Voor 16% gewijzigd door marinadus op 05-07-2020 09:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21-08 15:04
marinadus schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:20:
[...]

Volgens mij kan dat wel degelijk, los van hoeveel voordelen het nu echt brengt. Ben benieuwd naar praktijkervaring :-)

Link: YouTube: UniFi UAP AC HD LAG (Link Aggregation Group)
Kan inderdaad:
Devices > UAP HD > Config > Network > Port aggregation

Zie zelf de toegevoegde waarde nog niet echt, pas als je echt tientalle clients hebt.

PVoutput | Blog | Smokeping | The cause of the problem is: Your modem doesn't speak English.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marinadus
Dat laatste hebben wij en ik zit na te denken om dit mogelijk toe te passen. Helaas kan ik er nog weinig over lezen hoe anderen dit ervaren.

@Twiekman heb jij al tijd gehad eea uit te proberen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 20-09 16:13
Charlie_Root schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:24:
[...]
Zie zelf de toegevoegde waarde nog niet echt, pas als je echt tientalle clients hebt.
Blijkbaar is het inderdaad later ter beschikking gekomen met een firmware update.

Feit blijft dat je volgens mij nooit meer dan 1 Gbps gaat halen (zelfs niet met tientalle clients)... WIFI is trouwens half duplex, dus zelfs als je clients 2 Gbps zouden gebruiken kom je er nog met je 1 Gbps ethernet.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee