Ik ben bezig met mij te orienteren op het aan laten leggen van zonnepanelen. Afgelopen jaren zat mijn stroomverbruik steeds rond de 4500kWh en dit jaar verwacht ik tussen de 5000 en 5500kWh uit te komen. Dit doordat ik thuis aan het werk ben sinds half maart. Maar ook doordat 1 van de kinderen weer, tijdelijk, thuis is komen wonen, waardoor we nu met zijn 5en in huis wonen. We koken elektrisch.
De woning
Mijn woning ligt in Den Helder met een zuid/zuidwestelijk ligging. Helaas is het huis van mijn buren iets hoger en dan met name de schoorsteen. Waardoor er bijna continue schaduw op het dak is gedurende de dag.
Dak van google maps. Waarschijnlijk in de ochtend genomen.
Dak gisteren eind van de middag (17:30)
De offerte
De adviseur/verkoper die vorige week langs is geweest advieseerde een SolarEdge systeem, vanwege de schaduw, met minimaal 8 panelen. Dit aantal panelen past niet heel erg bij het verbuik wat wij hebben en vond ik minder interessant. Na wat praten en meten kwamen we tot een opstelling van 13 panelen.
8 in portrait zo hoogmogelijk tegen de dak nok aan. En 5 in landscape er onder.
De offerte bevat verder het volgende:
- 13 stuks 320Wp full black zonnepanelen
- 1 omvormer type: SolarEdge SE3500H met Wi-Fi antenne
- 13 stuks SolarEdge P370 Power Optimizer
- De ondersteuningsconstructie waaraan de panelen bevestigd worden, kabel en
connectoren
- Uitbreiden meterkast met een B16A aardlekautomaat
- Werkschakelaar nabij de omvormer (locatie in het werk te bepalen) inclusief trekken voedingskabel van omvormer naar meterkast en verzorgen van het benodigde leidingwerk (kabelgootje langs trapgat en opbouw leiding in kast en zolder)
De verwachte gemiddelde jaarlijkse opbrengst is 3740kWh.
Prijs van de offerte: € 6.116,72 inclusief BTW
Advies
Nu is de vraag of dit systeem zo het meest optimaal is. En of de prijs die wij aangeboden hebben gekregen een beetje reeel is.
De woning
Mijn woning ligt in Den Helder met een zuid/zuidwestelijk ligging. Helaas is het huis van mijn buren iets hoger en dan met name de schoorsteen. Waardoor er bijna continue schaduw op het dak is gedurende de dag.
Dak van google maps. Waarschijnlijk in de ochtend genomen.
Dak gisteren eind van de middag (17:30)
De offerte
De adviseur/verkoper die vorige week langs is geweest advieseerde een SolarEdge systeem, vanwege de schaduw, met minimaal 8 panelen. Dit aantal panelen past niet heel erg bij het verbuik wat wij hebben en vond ik minder interessant. Na wat praten en meten kwamen we tot een opstelling van 13 panelen.
8 in portrait zo hoogmogelijk tegen de dak nok aan. En 5 in landscape er onder.
De offerte bevat verder het volgende:
- 13 stuks 320Wp full black zonnepanelen
- 1 omvormer type: SolarEdge SE3500H met Wi-Fi antenne
- 13 stuks SolarEdge P370 Power Optimizer
- De ondersteuningsconstructie waaraan de panelen bevestigd worden, kabel en
connectoren
- Uitbreiden meterkast met een B16A aardlekautomaat
- Werkschakelaar nabij de omvormer (locatie in het werk te bepalen) inclusief trekken voedingskabel van omvormer naar meterkast en verzorgen van het benodigde leidingwerk (kabelgootje langs trapgat en opbouw leiding in kast en zolder)
De verwachte gemiddelde jaarlijkse opbrengst is 3740kWh.
Prijs van de offerte: € 6.116,72 inclusief BTW
Advies
Nu is de vraag of dit systeem zo het meest optimaal is. En of de prijs die wij aangeboden hebben gekregen een beetje reeel is.