Toon posts:

Advies zonnepanelen offerte

Pagina: 1
Acties:

• The_Ghost16
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20-09 22:09
Ik ben bezig met mij te orienteren op het aan laten leggen van zonnepanelen. Afgelopen jaren zat mijn stroomverbruik steeds rond de 4500kWh en dit jaar verwacht ik tussen de 5000 en 5500kWh uit te komen. Dit doordat ik thuis aan het werk ben sinds half maart. Maar ook doordat 1 van de kinderen weer, tijdelijk, thuis is komen wonen, waardoor we nu met zijn 5en in huis wonen. We koken elektrisch.

De woning
Mijn woning ligt in Den Helder met een zuid/zuidwestelijk ligging. Helaas is het huis van mijn buren iets hoger en dan met name de schoorsteen. Waardoor er bijna continue schaduw op het dak is gedurende de dag.

Dak van google maps. Waarschijnlijk in de ochtend genomen.

Dak gisteren eind van de middag (17:30)

De offerte
De adviseur/verkoper die vorige week langs is geweest advieseerde een SolarEdge systeem, vanwege de schaduw, met minimaal 8 panelen. Dit aantal panelen past niet heel erg bij het verbuik wat wij hebben en vond ik minder interessant. Na wat praten en meten kwamen we tot een opstelling van 13 panelen.
8 in portrait zo hoogmogelijk tegen de dak nok aan. En 5 in landscape er onder.

De offerte bevat verder het volgende:
- 13 stuks 320Wp full black zonnepanelen
- 1 omvormer type: SolarEdge SE3500H met Wi-Fi antenne
- 13 stuks SolarEdge P370 Power Optimizer
- De ondersteuningsconstructie waaraan de panelen bevestigd worden, kabel en
connectoren
- Uitbreiden meterkast met een B16A aardlekautomaat
- Werkschakelaar nabij de omvormer (locatie in het werk te bepalen) inclusief trekken voedingskabel van omvormer naar meterkast en verzorgen van het benodigde leidingwerk (kabelgootje langs trapgat en opbouw leiding in kast en zolder)

De verwachte gemiddelde jaarlijkse opbrengst is 3740kWh.

Prijs van de offerte: € 6.116,72 inclusief BTW

Advies
Nu is de vraag of dit systeem zo het meest optimaal is. En of de prijs die wij aangeboden hebben gekregen een beetje reeel is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:10

timovd

Voorsprong door techniek

Hoe hoog is je dak? Kunnen er niet twee rijen onder elkaar in portrait?
Micro-omvormers of optimisers zijn hier wel verstandig.
Op NNO kun je ook nog panelen kwijt.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• The_Ghost16
De exacte maat van het dak weet ik niet. Maar dat we het hebben gemeten vanaf de binnenkant pasten er geen 2 onder elkaar in portrait.

Eventueel panelen aan de andere kant van het dak lijkt mij niet heel erg veel toevoegen omdat daar alleen 's morgens tot 9:00 uur ongeveer zon op komt. Of zie ik dit verkeerd en komt er eigenlijk altijd wel zon op?

Qua verbruik is mijn huidige verbruik misschien niet heel representatief voor de (nabije) toekomst. Momenteel wonen er nog 3 kinderen thuis. Waarvan er 1 dit jaar nog op zichzelf gaat wonen. De andere 2 gaan binnen nu en een paar jaar wel het huis uit. Dus voor nu is de opbrengst misschien net wat te laag om op 0 uit te komen. Maar over niet al te lange tijd zou dit anders moeten zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 01:15
Ziet er goed uit. Goedkoop is anders maar als je een goed gevoel hebt bij deze leverancier zou ik het doen. Heel duur is het denk ik ook niet.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Alles met Enphase micro omvormers uitvoeren is niet eens zoveel duurder.
En dan is ieder paneel voor zich.
https://www.solar-bouwmar...allel-of-toch-optimizers/

Dat levert wel grappige plaatjes, met voorbij trekkende schaduw, op denk ik.
https://snapshot.raintank...iFUG5UKPFtHDFjo2OD014oD1q

ff snel bij elkaar geklikt:

[Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2020 12:47]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• The_Ghost16
@busscherski Ik had hem gisteren even in elkaar geklikt bij solar-bouwmarkt.nl en die was wel iets goedkoper. Maar deze installateur heb ik goede ervaringen mee, reageren snel en hebben goede service. Daarbij is het een betrouwbare lokale ondernemer die ik ook het werk gun.
Mocht het ergens anders echt veel goedkoper kunnen dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

@AUijtdehaag Dat Enphase systeem klinkt ook erg interessant. Ik heb de adviseur even een mail gestuurd met wat meer informatie over dit systeem en wat dat eventueel gaat kosten.
Maar wat zijn de voordelen ten opzichte van een SolarEdge systeem? Want dat kan ik niet echt terug vinden. Behalve dat je minder hardware nodig hebt, zeker in huis, maar dat het wel iets duurder is.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@The_Ghost16 Lees even die link door uit mijn vorige post, dan wordt een en ander duidelijker denk ik.
de hele link: https://www.solar-bouwmar...de-expert/over-omvormers/

In het kort:
- enphase is een "echt" parallel systeem en solaredge is dat niet.

Je hebt geen omvormer binnen, maar in de groepenkast zal wel iets meer gemonteerd worden, zoals een q-relay, stroomklemmen en een envoy-s metered.
Die stroomklemmen nemen in je groepenkast ook wat ruimte in.

De logging in Grafana is gedaan met node-red en lokaal de envoy-s metered uit te lezen.
https://thecomputerperson...se-envoy-s-data-scraping/
De node-red "flow" heb ik wel liggen.

[Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2020 13:33]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee