Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Moederboard ASUS reparatie poging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Guusloman
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 10-06-2020
Dag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zit met een klein probleem. Ik heb water over een laptop gegooid en zoals je misschien al verwacht, werkt deze nu niet meer. Ik heb vandaag de laptop uit elkaar gehaald en gekeken of ik het probleem kan vinden. Nu denk ik het probleem gevonden te hebben en lijkt het mij een leuke uitdaging om het te repareren.

Het gaat om een ASUS X540LA. Het probleem lijkt in het moederboard te zitten (zie foto). Ik wil proberen om het verbrande onderdeel opnieuw te solderen, maar ik kan niet achterhalen wat er zou moeten zitten. Ik wil erachter komen wat hier gezeten heeft en waar ik een nieuw onderdeel zou kunnen vinden. Mochten jullie tips en advies hebben hoor ik het graag!

Alvast bedankt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Weet je zeker dat het geen corrosie is? Dat kun je met IPA en een wattenstaafje schoonmaken. Ziet er namelijk niet echt verbrand uit.

Als leek zou ik zeggen dat het condensators in smd formaat zijn. Je ziet namelijk de zelfde dingen rond de spoel.

• ByteDelight
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 01:37

ByteDelight

Retro computing is alive!

1. Zoals gezegd: met IPA schoonmaken
2. Nagaan of er inderdaad sprake is van iets wat verbrand is
2a. Is er een gat in de printplaat ontstaan? Zo ja, heeft dat meerdere lagen kapot gemaakt? Een moederbord kan gemakkelijk 8 lagen dik zijn. Met een gat door de lagen heen is het repareren opeens een stuk minder zeker.
2b. Geen gat? Dan nagaan waar het onderdeel aan verbonden is: wat voor een chip is dat? Wat zegt de datasheet van die chip over een component aan de betreffende pin? Dat zal heel wat clues geven.
3. Wat kan de oorzaak van het potentieel doorgebrande onderdeel zijn geweest? Is de oorzaak weggenomen?

Iets in die trant.
Dat vereist dus iets meer dan 'weet iemand welk onderdeel dit was aan de hand van deze foto'.

P.s. er lijkt een spoor te lopen in een rechte lijn over de printplaat.
Lijkt me op het oog toch iets van een vloeistof die er overheen is gelopen.
Als dat zo is, is de vraag of dat plekje dan uberhaupt de oorzaak van het defect is.
Maar daar kom je min of meer achter na het schoonmaken.

[Voor 23% gewijzigd door ByteDelight op 10-06-2020 02:21]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• nerz101
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 03-06 10:34
Even schoonmaken met een wattenstaafje met alcohol, dan goed kijken of er geen permanente schade onder zit. Zo niet, dan even proberen.

Als je pech hebt zijn er chips of andere zaken kortgesloten, dan zal reparatie lastig worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Guusloman
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 10-06-2020
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben er net mee bezig geweest en heb de plekjes schoon gemaakt. Het zag er niet slecht uit, dus ik heb alles weer in elkaar gezet. En ik heb geluk, alles werkt weer. Super bedankt voor de snelle reacties en de tips! Ik ben erg geholpen!

• ByteDelight
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 01:37

ByteDelight

Retro computing is alive!

Top!

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True