Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19:03
Sinds een jaar woon ik in een dorpje antikraak in een oud bejaarden tehuis. Omdat er enkel een brakke adsl lijn schijnt te liggen heb ik een 4g voor thuis abbo van T-mobile genomen.

Hoewel de verbinding redelijk voldoet, ben ik toch een poging aan het ondernemen om dit te verbeteren. Hiervoor heb ik een externe antenne voor binnen besteld en aangesloten. Dit resulteerde in een sterkere verbinding. Echter is dit niet te zien in mijn download snelheid. Deze is gekelderd, vreemd genoeg is mijn upload snelheid vele male beter nu.

Hieronder een tabel met de resultaten uit de speed test en de bijbehorende signaal sterktes.

De gebruikte externe antenne is de Eightwood 4G Antenne 35dbi

Mijn vraag is, wat is hier de verklaring voor? En kan ik met deze antenne iets of heb ik eentje voor buiten nodig, het liefst ergens op het dak geplaatst?

Intene antenneExterne antenne
Ping (ms)2423
Download (Mbps)20.445.34
Upload (Mbps)2.3311.27
VerbindingInterne antenneExterne antenne
RSRP (dBm)-106-98
RSSI (dBm)-79-71
RSRQ (dB)-9-7
SINR (dB)-42

[Voor 3% gewijzigd door grassmoon op 09-06-2020 22:44]

Alle reacties

• justin2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17-05 16:16
Ik volg deze even, heb namelijk min of meer het zelfde probleem.
Dacht eerst dat de antenne misschien niet overeen kwam met de frequentie's zoals T-Mobile gebruikt. Echter na zoeken in de handleiding bleek dit wel overeen te komen.

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:35
eerste wat me opkomt is dat 4G een shared medium is, en aldus enorm variabel op snelheid ....
ik denk dat testen om 3h 's nachts bv wel een veel beter resultaat geeft (omdat er dan veel minder mensen op hun mobiel zitten)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier kunnen veel redenen voor zijn. Up- en download gebruiken bij 4G anderee frequenties, het kan dus zijn dat de antenne net iets gevoeliger is in de ene frequentie dan de andere.

Het kan ook met de richting te maken hebben. 35dBi is een high-gain richtantenne. Die moet je echt tot op een paar graden nauwkeurig richten op de zendmast waar je mee probeert te communiceren. Heb je dat ook gedaan? En geverifieerd dat het ook echt goed gericht is?

Soittakaa Paranoid!

• grassmoon
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19:03
Afgelopen weekend weer opnieuw getest met de antenne.

Deze keer was de verhouding van download/upload wel zoals je zou verwachten met een hogere download snelheid dan upload.

Echter geen verbetering ten opzichte van de interne antenne. Denk dat ik deze terug stuur.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True