Ervaringen over werken in de domotica/iot industrie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan2009
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-04 00:04
Hallo beste tweakertjes!

Ik wil graag weten wie in de domotica industrie werkzaam is en hoe het hem/haar bevalt? Ook welke kennis/ vaardigheden er gevraagd worden?

Ik wil namelijk iets anders voor de kost gaan doen. Werkzaam als UX/ Product designer (online) komt mij steeds meer het besef dat de big corporate cultuur mij de keel uit begint te hangen; politiek, macht-spelletjes, A zeggen B doen, buzzword bingo etc. It drains me. Als een van de economisch slachtoffers van het gehele Corona-debacle heb ik nu de tijd om na te denken wat ik wil gaan doen... Elk nadeel heb z'n voordeel.

Wat context rond mijn vaardigheden. Vorig jaar ben ik in nieuw appartement begonnen met Domotica/IOT; Home Assistant, Node-RED, MQTT, Zigbee2MQTT, Hue, Tradfri en Gledopto zigbee-controllers en met ESP8266's spelen. Xiaomi muurschakelaars, contact-sensoren, Doppler Radar bewegingssensoren met HA laten praten om Node-RED flows te triggeren. LED-strips in koven installeren, netwerkkabels trekken, IOT-spul isolated in VLAN zetten en geheel dichttimmeren, OPNSense Firewall configureren, met OpenWRT routers soepel roaming netwerkje opzetten. 80 meter CAT7 door huis leggen, afmonteren op patchkastje etc. Koven en zwevende muur voor indirecte verlichting ontworpen, gemonteerd, elektra geïnstalleerd, led-strips op Gledopto LED-controller aangesloten etc. Ik ben best een handige Harrie al zeg ik het zelf. Als jong mannetje was ik al met elektra bezig. Momenteel ben ik C++ aan het leren om solide Arduino kennis te verkrijgen. Niet om jullie te imponeren maar om te illustreren waar ik zoal mee bezig ben en gaaf vind. Nu is dit allemaal voor privé-doeleinden. Om losse componenten te laten samenwerken vind ik een gaaf proces. Net als voor online platformen ontwerpen is dit uit niets (of bouwblokken) iets werkends creëren.

Toen ben ik gaan denken "is hier een boterham mee te verdienen?" , “Wat is er voor nodig?” Graag hoor ik jullie ervaringen, visie en tips. Ik zou zeggen schiet los.