Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hornage
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12-2022
Ik zoek een?
Versterker die optische audio Dolby Digital en DTS kan decoden en waarop ik mijn huidige boxen kan aansluiten (de kabels zijn mooi weggewerkt toen ik in het huidige huis kwam, deze zijn zeer onhandig om te vervangen door een andere set boxen). Als niet de huidige boxen gebruikt kunnen worden, dan het liefste zoveel mogelijk draadloze boxen (die misschien allemaal op te hangen zijn aan het plafond?).
Mijn huidige versterker wil ik vervangen, omdat deze enorm veel lawaai (ventilator) maakt bij het decoden van de audio. Ik zou dus ook graag een zo stil mogelijk systeem hebben.

Wat is je budget?
Zonder boxen wil ik zo rond de 500 euro uitgeven. Met boxen maximaal 1000.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil mijn HTPC via een optische audio kabel aansluiten op de versterker, zodat ik films kan kijken. Hiervoor draai ik Windows 10 en gebruik ik Kodi.
Ik heb momenteel een Philips LX 710. De boxen zijn op de achterkant aangesloten via losse draadjes die ik vast kan klemmen in de betreffende poort. Zie onderstaande foto.

Wat heb je zelf al gevonden?
Wat betreft versterkers waarop ik mijn huidige boxen kan aansluiten heb ik nog niets gevonden, omdat ik niet weet hoe dit systeem heet, dus ik weet niet echt waarop kan zoeken.
Systemen met draadloze boxen aan de achterkant kan ik wel vinden, maar ik begrijp ook dat de kwaliteit hiervan minder is dan bedraad. Ik zou het liefste alles draadloos willen hebben, maar ik kan niet iets vinden waar ik een duidelijk overzicht van prijs en kwaliteit heb. Ik kom niet veel verder dan deze pagina bijvoorbeeld: https://www.audioreputati...s-surround-sound-systems/
Op die pagina zijn de eerste opties alleen met een soundbar, waarvan ik niet weet of dat wel ok is qua kwaliteit en het is me onduidelijk of dit in Nederland leverbaar is.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hebben jullie een advies voor een 5.1 versterker waarop ik mijn huidige boxen kan aansluiten?
of
Hebben jullie een advies voor een versterker met 5.1 boxen (die op te hangen zijn aan het plafond?) die draadloos verbonden zijn met de versterker?

Beste antwoord (via FeaR op 14-09-2020 09:02)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:30

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Een 6.1 receiver, die zie je niet vaak. Je zal één speaker op moeten offeren (of er eentje bij kopen) aangezien veel receivers tegenwoordig 5.x of 7.x (of hoger zijn). Je keuze is echter beperkt, zeer beperkt. De subwoofer die je hebt is passief, iets wat je met losse componenten eigenlijk niet ziet. Als je een losse receiver koopt dan verwacht deze een actieve subwoofer, dus een subwoofer met eigen versterker. Niet zoals jouw set een subwoofer die gevoed moet worden door de receiver. Je hebt grofweg drie opties:
  1. Je maakt de subwoofer actief door er een losse versterker voor te kopen.
  2. Je koopt een receiver die een uitgang heeft voor een passieve subwoofer.
  3. Je koopt een geheel nieuwe subwoofer.
Ik zou voor optie drie gaan. Geld steken in setjes met passieve subwoofers is het eigenlijk niet waard waardoor optie één eigenlijk zonde geld is. Met optie twee ben je wel gered maar biedt niet heel veel vrijheid qua keuze. Met optie drie heb je meteen de kans om een goede subwoofer te halen waarmee je deze en ook een toekomstige set van een goed fundament kan voorzien.

Dit vraagstuk is al vele malen vaker voorgekomen en besproken op GoT. Mocht je voor Optie 2 willen gaan, in de andere topics zijn de receivers genoemd die eventueel kunnen. Zo uit mijn hoofd is dat een LX-50 van Onkyo of de Pioneer tegenhanger de VSX-S530. Mogelijk zijn/worden deze nog vervangen door meer courante modellen met HDMI 2.1. Het is de vraag of deze twee genoemde (mogelijk zijn er meer, maar die heb ik zo niet op het netvlies staan) ook qua aansluitingen passen bij wat je wilt. Puur afgaande op de wens voor S/PDIF en DD/DTS decoders voldoen ze. Sterker, dan zou je zelfs kunnen kijken naar die modellen maar dan een modeljaar ouder. Die hebben nog steeds wat je wilt maar zijn mogelijk goedkoper. Maar ik zou het snappen als je toch toekomstgericht wilt zijn en gebruikt wilt maken van- of voorbereid wilt zijn op nieuwere technieken als die kans zich nu toch voordoet.

Andere optie zou nog zijn om een tweedehands unit te scoren maar mogelijk heeft die dezelfde issues als de huidige receiver. Koop hoe dan ook geen receiver (of DVD-speler met versterkte speaker uitgangen) uit een andere all-in-one set van bijvoorbeeld Sony, LG, Philips, etc. Dergelijke setjes zijn geheel op elkaar afgestemd. Met een losse receiver kan je de instellingen aanpassen, op een model uit een all-in-one veelal niet. Enkele uitzonderingen zijn Onkyo (en ik geloof Yamaha) die ooit receivers hebben uitgebracht met passieve subwoofer uitgang in hun all-in-one HTR-setjes. Soms worden die los aangeboden.

Edit:
Volledig draadloos met 1000 euro ga je denk ik niet redden. Ik ben niet thuis in de setjes met losse speakers a la Sonos of Denon HEOS. Ik ken alleen die twee en die gaan boven budget. Mogelijk zou je nog naar een sound bar kunnen kijken met draadloze achter speakers (en eventueel subwoofer). De front is dan niet draadloos maar dat is dan fysiek één speaker (met drie kanalen) die onder je TV ligt.

[Voor 20% gewijzigd door FeaR op 09-06-2020 23:04]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Een 6.1 receiver, die zie je niet vaak. Je zal één speaker op moeten offeren (of er eentje bij kopen) aangezien veel receivers tegenwoordig 5.x of 7.x (of hoger zijn). Je keuze is echter beperkt, zeer beperkt. De subwoofer die je hebt is passief, iets wat je met losse componenten eigenlijk niet ziet. Als je een losse receiver koopt dan verwacht deze een actieve subwoofer, dus een subwoofer met eigen versterker. Niet zoals jouw set een subwoofer die gevoed moet worden door de receiver. Je hebt grofweg drie opties:
  1. Je maakt de subwoofer actief door er een losse versterker voor te kopen.
  2. Je koopt een receiver die een uitgang heeft voor een passieve subwoofer.
  3. Je koopt een geheel nieuwe subwoofer.
Ik zou voor optie drie gaan. Geld steken in setjes met passieve subwoofers is het eigenlijk niet waard waardoor optie één eigenlijk zonde geld is. Met optie twee ben je wel gered maar biedt niet heel veel vrijheid qua keuze. Met optie drie heb je meteen de kans om een goede subwoofer te halen waarmee je deze en ook een toekomstige set van een goed fundament kan voorzien.

Dit vraagstuk is al vele malen vaker voorgekomen en besproken op GoT. Mocht je voor Optie 2 willen gaan, in de andere topics zijn de receivers genoemd die eventueel kunnen. Zo uit mijn hoofd is dat een LX-50 van Onkyo of de Pioneer tegenhanger de VSX-S530. Mogelijk zijn/worden deze nog vervangen door meer courante modellen met HDMI 2.1. Het is de vraag of deze twee genoemde (mogelijk zijn er meer, maar die heb ik zo niet op het netvlies staan) ook qua aansluitingen passen bij wat je wilt. Puur afgaande op de wens voor S/PDIF en DD/DTS decoders voldoen ze. Sterker, dan zou je zelfs kunnen kijken naar die modellen maar dan een modeljaar ouder. Die hebben nog steeds wat je wilt maar zijn mogelijk goedkoper. Maar ik zou het snappen als je toch toekomstgericht wilt zijn en gebruikt wilt maken van- of voorbereid wilt zijn op nieuwere technieken als die kans zich nu toch voordoet.

Andere optie zou nog zijn om een tweedehands unit te scoren maar mogelijk heeft die dezelfde issues als de huidige receiver. Koop hoe dan ook geen receiver (of DVD-speler met versterkte speaker uitgangen) uit een andere all-in-one set van bijvoorbeeld Sony, LG, Philips, etc. Dergelijke setjes zijn geheel op elkaar afgestemd. Met een losse receiver kan je de instellingen aanpassen, op een model uit een all-in-one veelal niet. Enkele uitzonderingen zijn Onkyo (en ik geloof Yamaha) die ooit receivers hebben uitgebracht met passieve subwoofer uitgang in hun all-in-one HTR-setjes. Soms worden die los aangeboden.

Edit:
Volledig draadloos met 1000 euro ga je denk ik niet redden. Ik ben niet thuis in de setjes met losse speakers a la Sonos of Denon HEOS. Ik ken alleen die twee en die gaan boven budget. Mogelijk zou je nog naar een sound bar kunnen kijken met draadloze achter speakers (en eventueel subwoofer). De front is dan niet draadloos maar dat is dan fysiek één speaker (met drie kanalen) die onder je TV ligt.

[Voor 20% gewijzigd door FeaR op 09-06-2020 23:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-02 21:02
Kijk anders ook naar een Samsung HW Q90R. Dit is een soundbar met draadloze achterspeakers en een draadloze sub. Ik ben er zelf erg tevreden over. Als je goed zoekt vind je ze wel voor Max 900 euro (stuk goedkoper dan een draadloze denon is Sonos set

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:23
Nog even een hele andere denkrichting: als het probleem met je huidige receiver vooral het lawaai van de ventilator is (hij heeft immers al een optische ingang), dan zou je ook kunnen kijken of deze misschien zoveel lawaai maakt omdat de receiver heel stoffig is geworden en daardoor snel warm wordt.

Het hele apparaat voorzichtig uitzuigen zou een goedkope oplossingsrichting kunnen zijn. Eventueel in combinatie met een stillere of temperatuurgeregelde ventilator misschien, al dan niet met een extra heatsink .

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
Als ik dit zo lees ben ik ook niet overtuigd dat die Philips-versterker het raam uit moet. Moderne versterkers zijn niet beter dan oude, je doet vaak een technisch uitstekend apparaat de deur uit en koopt er niet beter voor terug. In mijn TV-meubel staat een Aristona AR8360 uit de jaren '80, juist omdat versterkers uit die tijd erg goed waren.

Goed, je het een herrieprobleem. Je bent hier dan op de juiste plaats, want op Tweakers is veel kennis aanwezig hoe je PC's stil krijgt, dan mag een versterker ook geen probleem zijn.

Schroef de versterker open en onderzoek waar de herrie door veroorzaakt wordt. Waarschijnlijk is dat de ventilator. Die kun je schoonmaken, maar waarschijnlijk ook eenvoudig vervangen. Als ik de foto zo bekijk zou het wel eens een standaard 60mm-ventilator kunnen zijn die je overal kunt krijgen. Het is dan een kwestie van opzoek gaan naar een stil exemplaar en erin monteren. Eventueel kun je ook een temperatuurregeling inbouwen, zodat hij pas aanspringt als het warm wordt in de behuizing.

Het is een kwestie van je Tweakerhandjes even aan het werk zetten en dan kun je voor euro's klaar zijn i.p.v. dat je voor honderden euro's nieuwe apparatuur gaat kopen.

• Wesco
Nog even aanvullend op dmantione, kijk ook even naar de ventilatie om de receiver heen, ook aan de achterkant waar de ventilator heen blaast.

Als bv. de bovenkant met de gaatjes afgedekt is komt er geen koelere lucht in de receiver, En de warmte moet wel weg kunnen. In de handleiding stond ook dit advies:

[Voor 10% gewijzigd door Wesco op 15-06-2020 14:32]

Opel Ampera-e (2020)

• hornage
Allen hartstikke bedankt voor jullie reactie!
Fijn dat de situatie vanuit verschillende kanten benaderd wordt:

- Huidige versterker stofvrij maken of de fan vervangen is de meest logische en duurzame oplossing. Ik ben alleen een echte software ontwikkelaar, dus bij zulke dingen word ik al zenuwachtig. Beetje een mietje....

- Een versterker zoeken die een passieve subwoofer aanstuurt of de subwoofer actief maken klinkt als een redelijke tussenweg. Toch lijkt me dat dat de keuze voor een nieuwe versterker zeer beperkt en investeren in het actief maken van de subwoofer klinkt een beetje als weggegooid geld.

- Ik wilde mijn vakantiegeld uitgeven aan beter geluid, dus als de ervaringen met de Samsung HW Q90R goed zijn (was ook keuze nr 3 van de site die ik postte, en qua prijs is het goed) dan ga ik voor die!

• Wesco
hornage schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:33:
Allen hartstikke bedankt voor jullie reactie!
Fijn dat de situatie vanuit verschillende kanten benaderd wordt:

- Huidige versterker stofvrij maken of de fan vervangen is de meest logische en duurzame oplossing. Ik ben alleen een echte software ontwikkelaar, dus bij zulke dingen word ik al zenuwachtig. Beetje een mietje....

- Een versterker zoeken die een passieve subwoofer aanstuurt of de subwoofer actief maken klinkt als een redelijke tussenweg. Toch lijkt me dat dat de keuze voor een nieuwe versterker zeer beperkt en investeren in het actief maken van de subwoofer klinkt een beetje als weggegooid geld.

- Ik wilde mijn vakantiegeld uitgeven aan beter geluid, dus als de ervaringen met de Samsung HW Q90R goed zijn (was ook keuze nr 3 van de site die ik postte, en qua prijs is het goed) dan ga ik voor die!
Jammer dat je optie 1 niet aandurft, als je een schroevendraaier en een stofzuiger kun vasthouden kom je al een heel eind! Voor het vervangen van de ventilator kun je hier altijd even vragen om specifiek advies voor de aanschaf en montage.

Maar het is natuurlijk je eigen keuze wat je met je vakantiegeld doet, veel luisterplezier met de Samsung! :)

Je kunt die Philips-set ook hier op V&A zetten voor een handige tweaker (ik heb geen belangstelling trouwens).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hornage
Wesco schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:30:
[...]

Je kunt die Philips-set ook hier op V&A zetten voor een handige tweaker (ik heb geen belangstelling trouwens).
Dit zal ik doen, ik heb onderhand de Samsung binnen, dus komend weekend alles aansluiten!

• MarlonQ
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-03 17:48
Goedemorgen,

Hoe zijn de ervaring tot nu toe met de Samsung?

Ik ben namelijk op zoek naar of deze oplossing of een hele set up. Gelieve niet te prijzig.

Wel heb ik een set 5.1 boxen van denon liggen nieuw in de verpakking echter geen receiver. Zou dit een goedkopere oplossing zijn om alleen receiver te kopen?

Met vriendelijke groeten Marlon

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-03 10:16
MarlonQ schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:58:
Goedemorgen,

Hoe zijn de ervaring tot nu toe met de Samsung?

Ik ben namelijk op zoek naar of deze oplossing of een hele set up. Gelieve niet te prijzig.

Wel heb ik een set 5.1 boxen van denon liggen nieuw in de verpakking echter geen receiver. Zou dit een goedkopere oplossing zijn om alleen receiver te kopen?

Met vriendelijke groeten Marlon
Welke set heb je liggen?
Je koopt al een prima receiver met HDMI voor zo'n 150/200 euro 2e hands of nieuw:
pricewatch: Denon AVR-X1600H

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

@MarlonQ
TS is al meer dan een maand niet op het forum geweest, een antwoord verwacht ik niet heel snel. Ik verzoek je een eigen topic te starten indien je advies van de community wilt. Op deze manier neigt het naar een topic kapen.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee