Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Mijn vraag
Sinds een aantal maanden (mogelijk sinds eind 2019) draait mijn laptop door. Gelijk na boot begint de fan te loeien - ook als ik geen applicaties open, het wordt heet en de batterij die voorheen >10u trok is in <1.5u leeg. Enige process dat structureel veel verbruikt volgens Task Manager is System. Dat staat continu op Very High. Wat system dan doet is onduidelijk. CPU usage ervan is ook fors, ~30% continu, wat het stroomverbruik wel verklaart. Memory, disk en network usage ervan zijn nagenoeg nul.

Als ik naar Details ga wordt het niet veel duidelijker. De boosdoener is PID 4: System, die continu ~25% CPU verbruikt met welgeteld 20k aan geheugen.

Kan iemand mij zeggen hoe ik kan achterhalen waar System in vredesnaam mee bezig is, en hoe ik hem daarmee kan laten ophouden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro 64b 1909
Lenovo Thinkpad X220 (Core i5 2520M, 8GB RAM, 256GB SSD)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Batterij vervangen. Splinternieuwe heeft er net zo'n last van.
Heatsink en ventilator verschoond - helpt niets (fan doet z'n werk goed, krijgt gewoon teveel hitte te verduren)
Linux LiveUSB gedraaid (Linux Mint 19): probleem doet zich niet voor, lijkt dus niet hardwaregebonden.
Antimalware scans (naast Windows Security ook Eset en F-Secure online scans. Nul threats found)
Gegoogled. Kort gezegd kwamen resultaten hierop neer:
1) In Device Manager Scan for hardware changes draaien. Dit zou per keer dat het probleem voorkomt moeten helpen. Gedaan. Geen resultaat.
2) Windows herinstalleren of op z'n minst een system restore erop loslaten. Nog niet gedaan, los van geen zin in het werk wil ik dat pas overwegen als ik weet exact waar het fout gaat en dus hoe het volgende keer te voorkomen.

Oslik blyat! Oslik!

Beste antwoord (via dion_b op 09-06-2020 21:41)

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Bingo.

Process Explorer erbij gepakt. In eerste instantie weinig verhelderends - het was nog steeds PID 4 System. Maar wat doorgeklikt naar threads en de boosdoener werd duidelijk. Een thread leverde al die CPU usage: risdxc64.sys

Daarop gegoogled en jawel, eerste hits:
PSA: Ricoh SD/MMC card reader driver (risdxc64.sys) causes high heat on XX20 laptops with Windows 10.
Re: Ricoh Card Reader use 25% CPU - Lenovo Community
Ricoh Drivers are causing high CPU usage on ThinkPad laptops

Geen hardwareprobleem, wel een hardwaredriverprobleem. Schijnbaar onoplosbaar, enige fix is disabled in Device Manager totdat je hem nodig hebt. Dat is heel af en toe, tot die tijd geniet ik wel van mijn stilte, koelte, rust en accu die het urenlang uithoudt. Tnx :)

Oslik blyat! Oslik!